Spring naar bijdragen

Wanhopig...


Goedehoop

Aanbevolen berichten

Ook ik wil mijzelf hier even voorstellen, Wanhoopje heb ik mijzelf maar genoemd. Na de zoveelste ruzie en een partner die niet meer tegen mij praat besef ik weer dat er iets moet gebeuren. Ja ik zeg weer want ik heb de nodige pogingen al gedaan. Helaas blijkt bij mij dat minderen geen optie is en ik dus helemaal zou moeten stoppen. Dat is ook precies hetgeen wat ik zo moeilijk vind. We hebben een redelijk sociaal netwerk waar bij elke bijeenkomt gedronken wordt. Ik zal de eerste nu worden die dat moet afzweren. De vragen die je dan gaat krijgen etc. ik zie er tegen op. Bovendien voel ik mijzelf zoveel zekerder als ik wel een drankje op heb. Ben ik meer mezelf, durf meer gesprekken aan te gaan etc. Alleen ja het blijft niet bij 1, 2 of 3 glazen...dan zijn het zomaar 2 of 3 flessen wijn. En krijgen mijn partner en ik ruzie....Wat nu dus ook weer het geval is. Hij negeert mij al een aantal dagen en ook dat trek ik niet...Maar ka, zegt hij ik doe niets voor jou als jij niets voor mij doet en jij houdt je niet aan de afspraken. Dat begrijp ik. Ik heb zelf nu ook het gevoel dat ik er weer voor de volle 100% voor wil gaan (ik denk dat ik dat hiervoor minder had) maar hij gelooft geen woord meer van wat ik zeg. Terwijl het mij nu zo zou helpen als hij een steun voor mij kon zijn....hij wil er niets meer mee te maken hebben..... Kortom, op dit moment ben ik best even wanhopig over mijn relatie maar ga ik door met stoppen. Volgens mij gaat dit forum mij daar ook bij helpen! Liefs wanhoopje....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

welkom Wanhoopje,

tja klinkt me bekend hoor, de angst om te stoppen is groot.

groter dan nodig, blijkt hier keer op keer. Want angst voor de angst.

juist als je zo'n intensief sociaal leven hebt, blijven de triggers en verleidingen knagen.

Minderen is dus geen optie, want ik lees in jou net zo'n sjoemelaar als ikzelf was.

Alhoewel 2 en 3 flessen kreeg zelfs ik niet weg, dus ik ben bang dat voor jou het echt

stoppen wordt. Mijn relatie heeft het niet overleefd dus, voor alle duidelijkheid, maar

ik kan je misschien geruststellen dat ik pas na de scheiding dit forum vond.

Maar toen was de knop ook zo om bij mij. Eenmaal door de 1e nare dagen heen werd alles

algauw positiever, ik ging me weer sterk en fier voelen, ben veel sterker dan ik destijds wist,

en de hobbels die er nog steeds lagen wist ik nuchter en helder prima te nemen.

En ik houd me ook weer aan afspraken, heerlijk om dat te kunnen schrijven, want ja ik schaamde me

dood voor de mens die ik was geworden door afhankelijk te zijn van alcohol.

Laat je nickname dus maar gestaag groeien in hoop en vertrouwen, want dat zit erin mits jij eraan werkt!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom, Wanhoopje. Ik hoop dat je over niet al te lange tijd je naam kunt gaan aanpassen, naar Tochgelukt of zoiets... ;)

Maar ik herken het wel hoor, ik had het zelf een paar jaar geleden eigenlijk al opgegeven.

 

"Ik zal de eerste nu worden die dat moet afzweren."

Moeten of mogen? Met de hoeveelheden en de frequentie die jij (en ik) drinken, is het eerder mogen. Je moet blij zijn dat je mag stoppen met je lichaam, je leven en je relatie verder kapot te maken!

 

"De vragen die je dan gaat krijgen etc. ik zie er tegen op."

