Spring naar bijdragen

Voorstellen: SoberMummy


SoberMummy

Aanbevolen berichten

Goedemorgen, 

Vorige week heb ik mij hier aangemeld. Heb al heel wat gelezen maar was er nog niet klaar voor om mij voor te stellen. 
 

Maar vandaag doe ik het toch! Omdat ik hoop hier steun te krijgen in moeilijke momenten en steun terug te kunnen geven, maar ook om gewoon van me af te kunnen schrijven. 
 

ik ben 34 jaar, getrouwd, huisje boompje beestje(s) en 2 kinderen. 

vandaag ben ik 12 dagen en 11uren nuchter! 
 

het moest stoppen, ik kon zo niet langer doorgaan voordat het echt een probleem zou worden. Maar nu weet ik dat het al een probleem wás. 
ik dronk altijd al geregeld (ik kom uit de horeca, maar heb tegenwoordig een kantoorbaan) maar na een ongeluk en veel thuiswerken door Corona sloop het er langzaam in. Een glas savonds werden er 2,3,4 tot de fles leeg was. In het weekend gingen er gerust 1,5fl door heen, per dag. want ja, weekend! Ontspannen! 
 

Op feestjes, verjaardagen, diners ging de drank ook in een rap tempo door. 
 

Al langer zat er een stemmetje in mijn hoofd die zei “ dit kan niet zo langer, stop!”’ En dan bedacht ik allemaal schema’s. Niet doordeweeks, 1 glaasje maar en verder niet, alleen met visite, alleen met uit eten, maar zoals velen jullie al hebben ervaren is “moderate drinking” niet voor mij weggelegd. Het is alles of niets. 1 wijn is geen wijn. 
 

Ik heb op zoveel fronten kosten willen besparen omdat alles duurder werd, maar nooit kwam in mij op dat ik minstens €300 in de maand kan besparen op drank! 
 

Bijna 2 weken geleden ging de knop om. We waren op een verjaardag, een kinderverjaardag nota bene. Het was erg gezellig met veel drank. De volwassenen zaten aan de grote tafel en de kinderen liepen rond. Niemand die echt op hen letten bedenk ik me nu. Af en toe werd er chips snoep en frisdrank naar ze gegooid zodat wij lekker verder konden “genieten”. 
tot we naar huis moesten en ik een beetje licht in m’n hoofd was. Ik heb licht aangeschoten mijn kinderen naar huis gefietst.. en eenmaal zij in bed lagen schonk ik nóg een wijn in. En toen opeens was daar die knop. Ik werd zó zó boos, op mezelf en op m’n partner. Ik gooide de wijn letterlijk met glas en al de bak in, schreeuwde dat we verslaafd waren en dat ik ging stoppen. Ik denk niet dat hij het meteen geloofde omdat ik wel vaker heb gezegd dat we moeten stoppen. Maar ja, die eeuwige drank-heks in m’n hoofd wist het altijd weer te verpesten. Maar ik was nu serieus. Bloed serieus. En dus ben ik nu al 12 dagen en 11 uren nuchter. 
 

van de week ook mijn eerste moment gehad dat ik dacht “Ohnee kan ik dit wel”. Er kwamen vrienden langs die niet vies zijn van een drankje (of 2,3,4) maar ik heb mij er door heen geslagen met Spa Rood. Zij hebben 3 flessen genuttigd en ik dacht “ jeetje, als ik mee dronk hadden we hier dus niet genoeg aan” .. maar ik was trots op mezelf en de volgende ochtend was hemels ! Geen kater, op tijd wakker, niet chagrijnig. Gewoon, wakker ! en dat voelde toch echt wel als een beloning voor het niet-drinken. 
 

fijn om even m’n verhaal te kunnen delen :-) 

groetjes, een SoberMummy 

bewerkt door SoberMummy
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom. Een goed besluit. De knop omzetten werkte bij mij ook goed, nadat ik eerst tevergeefs allerlei pogingen had gedaan om te minderen. Ik was wel pas 65 toen ik dat besluit nam. Voor die tijd waren de hoeveelheden langzaamaan opgelopen tot wat jij ook ongeveer over jezelf meldt, of meer zelfs. Dat is niet gezond, je bent niet fit en het kost inderdaad ook nog eens een hoop geld dat je veel beter ergens anders aan kunt besteden.

Inmiddels ben ik al weer bijna 7 jaar verder. Ik drink nog steeds niet en ik ben nog steeds heel blij met het besluit dat ik toen genomen heb. Het heeft mijn leven weer een heel interessante draai gegeven waar ik nog steeds van geniet.

