Nietmeer Geplaatst 27 juni 2018 Auteur Rapport Geplaatst 27 juni 2018 Dat klopt helemaal wat je zegt Bob. Wat dat betreft zit ik nog een beetje in de wachtkamer af en toe. Het is ook niet zo dat ik de hele dag slecht over mezelf zit te denken, maar denkende aan de toekomst dan weet ik dat ik dingen ga tegen komen die die gevoelens aanraken. Zeker als ik straks weer aan het werk ga en de druk meer wordt. Probeer me daar op voor te bereiden, en ja dan helpt het meer om de nadruk op mijn sterke punten te leggen. Wat betreft mijn verleden weet ik wel waar die emoties vandaan komen en daar kan ik niet veel meer aan veranderen. Dus probeer ik dat zoveel mogelijk te accepteren. Benoem dat voor mezelf als krasjes op de plaat. Mezelf daarvan bewust zijn, en dus de ruimte en energie nemen om dat te doen helpt om niet in zo’n kras te blijven hangen. bedankt voor je reactie Bob reageerde hierop 1
Kohtje Geplaatst 27 juni 2018 Rapport Geplaatst 27 juni 2018 45 minuten geleden zei Nietmeer: [...] Denk veel na over hoe verder, hoe hou ik dit vast in de nabije en ook verre toekomst. Wat is daar nog meer voor nodig.[...] Probeer het allemaal een beetje toe te laten en daarnaast gewoon afleiding en dingen doen die ik leuk vind, dat werkt gewoon heel goed. Veel meer is er niet en dat accepteren vind ik soms lastig. Ik ook even.... Bob zegt mooie dingen. Zeker eens goed op je in laten werken. Je vraagt je af hoe je dit in de nabije en ook verre toekomst vast kunt houden. Mijn ervaring is dat, hoe meer ik iets vast wil houden, hoe meer het me tussen de vingers doorglipt. Het antwoord dat ik ooit op diezelfde vraag die ik mezelf stelde kreeg was: "laat het los"... Loslaten, niet als van je afwerpen, maar juist liefdevol, zorgzaam loslaten, met de handpalm naar boven zodat je hand er als vangnet onder aanwezig blijft. Zoiets als je kind leren fietsen. Eerst nog een armpje vasthouden, dan voorzichtig loslaten en mee blijven rennen, dan langzaam maar zeker dat kind op eigen kracht, al dan niet wiebelig, van je weg zien rijden, zelfstandig. Terwijl dat kind nog altijd bij je hoort. "Probeer het allemaal een beetje toe te laten en daarnaast gewoon afleiding en dingen doen die ik leuk vind, dat werkt gewoon heel goed. Veel meer is er niet en dat accepteren vind ik soms lastig." zeg je. En zo is het. Stukje bij beetje, dag voor dag, hou het klein... hou het in menselijke proporties. We zijn God niet. Nietmeer, Bob en Ann reageerden hierop 3
kruidenthee67 Geplaatst 27 juni 2018 Rapport Geplaatst 27 juni 2018 Wat mooi geschreven allemaal. En niet zomaar mooi...maar helpend. Nietmeer reageerde hierop 1
Nietmeer Geplaatst 27 juni 2018 Auteur Rapport Geplaatst 27 juni 2018 Dank voor je reactie Kohtje, voel me erg gesteund hier. Ja dat loslaten dat is soms lastig. Voor nu lukt het me in het hier en nu te zijn en daarnaast na te denken over hoe verder. Belangrijk voor me om de voeten op de grond te houden anders is al dat nadenken nergens goed voor. Kom net terug van zwemmen samen met de hond. Dit soort dingen geeft me een enorme energie boost en daardoor kan ik ook weer rustiger over dingen denken.