Je weet dat niet hè. Het ergste dat men vreest...enzovoorts. Het is mij heel erg meegevallen en dat lees ik hier wel vaker. Als er vragen komen, dan kun je het beste daar heel beslist op reageren, heel kort en duidelijk. Je hoeft trouwens niemand verantwoording af te leggen, waarom je niet drinkt. En je kunt altijd met iets komen als "ik doe het eens een maand zonder" eventueel gevolgd door "zou jij ook eens moeten doen" (maar die is vals).

 

"Bovendien voel ik mijzelf zoveel zekerder als ik wel een drankje op heb. Ben ik meer mezelf, durf meer gesprekken aan te gaan etc."

Zekerheid, jezelf zijn en durf zitten niet onderin een fles. Maar in jezelf. Je voelt je zo, maar het is natuurlijk niet zo. Hoeveel mooier zou het niet zijn, als je over een tijd kunt zeggen, dat je het nu ook werkelijk bent?

 

Voor je partner is de maat vol en dat doet hij goed. Je bent onbetrouwbaar gebleken (dat was ik ook hoor!) en er zijn grenzen. Die zijn nu even goed aangegeven.

Hij denkt waarschijnlijk dat als hij nu steun geeft, je binnen no time weer aan het drinken bent. Of dat het toch niets helpt. Er is maar één oplossing voor.

 

Wanhoopje, het kan. Ik ben eraf gekomen en met mij nog vele anderen hier. En het is het waard.

 

Hoe ga je dit aanpakken?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom! Wat is je plan?

Het kan hoor. Echt. Het is heerlijk iets op te bouwen ( jezelf, leven en relatie ) ipv af te breken. aandacht te hebben, je beter te gaan voelen, niet meer schaamtevol en schuldig, alles nog weten. Geld om jezelf te belonen. Heb je zo bij elkaar...

En vragen? Mijn omgeving zit behoorlijk in de alcoholische - om het zo te zeggen-. Maar ik heb geen vragen gehad. Gek genoeg. Ik wapen me. Heb verhalen klaar. Maar vaak is er geen vraag. Waarom niet? Geen idee. Een feit.

Maar bedenk op voorhand wat je wilt zeggen. Ik heb altijd een 'riedeltje' bij me. Niet zo lekker, maag, tijdje niet, niet drinken helpt me mijn niet roken vol te houden. Je kunt met de auto gaan en de BOB zijn. Die lees ik hier veel.

Man en kinderen zijn supertrots op me. Na bijna 8 weken is er wel weer vertrouwen. Dat gun ik jou ook!

Succes. Lees hier maar en bij ditje en datjes is de dagdraad. Daar kun je je aansluiten bij het dagpact.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat een onwijs lieve reacties van jullie. Eindelijk eens mensen met begrip ipv vooroordelen. Ik hoop hiermee echt de steun te vinden die ik nodig heb. Ik heb al vaker een poging maar dan dacht ik dat ik het met minderen zou redden. Helaas... ik heb nog volop refusal in huis dus dat gaat mij voorlopig helpen. Verder dan een paar weken kijk ik nog maar niet vooruit maar ik hoop natuurlijk ooit zonder te kunnen en gewoon te genieten van mijn gezondheid en een frisje bij het eten of als ik uitga!!! Dank voor jullie support!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb ruim vijf jaar geprobeerd te minderen. Dat kwam bij mij neer op een soort rebus: i=ee. Als ik een paar dagen niet gedronken had, leek ik de schade in te moeten halen. Het werd steeds erger.

 

Toen ik stopte, me hier aanmeldde en me opgaf voor de internetbehandeling van Tactus, wist ik dat ik het moeilijk zou gaan krijgen. Slecht slapen, trek, nergens zin in...

Ik had besloten dat dat dan zo maar moest, een alternatief was er niet.

 

Wat mij geholpen heeft is steeds een dag vooruit kijken. Wat heb ik morgen te doen? waar zitten de risico's, de valkuilen? Hoe kom ik daar langs? Wat drink ik bij die gelegenheid? Dan was ik voorbereid en dat scheelde toch.

