Spring naar bijdragen

Zondag 18 augustus 2024


Dune

Aanbevolen berichten

Ja @Dunede day after is zo verschrikkelijk met dat schuldgevoel en die schaamte en teleurstelling in jezelf. Nog veel erger dan de fysieke kater vind ik. Denken dat het nu toch niks meer uitmaakt is dan t makkelijkst, maar hopelijk kun je jezelf bij elkaar rapen en weer opstaan, zoals hier vaak wordt gezegd, tijd is je vriend. Hoe beroerder je je voelt hoe liever je voor jezelf moet zijn, je hebt jezelf al genoeg gestraft door te drinken.

@Majawat bijzonder:rose:

bewerkt door Rosee
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen deze morgen :sun:

Tent experiment is weer afgebroken, want ik heb een nieuwe kat opgevangen.

Dan is het handiger als ik binnen ben.

Wat wel efkes mijn ogen deed openen, is dat ik deze kat overgenomen heb van een oud buurmeisje van mij die maandag naar de detox gaat. Ze is maar 7 jaar jonger dan ik maar het is toch wel erg confronterend om te zien hoe zij er nu aan toe is door de drank. Ze mocht voor de opname niet alvast beginnen met minderen en tijdens de detox wordt ze 5 dagen onder een soort van narcose gehouden om de afkick niet te hoeven meemaken. Ik heb zulke dingen hier wel gehoord natuurlijk, maar zo intens meemaken met een naaste is wel een veel grotere spiegel met een veel grotere vergroting nog. :face-icon-small-shocked:

Dan moet ik eerlijk bekennen dat ik mijn eigen alcoholprobleem toch wel behoorlijk onderschat heb. Nu zag ik in levende lijven wat je problemen verdrinken met je kunnen doen. En dat al in 4 jaar drankgebruik heel veel kapot kan gaan.

Voor mij werkt het ontnuchterend en ben ik nogmaals blij dat ik niet ben gaan drinken toen frustrerend nieuws hoorde wat betreft die stomme afronding van de erfenis van ons pa. Dat is iets waar ik niks aan kan veranderen dus het heeft geen zin om mezelf daardoor kapot te laten maken. Dan kan ik me beter richten op zaken waar ik wel controle op kan uitvoeren en die ik leuk vind.

Dus genieten van mijn nieuwe kat. Dagdraadje kaartjes schrijven naar mijn oud buurmeisje. Ik ben ook eens opgenomen geweest, niet voor de alcohol maar om beter om te kunnen gaan met dingen uit het verleden. Naast de doorsnee beterschapskaartjes hing mijn muur ook vol met allemaal kaartjes van mensen die gewoon heel simpel een kaartje stuurde hoe de dag die dag was en dat deed me altijd wel deugd. 

Ik heb natuurlijk nu wel een gedeeld onderwerp, haar kat. En daar kan ik nu al iets heel grappigs over vertellen. En als ze weer begrijpt wat er gezegd en geschreven wordt zal zij er ook om kunnen lachen denk ik.

Voorlopig probeer ik het effe op jullie uit :P

Luna de puna, de lapjeskat. Is natuurlijk mijn huis aan het ontdekken nu. Dus ze kruipt in alle hoeken en gaten, ook onder mijn keukenblok. En daar komt ze elke keer onderuit met haar neusharen vol stof, spinnenwebben en van dies meer, dus naast een hele leuke en lieve nieuwe vriendin in huis heb ik ook een rumba die op plekken schoonmaakt waar ik zelf niet bij kan! 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

poe hee detoxen,….  Dan ben ik best dankbaar dat ik totaal geen afkick verschijnselen heb, echt niet 1. Dat is dan weer mazzel. Ja ik probeer iets positiefs te bedenken voor mijn ellende he 🤪

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Morning mensen. @Dune en @Zbb ga ervoor. Je kunt het aan want je doet het al:-)

