Jannigje Geplaatst 28 oktober 2021 Auteur Rapport Geplaatst 28 oktober 2021 Ik merk dat het bovenstaande ook met een gevoel van machteloosheid te maken heeft. Mijn zus heeft, de laatste keer dat ze ons contact verbrak, mii allerlei verwijten (die ik écht niet begreep) gemaakt en me daarna letterlijk haar huis uit gezet. Ik vond dat zo’n rotstreek!! Iemand met iets opzadelen, en dan gauw alle contact verbreken, niet de kans geven om erover te praten. Geen opheldering willen geven over de dingen die ik echt niet begreep, niet mijn kant willen horen. Geen vragen, alleen aannames en oordelen. Als je iemand wilt straffen is dat wel een effectieve manier.
Lonster Geplaatst 28 oktober 2021 Rapport Geplaatst 28 oktober 2021 (bewerkt) In jouw plaats zou ik mijn kant van de zaak aan die voormalige vriendin in een brief uiteenzetten. Zo'n ouderwetse. Geschreven of getypt en uitgeprint. In een envelop en op de post doen met een postzegel. Dat kan wat helpen tegen het machteloze gevoel, en een handeling zijn die wat dichterbij een afsluiting van het contact komt. 28 oktober 2021 bewerkt door Lonster
Reacher Geplaatst 28 oktober 2021 Rapport Geplaatst 28 oktober 2021 Ik kreeg een aantal jaar geleden een brief van één van mijn oudste vrienden. Hij had zaken die hij mij verweet opgespaard en verbrak per direct het contact. Definitief. Ik heb het niet aan zien komen. Sommige dingen die hij me verweet waren reeel en sommige minder. Als hij ze niet had opgespaard maar meteen had besproken op de momenten dat het gebeurde dan waren we nu nog vrienden geweest. Dat is het pijnlijke ervan. Want de liefde die ik voor die persoon voel is niet weg, maar ik kan daar niets meer mee. Het is een tijd geleden en inmiddels is het naar de achtergrond gezakt maar ik voel met je mee @Jannigje
Jannigje Geplaatst 28 oktober 2021 Auteur Rapport Geplaatst 28 oktober 2021 Ja precies! Ik zag het ook niet aankomen . En ja, wat is het pijnlijk als het zo gaat terwijl dat niet zou hoeven. Jij bent geen persoon met wie niet te praten valt en ik ook niet. Verdrietig dit, dat blijft het ook.
Jannigje Geplaatst 28 oktober 2021 Auteur Rapport Geplaatst 28 oktober 2021 Ik weet het niet @Lonster, ik heb een brief wel overwogen maar ik ben er nog niet uit. Het lastige van een brief vind ik dat ik geen enkel idee heb wat er mee gebeurt. Als ik zou weten dat zij hem echt zou willen lezen, in de zin van proberen te begrijpen wat ik schrijf, wat ik bedoel dan zou ik het doen. Maar dat verwacht ik niet. Het geeft mij een heel kwetsbaar gevoel, ik zet dingen op papier vanuit mijn gevoel en stuur dat vervolgens a.h.w de wereld in. Daarmee verlies ik er alle controle op, misschien is dat wat me onzeker maakt. Ik heb wel een brief geschreven die ik niet heb verstuurd. Het voordeel daarvan is dat die brief lekker ongenuanceerd mocht zijn, tenminste de eerste versie. (Ongenuanceerd en onredelijk mogen namelijk niet ) De versie waarin mijn zelfreflectie even werd overschaduwd door pijn, verdriet, boosheid.
Lieke7777 Geplaatst 28 oktober 2021 Rapport Geplaatst 28 oktober 2021 6 uur geleden zei Jannigje: Wat bedoel je met compensatie gedrag? Ik probeer de verantwoordelijkheid met name naar mijn partner toe provocerend uit te spelen . Als ik iets aangeef wat ik niet fijn of prettig vind, zegt dat vaak meer over mijzelf , daarbij wil ik de ander veranderden om mijn zin te krijgen en omdat ik mij veilig bij mij man voel kan ik dat doen , wordt niet altijd in dank afgenomen hoor . Bij personen waar dat niet kan , kan ik juist in de vlucht houding gaan de confrontatie niet aangaan of welwillende zijn. Als het welwillende te vaak meespeelt dan heeft het te maken of grensoverschrijdende gevoel of het mijzelf niet waard vinden waardoor ik het boze kind in mij activeer . Hier moet ik een andere gedrags patroon in leren zodat ik uiteindelijk wel op gezonde wijze krijg wat ik nodig heb . Maar dat ga ik nog uitdiepen en leren in de schema therapie.