Nietmeer Geplaatst 2 juli 2018 Auteur Rapport Geplaatst 2 juli 2018 Vandaag 19 dagen zonder alcohol. De afgelopen dagen heb ik meer toe kunnen laten om wat stil te staan en alle gedachten en gevoelens toe te laten die er dan aan me voorbij gaan. Dan kom ik verdriet tegen en spijt en onzekerheid, maar ook leegte. Leegte die eerder opgevuld werd met de roes van drank en daarna de moeite die het koste om nog te blijven functioneren. Nu het toch kan laat ik het maar even gebeuren. Af en toe komt dan de optie van “ gaan drinken” voorbij. Ik merk dan dat die optie me minder aantrekt dan voorheen. De vervelende gevolgen houden me voldoende tegen. Daarnaast ook wel een stuk nieuwsgierigheid naar wat er is, wat is er nou? Ik merk steeds dat dat wel meevalt en al denkende merk ik dat er ook een einde is aan die gedachten. Dus heb ik een boek gelezen en een serie gekeken.. dat is lang geleden dat ik daar de rust en concentratie voor had. Mijn lichaam hersteld zich langzaam maar zeker, ik merk nu pas dat heel veel spieren compleet vastzitten en merk nu pas hoe pijnlijk dat is. Ga deze week voor een accupressuur massage bij de Chinees, ik kijk er naar uit. Die spieren zullen wat tijd nodig hebben om weer te kunnen ontspannen. Na lange tijd van zich schrap te hebben moeten zetten in een gevecht om overeind te blijven. Vanmiddag ga ik naar de huisarts en krijg ik de uitslag van mijn lever waarden na 16 dagen niet drinken. Beetje spannend wel en ook met een gevoel van spijt dat ik mijn lichaam aan zoveel risico heb blootgesteld de afgelopen jaren. Ik hoop dat op dat gebied ook wat herstel mogelijk is. Nu eerst maar even met de hond op pad voordat het te warm wordt.
Yana Geplaatst 2 juli 2018 Rapport Geplaatst 2 juli 2018 Een mooi bericht. Tja, die leegte, waarom willen we die zo graag opvullen eigenlijk? Als we nou eens niet meer die gevoelens van leegte, verdriet en onzekerheid (enz) willen ontlopen, als we die 'gewoon' accepteren, als we stoppen met vechten... dan is de rol van alcohol toch uitgespeeld? Dan hebben we de gedachte aan vervelende gevolgen niet meer nodig om dat glas niet te nemen. Dan hoeven we niet langer te vechten tegen drank. Nou ja, dat zijn wat mijmeringen van mijn kant en de vragen zijn natuurlijk retorisch bedoeld . Jij bent keigoed bezig, succes bij de huisarts vanmiddag. Ik hoop van harte dat het herstel van je lieve lever al ingezet is. Oh, en een massage... fijn plan!
Nietmeer Geplaatst 2 juli 2018 Auteur Rapport Geplaatst 2 juli 2018 Ja stom is dat hè, die gedachte dat die leegte gevuld moet worden. Af en toe houdt taal ons voor de gek. Woorden waar je weinig aan hebt. Aangeleerde gedachten patronen. Yana ik hoop dat het met jou ook goed gaat? Je klinkt goed i.i.g. Stevig.
Pytje Geplaatst 2 juli 2018 Rapport Geplaatst 2 juli 2018 45 minuten geleden zei Yana: Tja, die leegte, waarom willen we die zo graag opvullen eigenlijk? Als we nou eens niet meer die gevoelens van leegte, verdriet en onzekerheid (enz) willen ontlopen, als we die 'gewoon' accepteren, als we stoppen met vechten... dan is de rol van alcohol toch uitgespeeld? Dan hebben we de gedachte aan vervelende gevolgen niet meer nodig om dat glas niet te nemen. Dan hoeven we niet langer te vechten tegen drank. Ik dacht altijd dat verslaving een puur lichamelijke kwestie was. En dus: je stopt ermee en het probleem is weg. Niet dus. Juist over die leegte ben ik veel te weten gekomen door een mindfulness training te doen, En door De Verslaving Voorbij te lezen. Spannend vanmiddag @Nietmeer, je leverwaarden zijn vast flink verbeterd!
kruidenthee67 Geplaatst 2 juli 2018 Rapport Geplaatst 2 juli 2018 Fijn joh, alweer 19 dagen zonder...ik lees een zekere mate van 'rust' in je bericht. Mooi. Goed dat die massage erbij pakt...ik heb er zelf ook veel baat bij...andere vorm, maar brengt ontspanning, en verbinding met mijn lijf. Succes bij de huisarts.
Nietmeer Geplaatst 2 juli 2018 Auteur Rapport Geplaatst 2 juli 2018 Net terug van huisarts en de leverwaarden zijn gehalveerd!! Ze zitten nog iets boven de norm maar naar verwacht zullen ze nog verder dalen. Opstekertje voor mij.
