Spring naar bijdragen

Nieuw


Jette

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

ik ben nieuw op dit forum en wil me graag voorstellen. Mijn naam is Jette, ik ben 50 jaar, heb 2 volwassen kinderen, een vriend en een leuke baan. Sinds jaren drink ik veel te veel; iedere avond minstens een fles wijn. Ik schaam me enorm en zou zooo graag helemaal stoppen. Ik merk dat mijn werk moeizamer gaat, dat ik meer begin te vergeten, en steeds minder zelfvertrouwen krijg.

Heeft iemand tips voor mij?

bewerkt door Jette
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt Lars. Ik zou graag helemaal stoppen. Ongeveer een jaar geleden heb ik mijn schaamte aan de kant gezet en ben ik naar de huisarts geweest. Ik ben toen doorverwezen naar Novadic Kentron waar ik een jonge hulpverlener trof waar ik geen klik mee had.

natuurlijk had ik iemand anders moeten vragen maar ik ben gestopt. Ook uit schaamte. Ik denk dat het deelnemen aan dit forum mij wel zou kunnen helpen om te stoppen. Zeker omdat het volkomen anoniem is hoop ik dat ik me minder schaam en open kan zijn over “mijn geheim” ;-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Jette en welkom!

Stoppen, ja dat is voor iedereen weggelegd en je voelt je zooo veel beter :) 

Het moet alleen “ff” gebeuren. Je moet het zelf doen. Maar niet alleen, zoals we hier zeggen. 

Alles begint met geen wijn meer in huis halen. Heb je nog alcohol in huis? Gooi het dan vandaag door de gootsteen of gooi het weg. Dan wordt vandaag je eerste droge dag. 

Ben je er klaar voor? Wil je het echt? Wil je trots voelen ipv schaamte?

bewerkt door bumperjim
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi bumperjim,

 

Ja ik wil echt stoppen en ik voel me er nu wel klaar voor. Ik wil me inderdaad trots voelen ipv beschaamd en slap. Ik heb nu geen alcohol meer in huis. gisteren alles opgedronken :-(

Ik zal ook tegen mijn vriend en zoon  moeten vertellen dat ik geen alcohol meer wil drinken. Zij weten niet dat ik een probleem heb met alcohol trouwens. Wel dat ik van een glas wijn houd. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een goed plan om te stoppen Jette, het kan hoor en het is heerlijk.
Ik ben van jouw leeftijd, ook een fles per dag, ook schaamte, vriend ook niet echt op de hoogte... Ik heb gezegd dat ik voorlopig even niet wilde drinken en of hij het erg vond om niets in huis te halen omdat dat makkelijker voor me was. Zo gezegd, zo gedaan en nu heb ik ruim 2 maanden niet gedronken en het is een aanrader. Het is even lastig, dat wel, maar je krijgt er veel voor terug.
Het forum is voor mij een grote steun, ik hoop dat het voor jou ook zo zal zijn.
In het begin zul je moeilijke momenten hebben, maar geen nood, die trek gaat vanzelf weer voorbij.

Veel succes met dag 1! Zet 'm op, ik weet zeker dat je het kunt.
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom Jette, zelfde verhaal van mij. 1 fles wijn per dag, dronk nooit veel in gezelschap, dus was niet echt bekend. Ik ben er wel redelijk open over naar anderen. Dat alcohol teveel mijn leven was binnengeslopen en dat ik het daarom een tijdje niet drink. En ja, soms is het lastig en soms voel je je verschrikkelijk veel beter. Dag voor dag, zegt men hier vaak en dat is ook echt zo. Succes!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hier nog zo'n één zelfde leeftijd fles per avond en de volgende ochtend dag spijt, maar s'avonds plop ging er weer een kurk af.