Even overwogen om vandaag de hele dag te gaan wassen bij mijn moeder. Besloten van van niet. Dagje voor mezelf en hier thuis moet ook van alles gebeuren. Zwemmen nu. Lang niet gedaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik kan me zo enorm verheugen om lekker  in een schoon bed te stappen met een heerlijk boek! Mijn vervanging voor drinken, en eigenlijk is dat veel lekkerder ook. En het frisse gevoel ervaren is echt iets om ook naar uit te kijken.

kom maar op met mijn nieuwe teller, vandaag dag 1 

ben al meerdere keren voorbij de 100 gekomen, dussss dan zitten we volgens mij ongeveer in de arrenslee 

bewerkt door Dune
Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Zbb en @Dune, en vele anderen,  natuurlijk vind ik het stom dat jullie keer op keer terugvallen in gebruik 😇, maar bovenal vind ik het reuzeknap en -dapper dat julie keer op keer dit forum weer weten te vinden en met goede wil de draad van het nuchtere leven nogmaals weten op te pakken. Vooral dat laatste wilde ik even gezegd hebben want ik weet niet of ik zelf nu nog ooit hier terug zou komen als ik weer in alcoholge/misbruik zou vervallen.
Maar ja, aan de andere kant ben ik de eerste keer ook hier gekomen vanuit een behoefte om niet in m'n uppie te 'moeten' droogblijven, en nadat ik na een paar terugvallen in die eerste jaren de wanhoop nabij was kwam ik toch ook terug. Maar ik weet dat dat niet makkelijk was om hier te bekennen dat het 'fout' was gegaan en weer van voren af aan te gaan beginnen. Dus ja, knap en dapper.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Dune:

mijn uitweg is simpel, maar het doen, en wel bij het krieken van de dag, want dan is mijn voornemen nog sterk aanwezig 

Is het simpel? Je kunt allerlei foefjes bedenken om het op te lossen, maar als je het onderliggende niet aanpakt, blijf je in dezelfde valkuil trappen. Goede voornemens houd je het beste vol met nieuwe gewoontevorming. Dus elke dag op hetzelfde tijdstip / zelfde moment (bijvoorbeeld idd bij de eerste koffie, of als eerste wanneer je op staat) je medicijn nemen. Niet omdat je voornemen dan sterk is, maar omdat gewoontevorming sterk is. Uiteindelijk gaat de handeling dan automatisch en vraagt het minder van je discipline / voornemen. 

Maar ik denk dat wat o.a. jane, rosee en bolletje aangeven belangrijk is: er is iets onderliggends waardoor je steeds terug gaat naar de drank. Als je jezelf een oplossing op de meer lange termijn gunt, zou je daar naar op zoek / mee aan de slag moeten gaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik haak daar voor mezelf even op in, want ik ben daar ook naar op zoek. Ik kwam in ieder geval tot de conclusie dat ADHD een grotere rol in mijn leven speelt nog dan ik in de gaten had. Alcohol verdooft mijn brein als het niet meer stopt en zo snel gaat dat ik complete kortsluiting krijg. Ik heb nog niet helemaal een weg gevonden wat dan ook helpt. Heel vroeger, toen ik nog niet dronk, deed ik mezelf pijn om mijn hoofd te laten stoppen. Daarna kwam roken en alcohol. Ik heb nog niet echt een werkend alternatief en uitzitten is heel moeilijk als je hoofd zo met je op de loop gaat. Maar ik weet door de jaren heen wel wat ik kan doen om de kans kleiner te maken dat ik zo extreem overprikkeld raak. Ik heb ook weer de therapie op dat vlak opgepakt. Het is niet zaligmakend (aangezien t 3 weken geleden nog mis ging) en het zijn twee problemen door elkaar. De 1e misstap qua alcohol komt misschien door zo'n dag / avond, maar de avond erna is de alcoholverslaving aan zet ("zie je wel hoe fijn het was", "het is nu toch al een keer mis gegaan" en het welbekende "eentje kan wel") en vraagt het nog meer wilskracht om er niet aan toe te geven. 

