Spring naar bijdragen

de eerste hobbel genomen....


AlJo

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

Na lang aarzelen toch maar besloten me aan te melden en me voor te stellen. Vind het een grote en enge stap, maar denk hier ook veel steun te kunnen vinden. En ben ik zeker wel nodig.

Ik ben een vrouw van 44 jaar, moeder en bonusmoeder van 4 jongvolwassene kinderen, die inmiddels niet meer thuis wonen. Ik werk full time en ik kon mezelf heel lang wijs maken dat ik (en mijn man) geen alcoholist zijn. Ik heb immers een huishouden, kinderen, een fulltime baan en een sociaal leven en ik drink nooit overdag. Dus dan valt het wel mee, toch? Na een dag hard werken verdien ik wel een biertje, en och nog een... Koken schiet er dan wel eens bij in, maar ach dan had ik meestal toch al geen eetlust meer en anders bestelde we wel wat te eten. Mijn man en ik zijn hierin echte partners in crime.

Maar steeds vaker begint mij mijn drinkgedrag tegen te staan. Als ik eerlijk bekijk hoeveel ik drink komt dat neer op 2 tot 3,5 liter bier per dag. Dat kan wel meer worden minder niet. Echt belachelijk veel als ik dit zo opschrijf. Ik heb wel vaker een poging ondernomen om minder te drinken, maar dat lukt  me nooit lang. Daarom nu besloten om helemaal te stoppen, want ik ben het nu echt zat! Heb nu al 6 dagen geen alcohol meer gedronken. In het verleden wel eens 10 dagen eraf geweest, maar langer heb ik het nog niet kunnen volhouden. Wordt dus spannend voor mij de komende dagen. 

Mijn man wil zijn drinkgedrag nog niet onder ogen zien en wil dus ook niet stoppen. Dit verwacht ik ook niet van hem, want stoppen lukt alleen als je er zelf achter staat en inziet dat het nodig is. De eerste paar dagen zei hij er niets van dat ik gestopt was, maar de laatste 2 dagen des te meer. Vanavond vroeg hij me of ik een gezondheidsfreak aan het worden ben. Ik ben een 9 maanden geleden ook al gestopt met roken en ja, ik dronk wel eens een biertje, maar zoveel was dat toch niet. En waar het vandaan kwam dat ik nu ineens niet meer wil drinken. En als ik zin had in een biertje dan moest ik dat gewoon maar pakken. Ergens snap ik wel dat hij zijn partner in crime niet kwijt wil, maar erg veel steun heb ik er dus niet aan. Hij komt uit een familie waar het volkomen normaal is om na werktijd een biertje te pakken en die het probleem ook niet zien.

Ik hoop dat mijn verhaal een beetje duidelijk is en anders vraag maar.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom! Lastig dat je geen steun vindt bij je partner in crime, misschien komt dat nog als hij ziet dat je hier serieus in staat. ( lastig voor hem omdat hij dan wordt geconfronteerd met zijn eigen drankgebruik?) Ondertussen kun je hier van je af schrijven, succes:rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank jullie wel voor jullie reacties.

@Sandro partner in crime in huis is inderdaad een complicerende factor, zeker als deze nog aan het ontkennen is. Een echt plan heb ik niet. Denk hetzelfde als met stoppen met roken (mijn man rookt ook nog steeds). Ik hou mezelf heel goed voor ogen wat mijn doel is en waarom ik wil stoppen. De vorige keren dat ik wou minderen nam ik het probleem nog niet echt serieus, en dat doe ik nu wel. Lees er veel over en een stappenplan voor mezelf gemaakt. Deze keer ga ik slagen!! Maar eventuele tips zijn altijd welkom

@Rosee Ik hoop ook dat hij het ingaat zien dat hij ook beter kan stoppen, maar dat zal een lange weg zijn.

@Lucky Jij ook heel veel succes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom en succes! Dat is genoeg bier per dag om verslaafd te worden (ben je dus al) en lichamelijke problemen op te leveren. Je droogt uit, je geheugen en concentratie hollen achteruit en wat denkt je lever er van. Het is echt heel slecht.

Dat je man zich dat (nog) niet realiseert is wel te begrijpen (duurde bij mij ook 20 jaar tot het kwartje viel) maar als hij jou dwars zit bij het stoppen moet je niet accepteren. Het is al lastig genoeg ook met een partner die je wel steunt. 

Beetje treurig als hij jou nodig heeft om te “mogen” drinken, nu moet ie zelf de volle verantwoordelijkheid van zn drinkgedrag dragen en hee, dat lukt niet iedereen :P Maar misschien is het een goed teken dat hij ergens wel voelt dat hij ook beter kan stoppen. Hou vol!!

En let maar op hoe fris je je nu voelt. 

bewerkt door bumperjim
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom AIJo. Het is inderdaad, zoals je zelf ook al zegt, je eigen proces. Ik wil je iets vertellen over mij en mijn partner. Ook wij waren partners in crime. Jarenlang. We hebben vaker geprobeerd om samen te stoppen of te minderen. Daarbij moet ik wel zeggen dat ik net wat meer gevoelig voor verslaving ben dan hij. Hij is meer van het Bourgondische slag, die echt geen gelegenheid voorbij zal laten gaan om gezellig te drinken. Ik was meer een "in m'n eentje drinker". Een jaar geleden ben ik begonnen om er zelf iets aan te doen. Juist de keuze gemaakt om het alleen te doen, omdat partners in crime elkaar ook heel gemakkelijk kunnen overhalen om er toch weer ééntje te nemen. Met tussenpozen gaat het met mij steeds beter. Mijn partner drinkt nog wel gewoon (en vaak nog wat te veel). Ik heb wel geprobeerd om het bespreekbaar te houden. Om hem te vertellen over mijn proces. En ik heb hem gevraagd om rekening te houden met het feit dat ik het (nog) moeilijk vind als hij rode wijn drinkt (want dat was mijn favoriet). Hij doet dat dus niet thuis. In het begin was ik ook wel eens bang dat het ons uit elkaar zou drijven. Ik ben wel veranderd (heb een korter lontje volgens manlief en dat is ook wel zo), maar dat is niet gebeurd. Hij heeft respect gekregen voor mijn proces merk ik. Is heel langzamerhand zelf toch ook wat bewuster tegen zijn alcoholgebruik gaan aankijken. Aan de andere kant probeer ik hem zo veel mogelijk vrij te laten in wat hij doet, ook al zie ik nu beter dan voorheen hoe slecht we bezig waren. 

