Spring naar bijdragen

afzien


Kanarie

Aanbevolen berichten

Gaba, je schrijft nogal optimistisch dat we alles kunnen. Voor mij is dat niet zo. Ik rijd nog geen auto, kan geen boodschappen doen in een drukke winkel of op een terrasje zitten, of naar het centrum waar het druk is. Heb veel last van geluid (komt tien keer harder binnen).  Mijn oren suizen en als ik zoiets doe wordt dat alleen nog maar erger. Of soms heb ik ook zo'n slappe benen of spierpijn en pijnscheuten, dat ik ook niet verder kom dan de bank. En een paar maanden geleden ging ik af en toe van mijn stokje. Ik ben vaak duizelig en misselijk waardoor soms een wandelingetje buiten al niet lukt. Zo zijn er nog wel meer klachten.

En een buitenstaander zal niet zien dat ik last heb van de ontwenning. Maar een bekende ziet wel dat ik er slecht uit zie, mijn ogen anders staan en ik erg veel ben afgevallen. Niet dat het er slecht uitzien betekent dat mensen het begrijpen, want dat helpt daar niet voor.

Het is inderdaad een eenzame tijd.

Ik zit nog in zo'n uitleg fase en vind dat artsen en hulpverleners zich best wel wat meer mogen verdiepen in de afbouw en ontwenningsverschijnselen om er wat meer begrip voor te krijgen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk dat Gaba dat wel weet hoor, moedig. Het is een hel waar we door moeten. En iedereen heeft zijn eigen verschijnselen, maar ook veel overeenkomend. Ik kan op slechte momenten ook echt niet naar de winkel. Het is allemaal heel frustrerend.

En idd wil je alles uitleggen en vooral geloofd worden! Maar mensen die dit niet meemaken kunnen dit niet begrijpen. Het maakt mij soms ook kwaad! Maar zoals ik al eens zei, kunnen we daar eigenlijk niet boos om zijn. Want zij geloven de dokter. En wij deden dat ook toen ze ons de benzo voorschreven. Wij namen de benzo zoals door de arts voorgeschreven. Het is een logische reactie om de artsen te geloven. Nu weten wij beter! En zullen we, althans ik toch, niet zomaar meer aannemen wat dokters ons zeggen of voorschrijven. Het vertrouwen is volledig weg! Zij die ons moesten helpen, hebben ons volledig de hel doen voelen. Hopelijk moeten deze mensen dit nooit ondervinden, alhoewel je soms hoopt dat ze eens een dag in onze schoenen zouden staan, gewoon om begrip te hebben voor wat we meemaken!

Kanarie, jij hebt al heel wat meegemaakt en zo sterk geweest altijd! Ze zouden fier op je moeten zijn! En vooral weten dat je een sterke man bent! Maar wat nog belangrijker is, dat je gerust in jezelf mag geloven, na al deze dingen! En dat je ook hier uit zal geraken! Ga niet twijfelen aan jezelf! Ik weet niet dat ik zo sterk zou zijn, na al deze dingen. Echt waar, respect voor jou!!!

Gaba, jij nog eens bedankt om hier nog steeds te posten en ons moed te geven!

Heb een minder dagje achter de rug, heel veel wenen, depressief, gespannen, duizelig,...

Maar ik kijk uit naar de betere momenten en de volledige genezing, die ooit daar zal zijn!

Ook voor jullie allen kijk ik hier naar uit. Zodat wij anderen de moed kunnen inspreken die zij nodig hebben!

En dat we terug volop van het leven kunnen genieten!!!

Veel liefs,

Ellendig

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Herkennen jullie het korter gaan slapen??? Ik zit nu op 2 mg sinds 2 dagen en slaAP ca 6 uur, hiervoor nog ca 7,5? Trok steeds bij na paar dagen maar ben bang dat ik op een punt kom dat niet meer bijtrekt. Heb ook wat meer last van zwaar ademhalen, herkenbaar?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik sliep niet meer nadat ik gestopt was met de benzo, twee weken lang. Dit is gebeterd! Slaap al redelijk terug. Heb wel niet afgebouwd, dus kan daar niks van zeggen. Ademhalen is moeilijk, maar heb al een maand een verkoudheid, sinusitis en dat samen met spanning en angst, maakt ademhalen moeilijk.

Grtjs,

Ellendig

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Liefste lotgenoten, verschrikkelijk bedankt voor alle steun.

