Spring naar bijdragen

1 week nuchter


Tiswa

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ik ben een 38 jarige vrouw en heb de afgelopen 12 jaar verschillende korte en lange periodes veel te veel gedronken. De laatste 2 jaar liep het weer de spuigaten uit en dronk ik gemiddeld 2 flessen wijn per dag.

Mijn gezondheid ging achteruit zowel lichamelijk als geestelijk. Om nog maar niet te spreken over de gruwelijke katers en schuldgevoelens.

Het knopje is om. Ik hoop hier wat steun te vinden wanneer het zwaar is. Er zijn drinkmaatjes in mijn leven en maatjes die geen idee hebben van mijn probleem met alcohol, maar geen stopmaatjes. ;)

Groetjes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Cleo bedankt voor je reactie.

Dit is voor mij de eerste keer op een forum en vond het heel spannend om me aan te melden. De stap gezet omdat er hier heel fijn met elkaar wordt omgegaan.

Mijn plan is mezelf en het leven weer te ontdekken zonder alcohol. Minderen lukt me niet, dus dat is geen optie.

Ik droom ontzettend veel en heb ook nachtmerries. Heb me de eerste 5 dagen somber gevoeld. De laatste dagen gaat het iets beter, maar het zal wel op en af gaan. Het is nu nog zwaar, maar ik ben zo blij dat ik gestopt ben!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom Tiswa. Goed besluit heb je genomen, die knop om inderdaad. Ik deed het pas op mijn 65e, ruim 4 jaar geleden inmiddels, maar ben nog steeds blij dat ik dat toen doorgezet heb. Inmiddels taal ik mer niet meer naar. Je leest hier ook mensen die wel blijven twijfelen, soms of vaak. Het is niet bij iedereen hetzelfde. Anders zou er ook wel een simpele cursus voor zijn. 

Maar jij klinkt vastberaden. Prima.

Heb je gezien dat er hier een jaarpact is? Misschien ook voor jou wel een mooie stok achter de deur om het niet te snel op te geven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dankjewel bumperjim!

En Bob, bedankt voor de tip. Wat fijn dat je er niet meer naar taalt, hoe lang heeft dat proces ongeveer voor je geduurd? Zover hoop ik ook te komen en ben er van overtuigd dat dat moet lukken, wanneer ik leer om met bepaalde dingen anders om te gaan.

Stukje zelfacceptatie en gevoelens niet wegstoppen enz.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei Tiswa:

(...)

En Bob, bedankt voor de tip. Wat fijn dat je er niet meer naar taalt, hoe lang heeft dat proces ongeveer voor je geduurd? Zover hoop ik ook te komen en ben er van overtuigd dat dat moet lukken, wanneer ik leer om met bepaalde dingen anders om te gaan.

Stukje zelfacceptatie en gevoelens niet wegstoppen enz.

Ik had het pakweg een jaar eerder al een keer drie maanden volgehouden, met professionele begeleiding maar zonder een duidelijk vooropgezet plan. Toen dacht ik het na die drie maanden wel matig te kunnen houden maar viel al gauw weer terug in het oude patroon. Een jaar later waren er nog aanwijzingen bijgekomen dat mijn gezondheid onomkeerbare schade dreigde op te lopen als ik zo door zou blijven gaan als ik inmiddels gewend was. Dat deed mij de knoop echt doorhakken en ik ben toen eerst eens lekker zonder alcohol een vakantie in Frankrijk gaan doen, met het idee dat als ik dat kon dan werd het daarna alleen maar makkelijker. Ook ben ik toen op dit forum actief geworden,  boeken gaan lezen en veel op het internet gaan opzoeken over het onderwerp. Die vakantie liep vrij probleemloos en dat gaf me een goede kick. Ik heb mezelf toen op drie maanden alcoholvrij vastgepind en een internetcursus gevolgd ("30 dagen zonder alcohol" van Petra Moes) waarbij het accent vooral op onderliggende zaken en verdere toekomstplannen ligt. Dat beviel goed, dus verlengde ik het eerst naar een half jaar en vervolgens naar een heel jaar. Ik hield een dagboek bij en nam de gewoonte aan bij de steeds sporadischer voorkomende momenten van twijfel nooit een overhaaste beslissing te nemen maar het altijd eerst van meer kanten te overwegen. De laatste keer dat ik twijfelde was na twee jaar toen ik tijdens een vakantie in Portugal twee weken lang een welkomstfles witte wijn op het aanrecht van mijn huurappartement  heb laten staan en uiteindelijk een duidelijk besluit nam daar geen gebruik van te maken. Ik had de tijd genomen om de voors en tegens eerst rustig tegen elkaar af te wegen en sindsdien is alle twijfel weggebleven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom Tiswa. Als je het kunt zien als een interessant proces, de ontwenning, dan maak je het al wat minder zwaarmoedig. Net zoals je zelf al schrijft; zelfacceptatie en gevoelens niet wegstoppen. Nou ga er maar aan staan. ;)

