Spring naar bijdragen

Vierde jaar


Artemis

Aanbevolen berichten

Op 15-1-2023 om 12:47 zei Artemis:

Mocht ik terugvallen dat moet ik alle cadeautjes teruggeven, weggeven. Ook de munten, 13 stuks in jaar 1, de 24 uur munt en elke maand een munt. De één jaar, 18 maanden en nu ook de twee jaar munt. Plus de 24 kleine cadeautjes. ..... Ik begin er niet meer aan. wat een werk om dat te organiseren. Vandaag drink ik niet. 

Deze neem ik terug, puur omdat het niet kan. Mocht ik terugvallen dan weet ik nu nog niet wat ik ga doen. Misschien ga ik dan matig drinken. 

Januari was een moeilijke maand, ondanks Dry Januari. Daar heb ik niets mee. Je drinkt of je drinkt niet, ongeacht wat voor maand het is. Ik vond januari moeilijk omdat ik dacht dat ik wel matig kon drinken. Als je twee jaar droog staat kan je toch wel af en toe een glaasje nemen? maar waarom? Om te ontspannen. Voor mij in elk geval. Ik heb het niet gedaan omdat ik geen zin had om opnieuw te beginnen. Om op de jaardraad toe te geven dat ik dacht dat ik af en toe kon drinken en er achter komen dat ik dat niet kan. De trek is weer weg. het is februari. Misschien een volgende trek periode hier komen schrijven. 

Voor nu, op naar een volgende fase. Niet over nadenken, gewoon niet drinken. Gezond leven 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

23 februari 2023 

Nu een week zonder suiker. Afgelopen twee jaar ontelbare keren gestopt en begonnen met suiker. deze verslaving wil ik serieus aanpakken, maar ik vind het moeilijker dan stoppen met drinken. Ik suiker niet. 

alcohol: 783 dagen vrij

cafeïne; 328 dagen vrij

suiker: 8 dagen vrij 

zou toch moeten kunnen lukken. 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Succes@Artemis, ben benieuwd hoe het je vergaat:rose: 

@Strijkbout het klinkt alsof je een behoorlijk negatief beeld hebt van leven zonder alcohol, cafeïne en suiker. Er zijn veel mensen die dat doen en die zijn er niet allemaal bezeten of dwangmatig mee bezig.   Ik heb het idee dat het leven voor velen er  juist rustiger en ongedwongener door wordt.  

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 uur geleden zei Etty:

Succes@Artemis, ben benieuwd hoe het je vergaat:rose: 

@Strijkbout het klinkt alsof je een behoorlijk negatief beeld hebt van leven zonder alcohol, cafeïne en suiker. Er zijn veel mensen die dat doen en die zijn er niet allemaal bezeten of dwangmatig mee bezig.   Ik heb het idee dat het leven voor velen er  juist rustiger en ongedwongener door wordt.  

 

 

 

Zou natuurlijk ook best kunnen hoor. Ik weet natuurlijk niet precies wie en wat er zich daar aan de andere kant van het beeldscherm afspeelt. Maar if so, dan was dat m'n advies. :P

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 maart 2023 

mooi gesprek over suiker cafeïne en alcohol.

Wat je zegt @Etty ik zie alleen maar voordelen van gezonder leven en ik mis niets nu ik gestopt met met drie zwaar verslavende stoffen. 

@Strijkbout  Ik ben geen 

Citaat

fanatiek, dwangmatig en 'bezeten van ideeën en overtuigingen' 

persoon maar iemand die goed voor zichzelf zorgt en geniet van het leven. 

@Maarten82 ik heb de grens gelegd bij witte suiker, omdat dat een rover is van voedingstoffen. In de jaren 70 van de vorige eeuw was ik me al bewust van de verslavende en giftige werking van geraffineerde suikers. helaas, het zit bijna overal in, dus ik vermijd alles uit pakjes en zakjes. Als ik zin in iets zoets heb dan neem ik gezonde suikers, van de biologische winkel. het lijkt smokkelen, maar ik krijg geen "sugar rush" van biologische producten. de voordelen zijn dat de snaaitrek en mega honger weg zijn. Mijn bloedsuikerspiegel is gestabiliseerd. 

vandaag 2 jaar en 2 maanden alcoholvrij

11 maanden cafeïne vrij 

2 weken suikervrij 

En hoe het gaat @Etty

het gaat op en neer. het wegvallen van de verslavingen, de verdoving maakt dat ik meer voel, meer aanwezig ben, meer bewust van alles wat ik heb weggedronken, onderdrukt, verdoofd. Ik ben meer in mijn binnenwereld, minder met andere mensen bezig. Ik geniet meer, voel meer en zie meer kleuren en details. 

helderder. dat is het juiste woord. 

