Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst (bewerkt)
22 minuten geleden zei bumperjim:

Nee -- maar ik denk wel dat de alcohol alle andere pleziertjes overschaduwt. Zonder alcohol komt er aandacht voor al dat andere. 

Dat is ab-so-luut ook mijn ervaring en één van de belangrijkste inzichten om mij aan de verslaving te kunnen ontworstelen. Ik sta paf van hoe de verslaving - vooral ook onbewust - je leven kan beheersen, ook in periodes dat je denkt dat het best meevalt. En als dat wegvalt springen opeens overal geheime laatjes open en ga je bijvoorbeeld ook genieten van sneeuwpopjes, ik noem maar wat.

bewerkt door knakker
Geplaatst (bewerkt)

De app is vreselijk tevreden nu.

Ik kom er nog eens op terug @knakker wat je zei, inderdaad 1 vd allerbelangrijkste inzichten. Er werd gezegd dat wij nog steeds hetzelfde schrijven als 10 jaar geleden -- echt niets is minder waar, want dit inzicht heb ik pas sinds heel kort.

Het "van glas tot glas" leven, als je eenmaal verslaafd bent geraakt, hoe gematigd je ook moge drinken je leven verloopt van het ene glas naar het andere. Van het weekendbiertje naar het woensdagavondbiertje en dan vrijdag weer twee want je hebt zo hard gewerkt. Zo word je nooit een grote jongen. Ik wil het gewoon niet meer. 

IMG_7069.png

bewerkt door bumperjim
Geplaatst

Herkenbaar, dat toeleven.  Zorgen dat deze dag vandaag de moeite waard is om te beleven, alleen voor jezelf, elke dag weer, dat je je oké voelen niet gaat afhangen van iets buiten je, straks? Of dat nu drank is of iets anders, vakantie, een mooiere auto, je kind in het gareel?  Wat heb je daarvoor nodig?  Ik las een artikel van iemand een tijdje geleden die het daarover had en het is me bijgebleven.  Hoe wil je vanavond terugkijken op vandaag?  Het gaf voor mij het stoppen met alcohol van dag tot dag een andere dimensie.  Het gaat alleen om vandaag, vandaag leef ik.  En dat is niet alleen leuke dingen doen, maar ook achter de keuzes staan die ik vandaag maak, voor dit werk, dat sociale contact, die huishoudelijke klus, dat boek, die serie.  Het maakt dat mijn focus juist meer komt te liggen op kwaliteit op de langere termijn, want waar ik mijn aandacht aan geef, vormt mijn leven. 

Geplaatst (bewerkt)

Zo ik stop ff met dat aanstellerige thee zetten telkens als het borreltijd is, dat kan ook gewoon met een glas water 😁 Straks pizza halen, vroeger ging daar altijd bij gedronken worden, hoeft nu ook niet meer. God wat wordt alles simpel 😝

Ik geloof dat ik nog ergens bruiswater heb staan, ook wel lekker voor de afwisseling. 

bewerkt door bumperjim
Geplaatst (bewerkt)

Ik heb voor de aardigheid het begin van mn eigen draadje teruggelezen. Ondanks de enorme steun van @lady jane, @Lika, @kruidenthee67 en zoveel anderen (waaronder meerdere accounts die zijn gewist kennelijk) ging ik al binnen 6 weken alweer aan het bier, "eentje", kennelijk uit nieuwsgierigheid.

Alsof een alcoholist nog nieuwsgierig zou moeten zijn wat een biertje met je doet 🤣 Slim gedaan, Koning Alcohol.  En ik lees terug dat de enige reactie van mn lichaam was: "OK.... next!!"

Dus dat hoeft niet meer, dat "eentje proberen uit nieuwsgierigheid". Even goed onthouden nu, al die dingen. Het is bekende stof nu. Niet meer de verkeerde afslag nemen 👍🏻

Het is best genant om jezelf die enorm naieve leugens te zien schrijven: "ik drink in principe niks, maar..." en dan de vrijdagavond met de buurman (inmiddels verhuisd), "dan haal ik 2 biertjes in huis en drinken we er elk 1", wat een gekneuter 🤣 Toch heb ik , althans in mn herinnering, het nog verdraaid lang uitgehouden om weinig te drinken, tot de Covid uitbrak en toen liep het weer uit de klauwen als vanouds. Hele flessen wijn leeg tijdens de franse "confinements". Kon ook alleen maar meer worden, dat "gematigde".

Al met al heeft dat 8 jaar lang doordrinken mij niks verder gebracht wat betreft verbinding krijgen met mensen, mn sociaal leven is nog steeds heel mager ondanks dat ik mensen zat tegenkom. Ik weet zeker dat dat gedrink daar een rol in speelt. Daar wil ik aan werken dit jaar. 

bewerkt door bumperjim
Geplaatst

Alcohol maakt draaglijkwat ik eigenlijk helemaal niet wil dragen.   Maar ik krijg toch die beloning wel, dat goede gevoel, dus wat maakt het uit? 

Dat je voor genante dingen uit komt lijkt me winst, voorbij de schaamte gebeurt wat. 

Geplaatst

Kennelijk heb je al die drogredenen van toen, nu niet meer nodig @bumperjim
de knop lijkt om nu, of .....zoals ??? laatst schreef, ik denk dat je rond de 55+ bent nu?
De wijsheid komt blijkbaar echt met de jaren, of je lijf en psyche zijn de drank nu eindelijk echt zat.
En dan zat in de goede betekenis he:)

Geplaatst (bewerkt)

De knop lijkt idd om. Ik snap nu dat "eentje af en toe" best "kan", zoals ik jarenlang dacht, maar wat is "kan". Het is niet gratis om zoiets te doen, dat had ik al geconcludeerd een tijd geleden, maar wat ik nu denk is dat elke keer dat ik dat doe, of ZOU doen dus, ook al is het maar heel zelden, een stap TERUG is naar die verslaving, waar ik juist vanaf wil.

Toegeven dat het sterker is dan ik, nu eindelijk.

54, ik ben nog piepjong 😜

bewerkt door bumperjim

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Nieuwe aanmaken...