 

 

 

* typo, redbus -> rebus

bewerkt door MijnGerrit
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom, dit is absoluut de plek waar je herkenbaarheid en steunende mensen gaat vinden. Want we zijn in dat ene opzicht eigenlijk allemaal hetzelfde; in enige mate en in welke vorm ook, hebben we een probleem met drank. En een plan nodig om dat aan te pakken. Ik las dat je Refusal in huis hebt, gok ik dan goed dat je huisarts al op de hoogte is van je probleem? Wellicht kan die je ook tot steun zijn? En weet je, als je partner ziet hoe serieus je ermee aan de gang bent nu, dan komt ook daar de steun vanzelf weer van. Echt waar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank jullie wel voor de reacties. Dit gaat mij echt helpen (hoop ik).

Ik ben ooit al eens bij de Brijder geweest en op het moment dat daar mijn behandeling loopt gaat het goed, geen probleem om niet te drinken. Toen heb ik ook refusal voorgeschreven gekregen maar had ik zelfs niet nodig. Zodoende heb ik die nu nog achter de hand! Maar als de behandeling dan weer stopt denk ik op een gegeven moment, ach 1 wijntje moet kunnen, daarna denk ik op vrijdag en zaterdag 2 wijntjes moet kunnen en binnen een maand ben ik weer terug bij af… Daarom hoop ik dat jullie nu mijn steun daarin kunnen zijn. In elk geval vind ik het al fijn te lezen dat ik niet de enige ben en dat het ook nog goed kan komen! Ik ben echt voornemens om mijn uiterste best te doen. Door de weeks dronk ik eigenlijk al nooit dus ik heb nu ook geen trek, dat gevoel kom meestal op vrijdagmiddag rond een uur of 4….maar ik heb al besloten dat ik dan maar heel veel andere dingen ga doen of lekker naar de sprotschool en mocht dat niet lukken zoek ik jullie op! Bedankt!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

...Maar als de behandeling dan weer stopt denk ik op een gegeven moment, ach 1 wijntje moet kunnen, daarna denk ik op vrijdag en zaterdag 2 wijntjes moet kunnen en binnen een maand ben ik weer terug bij af… Daarom hoop ik dat jullie nu mijn steun daarin kunnen zijn. In elk geval vind ik het al fijn te lezen dat ik niet de enige ben en dat het ook nog goed kan komen! Ik ben echt voornemens om mijn uiterste best te doen...

 

Voor mij was en is het geheim om dagelijks aandacht aan mijn verslaving te besteden. Op die manier blijf ik me bewust van wat ik wil en waarom. En waarom ik niet meer wil drinken.

Ik blijf wakker en scherp door o.a. hier dagelijks even op het forum te lezen en soms wat te schrijven. Onderhoud, zeg maar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik had je nog geen welkom geheten, maar alsnog ook namens mij. Goed dat je hier ben gaan lezen en schrijven, misschien kan dit het begin zijn van een definitieve omkeer. Ik lees hierboven het woord "besluiten". Dan zit je in de goede richting, denk ik. Probeer op die lijn door te redeneren, en maak het niet te afhankelijk van hulp van buiten, al mag je daar best gebruik van maken. Bij mij heeft dat het verschil gemaakt. 

bewerkt door Bob
Link naar opmerking
Deel via andere websites

waarom snel Wanhoopje?
Je hebt jaren een ritueel/gewoonte geleefd,

dat kan toch niet snel weg zijn?

Misschien kun je bezig gaan met een plan maken,

wat je in de tijd van voorheen drinken gaat doen nu,

wat je met het uitgespaarde geld kunt gaan doen

om jezelf te belonen; of je een nieuwe hobby ambieert,

nieuwe mensen wilt ontmoeten, cursus volgen o.i,.d.

Er verandert veel en het is leuk daar plannen voor te maken,

en dan gaan uitvoeren.

Straks heb je geen tijd meer om aan drank te denken.