Ik weet niet of ik dit nog langer uithou.Pijn op de borst verdriet huilbuien en niemand!

Ik heb gisterenavond van 20h30 tot slapen gaan om23h een venster gehad op de normaliteit. Ik was helemaal goed.Ik dacht , ik droomde dat het voorbij zou zijn.

Deze morgen om half vijf verschrikkelijk slecht wakker geworden en ik ben het nog.

Deze morgen heb ik voor het eerst 4 maanden na mijn hartinfarct naar de cardiorevalidatie geweest.Ik heb er me naartoe gesleept. Met de auto ernaar toe...totaal onverantwoord.

Ik heb daar enkele oefeningen gedaan al schreiend en hyperventilerend. Nochtans probeer ik zoals iedereen dit zo goed mogelijk weg te steken.

De kinesiste die dit begeleidt zei dat ik er iets moest aan de want dat dit een rechtstreekse invloed heeft op mijn hart en dat dit voor een slechte prognose zorgt. Ze vroeg of ik niet beter terug benzo's zou nemen! Ze ging contact opnemen met mijn psychiater. Ze werken in hetzelfde universitair ziekenhuis.

Gisteren een paar uur goed. ik heb ervan genoten . Nu nog nooit zo slecht geweest.Mijn vrouw spreekt niet meer tegen mij. Ze vindt dat ik me maar aanstel. Eenzamer kan niet .

Ik ga op mijn rug op bed liggen en probeer tot rust te komen en dan moet ik naar het toilet en de beginnende rust is terug weg....En ik moet alle tien minuten naar het toilet. Of ik krijg een prikkelhoest die mijn beginnende rust weggejaagd. Andere mogelijkheid...een toeslaande deur maakt lawaai...Het is gewoon onmenselijk lastig.

Dit houd geen kat uit!

Nergens vind ik steun , integendeel , behalve bij jullie . Dank jullie . 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Kanarie,

 

Ik herken dit helemaal. Dat je het moeilijk vol kunt houden. Wel fijn dat je een een venster hebt gehad. Dat gaat vaker komen en langer aanhouden.

De laatste dagen heb ik meer onrust en prikkelbaarheid gekregen, bovenop alle lichamelijke klachten.

Ik hou me ook vast aan dit forum en het kunnen van me afschrijven en delen van mijn ervaringen. Want jullie zijn de enigen die het begrijpen.

Zoals Gaba ook al schreef het is een eenzame strijd. Maar er komt een einde aan. Dus hou vol.

Ik zou toch proberen niet opnieuw aan de benzodiazepines te gaan. Wel moeilijk natuurlijk als je dat advies krijgt en het ook nog eens allemaal effect heeft op je hartprognose.

Kanarie, ik leef met je mee. Ik herken je strijd heel goed. Hou vol. Er komen weer vensters.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lieve Kanari,

 

Je gaat dit wel overleven ook al denk je momenteel van niet. Het is een onmenselijke strijd maar je moet erdoor. Je hebt je gisteren beter mogen voelen en nu terug slecht en dit maakt het nog moeilijker maar het hoort bij het genezingsproces. Ik weet wel  je voelt je superslecht en zou alles proberen om je toch een beetje menselijker te voelen. MAAR LAAT JE GEEN NIEUWE BENZO'S AANPRATEN !!! Je bent al enige dagen CT gestopt en indien jij nu terug gaat innemen wordt het veel erger. Dat je vrouw niet meer praat is heel erg maar probeer het je niet aan te trekken en concentreer  je op de genezing. Natuurlijk zou het beter zijn met steun maar daarom niet minder erg. Tenslotte sta je er alleen voor omringt of niet, jij alleen voelt de vreselijke pijn, het verdriet, de angsten, enz... Niemand maar dan ook niemand kan dit ik jou plaats verwerken. Hoop dat je mij begrijpt. Vorig jaar zat ik ook in deze hel door CT  (heb ook een tijd met een blind oog rondgelopen) en begrijp het heel  goed,  maar geloof me dit gaat voorbij, elke minuut,, elk uur en elke week is een stap dichter bij de overwinning. Je bent sterker dan je denkt. Ga eens aankloppen bij een homeopaat heb ik ook gedaan die had mij korrels voorgeschreven om de scherpe kantjes te verminderen, sorry ben de naam vergeten van deze korrels.

Misschien ook een tip voor alle anderen hier.

Ik wens jullie allemaal heel veel sterkte en geduld.

