Spring naar bijdragen
Forum Verslavingdebaas

Voedsel voor het brein: het stellige stellingendraadje

Aanbevolen berichten

Oh. Ik had die helicopter inderdaad anders geïnterpreteerd. Als beeld waarin je jezelf van een afstand observeert, je gedachten én je gevoelens beide, dus meer als een soort overbewustzijn. Nou ja.

Ik vind die samenhang tussen verstand en gevoel wel interessant. Tot mijn dertigste bracht ik mijn tijd voor een vrij groot deel door met lezen, denken en tobben. En net zoals geloof ik zo ongeveer het gehele forum ben ik uiteindelijk tot de slotsom gekomen dat ik 'meer uit mijn hoofd moet komen' om gelukkig te zijn. Dus dat doe ik maar. Eigenlijk vrij eenvoudig door tamelijk bewust te mijn leven te leiden en op te merken waar ik blij van wordt en waarvan niet. Ik heb eigenlijk nooit de behoefte gevoeld om daar boeken over te gaan lezen, juist omdat dit voor mij in tegenspraak is met de richting die ik ben ingeslagen. Dan zit ik namelijk wéér in dat vermaledijde hoofd. Mediteren heb ik nooit gedaan, en er eigenlijk ook helemaal geen behoefte aan. Ik denk met een rustige en aandachtige manier van leven wel zo ongeveer te bereiken wat ik nodig heb. Dus veel kuieren langs de rivier, kijken naar dieren, luisteren naar Bach, alle tijd nemen voor mijn gezin. 

Ik merk tevens dat ik veel minder dan vroeger behoefte heb om steeds maar mijn gedrag te analyseren en te verklaren. Ik vind het nog steeds wel boeiend, maar merk niet heel vaak dat ik er veel mee opschiet. Daarom leef ik liever bevindelijk, ervaringsgericht en tamelijk simplistisch. Want alleen zo vind ik mijn Geluk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 143
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Een vriendin die aan zen-meditatie doet legde mij uit hoe zij omgaat met emoties tijdens haar werk in de zorg (cliënten en collega's). Als ze een sterke emotie voelt, wacht ze bewust met reageren. Ze

Mooi draadje dit, maar hier schrijven mensen die iets intelligenter zijn dan ik, het is voor mijn brein te hoog gegrepen om het allemaal goed te kunnen volgen. Het onderwerp raakt wel aan een gedach

Oh. Ik had die helicopter inderdaad anders geïnterpreteerd. Als beeld waarin je jezelf van een afstand observeert, je gedachten én je gevoelens beide, dus meer als een soort overbewustzijn. Nou ja.

Posted Images

9 uur geleden zei Reacher:

! Er klinkt ook perfectionisme in door want er mogen zelfs helemaal geen fouten gemaakt worden? 

Ja dat en ook een soort van imposter syndroom bedenk ik me nu (bang om door de mand te vallen).

Ik vind de zienswijze van @knakkeren @Yana ook zeer wijs en dat is zeker waar ik mee bezig ben…meer proberen te leven vanuit het hart/ gevoel maar ofwel is het zeer hard weggestopt (gedisconnecteerd) ofwel zo aangeleerd dat het verstand hoger/ superieur is…ik probeer dat nu te ont-leren maar worstel er momenteel echt enorm mee…zoals @knakker zegt, misschien allemaal wat minder over lezen en nadenken want dat is eigenlijk gewoon meer van hetzelfde…deze zag ik gisteren en is momenteel toepasselijk voor mij als reminder:

F8C1851C-66FF-4E78-AA1E-6E9800C34F20.jpeg

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Reacher:

Volgens mij wel. :) Volgende vreselijke ontboezeming: ik kan niet mediteren.  Ik val vaak in slaap. Misschien eens met open ogen proberen bedenk ik nu. 

Op een ander moment. En rechtop zittend :) of lopend

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei Musashi:

minder over lezen en nadenken want dat is eigenlijk gewoon meer van hetzelfde…

Zo'n fase heb ik ook gehad na het stoppen, dat ik me begroef in boekenwijsheid over zen en wat niet al. Dat duurde wel een jaar of twee. Tegenwoordig als ik weer zo'n interessant boek zie dan blader ik het door en krijg ik het gevoel dat het me bekend voorkomt dan leg ik het terug.

Hoe meer je nadenkt, hoe meer je..... nadenkt. En het levert verder niets op :D dan kan je beter weer eens wat gaan doen.

Ik heb veel steun gehad van de hond ("inpandige Boeddha" zoals Etty zegt). Die denkt niet langer na dan een paar seconden. Als er na een paar seconden geen helder idee is, dan was het kennelijk een dood gedachtenspoor en schudt ze het van zich af en gaat iets anders doen.

Je komt niet tot een relativiteitstheorie op die manier, maar tis wel enorm mindful helemaal zonder het keihard te proberen :D 

bewerkt door bumperjim
Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei knakker:

Mediteren heb ik nooit gedaan, en er eigenlijk ook helemaal geen behoefte aan. Ik denk met een rustige en aandachtige manier van leven wel zo ongeveer te bereiken wat ik nodig heb. Dus veel kuieren langs de rivier, kijken naar dieren, luisteren naar Bach, alle tijd nemen voor mijn gezin. 

Ik merk tevens dat ik veel minder dan vroeger behoefte heb om steeds maar mijn gedrag te analyseren en te verklaren. Ik vind het nog steeds wel boeiend, maar merk niet heel vaak dat ik er veel mee opschiet. Daarom leef ik liever bevindelijk, ervaringsgericht en tamelijk simplistisch. Want alleen zo vind ik mijn Geluk.