Stap voor stap begrijp ik mezelf wel beter en dan kan ik er ook op inspelen. Gisteren naar de verjaardag heb ik bijvoorbeeld ook van die oordopjes ingehad en heb mezelf op momenten even uit de drukke situatie gehaald. Ik ben ook gewoon weggegaan na anderhalf  uur. Het is niet altijd zo simpel, maar dit keer ben ik AV en niet (compleet) overprikkeld thuis gekomen. Ik kon zowaar slapen vannacht. Kleine overwinningen zijn ook overwinningen 😊

Dagpact

Zbb

Dune

Maja

Fonny

Ayla89

bewerkt door Ayla89
Gekke spatie verwijderd
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb daar eens over nagedacht, ik heb therapie gehad, ik heb inzicht in mezelf gekregen.  Ik geloof niet dat er iets onderliggends is.

het is eigenlijk heel simpel : zo. Nu even ontspannen, want ik heb het soms gewoon druk. 
 
ik heb veel verwerkt, echt een bult ellende, en ik kan met recht zeggen (al krijg ik de kriebels van de term) dat het een plekje heeft gekregen. Het is te handelen, het is ok. Ik heb mijn beperkingen geaccepteerd, dat was ook een behoorlijke stap vooruit

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is ook zeker niet om het opstaan te ontmoedigen dat ik soms misschien niet positief over kom. Maar verlies svp niet zelfreflektie + daaruitvolgende daden uit het oog. Met alleen positief denken sla je soms een stuk realiteit over. Dat vind ik fijn aan jouw schrijven Koh. Je schuwt die niet. En we weten dat iedereen hier een eigen wijze heeft.en soms schrijf je dat aan elkaar. 😇😉🙃

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Dune:

Wat is het stil hier…. Zie dat er niet zo heel veel word gepost de afgelopen tijd 

Ik heb op je gereageerd met een advies, maar daar reageer je niet op . Geeft niets , mag best . Maar dat is dus ook meteen de reden waarom ik bijna niet meer reageer hier . Je steekt je energie ergens in en er komt niks terug.  

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Iedere dag een halve lijkt mij een fantastisch idee @Dune. Dan kom je niet meer weg met hem één ochtend niet nemen zodat je diezelfde middag al kunt zuipen. Dan moet je toch al drie ochtenden achter elkaar aan jezelf verkopen dat dat een goed idee is. En als je in die dagen je plan even hier met ons bespreekt dan weet je wel wat voor reacties wij gaan geven 😄.

Fijn dat je weer terug bent!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat is weer balen @Dune. Het blijft een rot verslaving en dan die spijt achteraf is echt slopend en je zelfvertrouwen krijgt weer een flinke deuk.

@Zbb, wanneer is je opname, of heb je ervanaf gezien?

Nou, het was gisteren voor mij weer een ware beproeving. Een shantyfestival, biermuntjes :huh:

Maar in mijn nieuwe leven is alcohol niet meer passend. Moet eerlijk bekennen, dat ik het best wel even moeilijk had, maar heel goed in gedachten houdend, hoe ik me voel de volgende dag, is eigenlijk al genoeg, om er vanaf te zien. Kan ook prima andere mensen zien drinken.

Mijn lief had wel bier op en bij thuiskomst had hij nog trek in wat biertjes.

Dat zijn we dus gaan halen. Gelukkig heeft hij op tijd de rem erop kunnen zetten, ook door toedoen van mij. Heb best wel wat goede gesprekken gehad gisteren, want soms komt er onder invloed wat meer uit, maar mijn maag draaide zich al om, bij de gedachten om mee te drinken.

Nu is het weer klaar. Heb me nog nooit zo sterk gevoeld, als de laatste tijd!!

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...