En tussendoor natuurlijk veel hier lezen en schrijven, dan denk je

de negatieve drankgedachten in elk geval om in positieve.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom ook van mij!

 

Mooi dat het je vandaag gelukt is! Juist omdat het nu weekend is he.

Hoeveel dagen ga je al goed?

 

Wat naar om er steeds aan te moeten denken. Is daar geen trucje op te bedenken?

Bijvoorbeeld: snel denken aan een grote roze olifant, in plaats van door te denken over alles wat met drinken te maken heeft?

Nu ik dat zo zeg: voor mezelf ook best een ideetje.. ;)

 

Zet m op!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heeft mij erg geholpen en nog op moeilijke momenten om het per dag te bekijken. Niet te ver vooruit kijken. Eerst ontgiften en ontwennen. Stapje voor stapje. En dan draait je man vast wel bij. Maar he geef maar eigenlijk geen ongelijk want hij is dit natuurlijk nog niet van je gewend. Duurde bij mijn man ook een tijdje voordat hij het zag en nu is hij een grote steun

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Wanhoopje! 

Welkom op het forum. Goed van je dat je de stap hebt gezet om te stoppen met drinken. Voor mij is jouw verhaal heel herkenbaar. Ik heb ook heel veel verloren door drank. Zelf heb ik een blogje bijgehouden over mijn ervaringen met alcohol en hoe het met mij gaat na het stoppen. Misschien de moeite waard om te lezen. Verder sta ik er om bekend om verhalen van frummers (forumgenoten) uit elkaar te trekken en daar mijn analyse overheen te gooien, dus dat doe ik nu ook bij jou, wie weet heb je er wat aan.  :)

 

Na de zoveelste ruzie en een partner die niet meer tegen mij praat besef ik weer dat er iets moet gebeuren. Ja ik zeg weer want ik heb de nodige pogingen al gedaan. Helaas blijkt bij mij dat minderen geen optie is en ik dus helemaal zou moeten stoppen. Dat is ook precies hetgeen wat ik zo moeilijk vind.

Dit is precies wat er met mij ook is gebeurd. Het alcohol gebruik zorgde ervoor dat ik de liefde van mijn leven heb verloren en nooit meer terug kan krijgen. Ik hoop dat je dit nog kunt voorkomen. Mijn vriendin was helemaal klaar met mijn zatte en vaak agressieve (verbaal) gedrag. Ik zette niet alleen mijzelf voor schut, maar ook haar, haar familie en vrienden. Dit was de reden om bij mij weg te gaan. Het verhaal lees je hier.

 

 

Dat is ook precies hetgeen wat ik zo moeilijk vind. We hebben een redelijk sociaal netwerk waar bij elke bijeenkomt gedronken wordt.

 Heeft iedereen. Het begin is moeilijk en we hebben allemaal een sociaal netwerk waarbij gedronken wordt. In het begin wordt er raar gekeken. Alcohol is immers de meest sociaal geaccepteerde drug en er wordt zelfs vreemd gekeken als je niet drinkt. Daar moet allemaal een dikke vinger aan geven. In mijn netwerk wordt er altijd gedronken en veel ook. Ik heb de cirkel doorbroken en men heeft geaccepteerd dat ik niet meer drink en geloof me, als je zelf niet meer drinkt dan merk je pas hoe vervelend zatte mensen eigenlijk zijn en hoeveel mensen er in het netwerk zitten die niet of weinig drinken.

 

 

De vragen die je dan gaat krijgen etc. ik zie er tegen op.

