Spring naar bijdragen

Woensdag 15 mei 2024


Aanbevolen berichten

@Rosee Oe, herkenbaar. 

Ik heb hier jaren mee geworsteld. De ongevraagde, goedbedoelde hulp van mijn moeder.  

Zelf kon ik geen grenzen aangeven. Tot ik het wel deed, en ja, dat viel niet meteen in goede aarde. Immers de intentie was goed? Het was (is) ook haar manier van doen, ze weet niet anders....

Lastig om te dealen met het onbegrip, en het feit dat mijn moeder een tijd niet meer langs kwam. Logisch, maar dat was voor mij de reden om niet duidelijk te zijn..angst voor de reactie. Dat is weer goedgekomen...ja, ze kwam zomaar op de thee, ipv zonder te vragen de tuin te wieden. 

De sleutel hoeft niet terug denk ik...als je maar duidelijk bent in wat je wel of niet tolereert toch? Enne...tja...wellicht begrijpt ze het niet, maar dat hoeft ook niet? En jij hoeft je niet schuldig te voelen. 😊 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@bumperjimik heb vaak de deurbel eruit ivm niet gestoord willen worden tijdens werk:D @Kruidentheedat onkruid wieden komt me bekend voor. Mijn moeder ging ook vaak ongevraagd in mijn tuin dingen doen. En als ik vroeger met m'n ex op vakantie was en we kwamen terug, had ze van alles in huis veranderd en een to-do lijstje voor ons gemaakt van dingen waarvan zij vond dat die gedaan moesten worden. Het maakte mijn ex des duivels haha.  @Ettyja ze bedoelt het goed dat is idd het lastige. In ieder geval heeft ze niks meer laten horen sinds vanmiddag dus ze is echt kwaad denk ik. Ik had het aardiger kunnen brengen maar voelde me zo overvallen. Nou ja, hopelijk is het nu dan maar duidelijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

53 minuten geleden zei Kruidenthee:

 

 Enne...tja...wellicht begrijpt ze het niet, maar dat hoeft ook niet?

Dit vind ik wel een eye-opener, bedankt.

53 minuten geleden zei Kruidenthee:

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

8 uur geleden zei Rosee:

. En als ik vroeger met m'n ex op vakantie was en we kwamen terug, had ze van alles in huis veranderd en een to-do lijstje voor ons gemaakt van dingen waarvan zij vond dat die gedaan moesten worden. 

Nee, echt inleveren die sleutel 👿👿👿 Ze is een stuk erger dan mijn moeder. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 uur geleden zei Rosee:

@Ettyja ze bedoelt het goed dat is idd het lastige. In ieder geval heeft ze niks meer laten horen sinds vanmiddag dus ze is echt kwaad denk ik. Ik had het aardiger kunnen brengen maar voelde me zo overvallen. Nou ja, hopelijk is het nu dan maar duidelijk.

Mijn moeder pastte op onze katten tijdens de vakantie. Toen ik haar belde om te vragen of alles goed ging (en om interesse/dankbaarheid te tonen uiteraard) vertelde ze trots dat ze onze twee rookstoelen had afgevoerd.  Ik had deze gekregen van een goede vriend uit de erfenis van zijn moeder, hij was blij dat ze een goed huis hadden gekregen. Ze waren wat gammel geworden maar dat was makkelijk te verhelpen.  Ik was er blij mee. Dit was voor mij de grens en het laatste wat ze op dit gebied heeft gedaan.  Ik weet niet eens meer of ik boos ben geworden maar wel heel duidelijk:-).

Ik denk dat het geven van ongevraagde hulp of advies  een verslavingselement heeft.   Je ziet een kans op waardering, erkenning, dankbaarheid, en die wordt zo aantrekkelijk dat je niet meer nadenkt over hoe het is aan de ontvangende kant om dat te krijgen.  Zolang jij je fix maar krijgt.  Door niet helder en duidelijk te zijn worden we onderdeel van de verslaving.  Desnoods ten koste van onszelf: we voelen ons nog schuldig ook! 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Och @Rosee, wat een ellendige situatie. 
Ik kan me zo goed jouw irritatie voorstellen, maar ook jouw ellendige gevoel nu jouw moeder boos vertrokken is. 
Zo jammer dat zij niet kan of wil begrijpen. 
Het zou mij ook verschrikklelijk dwars zitten, zowel het ongevraagd van alles doen als het feit dat zij boos is geworden. 
Ik zou me ook verschrikkelijk schuldig voelen (maar dat doe ik sowieso al heel snel)
Ik zit nu te bedenken wat ik zou doen als mij zoiets overkomt. 
Zit te twijfelen of ik naar haar toe zou gaan, haar proberen uit te leggen en te vertellen hoe ellendig ik me eronder voel of 
dat ik haar uitgebreid een brief zou schrijven waarin ik één en ander uitleg en haar vertel dat ik het heel naar vind dat zij boos vertrokken is.... 
zoiets Rosee, maar jeetje wat moeilijk... 



 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 minuten geleden zei Etty:

Mijn moeder pastte op onze katten tijdens de vakantie. Toen ik haar belde om te vragen of alles goed ging (en om interesse/dankbaarheid te tonen uiteraard) vertelde ze trots dat ze onze twee rookstoelen had afgevoerd.  Ik had deze gekregen van een goede vriend uit de erfenis van zijn moeder, hij was blij dat ze een goed huis hadden gekregen. Ze waren wat gammel geworden maar dat was makkelijk te verhelpen.  Ik was er blij mee.