Vele knuffels.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Kanarie,

Ik leef heel erg met je mee!! Begrip is ver te zoeken buiten dit forum om. Artsen, psychologen onderschatten dit zwaar, het proces wat je moet doorlopen om er vanaf te komen. Positief dat je venster hebt gehad, toch een teken dat je lichaam herstelt! Probeer van de benzo af te blijven, je bent al zo ver met CT, kijk naar bv proces van Gaba die is er ook doorheen gekomen.

Zelf slaap ik wat onrustig door afbouw, maar no way dat ik dosis verhoog.

Heel veel sterkte!

Benzozat

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kanarie, fijn dat je eindelijk een venster gehad hebt, al was het maar voor even. Er komen er nog en ze gaan langer duren. Laat je idd geen nieuwe benzo voorschrijven! Je weet waar de ellende begonnen is.

Ik heb een slechte dag, kom later nog wel eens terug.

Liefs,

Ellendig

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik voel me zo onrustig, kan niks verdragen van de kinderen, ben gespannen en depressief. Ik ben dit allemaal zo beu! Ik wil leven, genieten van het leven en de kleine dingen. Waarom kan dit niet gewoon? Waarom moeten we door deze hel? Ik ben morgen drie maanden benzo vrij. Wanneer gaat er een duidelijke verbetering komen? Ik ben zo moe om te moeten blijven volhouden. Hoop dat het snel keert! Is het normaal dat je je na drie maanden nog zo slecht voelt? Ik wil zo graag gelukkig zijn!!! Ik ben zo moedeloos momenteel.

Ellendig

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ellendig , alles wat jij schrijft zou ik ook kunnen schrijven. Juist hetzelfde.Na drie maanden je nog altijd zo slecht voelen ... het is vreselijk.Ik voel precies hetzelfde als jij.

Ik "vier " morgen mijn 50 ste dag benzovrij. En ik heb vandaag mijn slechtste dag ooit . ik weet ook niet als dit normaal is. Het is precies of alles en iedereen rondom mij mij terug aan de benzo's wil krijgen. Maar dank zij jullie hoop ik vol te houden.

Ik wil ook leven. Nu leef ik niet en zou beter dood zijn. Gisteren kon ik nog wat fietsen terwijl ik misselijk was. Nu kan ik niets. Ik ben vandaag naar de cardiorevalidatie geweest en ik slaag er zelfs niet in om een doodgewoon babbeltje te doen met mijn collega's hartpatienten. Zij babbelen , lachen , relativeren hun problemen en zij zien wel dat het met mij niet goed gaat. Ze denken dat ik mijn hartinfarct niet te boven kom. Mocht ik mijn kleine teen verstuikt hebben ik zou hun er kunnen over vertellen , maar wat wij hebben daar zwijg je beter over , of men bekijkt je als een zwakkeling die er zich moet over zetten , die niet dankbaar is voor het leven enz..

Of ze denken dat ik een negatief iemand ben , een zuurpruim. Ik had gedacht dat dit sociaal contact me goed zou doen , maar het omgekeerde is waar. 

 

Bedankt allemaal voor de steun. Ik weet wel niet wat jullie bedoelen met CT (waarschijnlijk benzo stop)

Begrip voor dit afschuwelijk lijden is er nergens , behalve hier. Er wordt in onze samenleving over zoveel futuliteiten  drama gemaakt maar niemand schijnt rond het benzoschandaal zich druk te maken. 

 

ALS ik dit ooit te boven kom ga ik nog één keer  naar mijn huisarts en verander dan van huisarts. Ik zal hem eerst nog eens zeggen wat ik van zijn voorschriftgedrag vind en hem eens vragen naar dit forum te gaan kijken. Hij zal dit wel niet doen . hij heeft daar de tijd niet voor....hij moet geld verdienen.

Het is 20 h en ik hoop binnen een half uurtje te gaan slapen. Het zal waarschijnlijk niet lukken. Alle dagen denk ik ...morgen , na een nachtje slapen , wordt het beter. Ik leer niet bij!

Ik heb vooral verdriet omdat het leven voorbijgaat zonder ervan te kunnen genieten. Dan denk ik ook aan mijn lieve kleinkinderen die groot worden...en niets aan me hebben.

Ik kijk door het venster en weet dat als ik een venster heb ik alles ongelooflijk mooi vind. Zonde is het.

Sorry voor het weinig samenhangende. ik ben zomaar beginnen schrijven wat in me opkwam en het helpt me wel een beetje.