Er zijn vast al veel positieve zaken te bemerken nu je al langer dan een week niet drinkt. Niet dat je ons dat moet melden, maar het is wel goed om daarbij stil te staan. Zo vond ik 's ochtends zonder schuldgevoel opstaan na een paar weken heel normaal. Terwijl ik mezelf jarenlang op weg naar een afspraak of naar mijn werk boos toesprak; had ik nou maar niet gisteren zoveel gedronken. En altijd maar weer die goede voornemens om het die dag niet te doen.  

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt allemaal en petje af voor de weg die jullie al hebben afgelegd!

Ik loop nu even tegen de muren omhoog. Net iemand geweest waar ik altijd mee dronk. In het kort kwam het erop neer dat ik normaal moet doen en gewoon moet minderen en dat ik toch wel een terugval krijg. 

Ik wilde eigenlijk heel hard schreeuwen dat hij me met rust moet laten en dat ik het wel kan. Nu weer alleen en verdrietig. Maar ik ga het verdriet niet verdrinken nu..

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Tiswa gewoon de eer bij jezelf houden en wat een kracht om aan je besluit vast te houden. Wat Cleo zegt precies: spiegel waar ze misschien zelf niet in durven kijken. Ik heb dat ook gehad met vrienden en eigenlijk nog steeds. Het lijkt de normaalste zaak van de wereld, alcohol, en daardoor zo makkelijk om erin te blijven geloven. Er niet meer in geloven is een proces en dat willen sommige niet zien. Ik zou lekker bij jezelf blijven en doorgaan met waar jij achter staat en dat is niet meer gebruiken .. trots zijn op jezelf dat je dit kan en dan moeten anderen daar op een gegeven moment wel respect voor hebben.. en zo niet: dan zij dat geen echte vrienden hè 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

het fijne van niet meer drinken is om te zien
dat egocentrisme verandert in gezond egoisme.
een minder iets is dat, omdat wij het licht gezien menen te hebben,
niet betekent dat het gedrag van anderen meegroeit.
we worden even extra (over)gevoelig voor anderen, maar eenmaal
stevig in het zadel, gaat ook dat weer over.
geniet van je eigen proces, en ja daar horen ook verdriet, spijt, verspilde tijd,
minder contacten enz enz enz bij. Nu voelen we die en kunnen we er beter mee omgaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat is het toch fijn dat ik hier kan komen, het voelt echt minder alleen! Ik heb gisteren geen moment gehad dat ik wou gaan drinken, omdat ik het niet meer wil en niet omdat ik het niet mag van mezelf. Het is wat dat betreft geen strijd. 

Gisteren was het even teveel, teveel prikkels. Naderhand kon ik beter begrijpen dat mijn maatje ook bang is mij kwijt te raken. En idd lady jane ik reageerde ook overgevoelig. 