Reacher Geplaatst 28 oktober 2021 Rapport Geplaatst 28 oktober 2021 Ik kom even naar hier. Kleinere plaatjes lukt niet want ik kan niet dubbelklikken met mijn telefoon. Maar dit mag ook best groot. want het is de waarheid. Er staat ook 1 van je nieuwe plantjes op. lady jane reageerde hierop 1
Jannigje Geplaatst 29 oktober 2021 Auteur Rapport Geplaatst 29 oktober 2021 Aaaahhhhhh, dank je wel!. De Hibiscus zegt dat zij op het plaatje staat, maar daar is de Kamperfoelie het niet mee eens. De Wingerd denkt: ach laat die kinderen maar kibbelen. En de Golden Lady (Cotinus) heeft genoeg aan een paar zonnestralen. Reacher reageerde hierop 1
Jannigje Geplaatst 29 oktober 2021 Auteur Rapport Geplaatst 29 oktober 2021 Sorry @Lieke7777, ik snap het nog steeds niet. 16 uur geleden zei Lieke7777: Ik probeer de verantwoordelijkheid met name naar mijn partner toe provocerend uit te spelen . Als ik iets aangeef wat ik niet fijn of prettig vind, zegt dat vaak meer over mijzelf , daarbij wil ik de ander veranderden om mijn zin te krijgen en omdat ik mij veilig bij mij man voel kan ik dat doen , wordt niet altijd in dank afgenomen hoor . Je eerst zin vooral. “De verantwoordelijkheid naar je partner uitspelen” Volgens mij is de alinea eronder een uitleg, maar ik snap zin 1 nog niet en kan de alinea eronder er niet aan koppelen.
Jannigje Geplaatst 29 oktober 2021 Auteur Rapport Geplaatst 29 oktober 2021 18 uur geleden zei knakker: Weg met die controle. Lucht het hart. Anders implodeert alles in je eigen gevoel en ben jij weer de enige met gebakken peren. Ik snap wel wat je bedoelt, maar ik aarzel heel erg. Toen ik nog bevriend met haar was zat zij in een fase van “heroverweging “ van een bestaande vriendschap van 40 jaar. Zij viel over woorden die wel of niet letterlijk gezegd zouden zijn. ( Ik weet vaak niet meer mijn letterlijke woorden.) Het ging M.i. niet om dat woord maar om wat er allemaal onder zat. Het werd een welles-nietes gedoe. Zoiets als: je bent aangereden door een auto en flink beschadigd. Maar ipv het daarover te hebben maak je ruzie over de kleur van de auto. Zoiets.
Jannigje Geplaatst 29 oktober 2021 Auteur Rapport Geplaatst 29 oktober 2021 Ja dat ben ik zeker met je eens. Misschien doe ik het ook nog wel. Ik wacht nog even af hoe onze ontmoeting zal zijn op het koor, ik zit naast haar. Door de Corona hadden we nog geen vaste plekken, maar dat gaat wel weer komen denk ik. Even aftasten en mede aan de hand daarvan ga ik beslissen wat ik ga doen. Ik wil eerst nog proberen of een gesprek mogelijk is.
Reacher Geplaatst 3 november 2021 Rapport Geplaatst 3 november 2021 Dat is best pittig dat je haar nog regelmatig gaat zien. Die vriend die onze vriendschap verbrak kom ik nooit meer tegen. Dat lijkt mij makkelijker. Ik las je op de dagdraad.. even een knuffel. Zullen we in winterslaap gaan?
Jannigje Geplaatst 3 november 2021 Auteur Rapport Geplaatst 3 november 2021 2 uur geleden zei Reacher: Dat is best pittig dat je haar nog regelmatig gaat zien. Die vriend die onze vriendschap verbrak kom ik nooit meer tegen. Dat lijkt mij makkelijker. Ik las je op de dagdraad.. even een knuffel. Zullen we in winterslaap gaan? Jaaaaaa, winterslaap! Goed idee, dan nemen we een knus holletje waar we in kunnen. Lekker warm , deurtje dicht en slapen. Ik heb nog egelvoer buiten staan, maar hij of zij is al een paar dagen niet meer opgedoken.
Reacher Geplaatst 4 november 2021 Rapport Geplaatst 4 november 2021 Helemaal knus. Ik hou van slapen. lady jane reageerde hierop 1
Quinn Geplaatst 9 december 2021 Rapport Geplaatst 9 december 2021 Voor jou, steuntje in de rug. Je zit niet alleen in je trein.
Lika Geplaatst 12 december 2021 Rapport Geplaatst 12 december 2021 Even hallo zeggen tegen je. Zomaar.