Maar ik heb daaruit geleerd: probeer je eigen proces een ander niet op te dringen, maar blijf wel in communicatie erover. 

Succes!! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom hier :rose: Je bent al goed op weg en hebt mooie stappen gemaakt! Complimenten! Mij helpt het om hier regelmatig op het forum te komen om te lezen. Ook heb ik me de eerste 3 maanden dagelijks aangemeld bij het "dagpact". Die vindt je bij de ditjes en datjes en dan bij de dag van vandaag. Je beloofd erin eigenlijk aan jezelf dat je vandaag niet drinkt. Ik herken veel in je verhaal. Ook ik functioneerde oogschijnlijk goed als alcoholist: man, 3 kinderen, baan, vrijwilligerswerk, hobbies. Maar zonder de alcohol gaat het nog beter :D ;)

Succes!!

bewerkt door Amethist
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank jullie voor jullie reacties.

@bumperjim Ik denk ook eerder dat hij ergens wel voelt dat ook hij beter kan stoppen, maar hij is nog niet zover om die stap ook te nemen. Steekt nog zijn hoofd in het zand, en dan is het confronterend voor hem dat ik nu wel stop. En ik ga het zeker niet accepteren als hij het me moeilijk gaat maken. Ik zeg er niets van als hij gewoon door drinkt, maar verwacht van hem wel begrip voor mijn keuze. 

Ik wou dat ik al kon zeggen dat ik me lekker fris voel, maar ben nog erg moe. Ik slaap uitstekend, soms wel 10 uur per dag, maar de hele dag gapen en moe. Alhoewel ik sinds gisteren het idee heb dat ik iets minder moe ben. En de eerste dagen hoofdpijn en erg droge mond. Ik weet dat het ontwenningsverschijnselen zijn en dat ik hier even door heen moet, maar had echt gehoopt dat ik fitter zou zijn. Maar he, ik stink niet meer naar drank!!!

@Pytje Dank je voor het delen van je verhaal. Ik moet zeggen dat ik ook bang ben dat het ons uit elkaar gaat drijven, omdat we er zo anders in staan. Ik hoop dat hij gaat inzien dat ik heel serieus ben deze keer en dat hij wel respect gaat krijgen voor mijn proces. Ik gun hem zeker zijn vrijheid en ga hem niet pushen. 

@Waldemar Dat zou helemaal mooi zijn als hij mee zou willen doen!

Morgen zit mijn eerste alcohol vrije week erop en komende week een drukke week met veel afleiding, maar ga de tip van vele hier opvolgen om het per dag te bekijken. Vandaag drink ik niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Van harte een welkom. Ik ben ( opnieuw terug) op het forum. Fijn dat je zo goed slaapt. Dat geeft energie. Heel verl succes, ik vind jou erg dapper. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

42 minuten geleden zei bumperjim:

Ja moe is normaal. 

Wel blijven drinken hè! Iets anders dan bedoel ik :P thee of sap of water of weet ik het, iets dat goed hydrateert. Anti droge mond, anti hoofdpijn, anti rooie drankkop :) 

Haha ja snap ik! Ik drink veel thee (verse groene of munt) water en koffie. Doet me goed. Merk dat droge mond en hoofdpijn wel minder wordt

@Lente Dank je wel. Ik vind het van jou ook heel dapper dat je weer terug bent op het forum

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Iets wat ik even wil delen omdat ik er best wel trots op ben.

Vanavond mijn man opgehaald bij voetbal. We stonden daar nog even te kletsen met vrienden en vanuit daar spontaan besloten om uit eten te gaan. Was even slikken want onze vrienden drinken dan ook zeker flink. Maar de avond was erg gezellig en ik heb de drank eigenlijk niet eens gemist. Was wel de bob maar dat vond ik helemaal niet erg. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, ik merkte dat ik mezelf echt die steun  mocht gunnen. In een mindere bui ( ja... Drank:blush:) mijn  account laten verwijderen, tja.... Daarom nu dus een nieuwe  naam, nieuw geluid. En doorpakken nu... Ik . Ik ben ook ( weer) een enorme theeleut. Nou ja, keuze zat, toch? 

Veel succes@Aljo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei AlJo:

Iets wat ik even wil delen omdat ik er best wel trots op ben.

Vanavond mijn man opgehaald bij voetbal. We stonden daar nog even te kletsen met vrienden en vanuit daar spontaan besloten om uit eten te gaan. Was even slikken want onze vrienden drinken dan ook zeker flink. Maar de avond was erg gezellig en ik heb de drank eigenlijk niet eens gemist. Was wel de bob maar dat vond ik helemaal niet erg. 

Heel goed, lastige situatie. Maar als je je opwerpt als bob heb je mooi een stok achter je eigen deur :) 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...