Het helpt te weten dat er mensen zijn die dit lezen en meeleven. Niemand kan beter meeleven dan wie dit zelf voet of gevoeld heeft.

Ik voel mezelf en voel dus ook heel gemakkelijk mee met jullie

bewerkt door Kanarie
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Allemaal,

 

@Ellendig, ja het is normaal dat je na het stoppen nog niet hersteld bent. Het kan wel een jaar duren en daarna nog twee jaar voor dat je helemaal genezen bent. Het herstelproces kan pas starten als je helemaal gestopt bent met de benzozooi!

Natuurlijk kan het voor de een korter duren en voor de ander langer. Dat weet niemand. Maar hou vol. Overleven dag voor dag...

 

Voor iedereen nog weer even een site. Niet zomaar een organisatie. @kanarie laat aub dit je vrouw zien,  lezen en horen etc. Ga niet terug aan de benzo's. Doorzetten please!!!

 

http://cepuk.org/withdrawal-advisers/

 

Wat mij opvalt is dat er in Engeland meer organisaties zijn die mensen in dit proces ondersteunen. In Nederland ben ik er nog geen enkele tegen gekomen.....

Hoe triest is deze wereld!

 

Ik zit op 3 mg dia per dag. Nog steeds Mirtazapine en Sertraline. Ik wil eerst helemaal hersteld zijn van de benzo voordat ik stop met de Mirta en de Sertraline. Let wel ik heb nooit van dit soort zooi geslikt, tot een jaar geleden. Dusss... Ook verkeerd gediagnosticeerd nadat ze me te lang pammen hebben voorgeschreven en ontkenden dat ik last had van onttrekkingsverschijnselen. Ik ben nu een jaar verder en in dat jaar heb ik me  nimmer goed  gevoeld. Maar mijn hoop is terug en ik ga er voor, ik zal herstellen en genezen!. 

 

Iedereen kan dit!!!

 

Sterke allemaal. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@ Jose

Bedankt voor de link en veel sterkte gewenst.

@ Ellendig

Zoals Jose al melde dit kan maanden duren dit is ook mijn geval (437 dagen) maar het kan ook veel korter duren. Het is voor ieder een ander verhaal. Bij werd het in het begin alsmaar erger en toen bleef het stabiel gedurende een paar weken en dan plots werden de symptomen iedere dag een heel klein beetje minder en minder.  Dus ook al duurt het maanden het wordt met de tijd alsmaar leefbaarder met af en toe een korte slechte periode. Het is waar een mens wordt er moedeloos van maar jij gaat dit ook volhouden ook al is dit soms onmenselijk. En op een dag ga je terug mogen genieten (zelfs meer) van het leven. Waarom we dit moeten meemaken ? Heb me deze vraag honderden keren gesteld. Ook al  is deze hel zeer moeilijk toch mogen we blij zijn dat we er nog zijn en dat ons lichaam er alles aan doet om zich te herstellen. Probeer het te accepteren en stop met het aftellen van de dagen en probeer te leven van dag op dag met vallen en opstaan. Misschien kan jij ook eens naar een homeopaat gaan dit heeft mij wel geholpen. Lat je niet bang maken alles komt terug in orden.

Ik kan je alleen heel veel sterkte wensen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@ Jose, de link die je hierboven hebt neergezet kende ik nog niet en is een zeer waardevolle bijdrage aan dit forum! Met name de korte filmpjes geven een goed beeld van de werkelijkheid! Ik zet hier nog een keer de link neer: http://cepuk.org/withdrawal-advisers/

Misschien moeten we dit soort filmpjes gaan ondertitelen en op Youtube gaan zetten.

 

@Ellendig Morgen 3 maanden benzo-vrij! De derde maand was bij mij het heftigst. Daarna ging het weliswaar langzaam maar wel vooruit. Je bent goed bezig! Ik weet hoe moeilijk het is. Maar het is zo vreselijk de moeite waard! 

 

@ Benzoslachtoffer Ik ben blij dat je hier weer volop aanwezig bent en de mensen steunt. Weet je nog dat we zo ongeveer de enige twee in de wereld leken die op het andere forum zaten? Toen gebeurde er op dit forum bijna niks. Gelukkig was er voor mij benzobuddies.org maar ik hoop echt dat dit forum nu zo actief blijft en dat anderen hier de (h)erkenning vinden die zo vreselijk nodig is in deze eenzame strijd. Ik kan mij herinneren dat in de donkerste uren er altijd iemand een bemoedigend woordje had op benzobuddies.org Als die er niet geweest waren... weet ik niet of ik deze strijd had kunnen winnen en of ik het overleefd had.