kruidenthee67 Geplaatst 2 juli 2018 Rapport Geplaatst 2 juli 2018 He, wat fijn! Weet je weer waar je het voor doet
reboot Geplaatst 2 juli 2018 Rapport Geplaatst 2 juli 2018 19 dagen al niet meer, goed bezig deze is voor jou
Nietmeer Geplaatst 7 juli 2018 Auteur Rapport Geplaatst 7 juli 2018 Deze week was druk maar goed. Ik win nog elke dag aan helderheid in mijn hoofd. Daarnaast kom ik dichter bij mezelf en voel steeds beter hoe het met me gaat. Daarin wel helaas de ervaring hoe weinig energie ik heb. Moet echt mijn activiteiten goed plannen anders ben ik begin van de avond fysiek zo moe dat ik niet meer lekker kan zitten op de bank omdat al mijn spieren pijn doen. Slapen gaat dan nog niet. Wel een fijne Accupressuur massage gehad bij de Chinese masseur. In mijn hoofd ervaar ik veel focus en prikkels komen ongefilterd binnen. Gisteravond laat fietste ik met mijn hond en was me sterk bewust van alles. Al mijn zintuigen actief, de koelte, de luchtjes van de bomen en het water, de mensen overal buiten, mijn hond in een heerlijk drafje naast de fiets, wij samen. Ik voelde me even heel gelukkig en heel alert. Heel lang geleden dit gevoel en het ontroerde me. En heel stom dat gevoel ging, toen ik mijn huis naderde over in een hele sterke trek naar drank. De avondwinkel was nog open en in mijn hoofd vormde zich een plan. Dat plan heb ik niet gevolgd maar in de plaats daarvan ben ik thuis wat gaan opruimen en heb daarna een zak borrelnootjes opgegeten. Daarna was ik zo moe dat ik naar bed ben gegaan en binnen 5 min. Vertrokken was. Vanmorgen werd ik wakker met een “kater”? Heel vreemd want ik heb niet gedronken. Zal wel door die overdaad aan borrelnootjes komen. Nu overdenk ik de avond van gisteren. Met leuke mensen buiten midden in de natuur wat ik heel fijn vind. Maar er werd veel gedronken en geblowd. Ikzelf geen moeite met niet drinken. Heel erg op mijn praatstoel en in de grapmodus. Was nog zo blij dat ik daar blijkbaar geen drank voor nodig had. Wel me laten overhalen om nog langer te blijven terwijl ik er eigenlijk klaar mee was. Misschien was dat een dingetje, en heb ik mezelf zitten overschreeuwen? Ik ben nu wel heel erg blij dat ik niet in de drankval ben getrapt die ik zelf bedacht had. En ook het besef dat ik er nog niet ben en alert moet blijven. bumperjim reageerde hierop 1
kruidenthee67 Geplaatst 7 juli 2018 Rapport Geplaatst 7 juli 2018 So...da's een ervaring..en ook een giga leermoment. Ik herken het wel...op een wat andere manier. Wat ik heel sterk vind van je is dat je schrijft: dat je niet in de drankval bent getrapt die je zelf bedacht had. Je hebt dus zelf de verantwoording kunnen nemen en dat ook gedaan. En neemt deze ervaring mee...Ja, alert blijven en leren van je ervaringen...compliment voor jou Nietmeer reageerde hierop 1
Nietmeer Geplaatst 7 juli 2018 Auteur Rapport Geplaatst 7 juli 2018 Ja Thee een leermoment! En echt onverwacht. Maar wat Francoise zegt daar herken ik wel wat in. Een beeld van alcohol een associatie. En daarbij over mijn grenzen gegaan. Meer hoef ik er ook niet achter te zoeken.
Yana Geplaatst 7 juli 2018 Rapport Geplaatst 7 juli 2018 6 uur geleden zei Nietmeer: Ik voelde me even heel gelukkig en heel alert. Heel lang geleden dit gevoel en het ontroerde me. En heel stom dat gevoel ging, toen ik mijn huis naderde over in een hele sterke trek naar drank. Er is misschien ook iets in ons dat bang is voor echt geluk. Misschien niet voor het 'geluk' dat je voelt als iemand een compliment geeft, of als je een nieuwe auto hebt maar wel voor het geluk dat uit je binnenste opborrelt omdat het er gewoon is. Nietmeer reageerde hierop 1
Nietmeer Geplaatst 7 juli 2018 Auteur Rapport Geplaatst 7 juli 2018 Ja Yana, dat ongrijpbare, onbestuurbare, en niet te verklaren gevoel wat van binnen uit jezelf komt. En waarvan je denkt, als het er is, dat je het voor altijd wil voelen. En ja dat komt dicht bij dat gevoel van vrijheid omdat je er niets of niemand voor nodig hebt. Het is er gewoon.
Yana Geplaatst 8 juli 2018 Rapport Geplaatst 8 juli 2018 Ik vroeg me eigenlijk af of we die vreugde en vrijheid niet óók willen verdoven met drank? Aan de ene kant wil ik het vasthouden maar er is ook een andere kant die dat enorme gevoel van vrijheid maar eng vindt.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen
Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten
Account aanmaken
Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!
Registreer een nieuw accountAanmelden
Ben je al lid? Meld je hier aan.
Nu aanmelden