Dat van die drank ken je nu wel, dat is wel weer mooi geweest. Ga maar lekker nuchter andere dingen van het leven ontdekken. Met die houding is het niet zo moeilijk om het vol te houden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Pasen voordat ik besloot niet meer te drinken:

De kinderen zijn al vroeg wakker. En ik ben moe, niet uitgerust en wil uitslapen. Het is Pasen maar ik heb zó geen zin om een uitgebreid ontbijt te maken en m’n wederhelft slaapt ook nog. We doen wat croissants in de oven en zet de kinderen met ontbijt voor de tv. Waarschijnlijk gingen we daarna even naar het bos/strand en was het daarna alweer borreltijd want: Pasen! 

Pasen nu ik niet meer drink: vanmorgen stond ik fris op, om half 8. M’n jongste telg was ook al wakker. 
we zijn samen naar beneden gegaan en hebben met z’n tweeën een mooi paas ontbijt gemaakt, tafel mooi gedekt, kaarsjes aan. Wederhelft en de oudste komen beneden aan een mooi gedekte tafel met allemaal lekkers. Ze zijn verrast en blij! Vandaag gaan we naar een kindermuseum paas eieren zoeken! En als we dan thuis komen, gaan we die lekker oppeuzelen met een verdiend kopje thee ;) Ik ga er voor om hier een mooie nieuwe traditie van te maken!

 


 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heel herkenbaar @SoberMummy! Wat goed dat je de stap genomen hebt! Ik heb de stap 3 maanden terug genomen en heb moeilijke momenten gehad maar wil nooit  meer terug naar; ik let niet meer op mijn kinderen maar denk alleen maar aan m’n eigen…. 
Omdat ik niet elke dag dronk dacht ik geen alcoholist te zijn, maar hoe langer ik gestopt ben hoe meer ik besef dat stiekem toch wel een beetje te zijn! Vooral bij dat geen mate kunnen houden, heb ik met alles, ging het fout…

Ik gun je heel erg het nuchtere leven, je gaat het geluk in de andere kleine dingen zoeken… en uiteindelijk niet alleen maar meer aan die borrel denken, hoewel het niet gemakkelijk is natuurlijk.

Ik geloof dat je het kan dus ga ervoor! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag 28. 
de cravings zijn er nog. De ene dag meer dan de andere dag. Maar ik begin ze nu ook te herkennen. 
 

meestal lucht ik even m’n hart door te bellen naar 1 van de 2 personen die mij hier heel erg in steunen. En dat werkt en lucht op! 
 

En ik ben nog steeds met regelmaat echt heel erg moe. Sommige dagen heb ik echt geen fut, kom ik moeilijk m’n bed uit ( lang leve de snooze knop) en weinig focus. En savonds ben ik echt ingestort. Ik hoop dat dit wel echt snel beter gaat. Gister wel vitamine B en magnesium tabletten gekocht. Hopelijk gaat het daarmee wat beter ! Ik wordt wel fris wakker, maar nog niet “opgewekt we gaan 10km hardlopen wakker “. Niet dat ik ook ooit zal gaan hardlopen haha. 
 

Als er visite is maak ik voor mezelf een lekkere Mocktail, en dat werkt voor mij. De visite zit “gewoon” aan de drank en ik merk dat het mij niets doet. Het “ oh ik wil ook zo graag!” Verlangen heb ik niet. En ik hoop vurig dat het zo blijft. 
 

mijn valkuil is gewoon als ik een drukke dag heb gehad, blij ben dat ik thuis ben maar vervolgens de kinderen elkaar in de haren vliegen als we ook maar 1 stap binnen zijn. Of als we ergens op stap zijn geweest en einde van de middag thuis komen. Dan was het altijd “ even bijkomen met een borreltje”.  Dat is nu vervangen door een warme kop rustgevende thee. Maar toch moet ik die wijnheks dan even de mond snoeren. Nee! Vandaag drink ik niet. Mijn lichaam wilt dat misschien, die drankheks wilt dat misschien, maar ik niet! 

Ik ga weer met volle moed de volgende week tegemoet ! Op naar 1 maand alcoholvrij !

