Spring naar bijdragen

Maandag 11 juli 2022


ikkanhet

Aanbevolen berichten

4 minuten geleden zei ikkanhet:

Maar ademhalingsoefeningen doe ik al. Geleerd bij Mensendieck therapie.

Het gaat niet om de adem, maar om de gedachtenriedel stoppen.  Je kunt ook je aandacht steeds terugbrengen naar je neus of je tenen, of naar de geluiden die je hoort terwijl je ligt. 

Bij een normale nacht wordt ik regelmatig wakker maar slaap dan door.  Speelt er iets, iets alarmerends, dan is er onderweg en terug naar de badkamer voor een plasje vast een gedachte over dat 'iets' in mijn hoofd ontstaan.  En dat wordt een verhaal, worden verhalen. Als ik wacht op de uitslag van een onderzoek, en ik maak me flinke zorgen, dan kan ik de slaap de rest van de nacht wel schudden.   Een keer is dat niet zo erg.   Want ik wacht niet elke week op de uitslag van een onderzoek.  Maar ik lag heel vaak te piekeren over van alles en nog wat, dus ik wilde daar graag iets mee.   Dat betekende dus ook overdag stoppen met dat gedrag. Het is een soort gewoonte, een verslaving, dat piekeren.  Overdag valt het minder op omdat je van alles kunt doen als afleiding.  Of druk in de weer met oplossingen die ook niet gaan helpen;)

Als ik wakker lig omdat ik pijn heb, of veel opvliegers, dan rust ik zonder piekeren toch meer uit.  Stoppen met piekeren is hoe dan ook het devies:D

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

8 minuten geleden zei Etty:

Het gaat niet om de adem, maar om de gedachtenriedel stoppen.  Je kunt ook je aandacht steeds terugbrengen naar je neus of je tenen, of naar de geluiden die je hoort terwijl je ligt. 

Bij een normale nacht wordt ik regelmatig wakker maar slaap dan door.  Speelt er iets, iets alarmerends, dan is er onderweg en terug naar de badkamer voor een plasje vast een gedachte over dat 'iets' in mijn hoofd ontstaan.  En dat wordt een verhaal, worden verhalen. Als ik wacht op de uitslag van een onderzoek, en ik maak me flinke zorgen, dan kan ik de slaap de rest van de nacht wel schudden.   Een keer is dat niet zo erg.   Want ik wacht niet elke week op de uitslag van een onderzoek.  Maar ik lag heel vaak te piekeren over van alles en nog wat, dus ik wilde daar graag iets mee.   Dat betekende dus ook overdag stoppen met dat gedrag. Het is een soort gewoonte, een verslaving, dat piekeren.  Overdag valt het minder op omdat je van alles kunt doen als afleiding.  Of druk in de weer met oplossingen die ook niet gaan helpen;)

Als ik wakker lig omdat ik pijn heb, of veel opvliegers, dan rust ik zonder piekeren toch meer uit.  Stoppen met piekeren is hoe dan ook het devies:D

 

 

 

Ik zal het eens gaan proberen. Bedankt voor de tip en wordt vervolgd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik moet wel uitkijken, dat het niet steeds meer gaat worden @niks
Afgelopen zaterdag waren twee glazen meer dan genoeg en zoals gezegd, daarna totaal geen behoefte meer ook.
Maar waakzaam moet ik blijven dat wel.
Maar vreselijke bings of iets dergelijks heb ik gelukkig nooit gehad hoor.
Maar ja, alles boven de 2 glazen is teveel he
Eigenlijk alles boven 1 glas al

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Misschien was iets tegendraads doen (je eigen leefregels overtreden)wel precies wat je nodig had @rapilos. En dan opgelucht ervaren dat de wereld niet vergaat. 

Alcohol als bondgenoot is dan wel tricky, maar dat hoef ik je natuurlijk niet te vertellen.  Dan is het veiliger om eens een keer niet alles tot in de puntjes te regelen en het aan je vriend over te laten. Was dat nog gelukt trouwens? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

was het t waard Raps?
Dan zou ik als ik jou was er vrede mee hebben
en misschien jezelf wat minder moeten aanleren
want dat zit tussen jouw oren he.
die app heb ik maanden geleden er al af gegooid
voor mij werd het ook te obsessief en ik heb er
voetklachten aan over gehouden ook nog.
Ik mag nu weer doen wat ik wil van mezelf, ook lekker niks:)

bewerkt door lady jane
Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 minuut geleden zei Etty:

Misschien was iets tegendraads doen (je eigen leefregels overtreden)wel precies wat je nodig had @rapilos. En dan opgelucht ervaren dat de wereld niet vergaat. 

Alcohol als bondgenoot is dan wel tricky, maar dat hoef ik je natuurlijk niet te vertellen.  Dan is het veiliger om eens een keer niet alles tot in de puntjes te regelen en het aan je vriend over te laten. Was dat nog gelukt trouwens? 