 

@ Kanarie, morgen vier je een feestje omdat het de 50e dag benzo-vrij is. Geef jezelf een flinke klop op de schouder want iemand anders doet het niet. Jij alleen bent degene die de strijd is aangegaan. Vier dat feestje gewoon in je eentje. Je bent momenteel wat labiel en dat is helemaal niet raar. Laat je zeker niet gek maken door je vrouw en de "anderen" in de buitenwereld. In de nabije toekomst raak je het labiele kwijt en ben je mentaal weer prima in staat om je vrouw de baas te zijn (haha).

 

Lieve mensen, we hebben elkaar echt nodig om dit proces goed aan te kunnen. Alleen wij weten in welke eenzaamheid, angst, wanhoop en (ziele)pijn de benzo's ons storten. Ik zie aan de teller dat deze onderwerpen door honderden mensen gelezen worden. Ik weet dat al deze ervaringen anderen steun geven. Ik hoop echt dat er nog veel meer mensen een account aanmaken en regelmatig hier schrijven over hun ervaringen. Ik denk dat ik niet overdrijf als ik zeg dat we hier levens mee kunnen redden, nu en in de toekomst.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@ Jose Op Youtube heb ik veel naar de video's gekeken van littlemissperfect. Ze is een gezonde leuke vrouw die ook door dit proces is gekomen en ze weet het prima te verwoorden. Ze heeft meerdere video s gemaakt. Ik heb er regelmatig naar gekeken omdat ze een goed voorbeeld is van een normale vrouw die in deze misère is gestort door de benzo's. 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik kan niet meer! deze nacht al overstag gegaan : 1mg diazepam genomen. Deze morgen ook al 1 mg 

En toch vreselijk slecht.  Vreselijke gedachten. Ga langs de kant van de weg staan en pils drinken

bewerkt door Kanarie
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ai ai Kanari dit had je niet mogen doen man. Je maakt het veel erger nu. Ook al voel jij je heel slecht blijf van deze pillen af,  zij zullen jou niet beter doen voelen in tegendeel. Je hersens doen overuren om zich te herstellen (vandaar het slecht gevoel) en jij gaat hen saboteren door pillen te slikken. Je bent al te lang zonder pillen het is te laat je kan nu niet meer slikken en afbouwen je moet er gewoon door. Ik denk dat je nu in je allerslechtste periode zit maar daarna ga jij je beter beginnen voelen. Probeer eens een homeopaat dit heeft mij wel geholpen. Smijt de pillen weg of anders ga je nog meer problemen krijgen en ook met je vrouw, wat ik nu wel begin te snappen.

Ook deze vreselijke gedachten zullen verdwijnen geloof me. Toen ik deze vreselijke gedachten kreeg probeerde ik mij te concentreren op een film ook al genoot ik niet van de film.

Kanari heel veel sterkte man.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@ kanarie Dat is inderdaad een totaal verkeerde beslissing man! Alcohol op zich is al helemaal fout en een diazepam erbij maakt het allemaal nog erger. Diazepam kun je volgens mij niet incidenteel als rescue innemen. Je moet eerst een spiegel opbouwen. Juist in deze periode moet je alcohol absoluut niet drinken en een benzo slikken zorgt ervoor dat het wellicht nog langer gaat duren. De combi van die 2 zijn helemaal funest.

Je krijgt nu rare reacties en uiteindelijk voel je je slechter hierdoor.

Gooi die rotpillen gewoon weg of lever ze in bij de Apotheek. De moeilijke momenten die je ervaart en waardoor je weer gaat slikken, duren vaak enkele uren. Als je die voorbij bent en je hebt niets geslikt, ben je echt blij dat je dat niet gedaan hebt. 

Ik ben bang dat je hierdoor blijft hangen in de ellende en niet vooruitkomt.

Je had die combi vorige week ook al geprobeerd en dat beviel uiteindelijk helemaal niet. En nu voel je je waarschijnlijk nog slechter dan daarvoor.

Gewoon niet doen Kanarie! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gaba, die filmpjes heb ik ook bekeken en vind haar idd een goei voorbeeld! Wat een sterke madam he! Moet er telkens van huilen.

Kanarie, komaan, moed houden en van de diazepam afblijven! Het maakt het erger! Je hebt een venster gehad, trek je daaraan op!

