Spring naar bijdragen

Donderdag 15 maart 2018


Lars

Aanbevolen berichten

Lekker stukje gelopen en toch weer iets sneller en makkelijker.

En, in mijn geval (oud wijf, ongevoelig voor pijn of ongemak: mijn hartslag bepaalt uiteindelijk de grenzen, niets anders) kan dat toch echt alleen maar door om me heen te kijken en te genieten, soepel en ongeforceerd te lopen. Dat brengt mijn hartslag omlaag en zo mijn mogelijkheden omhoog. Vanzelf. 

Laat! Los!

Wonderlijk metaforisch. 

bewerkt door Gast
Link naar opmerking
Deel via andere websites

51 minuten geleden zei Kohtje:

Correctie: Nee, het bevalt me helemaal niet best.
Het is verleidelijk om op een bepaald punt aangekomen te zeggen: okee, nu weet ik het wel

Misschien ben je op zoek naar een onvindbaar punt?

"Oke, nu weet ik dat ik het nooit zal weten" beter wellicht?

Hoe dan ook: ik vaar wel bij jouw zoektocht ... 

bewerkt door Gast
Link naar opmerking
Deel via andere websites

11 minuten geleden zei Bor:

Zo'n opmerking zou wanneer ik me wiebelig voel de doorslag kunnen zijn om te gaan drinken. Alsof ik toestemming heb gekregen. 

Toch vind ik dat ook niet kloppen want dat maak ik ervan en niemand anders maar zo gaat het dan wel in m'n hoofd. 

Kijk, hier kom jij dus JIJ (oftewel jouw MIJ) tegen... :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei jowan:

@Rosee:  Ik vind dat laatste geen leuke en een niet-helpende opmerking.

Ik heb er geen enkele moeite mee en ik ga er ook niet van drinken van een onschuldig bedoeld grapje. Er mag ook wel eens om gelachen worden.

Ik bedoel, dan kan je ook geen krant meer openslaan of tv aanzetten want overal is alcohol hè.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Rosee:

Ik begrijp ook geen klap van dit leven en weet ook niet hoe dat moet. Maar ik sta vandaag 2 maanden droog, yeah!!!:rose::rose::rose:voor mij. Eigenlijk heb ik wel een wijntje verdiend.:D

Ik houd wel van een beetje zelfspot hoor, ook hier moet dat kunnen lijkt me, en zeker van iemand met de nick Rosee;)
Zelfspot, humor, sarcasme, zwartgalligheid, ze kunnen hele krachtige zelftherapie vormen en soms overlevingsstrategie zijn. Ik heb er veel aan gehad zelf.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo. Eerste helft dag zit er weer op. Nog even wassen en koffie en dan weer de bus op. Tevreden tot zover.

Meestal gaat díe tweede helft helemaal vanzelf, sterker nog: staat van minuut tot minuut op een a6-papiertje dat voor me ligt.

Scheelt een hoop waarom-,  hoe-,  wanneer-vragen. Van die vragen die je vaak niet echt verder brengen..... :)    en bij twijfel????? Níet inhalen!!

 

bewerkt door Gast
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Rosee, ik kon er ook om lachen hoor!:) Maar het ligt hier idd soms wat gevoelig...

Ik ben net terug van de brijder en ik ben heel tevreden over mijn behandelaar. Het klikt goed en dat is wel eens anders geweest. Lekker heen en terug gefietst...toch 26 km....dus meteen lekker gesport voor vandaag. Het gesprek ging over motivatie...om niet of nooit meer te drinken. Dat is een hele moeilijke voor mij....die moet ik heel diep in mezelf zien te vinden. Nu sta ik dankzij de refusal al 10 dagen droog, maar zonder die pillen zou dat niet gelukt zijn. Er is dus werk aan de winkel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Rosee:  Dank je wel voor je reactie. Wat mij betreft hoef je je niet te verontschuldigen voor je uitlating.
Maar dat geeft me wel de kans om toe te lichten wat ik onder "nuchter en sober denken" versta.

Er zijn twee dimensies naast elkaar: in de ene is alcohol de norm en in de ander een goed leven. (Nog afgezien of dat samen zou kunnen gaan.)

In de eerste is elke dag dat je niet drinkt een prestatie die om een beloning schreeuwt. Dat houdt drinken in stand, dat valt niet moeilijk te bezien. Daarin is "niet-drinken" een uitzonderlijke, niet echt gewenste toestand. Je wil drinken, maar je verzet je ertegen. Je ziet wel hoe lang je het gaat volhouden.