Zoals gezegd, men vind het raar als je niet drinkt. Je drinkt niet omdat je zelf een beter mens wilt worden, en geloof mij dat wordt je echt! (Ik heb al veel gewonnen sinds ik gestopt ben) Je hoeft jezelf niet te schamen dat je niet drinkt, in tegendeel je kunt juist het goede voorbeeld geven. Ben vaker de bob, houd je vrienden in de gaten die wel teveel drinken en vooral, werk aan je relatie met je partner. Ik had in het begin ook heel veel moeite om uit te leggen dat ik niet meer dronk. Ik durfde niet toe te geven dat ik een alcoholist geworden was. Maar ook goed functionerende mensen kunnen alcohol verslaafd raken. Als je excuses zoekt staat hier op het forum een draadje daarover. Degene die je altijd kunt gebruiken zijn; 'Ik kan er niet meer tegen, mijn darmen raken van streek en ik zit dagen op de pot.' 'Ik stop even omdat ik wil afvallen/sporten/conditie enz.  'Ik heb een weddenschap en drink daarom niet'. 'Ik ben de bob' 'Ik ben pas ziek geweest.' Niemand die dan vreemd opkijkt.

 

 

Bovendien voel ik mijzelf zoveel zekerder als ik wel een drankje op heb. Ben ik meer mezelf, durf meer gesprekken aan te gaan etc.

Is dat echt zo? Vraag dat jezelf eens af. Ik dacht dat namelijk vroeger ook. Ik durfde meer, was meer mijzelf en was lekker los. Maar het tegendeel was waar. 

Ik was niet losser = ik was katje lam, Ik geen niet meer gesprekken aan = ik ging discussies aan en maakte ruzie, Ik was meer mijzelf  = ik was vervelend. Ik ben zekerder = ik ben zat en eigenwijs. 

Vraag eens aan je vrienden/vriendinnen hoe je bent als je gedronken hebt. Bij mij kwam de kei harde realiteit dat ik juist ongelooflijk vervelend werd en mensen juist een hekel aan mij kregen. Terwijl ik dacht dat ik  'goed bezig' was. 

 

 

Alleen ja het blijft niet bij 1, 2 of 3 glazen...dan zijn het zomaar 2 of 3 flessen wijn.

Herkenbaar, ik zei altijd 'absolute bodemdrang is ook een teken van doorzettingsvermogen.' 

Daar werd dan altijd om gelachen omdat het de waarheid was. Ik kon niet 1 of 2 flessen bier drinken, als ik eenmaal begon was de geest uit de fles (pun intended). Wat begon als een pilsje na een vergadering, resulteerde in lang aan de bar blijven zuipen en hangen tot sluitingstijd en vervolgens thuis op de bank ook nog een fles of 6 opdrinken. Wat begon als een drankje op een kinderfeestje eindigde alleen in de kroeg aan de bar of thuis met een krat bier. Ik kon GEEN maat houden. Alles moest op en als dat niet genoeg was nog meer. Ik ben meerdere keren in de nacht naar de kroeg gereden of zelfs alcohol gezopen die allang over de datum was. 

 

 

En krijgen mijn partner en ik ruzie....Wat nu dus ook weer het geval is.

Precies, na 3 flessen wijn komt de waarheid boven tafel. Of het de echte waarheid is valt nog te bezien, maar in zo'n alcoholische rant is alles en iedereen tegen je en de wereld kut. Jij weet het allemaal beter en de rest om jou heen moet vooral zijn bek houden en doen wat jij wil. Je zal wel eens even de waarheid tegen hem/haar vertellen en maakt je boos om alles. 

Ik deed bovenstaande. En geloof mij, ik had echt geen gelijk. Mijn vriendin gedroeg zich zo omdat ik laveloos was en mateloos irritant, dit resulteerde in haar afstandigheid wat er weer voor zorgde dat ik de keer erop nog bozer werd omdat ze mij negeerde. Ik groef mijn eigen graf. Vriendschappen kapot gemaakt enz. Allemaal door de drank. Zoals ik boven al zei, wordt je na alcohol echt meer jezelf? Nee, ik werd een agressief monster die zijn frustraties extreem begon te uitten omdat die het nuchter niet durfde. Wat heeft het mij gebracht? Alleen maar meer ellende. Ik heb nu geleerd om dingen die mij dwars zitten meteen bespreekbaar te maken op een goede manier en het niet meer op te kroppen totdat ik dronken ben en het dan eruit laat komen. (kan ook niet meer, ben altijd nuchter) 

 

 

hij gelooft geen woord meer van wat ik zeg. Terwijl het mij nu zo zou helpen als hij een steun voor mij kon zijn....hij wil er niets meer mee te maken hebben..... Kortom, op dit moment ben ik best even wanhopig over mijn relatie maar ga ik door met stoppen.