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 maand en 2 dagen alcohol vrij 

en ik voel me goed ! Alsof ik op een roze wolk zit. En tegelijkertijd voel ik een soort angst om daar ook weer heel hard van af te vallen. Hoe kan het zó goed gaan? 
 

de vitamines doen hun werk, het verschil is echt merkbaar. De vermoeidheid is echt een stuk minder. Wat ook minder is geworden is de drang naar zoetigheid, suikers. Alle paaseieren daar in tegen zijn inmiddels wel opgesnoept, en ik ben echt een fan van chocolade, maar ik kan mij nu meer beheersen ;). De zin in chips / nootjes savonds is eigenlijk ook verdwenen. Het is toch minder lekker zonder een drankje. 

Gister visite gehad. ze moesten zelf maar hun drankjes meenemen en ook weer mee terug nemen. Niet dat ik erg vindt om in huis te hebben ( er liggen zelfs 2 flessen van m’n favoriete rode wijn- maar ik merk ze nauwelijks op) maar wat moet ik met een open fles? Uiteindelijk belandt het in de gootsteen. terwijl zij genoten van hun drankje, genoot ik net zo hard mee met Spa rood met een citroentje. 

Ik dacht dat een leven zonder drank heel saai zou zijn maar niets is minder waar. Van de week heb ik zelfs, zonder drank, enorm hard moeten lachen dat de tranen in m’n ogen stonden. Ik kan me niet herinneren wanneer ik mij zo oprecht echt vermaakt hebt. Geluk en blijheid komen opeens zo hard binnen dat het bijna tastbaar is. Ik bereid me Maar voor dat verdrietige emoties ook zo hard binnen kunnen komen. 

En nog pluspunt, voor alle vrouwen onder ons- ik weet niet hoe jullie dit ervaren maar mijn menstruatie is rustiger zonder extreme krampen én korter. Ook m’n man geniet hiervan want de maandelijkse hormonen zijn oppervlakkig zonder heftige emoties ! 

Al met al, ben ik heel gelukkig met de keuze om de kurk op de fles te doen. Het brengt mij zoveel meer dan dat alcohol ooit deed. 

een fijn nuchter weekend voor jullie allemaal. Op naar maand 2! 
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Morgen Koningsdag.

En ik zie er een beetje tegenop. Deze dag is, zolang als ik mij kan herinneren overgoten met drank. De héle dag en overál. de uitnodiging voor het koningsnacht-feest heb ik al vriendelijk overgeslagen. Maar morgen thuis zitten was ook weer niet mijn intentie. Eerst even over de markt met de kinderen ( waar we voorheen met vrienden Flugels naar binnen werkten) en daarna door naar het dorpsfeest waar genoeg te beleven is voor de kleintjes. En waar de ouders in de tent staan te drinken.. 

en er schiet de hele dag 1 ding door m’n hoofd : maar morgen kan toch wel? Het is Koningsdag ! anders is het echt niet gezellig! 1tje kan toch wel? 

ik denk dat ik maar in de kindertent blijf staan morgen 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Misschien kan ik je een leerzame en leuke bezigheid voor morgen aan de hand doen. Kijk naar de mensen om je heen en wat ze wel of niet met drank doen. Wie geniet er zelf, wie is meer voor de Bühne bezig? Zie je nog andere verschillen? Dan wordt het tegelijk een feestelijk en een beschouwend dagje en ben je misschien minder snel geobsedeerd door wat je zogenaamd "mist".

Link naar opmerking
Deel via andere websites

13 uur geleden zei Bob:

Misschien kan ik je een leerzame en leuke bezigheid voor morgen aan de hand doen. Kijk naar de mensen om je heen en wat ze wel of niet met drank doen. Wie geniet er zelf, wie is meer voor de Bühne bezig? Zie je nog andere verschillen? Dan wordt het tegelijk een feestelijk en een beschouwend dagje en ben je misschien minder snel geobsedeerd door wat je zogenaamd "mist".

Bedankt Bob! Dat is zeker een hele handige tip die ik ga gebruiken! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Eerste droge Koningsdag goed doorgekomen? Ja, verrek, al die bijna onlosmakelijke associaties van alcohol met gezelligheid. Ik was dat al bijna weer vergeten. Ik ben er van overtuigd dat van de drank loskomen er voor een belangrijk deel neerkomt op het ontmantelen van zulke vastgeroeste overtuigingen. Natuurlijk is het onzin, de gezelligheid zit niet in het flesje maar in de mensen, maar de gedachte kan desondanks behoorlijk hardnekkig zijn. Ik hoop dat je vandaag hebt kunnen ervaren dat het eigenlijk best meeviel, zo'n feestdag zonder drank, en dat je gemerkt hebt dat je ook met een glas karnemelk in je hand gewoon lol kunt hebben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

We zijn net thuis, en ik zit aan een heerlijke kop warme choco met een extra grote toef slagroom ! 
 