De pijn zit in het gevoel dat ik al die jaren mezelf verdoofd heb en zoveel heb gemist in die roes, de katers de volgende dag. de spijt zit in het gevoel dat ik niet veel eerder ben gestopt met alle drie verslavingen. 

het is niet anders, ik kan niet terug, het niet over doen. Ik weet wel dat ik er niet meer aan begin. Als ik terugval moet ik weer opnieuw beginnen en het gaat net zo lekker. Ik mag voelen. Ik hoef niets te verdoven of weg te drinken. En als ik een moeilijk moment heb weet ik dat het over gaat, dat het golven zijn. Ik drijf op de golven. Ik mediteer veel. Ik voel me goed, ik voel me slecht, ik voel. Ik kan het aan. Ik ben een gelukkig mens, veel gelukkiger dan toen ik alcohol drinken moest,  

Zoiets dus, ik ga door op deze weg. Eekhoorntje op lange rechte weg, ik ben thuis, ik ben op weg. ik ben. 

Mooi toch? 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 23-2-2023 om 14:23 zei Maarten82:

Knap hoor. Hoe pak je het aan? Alleen geen suiker meer in bijvoorbeeld koffie/thee en andere producten, of eet je ook alleen nog suikervrije producten? Heb zelf ook altijd wel het idee dat ik minder suiker moet eten, dus ik ben erg benieuwd.

Groetjes

Ik drink geen koffie en in de kruidenthee doe ik al jaren geen suiker. Nooit gedaan, dus geen probleem. Ik eet wel natuurlijke suikers, fruit en gedroogd fruit. nav jouw vraag heb ik net vandaag weer een keertje blissballs gemaakt: dadels, hennepzaad, veel cacaopoeder en eiwitpoeder van gefermenteerde ontkiemde rijst. 

je kan bij de biologische winkel genoeg alternatieven kopen of, zoals gezegd, zelf maken mbv gedroogd fruit. Als je een paar weken geen witte suiker eet heb je geen hongeraanvallen meer en ga je vanzelf lekkerder en gezonder eten. Ik ben sowieso al een biologische winkel fan. 

veel succes @Maarten82

bewerkt door Artemis
Link naar opmerking
Deel via andere websites

30 minuten geleden zei Artemis:

Ik drink geen koffie

Ai, dat wordt een probleem...:D. Voor de rest ga ik maar eens een start maken door stap voor stap wat veranderingen aan te brengen. De grootste en belangrijkste heb ik gelukkig al gezet: geen alcohol meer. Dank je voor je antwoorden Artemis.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 5 weeks later...

2 jaar 3 maanden en 1 dag zonder alcohol

1 jaar zonder koffie

1 maand 18 dagen zonder suiker. 

ik mis niets 

ik mediteer veel, doe mijn yoga, wandel heel veel, fotografeer heel veel. Rijd paard, ga vroeg naar bed, word elke morgen fit wakker zonder kater. Ik kan problemen aan, ik groei in zelfvertrouwen, ik drum elke dag, ik weet wie ik ben.

Ik mag zijn wie ik ben. 

liefs :heart:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

@Artemisvraagje… ik drink nu 3,5 maand geen alcohol en ben halverwege 1 maand zonder toegevoegde suiker, met hulp want anders had ik allang al de voorraadkast leeggevroten… merk dat ik geen suiker eten puur moeilijker vindt dan geen alcohol. 
Hoe sta jij hierin? En heb je nog tips? Achter alcohol heb ik een punt gezet en uitgesproken maar merk dat ik dat met suiker toch wel heel moeilijk vind… en heb zoooooo’n trek in een stuk kwarktaart, tulleband oid…  gaat die trek vanzelf een keer weg of wordt het minder?? :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 19-4-2023 om 21:09 zei Koala84:

@Artemisvraagje… ik drink nu 3,5 maand geen alcohol en ben halverwege 1 maand zonder toegevoegde suiker, met hulp want anders had ik allang al de voorraadkast leeggevroten… merk dat ik geen suiker eten puur moeilijker vindt dan geen alcohol. 
Hoe sta jij hierin? En heb je nog tips? Achter alcohol heb ik een punt gezet en uitgesproken maar merk dat ik dat met suiker toch wel heel moeilijk vind… en heb zoooooo’n trek in een stuk kwarktaart, tulleband oid…  gaat die trek vanzelf een keer weg of wordt het minder?? :)

nee, die trek gaat niet echt over. wat ik doe ik zoeken naar alternatieven. Ik koop niets met toegevoegde suiker. Ik heb zeker wel trek, dus ik sta mezelf de volgende zoete dingen wel toe en dan maximaal 1x per dag en voordat ik ga bewegen bv wandelen.