Gelukkig zijn er ook al zoveel mooie positieve dingen te bemerken. Geen schuldgevoelens en katers. Fijne kleine momenten met de kinderen. Een boswandeling waar ik zoveel meer van kan genieten. Het vertrouwen terugkrijgen in mezelf, ik heb geen alcohol nodig om bepaalde gevoelens of situaties aan te kunnen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 8-10-2020 om 12:09 zei Bob:

Ik had het pakweg een jaar eerder al een keer drie maanden volgehouden, met professionele begeleiding maar zonder een duidelijk vooropgezet plan. Toen dacht ik het na die drie maanden wel matig te kunnen houden maar viel al gauw weer terug in het oude patroon. Een jaar later waren er nog aanwijzingen bijgekomen dat mijn gezondheid onomkeerbare schade dreigde op te lopen als ik zo door zou blijven gaan als ik inmiddels gewend was. Dat deed mij de knoop echt doorhakken en ik ben toen eerst eens lekker zonder alcohol een vakantie in Frankrijk gaan doen, met het idee dat als ik dat kon dan werd het daarna alleen maar makkelijker. Ook ben ik toen op dit forum actief geworden,  boeken gaan lezen en veel op het internet gaan opzoeken over het onderwerp. Die vakantie liep vrij probleemloos en dat gaf me een goede kick. Ik heb mezelf toen op drie maanden alcoholvrij vastgepind en een internetcursus gevolgd ("30 dagen zonder alcohol" van Petra Moes) waarbij het accent vooral op onderliggende zaken en verdere toekomstplannen ligt. Dat beviel goed, dus verlengde ik het eerst naar een half jaar en vervolgens naar een heel jaar. Ik hield een dagboek bij en nam de gewoonte aan bij de steeds sporadischer voorkomende momenten van twijfel nooit een overhaaste beslissing te nemen maar het altijd eerst van meer kanten te overwegen. De laatste keer dat ik twijfelde was na twee jaar toen ik tijdens een vakantie in Portugal twee weken lang een welkomstfles witte wijn op het aanrecht van mijn huurappartement  heb laten staan en uiteindelijk een duidelijk besluit nam daar geen gebruik van te maken. Ik had de tijd genomen om de voors en tegens eerst rustig tegen elkaar af te wegen en sindsdien is alle twijfel weggebleven.

Jij hebt het slim aangepakt Bob, wat een weg ben je gegaan zeg! Hoe heb je het voor elkaar gekregen om een dagboek bij te houden? Bij mij verwatert dat iedere keer zo snel. 

Aan de filmpjes op YouTube van Petra Moes heb ik ook veel gehad. Kan me voorstellen dat het een hele interessante cursus is geweest.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dankjewel Yana, lief van je. :rose:

Na alle mislukte pogingen om te minderen voelt dit als de enige juiste keuze. Ik heb er ook een heel ander gevoel bij dan alle voorgaande pogingen. Maar ik besef dat ik er nog lang niet ben en soms is t best zwaar. Vanaf 30 september tot nu heb ik meer gehuild dan ik normaal in 5 jaar tijd doe. Maar zelfs dat voelt ergens ook wel goed. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi allemaal, 

goed bezig, fijn om te lezen. Ik ben nu 5 weken zonder alcohol maar heb nog steeds die momenten van hevige trek. Wat goed Tiswa dat je de druk van een vriend kon weerstaan. Ik mijd die situaties nog steeds. Alles wat me beetje stress bezorgd gaat gepaard met de aandrang om drank te kopen.  Kan het wel nog afwenden omdat ik de voordelen, van goed doorslapen en nu ook minder moe voor ogen hou. En het duurt maar een half uurtje tegenwoordig en niet meer de halve dag. Dus volhouden loont. 
 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je mag trots zijn op jezelf Petra! Ik leef met je mee, terwijl ik je eigenlijk niet eens ken. Gek hè? Het schept toch een soort band dat samen niet drinken. ;)

Een half uurtje i.p.v. een halve dag aandrang voelen om wijn te kopen is ook al een hele vooruitgang.

Ik vermijd die situaties ook nog zoveel mogelijk hoor. En dat zal ik nog wel een poosje blijven doen. Je wordt er dan wel bewust van hoe grote plaats de alcohol innam in je leven. :face-icon-small-shocked:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...