Maar nu niet meer, gewoon gezegd dat ik een maand zonder alcohol wilde kijken of ik dat kon, wat ben ik een ander mens geworden nu na bijna 5 maanden :sun:

Zonder dit forum was ik waarschijnlijk niet zo ver gekomen, 

Dag voor dag samen en niet alleen :rose:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom Jette.
Ik ben jaloers op jouw leeftijd, en dat je de kans hebt je overgang zonder alcohol te beleven. Ik was 55 toen ik dit forum ontdekte en ben sindsdien bijna dagelijks aan het meelezen. Veel geschreven ook, want hier is een virtuele familie beschikbaar aan wie je je kunt optrekken als je het moeilijk hebt en waar je kunt delen van wat je al bereikt heb en aan inzichten hebt verworven. Hoe dan ook het mes snijdt altijd aan 2 kanten. Gebruik dit/ons naar behoefte meis, een stuk gezonder dan wijn en je hebt altijd de mogelijkheid om terug te lezen. Bij een kater is je herinnering een stuk waziger. Schaamte leren vervangen door fier zijn. Je kwaliteiten weer ten volle benutten, je emoties weer puur voelen. Ja ook de mindere, we dronken immers vaak niet om niks. Maar hebben daarmee ook de fijne onderdrukt. Angsten, depressies, agressie, worden versterkt door langdurig drinken en een vicieuze cirkel is steeds lastiger te doorbreken. Eenmaal de knop om (ik neem die eerste niet en dat dag per dag, uur na uur desnoods) wordt het steeds makkelijker. Ik ben zo blij dat ik niet meer hoef, niet meer wil zelfs, dat ik nog steeds hier kom om dat bevestigd te zien, terwijl ik in mijn echte leven helemaal niet meer met drinken bezig ben. Wat een verademing. Had ik dit maar vóór mijn overgang mogen ontdekken. Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom. Ik heb ongeveer jouw leeftijd en zelfde verhaal. Had NOOIT gedacht dat ik ook zou kunnen stoppen. Toch gelukt. En dan... ja, dan kwam  er van alles waar ik mee aan de slag moest en ben. Niet altijd leuk, maar het goede nieuws is dat ik ook dat aan kan nu. Mijn leven is verdiept en ik kan echt zeggen stukken beter geworden. Zonder schuld en schaamte. Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom Jette,

Alles is hierboven al zo’n beetje gezegd. Ik ben hier ook nog maar kort. Dag16 voor mij zonder drank. De eerste dagen is het lastig maar je gaat al snel van de positieve effecten profiteren van niet drinken. En direct al van het gevoel als het je de 1ste dag gelukt is. Heel veel succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom, ik ook jou leeftijd . Ook veel te veel wijn en blackouts . 9 maanden gestopt nu met af en toe uitglijder.  Ben nog steeds in mijn hoofd in "gevecht " of ik nooit meer zal drinken, terwijl ik goed weet dat ik eigenlijk geen keuze heb .  Mijn rem is kapot 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag Jette, heel veel succes. Zeer herkenbaar wat je schrijft.  Elke dag een fles wijn. Elke dag dat je het niet doet, daar krijg je veel voor terug! Trots op jezelf, heldere kop en veel meer zin en energie. Weet dat het lastig is. Ik heb regelmatig een uitglijder. Krabbel steeds weer op en begin opnieuw! Ben nu bezig met het boek; de grote verdoving van Eric Stoffels. Veel herkenning. Blijf vooral veel lezen en schrijven op dit forum. Het helpt je echt!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

10 uur geleden zei Etty:

Hoi Etty (en alle anderen natuurlijk)

Vindt je het moeilijk om tegen je vriend en zoon te zeggen dat je niet wil drinken?   Heb je daar tips of ervaringen van anderen bij nodig? Zeg het maar. 

Er is niet echt iets om je voor te schamen .  Maar ja, dat weet je wellicht zelf ook wel.  Wat maakt dat je je schaamt? 

 Ik zie veel mensen van onze leeftijd bij wie de roesbehoefte inmiddels is opgelopen tot ruim een fles. Alleen ons lichaam en onze hersenen krijgen er steeds meer moeite mee.  Ik zie ook veel mensen die er daarom vanaf willen.   Drinken wordt het nieuwe roken:) 

 

Ik heb tegen mijn zoon gezegd vanmiddag dat ik een maand geen alcohol ga drinken. Hij reageerde heel leuk en wenste me succes.

Tegen mijn vriend heb ik dit ook gezegd en ik heb hem verteld dat ik me heb aangemeld voor dit forum.  Mijn vriend reageerde met “ af en toe een drankje in het weekend kan toch geen kwaad?”. Ik heb hem nog maar niet verteld dat ik dagelijks teveel drink (hij is zelf heel matig met drank) en stiekem in zijn bijzijn. 