Ik merk als ik 1 week mijn verstand gebruik en niets zoets eet, dat de trek weggaat. Soms lukt dat echt niet en dan mag ik wel 

chocolade van de biologische winkel en dan 2 kleine stukjes van de allerlekkerste chocolade. 

zelfgemaakt gebak, gezoet met gedroogd fruit bv dadels, google is your friend 

blissballs (recept internet) 

zelf bakken !!!!1 dan weet je wat er in zit. Ik doe dat nu niet meer, maar in het begin hielp dat heel goed. Je bent lekker bezig en verdeel het in porties. De rest vries je in voor later. 

Succes en houd vol. het gaat echt na een paar weken beter, net als stoppen met drinken. En jazeker, er komen weer aanvallen van trek. Doorzetten, het zijn aanvallen en die gaan voorbij. 

 

bewerkt door Artemis
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Aanvulling @Koala84

ik eet vooral heel veel (plantaardige) eiwitten, elke dag bruine rijst eiwitshake als start. Ik doe intermittend fasten om honger te verdragen. En ik heb leren uitstellen. Mindset. Ik eet op vaste tijden, nooit tussendoor. 

goed voedsel zorgt dat je zoete trek verdwijnt. 

3.5 maand geen alcohol, je lichaam heeft minstens 1 a 2 jaar nodig om alle roofbouw door de alcohol te herstellen. 

Eet goed en gezond, rust zoveel je kan en zorg goed voor jezelf. Geef jezelf de tijd. 

ook dit gaat je lukken @Koala84

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Tweeënhalf jaar, dan ben ik dus op de helft van mijn derde jaar. In de ontwikkelingspsychologie zet het kind met 2,5 jaar grote stappen in haar losmakingsproces ten aanzien van beide ouders.  Het zegt IK. 

Ik zeg ook IK. 

 

Ik ben nuchter. Ik zorg goed voor mezelf. Ik zoek rust. Ik kan het. Ik slaap goed. Ik maak muziek. Ik ben. Know thyself. 

Ik ben best leuk 

En nog veel meer, wat nuchter met je brein doet, daar zijn boeken over geschreven. Daar hoef ik niets aan toe te voegen. Ik drink niet en daar ben ik trots op, ik mis niets. Ik win van alles. Ik ga nog even door.

Ik mag er zijn. Ik ben er. 

liefs 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
  • 5 weeks later...

32 maanden

Af en toe mis ik de wijn. Bij uit eten gaan. We gaan niet vaak uit eten, te duur geworden. maar als we gaan komt er een soort vreemde weemoed. De combinatie wijn en lekker eten. De borrel toe. Mis ik het echt of is het een verlangen naar wat niet meer is. Een vervormd gevoel van lekker. Ik heb bijna een jaar 2 flessen wijn in huis gehad. cadeautjes. Geen enkele zin om ze open te maken. Laatst hadden we bezoek, ze dronk wijn. Ik vond het vies ruiken. De zure walm in de kamer, uit haar mond, uit haar glas. Dus dat is het niet.  De katers mis ik ook helemaal niet. Elke morgen sta ik uitgerust op. Ik slaap goed. Vroeger, toen ik nog dronk, sliep ik heel raar. Ik viel als een blok in slaap om na 1 a 2 uur wakker te worden. plassen, hoofdpijn en niet meer kunnen slapen. Dus wat mis ik dan echt?

Ik ben trots op dat ik al zo lang niet meer drink. Op naar de 1000 dagen, de drie jaar. 

Omdat ik niet meer drink doe ik leuke dingen waar ik vroeger geen energie voor had. Ik rijd elke week paard door de bossen, duinen en over het strand. Mijn beloning. Daarvoor sta ik vroeg op. Ik geniet met dubbele teugen. Ik zie meer. Kleuren, details. En ik mediteer elke dag. bewustzijnsontwikkeling. 

De winst van een alcoholvrij leven. En die rare weemoed. iets met vroeger was alles beter. En dat is absoluut niet waar. Vroeger was er chaos. Nu is er rust en leuke dingen. 

liefs 

bewerkt door Artemis
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...