Jannigje Geplaatst 19 december 2021 Auteur Rapport Geplaatst 19 december 2021 Op 10-12-2021 om 11:24 zei Oskar: Als ik nou heel goed viool kon spelen hè? Dan zou ik dit een keer speciaal voor jou willen spelen. Omdat het gaat over licht en over duisternis, over violet en dood. Maar door alles heen over schoonheid. En over Troost. Dank je wel. Ik heb het vandaag opnieuw beluisterd, zonder te kijken, toen kon ik haar echt horen. (Ik voelde me ongemakkelijk terwijl ik keek, alsof ik in die cirkel zat ipv Ramsey Nasr)
Reacher Geplaatst 23 december 2021 Rapport Geplaatst 23 december 2021 Ha @Jannigje, ik zag vandaag een heuse vogeltaart bij de drogist en moest aan jou denken. Ik heb er een gekocht. Leuk voor de vogeltjes en leuk om naar te kijken voor de katten die pas na oud en nieuw naar buiten mogen. Je kunt ze ook extra versieren met ander vogelvoer. Katten tv.
Jannigje Geplaatst 24 december 2021 Auteur Rapport Geplaatst 24 december 2021 18 uur geleden zei Reacher: Ha @Jannigje, ik zag vandaag een heuse vogeltaart bij de drogist en moest aan jou denken. Ik heb er een gekocht. Leuk voor de vogeltjes en leuk om naar te kijken voor de katten die pas na oud en nieuw naar buiten mogen. Je kunt ze ook extra versieren met ander vogelvoer. Katten tv. Ik heb ze vorig jaar gezien en gekocht. Er is nog eentje over, geen idee of die nog eetbaar is. . ”Mijn” specht was er net weer. Ik moet daar dan bijna van huilen. Ik zit weer midden in de hoe-kom-ik-zo-goed-mogelijk-deze-dagen-door modus en in de níet-vergelijken-Jan” gedachte, wat me allemaal niet meevalt, en dan is daar opeens de specht. Die heeft geen idee wat hij voor mij betekent, hij is gewoon een vogel die afkomt op de pindakaaspot. Maar voor mij is hij bijzonder, troostrijk. Dus veel voer strooien, vetbollen ophangen en pindakaaspotten ophangen dan komen ze vanzelf, de tortels, duiven (nee níet de stadsduiven), vonkjes, spreeuwen en meesjes. Reacher reageerde hierop 1
Jannigje Geplaatst 24 december 2021 Auteur Rapport Geplaatst 24 december 2021 (bewerkt) Hierin heb ik meegezongen, ik ben een van de mensen die filmpjes heeft ingestuurd. Al die filmpjes zijn samengevoegd en zo ontstond een online-koor. Geen Messiahconcerten, wel een online Weinachtsoratrorium. 24 december 2021 bewerkt door Jannigje Aanvulling Lieke7777, Reacher en lady jane reageerden hierop 2 1
Reacher Geplaatst 24 december 2021 Rapport Geplaatst 24 december 2021 Ik vind het fijn dat de vogeltjes jou hebben en jij hen Jouw foto van papa specht met kind is nog steeds de achtergrondfoto op mijn telefoon. Ik heb tien minuten van de opname bekeken en omdat ik weinig rust heb vooruit gespoeld tot ik een online deel zag: geweldig! ik vind het zó tof dat je daaraan mee hebt gedaan.
Jannigje Geplaatst 24 december 2021 Auteur Rapport Geplaatst 24 december 2021 Wat leuk dat je de spechten nog steeds op je telefoon hebt! Ik vond/vind mijzelf ook wel stoer, ik heb heel wat moeten overwinnen om mee te durven doen. Want ja, natúúrlijk niet goed genoeg. Ben je mal, dit kun je niet insturen, wat zullen ze wel denken! Dat denk ik dan allemaal . Maar ja, soms moet je angsten overwinnen om ergens te komen. Ik wilde meedoen en nu eens niet alleen in de kantlijn . Dus…….. filmpjes insturen, 9 in totaal. En het is gelukt! Niet gezongen in en met mijn eigen koor, maar wel met een enorm online koor. Ik had weer de beleving van: JA! Zo was het, zo voelt het! Hoezo níet essentieel! Van levensbelang: muziek, zang, dans etc. Dit hoorde ik onderweg in de auto, Stine Jensen haalde Kierkegaard aan: Durven is even je evenwicht verliezen. Niet durven is uiteindelijk jezelf verliezen. Soren Kierkegaard. Lonster reageerde hierop 1
Lika Geplaatst 26 december 2021 Rapport Geplaatst 26 december 2021 Wat mooi en stoer van je @Jannigje!
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen
Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten
Account aanmaken
Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!
Registreer een nieuw accountAanmelden
Ben je al lid? Meld je hier aan.
Nu aanmelden