Ik schaam me omdat ik als hulpverlener werk met mensen met niet aangeboren hersenletsel (waarvan sommige met verslavingsproblematiek). Ik voel me een enorme huichelaar en ik weet heel goed welke gevolgen alcohol hebben voor je hersenen

:-(  

Ik ga dit forum zeker gebruiken om van mijn overmatig drankgebruik af te komen.

Super bedankt allemaal!!

 

10 uur geleden zei Etty:

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Jette,

ik herken het eea in je laatste post:

Je werk,  kinderen, het stiekeme...en denk heel goed uit ervaring te weten waar je 'staat'. De schaamte, wellicht schuldgevoel, 'perfectionisme'...als ik het verkeerd zie excuus. Wat betreft werk, als zelf zijnde hulpverlener. Met Etty eens...er wordt niet voor niets steeds vaker met ervaringsdeskundingen gewerkt;) Ik ervaar zelf dat waar ik sta, ervaar...is wat ik kan uitdelen.  Juist het niet 'perfect' zijn...kwetsbaarheid. 

Kinderen, zijn niet gek...ik dacht dat ze het niet in de gaten hadden, dat ik (stiekem) dronk...echt wel. Ik deel niet de *. Maar ze weten wel dat ik op het forum zit en dat ik elke week een AA groep bezoek.  Zo heel af en toe wordt er wel eens wat gedeeld. En ik voel vertrouwen.  Dat doet goed.

 

In je eerste posting vroeg je om tips.

De meest voor de hand liggende is: niet drinken.

Maar mijn tip is, probeer wat te doen met de schaamte. Ook bij mij zat  een enorme lading op mijn drankprobleem. Afwijzing, zelfafwijzing en schuld. Dat hield me in de vicieuze cirkel. Je hoeft je probleem niet meteen aan de grote klok te hangen. Want ja, er is ook veel onbegrip en onwetendheid over verslaving. 

De meest helpende stap voor mij is geweest de stap naar de huisarts, de schaamte voorbij. Toen ging de bal echt rollen. 

Het is een hele weg, met hobbels. Maar uiteindelijk is het mij gelukt om de knop om te zetten, het besluit te nemen om niet te drinken. Dat heeft mij rust en ruimte gegeven. En alhoewel 'het leven' daar niet perse makkelijker van is geworden, is het wel 'beter'.  

 

Ik wens je moed, kalmte en wijsheid.

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Jette, welkom hier!

De stap naar de huisarts was voor mij niet de ommekeer. Alhoewel het wel het begin is geweest van erkenning dat ik een probleem heb. Maanden later heb ik aan mijn ouders verteld dat ik een probleem heb met alcohol. Die stap was gigantisch groot. En dat was 6 augustus 2017. Dat weet ik nog precies want de dag erna ben ik gestopt. Voor mij was naar buiten treden dus de stap die me hielp naar nuchterheid. Je ziet, wat 'helpt' is voor iedereen anders. Ik hoop dat je gauw je eigen weg vindt:rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ooh lieve mensen wat heb ik toch een hekel aan mezelf. Ik heb zeg maar een impulscontrole probleempje en flap er zeg maar, soms, wat te veel uit. Vandaag op mijn werk ook weer.. ik heb iets doorgebrieft in al mijn onbenulligheid wat een hoop energie gaat kosten in gesprek met verschillende organisaties om weer enigszins recht te trekken. Gaver. Weet je, laat mij lekker naar de Bahama’s vertrekken..  Op de fiets :-)

 

bewerkt door Jette
Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 minuut geleden zei Jette:

Ooh lieve mensen wat heb ik toch een hekel aan mezelf. Ik heb zeg maar een impulscontrole probleempje en flap er zeg maar, soms, wat te veel uit. Vandaag op mijn werk ook weer.. ik heb iets doorgebrieft in al mijn onbenulligheid wat een hoop energie gaat kosten van verschillende organisaties om weer enigszins recht te trekken. Gaver. Weet je, laat mij lekker naar de Bahama’s vertrekken.. 

 

Zijn wij familie ??:P

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Herkenbaar.... mij hebben ze ooit in een ver verleden salarisadministratie toevertrouwd. Het werk zelf ging hartstikke goed, tot het moment dat ik er iets uitflapte over een bonus van iemand, wat ik niet terecht vond :blush:

Ik was toen wel erg jong, 21, maar soms denk ik dat ik beter kleuter had kunnen blijven, gewoon met een kleurplaatje en poppen en zo...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...