Spring naar bijdragen

Stoppen


Gast Lars

Aanbevolen berichten

Ik las bij @Etty over partner zien als vader figuur dat begreep ik eruit. Ik worstel hier zelf ook mee niet mijn partner maar moeder overste en dan natuurlijk moeder figuur. Ze woont hier in het huis heeft wel haar eigen woning. Is natuurlijk ook gewoon vrij maar is wel altijd veel aanwezig ook op haar vrije dag eet ze wel eens mee of loopt ze even binnen. Ze is jonger dan mij en in het begin dacht ik dat ik verliefd op haar was. Maar dat ben ik niet ik zie haar als een moeder voor mij. Ik kan goed met haar praten maar ook grapjes maken. Vind het lastig want ze is mijn moeder niet. Het is ook een dubbel gevoel. Als ik het moeilijk heb dan pakt ze mijn hand vast en dan voel ik dat ze dat oprecht doet. Maar ik voel ook de angst de angst om het niet goed te doen bij haar. Dat ze teleurgesteld word in mij. Als ze er is doe ik een stapje harder mijn best. Als er dan iets mis gaat ben ik even bang terwijl ze nooit een vervelende opmerking maakt of kwaad is. Dan kan ik enorm opgelucht zijn dat ze niet kwaad word. Ik vind het vervelend dat ik momenten heb dat ik bang voor haar ben. Er is geen aanleiding om dat te zijn. Ik wil haar niet verwarren met mijn moeder dat verdient ze ook niet. Ik droom dat ik nog klein ben en dat zei mijn moeder is dat ze mij troost. Het verward mij al deze gevoelens 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lars dat is een vorm van projectie; het kan geen kwaad, zeker niet als je je ervan bewust bent.
Je doet er niemand kwaad mee. Het kan zelfs helend werken. In therapie wordt het soms zo gebruikt.
En als mensen niet zo boffen als jij, met een moeder-voorbeeld, dan mag de client zich een ideale moeder-figuur fantaseren.
En dan, precies als jij, erover nadenken wat er dan allemaal goed zou gaan, t.o. van wat er vroeger niet goed ging.
Je legt als het ware nieuwe herinneringen aan. En dat verzacht dan de oude.
Het zou zo maar kunnen dat je ooit de behoefte voelt er met deze vrouw over te praten. Ze zal het zeker begrijpen.
In wezen is dit een groot kompliment voor haar.
In therapieland projecteren clienten deze ervaringen/gevoelens ook vaak op hun therapeut(e). En ook dan ontstaat er verwarring met verliefdheid.
Een goede ther. maakt dan duidelijk dat die persoon niet verliefd is op de client en helpt de client dan ook datzelfde in te zien. Zo kun je als het ware
een stukje jeugd (beter) overdoen op het gebied van de liefde en aandacht en goedkeuring/bevestiging die je zo hard nodig had en misschien te weinig kreeg.
Ik vertel het nu voorzichtig, jijzelf zult het als heftiger negatief ervaren, dat snap ik.
Als je verder komt in je relatie tot moeder overste, en wie weet er samen over kunt praten, dan wordt jullie relatie ook gelijkwaardiger, dan ben jij als het ware
volwassener gegroeid hierin. Ook je dromen helpen hierin mee. Dus laat je gevoelens toe, ook al verwarren ze je, alles gaat op zn plek vallen hoor.

Je schreef een poosje terug dat je wel op de weg terug leek; dat je je steeds meer kind/baby voelt omdat je steeds meer verzorging nodig hebt. Misschien heeft dat er ook mee te maken dat je droomt dat je nog klein bent?

 

bewerkt door lady jane
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik lees als (vervolg op wat Lady Jane schrijft), dat je nu in een veilige liefdevolle omgeving mag helen van de wonden die jouw moeder je psychisch heeft toegebracht.  De psyche zoekt, nu het veiligheid  ervaart net als het lijf automatisch naar manieren om te herstellen.

Iets wat ik altijd als een wonder zie. En het is je zo gegund hartje. :heart:

bewerkt door Reacher
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Weet ik niet @lady jane er is hier geen ontkomen aan dat men voor je zorgt. Maar gelukkig wel op een respectvolle manier. Het is nogal wat om je letterlijk bloot te geven voor een ander. Maar wat @Reacher zegt klopt ook de veiligheid en de vanzelfsprekenheid dat je hier verzorgt word. Natuurlijk ook hier is werkdruk en soms wat minder tijd maar door dat ze hier alles zelf in handen hebben weet ik wel dat er heel wat mensen in tehuizen minder af zijn dan wij hier. Mensen die hele dagen in hun kamer zitten. Wij kunnen de hele dag in de woonkamer zijn. Ik zie het een beetje als een groot gezin met volwassen kinderen dan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 uur geleden zei Lars:

Weer een stapje terug...

Bedoel je dat je weer moet inleveren op wat je nog kunt door je aandoening?
Dat lijkt me verschrikkelijk moeilijk... logisch dan dat je verdrietig bent.
Ik hoop dat je kracht kunt vinden :rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is niet het einde van de wereld geef me de wijsheid om te accepteren wat ik niet kan veranderen. Zoals overal is tijd een moeilijk iets in de zorg al hebben wij hier nog totaal niet te klagen. In de nacht gaat het plassen mis. Dit betekent elke morgen extra werk en tijd. Dit betekent dat ze willen dat ik  s nachts incontienentie materiaal ga gebruiken. Ik snap het wel maar het voelt niet fijn. Het voelt als stap 1 want ook overdag gaat het wel eens mis. Ik ben nog maar 61 en het hoort nog niet bij mijn leeftijd moeilijk om dit te accepteren

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja lieve Lars. Moeilijk, moeilijk, moeilijk, maar wat Jim zegt ja. Overdad Bereik je verbeteringen. Wat goed! Ik kan me trouwens voorstellen dat het ook fijn zou kunnen zijn om ‘s ochtends en ‘s nachts niet te hoeven zeggen dat het mis is gegaan?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zou dan maar het incontinentie materiaal gebruiken en tòch ‘s nachts eruit gaan om te plassen. Ipv ‘s ochtends te moeten zeggen het is mis gegaan, kan je dan hopelijk af en toe zeggen yeah lekker toch droog gehouden! ;) 

Laat die incontinentie slip zich dan maar schamen ipv dat jij dat doet :P 

bewerkt door bumperjim
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...