Ja, zoiets @Etty :)

Het is inderdaad gelukt hoor zaterdag
Vriend heeft alles gekocht en ik heb alleen de kruidenboter zelf gemaakt
Probeer nu alles een beetje los te laten, want zoals je gemerkt heb kan ik heel krampachtig leven :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja @lady jane,
Voor mijn gevoel was het dubbel en dwars waard
De opluchting, die ik daarna voelde, zo heerlijk.
Ook het meer loslaten van dingen zoals het Ommetje (grappig, dat jij dat ook zo ervaarde)
Ook mijn stappen teller draag ik niet meer
Ook zo obsessief (als ik niet minimaal tussen de 6000 en 10.000 stappen had gelopen voelde ik me zwaar schuldig

Heb gisteren zelfs een appelflap genomen bij de koffie
Yehhh...voel me helemaal bevrijd
(Pffff.....wat een vreselijk gek mens ben ik toch af en toe he)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 minuten geleden zei rapilos:

Ja @lady jane,
Voor mijn gevoel was het dubbel en dwars waard
De opluchting, die ik daarna voelde, zo heerlijk.

Hier ben ik dus zo vaak ingestonken. Als je zoals ik wat al te controle behoeftig bent en vaak je best doet om ervoor te zorgen dat er niets is aan te merken op jou, dan moet je niet onderschatten hoe onaardig je dan bent voor jezelf.  Eigenlijk ben je nooit goed genoeg. Is het nooit goed genoeg.   Dat voelt vreselijk maar dat heb je niet door.  Het effect van twee glazen alcohol is een levensgroot contrast daarmee, gratis dopamine zonder dat je zo je best hoeft te doen. Komt dicht bij onvoorwaardelijke liefde. Er mogen zijn zoals je bent.  De instinker is het weer willen ervaren door wijn te drinken.  

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen. 

Ik zit hier met een figuurlijke stapel gebakken peren. Begin dit jaar heb ik de waterpomp in de camper vervangen en daarbij de slangen vastgezet met schroefklemmetjes die niet roestvrij (blijken te) zijn. Bij het vullen van de watertank, gisteren, bleek er bruin water uit de kraantjes te komen en inspectie van de tank leerde me dat er een enorme klomp roest om die klemmetjes zit. Nu dus de klus om die tank (120 liter) schoon zien te krijgen via twee toegangen van 15 cm doorsnee... en dat met die kromme handen van me:(. Nou ja, eigen schuld, dikke bult. Gelukkig hebben we nog twee en een halve week voor we weggaan. Ik heb wel meteen bij een watersportwinkel roestvrijstalen klemmen besteld, want het zal me hopelijk niet nog een keer gebeuren.

Gepruts...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei rapilos:

De app. Ommetje heb ik er ook afgegooid.
Vreselijk, je moet dit (lopen), je moet dat.
Je mag niet drinken enz...
Jawel weet het, zo moet ik niet denken, maar ja zit nu eenmaal zo in elkaar

 

Ik heb een beetje het idee dat, zoals de app 'Ommetje' voor jou werkt wat betreft het lopen/bewegen, dit forum voor jou net zo werkt voor wat betreft drinken.
Zolang je je laat leiden door de 'mening' van app en forum zie je dit als verplichting die je van buitenaf opgelegd wordt. Maar als je nu eens alleen naar je eigen behoeften luistert, zou dat de last niet van je schouders nemen en kan je dan genoeg hebben en tevreden zijn met zoals je nu af en toe eens een glaasje of één, twee neemt?
Ik hoor zoveel strijd in je omgang met (in dit geval) drank.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gisterenmiddag mijn telefoon gewoon een keer thuis gelaten.Heb er ook zo'n stappenteller opzitten.Was er ook obsertief mee bezig.

Verleden week gelezen, dat 6000 stappen voldoende zijn als je 60 plus bent.Niet over je grenzen meer willen gaan en dat is eigenlijk met alles wel zo.Tel ook mijn baantjes niet meer, als ik ga zwemmen en het liefst zwem ik bij warmwaterdag.Goed voor de spieren.Ook ik ga het wel een keer leren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei Etty:

Hier ben ik dus zo vaak ingestonken. Als je zoals ik wat al te controle behoeftig bent en vaak je best doet om ervoor te zorgen dat er niets is aan te merken op jou, dan moet je niet onderschatten hoe onaardig je dan bent voor jezelf.  Eigenlijk ben je nooit goed genoeg. Is het nooit goed genoeg.   Dat voelt vreselijk maar dat heb je niet door.  Het effect van twee glazen alcohol is een levensgroot contrast daarmee, gratis dopamine zonder dat je zo je best hoeft te doen. Komt dicht bij onvoorwaardelijke liefde. Er mogen zijn zoals je bent.  De instinker is het weer willen ervaren door wijn te drinken.  

Dit is zo herkenbaar...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

58 minuten geleden zei Kohtje:

Ik heb een beetje het idee dat, zoals de app 'Ommetje' voor jou werkt wat betreft het lopen/bewegen, dit forum voor jou net zo werkt voor wat betreft drinken.
Zolang je je laat leiden door de 'mening' van app en forum zie je dit als verplichting die je van buitenaf opgelegd wordt. Maar als je nu eens alleen naar je eigen behoeften luistert, zou dat de last niet van je schouders nemen en kan je dan genoeg hebben en tevreden zijn met zoals je nu af en toe eens een glaasje of één, twee neemt?
Ik hoor zoveel strijd in je omgang met (in dit geval) drank.

Ja, en je bent er zelf bij als je toch weer de mist in dreigt te gaan. Niet iedereen gaat dan onmiddellijk een binge in oid. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...