Jouw tekst had weer de mijne kunnen zijn. Aandachtig leven vind ik mediteren maar je kunt natuurlijk ook je benen in een lotushouding forceren en dan je best gaan zitten doen om niet te denken.
Het uitpluizen van kindpatronen hou ik me ook niet meer mee bezig, tenzij het toevallig eens een keertje langskomt. Je hoeft gelukkig niet al je jeugdtrauma's uitgewerkt te hebben om vrij te zijn, als ik wat loop te kuieren en ik zie de klaprozen, dan is het goed. Ik maak me overal heel makkelijk vanaf: in sommige gezelschappen voel ik me ongemakkelijk dus daar ga ik niet heen en voor gesprekken over salarisverhoging vind ik mijn prestaties te gering dus die voer ik niet en ik ben tevreden met wat ik verdien. Je zou kunnen zeggen dat ik wegloop voor de uitdagingen van het leven, maar dan loop ik wel richting de klaprozen, of de sneeuwklokjes, die zijn ook zo ontroerend prachtig.

bewerkt door Yana
Link naar bericht
Deel via andere websites

ja ik geniet ook altijd op de fiets naar het strand zo
van duizenden klaprozen, gele en paarse veldbloemen
de vlier in de duinen, speciale bloemen die op de sporen van
paardenpoep bloeien en over een poosje gaan bloeien.
Ik werd vroeger (en later) vaak geestelijk lui genoemd
iets wat me erg kwetste destijds.
Nu mag ik het, een beetje lui, noemen en voor de grap mindful.
Maar mijn simpele leven is ook echt meer mindful geworden, heerlijk!

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik denk (jaja) te weinig aan moeilijke boeken lezen, politieke gesprekken voeren
teveel thrillers, sporten ipv huishouden doen, ..................????
Ik weet het eigenlijk niet, vroeger had ik minder oog voor de natuur, en probeerde
meer in de geldende normen plaatjes te passen.
Maar mijn moeder vond dat ik teveel las, al op hele jonge leeftijd. Nog steeds dus.
Zelf ben ik er wel tevreden mee inmiddels, en daar gaat het nu om.
En af en toe hoor ik nog zo'n stemmetje:)

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Reacher:

Eerst door verborgen angsten en onvervulde kindbehoeften maar als we daar doorheen zijn, toch ook wel door andere motivaties hoop ik? 

Ook wel zonder dat je er doorheen bent denk ik. Maar het vermijden van pijn zit dan te veel in de weg. Dan wil je wel van alles, maar het komt er niet uit.  Of het komt niet van de grond. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 29-6-2021 om 06:44 zei bumperjim:

Op een ander moment. En rechtop zittend :) of lopend

Of terwijl je je gootsteen poetst. Als het maar iets is waar je je aandacht volledig op kunt focussen, zodat je kunt oefenen in het opmerken dat ie verdwijnt in een verhaal.  Dat je afdwaalt met je aandacht.  Het gaat niet over niet mogen afdwalen, maar het leren opmerken ervan.  

Link naar bericht
Deel via andere websites

In geval van onderdrukt kinderverdriet las ik wel dat je die emoties ook ‘moet’ doorleven/ rouwen eer je ‘verder’ kan/ tot je ‘echte zelf’ kan komen. Dat gebeurt nu wel bij mij sinds de stop: overvallen worden door enorme huilbuien…dat laat ik nu maar wat toe, met het idee dat de kroppen zo ‘opgelost’/ geheeld zouden worden…

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...
Op 29-6-2021 om 09:07 zei lady jane:

ja ik geniet ook altijd op de fiets naar het strand zo
van duizenden klaprozen, gele en paarse veldbloemen
de vlier in de duinen, speciale bloemen die op de sporen van
paardenpoep bloeien en over een poosje gaan bloeien.
Ik werd vroeger (en later) vaak geestelijk lui genoemd
iets wat me erg kwetste destijds.
Nu mag ik het, een beetje lui, noemen en voor de grap mindful.
Maar mijn simpele leven is ook echt meer mindful geworden, heerlijk!

Wat een goede beschrijving en het doet me echt denken aan "zijn" van Lao Tse en daar intens van kunnen genieten. Dank je Lady Jane,

We hopen altijd dat een ander het antwoord geeft.
Dat ooit alles duidelijk zal zijn.
Maar dit is wat het is.
Niemand anders heeft het antwoord.
Nergens anders zal het beter zijn.
En alles is er al.
In het diepste van je wezen ligt het antwoord.
Luister naar je hart.
En weet dat het enige wat je te doen staat, is zijn.

#Lao Tse#

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Stelling: als het je niet lukt om te stoppen met drinken, of met ander gebruik, stop dan in ieder geval met het zelfmedelijden. Zelfmedelijden zorgt dat je in de vicieuze cirkel blijft. Zelfmedeleven is ok. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn definitie van zelfmedelijden is het zelf overcompenseren van het gemis aan medeleven, compassie en liefde dat je mist of gemist hebt vanuit je omgeving.
Hoewel het vaak geuit wordt in de vorm van en zelfverwijt en in de vorm van zelfkritiek blijkt het vaak kritiek op de omgeving. En dat is dan weer een excuus om verder te gebruiken. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zelfmedelijden zorgt er ook voor dat de omgeving met medelijden wordt ervaren in plaats van met compassie en mildheid en medeleven. 
En daar komt dan weer drama uit voort.

Drama= Excuus voor gebruik.

Link naar bericht
Deel via andere websites

zelfmedelijden kan de weg zijn naar een hekel aan jezelf krijgen,
juist om dat zelfmedelijden o.a. Bolletje schreef daar wel eens over,
haar hielp het juist. Ik heb me er ook in gewenteld,  maar mij bracht het niets (dat ik me bewust ben)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

• Nieuwe aanmaken...