Yana Geplaatst 30 december 2021 Rapport Share Geplaatst 30 december 2021 20 minuten geleden zei Reacher: Ik las het nog net @Artax watwatwatwatwat.... wat?!? nancy, karin123, Artemis en 1 andere reageerden hierop 4 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kohtje Geplaatst 30 december 2021 Rapport Share Geplaatst 30 december 2021 3 minuten geleden zei Bor: Wat zijn dan spekbroodjes @Kohtje? Grote kans dat je daar zelf niet op zult komen, daarom zal ik je het geheim onthullen: kleine broodjes gevuld met spek en ui. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
niks Geplaatst 30 december 2021 Auteur Rapport Share Geplaatst 30 december 2021 Spekkedikken @Kohtje? Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
lady jane Geplaatst 30 december 2021 Rapport Share Geplaatst 30 december 2021 (bewerkt) Zelf piragi maken? Nodig voor ± 20 stuks 250 g gerookte spekblokjes 250 g bloem 150 ml melk 50 g gesmolten boter 1 zakje gedroogde gist (7 g) 1 grote ui 2 knoflooktenen 2 eetl suiker 1 losgeklopt ei zout & peper uit de molen Deeg: Verwarm de melk tot lauwwarm in een steelpan. Roer de gist en suiker erdoor en laat tien minuten staan tot het schuimig is. Doe de bloem in een kom. Voeg gesmolten boter en een halve theelepel zout toe. Giet het melkgistmengsel erbij en kneed 5-10 minuten tot een mooi elastisch deeg. Maak er een bal van, doe terug in de kom en laat op een warme plek rijzen en verdubbelen. Dat duurt zeker een uur, als het tegenzit, wel twee. Vulling: Snipper intussen de ui en doe samen met de spekblokjes in een braadpan. Laat op rustig vuur een kwartier sudderen en fruiten. Voeg tegen het eind de knoflook toe uit de knijper. Breng op smaak met flink veel gemalen peper. Laat afkoelen en zet in de koelkast; hoe kouder, hoe makkelijker straks te verwerken. Verwarm de oven voor op 200 °C. Vullen: Rol het gerezen deeg op een met bloem bestoven werkblad met een deegroller uit tot een lap van 3-4 mm dik. Steek er (met een glas of steker) rondjes uit van 8-9 cm. Leg er een theelepel spekvulling op en vouw dubbel. Duw de randjes goed dicht, nu is het een soort empanada. Leg hem met de rand naar beneden op het werkblad en vorm tot een halve maan. Verzamel ze op een met bakpapier beklede bakplaat. Kneed de overgebleven restjes deeg opnieuw samen en rol uit. Als het goed is, haalt u zeker 20 kleine broodjes eruit. Kwast in met losgeklopt ei. Bak in de oven in ± 15 minuten goudbruin en gaar. TIPS: • Die knoflook is geloof ik niet authentiek Lets, maar mijn eigen toevoeging. Ook niet Lets, wel lekker: wat fijngehakte tijm of rozemarijn meefruiten met spek en ui. • Invriezen kan prima. Opwarmen in de oven ook, want warm zijn ze het lekkerst. Dit recept verscheen samen met een uitgebreid Riga-reisverhaal eerder in Trouw. Copyright: Koken met Karin. 30 december 2021 bewerkt door lady jane Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
lady jane Geplaatst 30 december 2021 Rapport Share Geplaatst 30 december 2021 oeps, sorry, dacht alleen recept te kopieren omdat het zo lekker lijkt. is dit wat je bakte Kohtje? Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kohtje Geplaatst 30 december 2021 Rapport Share Geplaatst 30 december 2021 6 minuten geleden zei niks: Spekkedikken @Kohtje? Nee, gewoon kleine witte broodjes met blokjes spek en ui er in. Traditioneel in halvemaantjes vorm. Traditie uit Letland. Speka Pirãgi. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
lady jane Geplaatst 30 december 2021 Rapport Share Geplaatst 30 december 2021 (bewerkt) * 30 december 2021 bewerkt door lady jane Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kohtje Geplaatst 30 december 2021 Rapport Share Geplaatst 30 december 2021 Ja, @lady jane. Alleen doe/deed ik er nooit knoflook in. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kohtje Geplaatst 30 december 2021 Rapport Share Geplaatst 30 december 2021 O, dat staat ook bij dat recept van jou. Dat de knoflook niet authentiek is. lady jane reageerde hierop 1 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
