Spring naar bijdragen

Mijn verhaal over/ voor mij


Musashi

Aanbevolen berichten

@Bob zeer zeker! Misschien voor 2023? :D nee, het is een boutade maar het klopt wel: niet vergeten genieten van het onderweg zijn. Genieten niet uitstellen tot de eindbestemming bereikt is!

Voor mij betekent dit concreet: loslaten dat het perfect moet. Niet wachten tot het perfect is. Imperfect kan ook ook mooi, goed, fijn, leuk,..,zijn. Misschien zelfs beter. Niet vastpinnen op de imperfecties maar oog hebben voor wat wel goed is. Focus.

bewerkt door Musashi
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 years later...

Update:

ik kom van heel ver, maar heb dit nooit echt beseft.  Sinds mijn jeugd dronk ik (te) veel. Het was ‘normaal’ voor mij om thuis maar vooral ook sociaal te drinken. Zo was het aangeleerd, zo was ik het gewoon, zo hoorde het, zo zat het familiesysteem in elkaar. High achieving en de schijn hoog houden. Drank hielp me op dit vol te houden. Zo moest het, zo ging het. Maar zo ging het niet (meer). 
1,5 jaar zonder alcohol deed me deugd, deed me leven. Job opgezegd, nieuw leven begonnen. Meer tijd voor mij, mijn gezin en mijn leven. Uit de routine van werk en alcohol. Buiten leven, nooit meer naar kantoor. Heel beangstigend om de gouden kooi op te geven. But I did it!
Stom moment onder sociale druk weer gedronken, en weer vertrokken? Nee. Het is anders nu, ik weet wat het is om alcoholvrij door het leven te gaan. Hoeveel beter het voelt en hoe veel beter ik slaap en hoe fitter ik ben. Ik ben een nieuw pad aan het wandelen en ben zeker nog niet op mijn bestemming, maar onderweg. En dat doet goed. Ik doe het meestal ook wel goed en als ik het niet goed doe, vergeef ik mezelf, en ben trots dat ik blijf  proberen en vechten. Tegen het familiesysteem in, het familiesysteem waarvan ik moeilijker los raak dan de overtuigingen over werk en geld. Toch lukt dit meer en beter, oa. door diep traumawerk. Opnieuw en opnieuw. Ik doorzie het meer en meer. Hoe het me slecht voelen me triggert om te drinken en hoe meer ik drink hoe slechter ik me voel. Een soort verdiende loon, je niet ‘mogen’ goed voelen. Mezelf wegstoppen, verdoezelen, wegkruipen achter drank en katers. 
ik vind het enorm moeilijk om mezelf echt te laten zien. Zo heb ik het geleerd, de schijn hoog houden. Maar stilaan vallen de maskers af en raak ik dieper en dieper naar mijn kern. 
Trauma, heling en stoppen met alcohol  gaan hand in hand. Het is en blijft moeilijk maar ik ben onderweg en dat is goed.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het positieve van alcoholvrij leven heb je nu ervaren en dat houd je ook vast, lees ik. Daar ligt een belangrijke basis om trots op jezelf te kunnen zijn en stapsgewijs, maar doelgericht. bezig te zijn met je toekomst. 

Een van die stappen zou kunnen zijn om vanuit de kracht die je in je diepere kern aantreft minder gevoelig te worden voor sociale druk. 

Welkom terug, trouwens, @Musashi.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Geplaatst (bewerkt)
24 minuten geleden zei Bob:

Een van die stappen zou kunnen zijn om vanuit de kracht die je in je diepere kern aantreft minder gevoelig te worden voor sociale druk. 

Mooi! Neem ik mee, dankjewel! Het probleem zit m er denk ik nog in dat die kracht soms/ vaak nog overspoeld wordt door een hoopje ellende: verdriet en angst. Dan vind ik het moeilijk om bij die kracht te komen of te blijven. Boosheid geeft me wel kracht maar die zit meestal nog diep verscholen achter dat verdriet en vooral die angst. En de angst bevriest, alcohol lijkt los te maken, maar natuurlijk niet echt.

Weet je wat het is, ik probeer langzaamaan van een wandelend hoofd naar een voelend wezen te veranderen en dat is bij momenten heel overweldigend.

Het zijn geen excuses maar verklaringen waarom me het toch niet altijd lijkt te lukken.

ik graaf en wroet. Inzichten zijn een begin…

bewerkt door Musashi
Proberen beter te verwoorden
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je bent een sterke vrouw @Musashi
blijkbaar dingen overleefd die een mens niet mee zou moeten maken
en op weg naar heling. Dat wandelend hoofd zou wel eens net zo'n 
bescherming/verslaving zijn geworden als drank. Overlevings stand.
Verwacht in deze fase geen perfectie, je bent mens en in sommige
situaties grijpen we terug op waar we eerder op overleefden. Naarmate
je meer leert vertrouwen op jezelf (degene die je was vóór alles/drank)
gaat die basis steeds sterker worden. Wees een beetje mild voor jezelf:rose:
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...