Je weet dat je dit zelf hebt veroorzaakt? Ik werd ook niet meer geloofd. Mijn geloofwaardigheid was totaal verdwenen en mensen vertrouwden mij totaal niet meer. Eigen schuld dikke bult. MAAR, je kunt er iets aan doen namelijk stoppen met drinken! Geloof mij het is de moeite waard. Je zult stap voor stap het vertrouwen van je partner weer terug moeten verdienen. Ik zal hieronder wat tips neer zetten wat mij er geholpen heeft de eerste weken en wat filmpjes waar je veel aan hebt.

 

Keesjes tips

  • Stop met drinken en hou jezelf daar aan. Zet een stok achter de deur.
  • Kijk deze presentatie van Els Noorlander, deze heeft mij enorm geholpen om alles te begrijpen. 
  • Zet op papier wat voor problemen je hebt gekregen door de alcohol, mijn redenen staan hier.
  • Hou een dagboek bij, dit kan hier op het forum als dagdraadje of op een eigen pagina of worddocument
  • Zoek hulp, Dit forum helpt, of bij een vriendin/vriend waar je jouw probleem op een eerlijke manier uitlegt. 
  • Vraag aan je vrienden hoe zij jouw zien als je gedronken hebt. Hoe ben je echt? 
  • Haal alle alcohol voorlopig uit huis, dit voorkomt cravings. 
  • Als je toch trek krijgt, drink alcoholvrije wijn of malt bier al alternatief. Daarnaast drink tonic, bitterlemon spa. 
  • Drink veel water/koffie/thee (koffie caffeine vrij in de avonduren) 
  • Blijf weg van suikerhoudende dranken als alternatief hier word je helemaal gek van. 
  • Ga op tijd naar bed en op tijd naar huis; Geloof mij, na half 1 's-nachts mis je echt niets meer van een feestje. Ja, zatte mensen, vallen op de grond, kitsen in de heg enz.
  • Mensen die zeggen dat als je vroeg naar huis gaat of niet drinkt een saaie piet bent of een flauwerik zijn niet jouw echte vrienden, die zouden je keuze juist respecteren
  • Doorbreek patronen. Dit duurt een aantal weken, dus bijv niet meer tijdens het koken een glas wijn ingieten.
  • Heb * aan anderen en laat je niet gek maken. Jij doet dit voor jezelf, laat je niet overhalen door anderen om toch te drinken (daarom die stok!)  
  • Ga sporten, de eeuwige dooddoener maar het is wel zo. Ik heb sporten weer opgepakt en dat is mijn nieuwe 'verslaving'
  • Praat met je vriend. Heb een onderhoudend gesprek en spreek uit wat je dwars zit en waarom je juist ruzie maakt na de drank. Geloof mij, als ik dat had gedaan had ik mijn relatie kunnen redden. Vraag wat hij van je verwacht, hoe hij jouw nu ziet en waarom hij verliefd op je is geworden. Die leuke dame waar hij op gevallen is zit in je, tijd om die weer terug te toveren. 
Heel veel succes en als je een maatje nodig hebt om mee te praten kun altijd bij mij en de andere frummers terecht. Ook kun je mij bereiken via mijn blog of via een berichtje hier op het forum. 

Kop op, de eerste weken zijn moeilijk, daarna vallen de schellen van je ogen en zul je gaan inzien waar je al die tijd in hemelsnaam mee bezig bent geweest. 

 

Als je wil kan ik je ook alle voordelen van stoppen met drinken geven, maar dat misschien later.

 

Groetjes, 

Kees

bewerkt door moderator
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...