Oooohhh, wat erg Etty, echt dat gaat wel echt over elke grens heen... 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oh @Ettydat is wel echt de limit! @Yvonnevroeger nam ik standaard een paar glazen wijn en een half pakje sigaretten als ze langs was geweest en daarna stuurde ik haar een boze mail, waarop zij ook weer reageerde en de mails over en weer vlogen. Maar denk dat ik het maar gewoon even laat, dankzij jullie reacties kijk ik er wat minder zwaar naar nu.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat is mooi dat jullie er naderhand met elkaar om konden lachen @Etty

Rot voor je @Rosee, dat je moeder dat toch niet snapt hè, hoe bestaat het! Misschien even bellen en zeggen: 'mam, ik hou van je maar je moet echt niet onaangekondigd binnenkomen, maar ik hou heus echt wel van je'. Zo zou ik het denk ik aanpakken.

Mijn moeder kwam weleens logeren, na een week vond ik het wel mooi geweest, dan kon ze ook zeggen: 'maar ik ben toch heel makkelijk, je kunt toch gewoon je eigen gang gaan'. Terwijl mijn leven iedere minuut van de dag door haar aanwezigheid bepaald werd.

Ik zou het nu wel leuk vinden als ze nog eens langskwam, dan zou ik haar lekker vertroetelen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Yanaja ik vind ook dat ik blij moet zijn dat ze er nog is. Als ze er niet meer zou zijn weet ik zeker dat ik me schuldig ga voelen dat ik me hier druk om heb gemaakt en dat ik zou hopen dat ze onaangekondigd binnen zou staan. Dubbel allemaal...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Etty:

 

Ik denk dat het geven van ongevraagde hulp of advies  een verslavingselement heeft.   Je ziet een kans op waardering, erkenning, dankbaarheid, en die wordt zo aantrekkelijk dat je niet meer nadenkt over hoe het is aan de ontvangende kant om dat te krijgen.  Zolang jij je fix maar krijgt.  

 

Iedere gelijkenis met het functioneren van het adb forum is niet gewild en puur toevallig 🤣

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat een gedoe Rosie. Hoewel het op mij als nuchter boerke zijnde ook best overkomt als een oplosbaar probleem. Vriendelijk edoch gedecideerd je grenzen aangeven. Duidelijk zijn. Ik heb ook zo'n overzorgzame moeder die ook nu op mijn 52e nog steeds allerlei ongevraagde adviezen geeft over hoe wij het huishouding en de opvoeding moeten doen. Maar dan grinnik ik en zeg ik nee. 

Waarom jij hier schuldgevoelens over zou hebben is iets wat ik moeilijk begrijp. Maar wellicht dat men daar vrouw voor moet zijn. Zelf ben ik ook best een pleaser die geneigd is altijd mee te bewegen. Op jezelf passen maar, helder zijn,  en de rest aan je moeder laten. Maar het is allemaal al gezegd geloof ik. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Rosee:

@Yanaja ik vind ook dat ik blij moet zijn dat ze er nog is. Als ze er niet meer zou zijn weet ik zeker dat ik me schuldig ga voelen dat ik me hier druk om heb gemaakt en dat ik zou hopen dat ze onaangekondigd binnen zou staan. Dubbel allemaal...

Nee joh, je hoeft je helemaal niet schuldig te voelen. Maar het helpt misschien om je te realiseren dat je moeder ook een klein meisje is in haar hart. Lief zijn maar wel heel duidelijk lijkt me een goed advies van Oskar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Rosee:

@ReacherGelukkig kreeg ik vandaag een berichtje van m'n moeder dat ze het snapt, heel blij mee:) dus ik hoef geen sleutels kwijt te raken,  wel een goeie tip trouwens;)

Wat fijn @Rosee. Ben aan het bijlezen , beter achteraan kunnen beginnen,  dan wist ik al dat het goed zou komen.

Ik heb vorige week ook van zoon te horen gekregen,  dat ik positief moet reageren , ipv zeggen dat het hoognodig wordt dat hij iets gaat doen (vuile vaat vaat torenhoog, genoeg honden haar voor een nieuwe hond te maken , en dan heb ik het niet over wc en badkamer) 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zijn dat überhaupt dingen waar je je mee moet bemoeien @Francoise? Toen ik op mn achtiende uit huis ging heb ik er ook heel lang een lekkere puinzooi van gemaakt, terwijl ik nu best proper ben. Vaak gaat dat zo toch?

Hoe zou je er trouwens positief op kunnen reageren? 'Wat goeoeoed dat er een heel schoon kopje in je kast staat schat!'?

bewerkt door Yana
Link naar opmerking
Deel via andere websites

11 uur geleden zei Yana:

Zijn dat überhaupt dingen waar je je mee moet bemoeien @Francoise? Toen ik op mn achtiende uit huis ging heb ik er ook heel lang een lekkere puinzooi van gemaakt, terwijl ik nu best proper ben. Vaak gaat dat zo toch?

Hoe zou je er trouwens positief op kunnen reageren? 'Wat goeoeoed dat er een heel schoon kopje in je kast staat schat!'?

Nee , ben een bemoeial en heb vreselijk veel moeite met loslaten . 

Kom ook in huishoudens waar de csu aan de gang moet , totaal vervuild.   Zover wil ik het niet laten komen ..... .  Ik moet m loslaten,  maar dat is fucking moeilijk .  Zijn executieve functies werken niet of niet goed .  Ik zou kunnen vragen of hij ergens hulp bij nodig heeft bijvoorbeeld 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...