Spring naar bijdragen

Dinsdag 24 september 2019


nancy

Aanbevolen berichten

Jij ook een goedemorgen Lika. 
@Myle hoe ging jouw gesprek gisteren? 

@Kohtje, jullie hadden een dag vol schitterend weer voor die rit. 
Maar belangrijker nog: wat fijn dat je weer ronduit kon genieten, mooi man. 

Fijn dat het Smaragd goed kan, nog wat meer geduld voor hem voor hij weer naar huis mag dus. 

DAGPACT:
Yvonne 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen alelleleamaal. Zit even met m'n vingers in de knoop.
Overnieuw: goedemorgen allemaal.

@nancy, heel veel sterkte met inburgeren.

 

 

1 uur geleden zei Yvonne:

[...]Bol.  Is jouw smaak zó veranderd dat je nu van een slap bakje houdt? 
In het verleden kon ze niet sterkt genoeg zijn....

Onthoud jij nou werkelijk alles van iedereen, Yvonne? :blink::)

Hier aan m'n eerste stevige bakkie koffie met een lepel grasboter er in. Schijnt goed te zijn voor de hersentjes. Bulletproof koffie, noemen ze dat.
Anders dan ik eerst vermoedde, is het nog best lekker ook. :huh: Als je de boter door de koffie roert klinkt het alsof je er slagroom door roert. Zo'n
beetje zo'n dof geluidje....

Fijne dag allemaal.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik had er ook nog nooit van gehoord, van (gras)boter in de koffie. Wel van boter in de thee. Yakboter, welteverstaan.

"Het drinken van boterthee is een alledaags onderdeel van het Tibetaanse leven. Het wordt op verschillende momenten van de dag gedronken en geserveerd aan gasten. Aangezien boter het belangrijkste ingrediënt is, is het een verwarmende drank die energie (calorieën) verschaft en daarom geschikt is om te drinken op grote hoogte, zoals in het Tibetaans Hoogland het geval is. Van de thee wordt gezegd dat het helpt tegen gescheurde lippen. Door nomadenvolken wordt het vaak veel gedronken, tot soms wel 40 koppen per dag.

Naar Tibetaans gebruik wordt boterthee in afzonderlijke teugen gedronken en vult de gastheer na elke teug de kop opnieuw tot de rand. De kop wordt dus nooit tot de bodem leeggedronken. Wanneer de gast niet langer meer wenst te drinken, laat hij het kopje volgens Tibetaanse etiquette staan tot het moment van vertrek." (Bron: Wikipedia)

                                                                                                                                                                                          

Maar om op die boter in de koffie terug te komen, ik zat laatst wat filmpjes te bekijken van een stel dat met zo'n enorme vierwielaangedreven camper
de wereld over reist en ik zag 'hem' met de hand koffiebonen malen en daarna in zo'n klein percolatortje koffie mee zetten. Toen die koffie klaar was zag ik 'haar'
een kuipje boter uit de koelkast pakken en twee flinke lepels boter in die koffie mikken. Toen was m'n nieuwsgierigheid gewekt en ben ik daarover
wat gaan googlen.
Eigenlijk moet je er ook nog MCT olie bij doen, zoals bijvoorbeeld kokosolie of palmpitolie. Maar dan wordt het me allemaal weer te (semi)wetenschappelijk.
De bewijzen dat het werkelijk gezond is zijn er niet of nauwelijks, heen en weer 'geruzie' van welles en nietes en dan neem ik het allemaal al maar niet
meer te serieus... maar die boter in de koffie vond ik spannend genoeg en makkelijk genoeg om eens te proberen. En ik vond het niet vies, dus nu begin ik
's morgens met een kop vrij stevige koffie met een flinke klont grasboter. (niet een lepel becel uit een kuipje doen, hoor... dat is wél smerig) ;)
Ik geef mezelf soms ook wel graag het gevoel dat ik iets toch nog een beetje gezonds doe.
Dat reizen en wonen in zo'n vierwielaangedreven camper intrigeert me trouwens ook wel, in die zin dat het me wel wat lijkt als m'n vrouw gepensioneerd
is. Eens kijken of we daar dan te oud voor zijn of niet. We hebben nog ruim vijf jaar te gaan, dus ik heb nog tijd om mezelf om te toveren in
een 'jonge god' en een geschikt woon/voertuig te vinden.... en een C1 rijbewijs te halen.