lady jane Geplaatst 30 december 2021 Rapport Share Geplaatst 30 december 2021 (bewerkt) ben ff aan het opruimen met de franse slag beetje gelukt. 30 december 2021 bewerkt door lady jane Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kohtje Geplaatst 30 december 2021 Rapport Share Geplaatst 30 december 2021 10 minuten geleden zei Bor: Maar is dat dan ook gewoon te koop in de supermarkt ofzo? (omdat ik het niet ken). Ik had dat trouwens niet van jou verwacht @Kohtjedat je zo"n bakker bent? Nou, hier in Nederland niet, denk ik. Ik ben ook geen bakker. Alleen meestal aan het eind van het jaar even. Nu ook niet. M'n middenrif doet (weer eens) lastig. Beetje benauwd. Gaat weer voorbij over een weekje of wat. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Lika Geplaatst 30 december 2021 Rapport Share Geplaatst 30 december 2021 karin123, Yana, Artemis en 1 andere reageerden hierop 4 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Lika Geplaatst 30 december 2021 Rapport Share Geplaatst 30 december 2021 Ongewoon mooi vanavond Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
karin123 Geplaatst 30 december 2021 Rapport Share Geplaatst 30 december 2021 Prachtig @Lika Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Lika Geplaatst 30 december 2021 Rapport Share Geplaatst 30 december 2021 Hier was heel lang ook alles grijs. Toen ik de lucht zag oplichten ben ik snel naar buiten gerend! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Artemis Geplaatst 30 december 2021 Rapport Share Geplaatst 30 december 2021 31 minuten geleden zei Lika: Ongewoon mooi vanavond hier ook Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Artemis Geplaatst 30 december 2021 Rapport Share Geplaatst 30 december 2021 Ik zit gezellig met laptop, oliebollen en poes op schoot alles te lezen en ben zooooo benieuwd naar de post van Artax. was ik weer te laat . De booster van gisteren levert geen problemen op gelukkig misschien omdat ik zoveel bewogen heb? Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
rapilos Geplaatst 30 december 2021 Rapport Share Geplaatst 30 december 2021 Aardappeltjes gebakken met tomaat en een stuk rollade in stukjes. Flink stuk ijstaart toe. Morgen nog een dag van eten en doen wat ik wil. En dan...yes 1 januari, met een schone lei beginnen Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
rapilos Geplaatst 30 december 2021 Rapport Share Geplaatst 30 december 2021 Fijn, dat je geen last heb van je booster @Artemis Artemis reageerde hierop 1 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Nun Geplaatst 30 december 2021 Rapport Share Geplaatst 30 december 2021 2 uur geleden zei Lika: Ongewoon mooi vanavond Hier op het eiland ook een knal oranje lucht. Schitterend. Was een mooie dag. Artemis reageerde hierop 1 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
nancy Geplaatst 30 december 2021 Rapport Share Geplaatst 30 december 2021 47 minuten geleden zei Bor: Laat ook maar weer. Waarom?? Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
nancy Geplaatst 30 december 2021 Rapport Share Geplaatst 30 december 2021 Top 2000 is afgelopen. Slaap lekker allen . Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Hadocque Geplaatst 30 december 2021 Rapport Share Geplaatst 30 december 2021 (bewerkt) Ach, Borreke, laat ze hun ding doen en wees de lachende derde. En slaap lekker, natuurlijk. 30 december 2021 bewerkt door Hadocque Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Hadocque Geplaatst 30 december 2021 Rapport Share Geplaatst 30 december 2021 36 minuten geleden zei nancy: Top 2000 is afgelopen. Slaap lekker allen . Gelukkig maar. In 2000 was t leuk, in 2001 al wat minder en zo verder. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Tatum Geplaatst 30 december 2021 Rapport Share Geplaatst 30 december 2021 (bewerkt) 16 minuten geleden zei Hadocque: Ach, Borreke, laat ze hun ding doen en wees de lachende derde. En slaap lekker, natuurlijk. Bor is nooit de lachende derde. Dat moet ze nog leren. 30 december 2021 bewerkt door Tatum Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen
Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten
Account aanmaken
Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!
Registreer een nieuw accountAanmelden
Ben je al lid? Meld je hier aan.
Nu aanmelden