Ik weet het, het is onmenselijk! Ik voel die hel ook dikwijls! Maar iedereen wordt beter, ook wij! We moeten hier door! Ik wil jou hier samen met mij en de anderen, een succesverhaal zien schrijven binnen kort! Probeer echt niet toe te geven aan de drang om een benzo te nemen! Wij zijn sterker dan de benzo!!! Je bent al een eind op weg, elke dag is dichter bij de dag van genezing! We hebben elkaar nodig!

Vandaag 3 maanden benzo vrij! Ben blij dat ik hier al ben! Alhoewel het soms zo niet voelt. Ik hoop echt snel verbetering te gaan merken. Hoop dat er Windows gaan komen en dat de waves langer wegblijven en korter worden!

Veel sterkte iedereen!

Liefs,

Ellendig

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kanarie,

Ik hoop dat je ondertussen al een beetje bekomen bent. Hier neemt niemand je kwalijk dat je even gefaald bent, maar nu terug herpakken he! Iedereen wil jou hier steunen, we weten hoe het is om in deze hel te leven of sommigen geleefd te hebben. En die laatsten weten dat wij ook gaan genezen. Zij geloofden het vroeger ook niet, maar kunnen nu getuigen dat het wel zo is! Hou je daaraan vast! Vanaf nu terug hoofd omhoog! Kom een keer meer klagen als het nodig is, maar laat je niet vangen door terug aan de benzotroep te gaan. Wij zijn hier om je te steunen en om naar je verhaal te luisteren, niet vergeten he!!

Liefs,

Ellendig

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ter info :

 

Eigenlijk mogen we geen enkel medicijn vertrouwen :

 

schappelijke literatuur is gewoon onwaar”

8813392690_6371568e12_z.jpg Schokkende uitspraak: “Veel wetenschappelijke literatuur is gewoon onwaar”

 in: Wetenschap     Robin de Boer    

21 juni 2016 07:30      2564 keer bekeken

De hoofdredacteur van het meest gerespecteerde medische tijdschrift ter wereld, The Lancet, heeft een schokkende uitspraak gedaan die grotendeels genegeerd werd door de mainstream media. Dat schrijft de Amerikaanse historicus F. William Engdahl.

Dr. Richard Horton (foto boven) verklaarde dat misschien wel de helft van alle gepubliceerde wetenschappelijke studies niet deugt. Hij schreef dat de aanhoudende storm van slecht onderzoek een alamerend niveau heeft bereikt.

Volgens hem worden er in de wetenschap niet alleen veel statistische fouten gemaakt, maar lijdt heel veel wetenschappelijk onderzoek ook onder belangenconflicten. Hij beschuldigt wetenschappers ervan te vaak een overtuigend verhaal te willen brengen en daarom hun onderzoeksgegevens te manipuleren zodat hun conclusies worden onderbouwd.

Veelvoorkomend probleem

Er zijn talrijke studies die ingetrokken moesten worden omdat de onderzoeksresultaten niet bleken te kloppen. Soms vanwege statistische fouten, maar soms ook omdat de hele studie zo was gegoten dat ze wel tot één bepaalde conclusie móest komen. Dat is vooral een veelvoorkomend probleem bij studies die door bedrijven worden gesponsord.

lucija-tomljenovic.jpg

Dr. Lucija Tomljenovic

Niet alleen de hoofdredacteur van The Lancet maakt zich zorgen over deze ontwikkelingen. Oud-hoofdredactrice van het gerespecteerde vakblad The New England Journal of Medicine Marcia Angell schreef al in 2009 niet meer te kunnen geloven in veel klinisch onderzoek dat wordt gepubliceerd.

In het duister

Ze vond het jammer dat ze tot die conclusie was gekomen, maar voegde toe dat haar stelling gebaseerd is op de 20 jaar die ze als redacteur bij het tijdschrift heeft gewerkt.

Dr. Lucija Tomljenovic van de Universiteit van Brits-Columbia heeft daarnaast de hand weten te leggen op stukken die laten zien dat vaccinmakers, farmaceutische bedrijven en gezondheidsinstanties op de hoogte zijn van gevaren die worden geassocieerd met vaccins, maar ervoor hebben gekozen het volk in het duister te houden. Ze spreekt van wetenschappelijke fraude die tot op de dag van vandaag voortduurt.

Foto: Flickr/United States Mission Geneva

[New Eastern Outlook]

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...