ik heb mij er van te voren veel te druk over gemaakt maar het viel mij vandaag alles mee. Het was prima zonder drank, en inderdaad @Oskar, de gezelligheid zit zeker niet in fles! Dat moest ik mij zeker weer even beseffen.. en hoe vastgeroest het inderdaad is om met zulke dagen ( overmatig ) te drinken. Helaas hadden ze geen karnemelk dus ik moest het doen met cola ;) 
 

wel merkte ik dat ik er véél sneller klaar mee was. De prikkels, de drukte, het geluid. Alles komt zoveel harder binnen en ik kon het en wilde het bovenal dus niet verdoven met drank. 
Maar de kinderen hebben zich uitstekend vermaakt met alle spelletjes maar ook die waren eind van de middag volledig overprikkeld haha. Dus ipv nog doorgaan en over alle grenzen heen gaan, hup naar huis, lekker eten en naar bed! 

wat mij ook enorm op is gevallen is dat dat mensen zichzelf enorm verantwoorden over hun eigen alcohol mis/gebruik als je hen verteld dat je zelf niet meer drinkt. “Oh ja wij drinken alleen in het weekend en dan soms ook maar 2 wijntjes en ja gister met koningsnacht liep het wat verder op maar ik drink soms ook een hele week niet “. Of deze “ oh maar dronk je zo veel dan? Nou ik drink niet zoveel hoor ik kan echt matigen “. 
Echt bijzonder dat iédereen kan matigen behalve wij hier hahah. Alsof ze bang zijn dat je het drankje uit hun handen gaat slaan ! 
 

bedankt voor jullie lieve woorden en steun, het heeft mij echt enorm geholpen vandaag! 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

13 uur geleden zei lady jane:

het gepieker vooraf laat drank veel belangrijker lijken dan het is

Het is meestal ook eigenlijk een toekomstprojectie.  Zo gebeurt het bij mij dan vaak dat ik om een uur of half 9 's avonds zin krijg om 'vanavond te gaan drinken'. Maar dat is alleen maar een gedachte dat een gevoel schept op DAT moment. Is het eenmaal na tienen, is de zin allang weer vervlogen en blijkt die zin reuze mee te vallen. Ook een leuke ontdekking van hoe gedachten je wat dat betreft in de zeik nemen. In het NU heb ik eigenlijk maar zelden echt zin om te drinken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

7 weken alcoholvrij ! 
 
met ups & downs, maar de “downs” zijn niet erg genoeg om mij van de wijs te brengen. 
 

Soms mis ik het, een drankje. Wat ik dan precies mis ben ik nog niet achter. Maar wat mij zo enorm helpt tijdens zo’n craving is de film vooruit spoelen. Ik wéét dat het niet bij 1 drankje blijft. En dat de teleurstelling daarna enorm groot is. En dan het hele proces van ontnuchteren en weer opnieuw moeten beginnen met tellen… dat is het uiteindelijk toch echt niet waard. Hoe trots ik nu kan zeggen “ ik drink al 7 weken geen drank!” 
 

wat mij dan wel weer mateloos irriteert is dat mensen dan tips gaan geven om “matig te leren drinken”. Hou op met me. Ik maak de keuze om gewoon helemaal niet te drinken en dat werkt het beste voor mij. Ik wíl die discussies met mezelf niet meer over wanneer ik dan wel mag drinken. ( en mij er dan vervolgens niet aan houden) - been there done that. 
 

ik merk vooral dat ik nu rustiger ben, geniet van de zon op m’n bol met een kopje thee erbij, en dat ik mij juist minder druk maak om situaties. Ook ben ik sochtends gewoon 100% aanwezig voor m’n kinderen ipv 50% ( of soms helemaal niet, dan moest ik echt uitslapen tot laat in de ochtend om een beetje te kunnen functioneren daarna). En dat ik hun ruzies of emotionele uitbarstingen beter kan begeleiden ipv zelf geïrriteerd te raken omdat m’n eigen lijf te veel bezig is met ontnuchteren. Alleen maar pluspunten. ik zie het verschil zo duidelijk, dat ik nooit meer terug wil naar het oude. De vrouw die elke avond een paar wijntjes drinkt, net tot het soezige gevoel en dan licht maar rustig te bed om vervolgens onrustig te slapen en onrustig wakker te worden. Nee, voor die vrouw is geen ruimte meer in mijn leven. De nieuwe versie bevalt mij uitstekend! 
 

Op naar week 8. Vandaag drink ik niet ! 
 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...