Spring naar bijdragen

Donderdag 30 december 2021


niks

Aanbevolen berichten

Zelf piragi maken?
Nodig voor ± 20 stuks

250 g gerookte spekblokjes
250 g bloem
150 ml melk
50 g gesmolten boter
1 zakje gedroogde gist (7 g)
1 grote ui
2 knoflooktenen
2 eetl suiker
1 losgeklopt ei
zout & peper uit de molen

Deeg: Verwarm de melk tot lauwwarm in een steelpan. Roer de gist en suiker erdoor en laat tien minuten staan tot het schuimig is. Doe de bloem in een kom. Voeg gesmolten boter en een halve theelepel zout toe. Giet het melkgistmengsel erbij en kneed 5-10 minuten tot een mooi elastisch deeg. Maak er een bal van, doe terug in de kom en laat op een warme plek rijzen en verdubbelen. Dat duurt zeker een uur, als het tegenzit, wel twee.
Vulling: Snipper intussen de ui en doe samen met de spekblokjes in een braadpan. Laat op rustig vuur een kwartier sudderen en fruiten. Voeg tegen het eind de knoflook toe uit de knijper. Breng op smaak met flink veel gemalen peper. Laat afkoelen en zet in de koelkast; hoe kouder, hoe makkelijker straks te verwerken.
Verwarm de oven voor op 200 °C.
Vullen: Rol het gerezen deeg op een met bloem bestoven werkblad met een deegroller uit tot een lap van 3-4 mm dik. Steek er (met een glas of steker) rondjes uit van 8-9 cm. Leg er een theelepel spekvulling op en vouw dubbel. Duw de randjes goed dicht, nu is het een soort empanada. Leg hem met de rand naar beneden op het werkblad en vorm tot een halve maan. Verzamel ze op een met bakpapier beklede bakplaat. Kneed de overgebleven restjes deeg opnieuw samen en rol uit. Als het goed is, haalt u zeker 20 kleine broodjes eruit. Kwast in met losgeklopt ei. Bak in de oven in ± 15 minuten goudbruin en gaar.

TIPS:
• Die knoflook is geloof ik niet authentiek Lets, maar mijn eigen toevoeging. Ook niet Lets, wel lekker: wat fijngehakte tijm of rozemarijn meefruiten met spek en ui.
• Invriezen kan prima. Opwarmen in de oven ook, want warm zijn ze het lekkerst.Piragi-bord.jpg
Dit recept verscheen samen met een uitgebreid Riga-reisverhaal eerder in Trouw. Copyright: Koken met Karin.

 

 

 

 







 

 

 
 
 
bewerkt door lady jane
Link naar opmerking
Deel via andere websites

10 minuten geleden zei Bor:

 

Maar is dat dan ook gewoon te koop in de supermarkt ofzo? (omdat ik het niet ken). Ik had dat trouwens niet van jou verwacht @Kohtjedat je zo"n bakker bent?

Nou, hier in Nederland niet, denk ik.
Ik ben ook geen bakker. Alleen meestal aan het eind van het jaar even. Nu ook niet.
M'n middenrif doet (weer eens) lastig. Beetje benauwd. Gaat weer voorbij over een weekje of wat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...