(ps.. je zult misschien denken, na die laatste ontboezeming, dat ik gedronken heb. Het tegendeel is waar. Sinds ik niet meer drink durf ik weer te
dromen zonder die dromen meteen de kop in te drukken door er op te drinken om het al vast te vieren. Niet dat nu al m'n dromen ineens
werkelijkheid worden, maar ik kan nu wel soms weer m'n vrouw enthousiasmeren voor m'n dromen omdat ze (misschien een sprankje) mogelijkheid
ziet. En door dat gedeelde enthousiasme voel ik me dan nog wel die eeuwige dromer die ik altijd geweest  ben, maar niet meer die dromer die bij
voorbaat óók al een looser is. En dat maakt uiteindelijk het (dag)dromen leuker en daar krijg ik echte energie van. Zodat ik nu op z'n minst stappen
zet, die altijd wel ergens van nut zijn, in plaats van me lam door de drank, vol met idiote plannetjes en ideeën door de dag te slepen en aan het eind van
de dag te constateren dat vandaag net zo nutteloos was als gisteren... )

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vraag nergens om, hoor. En ja, ik volg je muziekkeuze bij tijd en wijle en heb je laatste bijzondere bijdrage ook gezien en een heel klein
stukje gehoord. Heb je wel eens een liveconcert van vaatwassers meegemaakt in het Goffertpark? Da's echt bijzonder. Imposant, lijkt me.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Yvonne Het gesprek gisteren was goed. We gaan binnenkort met oa. een maatschappelijk werker erbij kijken naar wat voor doelen ik wil behalen nog hier. Om dan ergens in de nabije toekomst weer volledig op mezelf te gaan wonen. Spannend wel. Knoop doorgehakt. Dankje voor de belangstelling!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hihi.. zwarte koffie.. dat vind ik dan weer niet normaal. Hoe kan iemand zo iets bitters nou voor z'n lol naar binnen werken?
Koffie zonder melk of zelfs zonder boter gaat nog wel, maar dan moeten er minstens drie zoetjes of drie flinke scheppen (of zakjes of staafjes) suiker
aan toegevoegd worden.
Bier vond ik ook niet echt lekker... alleen als het echt niet anders "kon", als alle andere alcohol op was**. :( (en dan wel zonder suiker..)

(** met: als alle andere alcohol op was bedoel ik de 'normaal' drinkbare alcohol. Ik heb me nooit en te nimmer gewaagd aan
     allerlei alcoholhoudende middeltjes als bijv. aftershave en zo.. )

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gehe @Kohtje, zwarte koffie vind ik juist veel beter te doen dan met suiker. Word ik half misselijk van. Met een laag gewone melk erbij vind ik het dan weer af en toe wel lekker. Soort koffie verkeerd. Nouja, alle "gekke" koffiegewoontes komen hier vandaag wel voorbij geloof ik :P.

Ik vond bier trouwens ook niet lekker. Maar eigenlijk geen enkele drank. Euh.:huh:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

7 uur geleden zei Kohtje:

Eigenlijk moet je er ook nog MCT olie bij doen, zoals bijvoorbeeld kokosolie

Het onderwerp was al uitgemolken maar ik wilde toch nog even melden dat ik ook regelmatig bulletproof koffie drink. Meestal alleen met kokosboter. Dat holle getik van het lepeltje in je mok, alleen daarom zou je het al doen inderdaad ;). Daarmee kan ik mijn ontbijt overslaan en het opwekkende effect van koffie wordt erdoor versterkt.  

Wat is bulletproof koffie?

Simpel gezegd: bulletproof koffie is koffie met boter en kokosolie. Men claimt dat je door deze koffie urenlang geconcentreerd blijft, hongergevoelens onderdrukt en dat het je helpt bij afvallen. Bovendien krijg je er een flinke dosis omega-3 en omega-6 vetzuren mee binnen. (www.gezondheidsnet.nl)

bewerkt door Lonster
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...