In de tweede is nuchterheid en soberheid de norm. Voor een alcoholist geen vanzelfsprekendheid, laten we wel wezen. Zeker in het begin van herstel kan dat aardig wat struikelpartijen opleveren. Omdat de overgang van de eerste naar de tweede dimensie voor sommigen niet de gemakkelijkste is en er wat vaker tussen de twee heen- en weer gesprongen wordt.
Hier geldt echter ook: elke nuchtere dag is een uitstekende dag, wat er verder ook gebeurt.
Dus: een paar dagen nuchter blijven is sowieso al 10000% winst tegenover de oude situatie, daar mag je al dankbaar voor zijn. (Liever niet trots, want dat is uit de eerste dimensie en maakt het weer een prestatie....). Daarbovenop een beloning, in welke vorm dan ook: grote coupe ijs, dikke reep chocolade en bedenk verder zelf maar wat, is dus dik dubbelop. Dat is nauwelijks sober en nuchter te noemen. De echte beloning zit al in het nuchtere leven, de verbeterde kwaliteit daarvan en de verbeterende relaties met mensen om je heen. Het hebben van een heldere toekomst, genieten van de kleinste dingen.

 

De reden waarom ik op die manier op je (humoristisch bedoelde?) opmerking reageerde is omdat ik een aantal forumleden de laatste dagen zichtbaar zie worstelen en spartelen met hun idee over nuchterheid. Mijn empathisch vermogen zegt dan: geef ze een steun in de rug. En zet niet virtueel een fles drank op tafel. En al zeker niet als 'beloning'.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

43 minuten geleden zei kunsie:

[....] Het gesprek ging over motivatie...om niet of nooit meer te drinken. Dat is een hele moeilijke voor mij....die moet ik heel diep in mezelf zien te vinden. [....]

Kunsie, dat is helemaal geen moeilijke. Voor niemand. Wat nou keuze en motivatie om NIET of NOOIT....?
Als je (NU) NIET drinkt omdat je dat niet wilt, dan komt NOOIT nooit aan de orde. Nooit is niets anders dan Niet, maar dan Ooit...
En OOIT valt áltijd(!!!), als het zover is, precies in NU...

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 uur geleden zei bumperjim:

Ik heb er geen enkele moeite mee en ik ga er ook niet van drinken van een onschuldig bedoeld grapje. Er mag ook wel eens om gelachen worden.

Ik bedoel, dan kan je ook geen krant meer openslaan of tv aanzetten want overal is alcohol hè.

Misschien niet als ik niet verder kijk als mijn eigen neus lang is. Bij mij is de kans dat ik erop ga drinken latent aanwezig maar niet erg groot, hoop ik. En natuurlijk mag je met zaken lachen, maar als het zaken over leven en dood zijn ben ik daar persoonlijk toch heel erg voorzichtig mee. Dan beperkt ik m'n eventuele grappenmakerij tot een ruimte waar ik onder mensen ben waarvan ik weet dat die het hebben kunnen, niet in een 'huiskamer' waar er ook mensen zijn voor wie dit wel gevoelig ligt.
En die laatste zin vind ik absolute non-informatie, die lijkt er neer gezet om het sentiment te stemmen.
Sinds ik in herstel ben, probeer ik wél verder te kijken dan mijn eigen neus lang is en probeer wat invoelend met lotgenoten om te gaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Bob mijn vraag is of meer mensen dit ervaren als ze afkicken.

Als ik nergens zin in heb wil ik daar graag de reden van zien te vinden, dus vandaar mijn vraag

En ja vind dit best belangrijk genoeg om uit te zoeken.

Zeker ben ik ook blij mee,voel me verder  goed vergeleken met 2 weken terug

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een paar weken geleden was ik jarig. Van de zus van mijn vriendin kreeg ik een kaart met daarop een leuk “geklede” dame met een feestmuts op en een toeter in haar mond waar confetti uitkwam. In haar hand hield ze een groot glas champagne. Nou, ik ben me toch uitgeflipt. En echt niet omdat er met koeienletters “Gefeliciteerd met je 60ste verjaardag” opstond (ik werd verd…. pas 59). Ik had niet “weer” verloren met schaken en ik had ook om andere reden geen slechte zin (zoals mijn vriendin suggereerde). Die dame met toeter kon ik nog wel verdragen, maar dat glas schoot me echt in het verkeerde keelgat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ha Reacher, als ze dat maar niet verkeerd opvatten. Maar hier wordt in mijn ogen toch wel weer erg overtrokken gereageerd op een onschuldig grapje. Kon het niet laten om toch nog eens te reageren. En ik kon jou niet missen natuurlijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb je net een prijsbeker gegeven. Want dat kan nu na de make-over van dit forum :) Mag ik er een terug? 

@Larsmannetje niet gaan drinken hoor!  Dan voel je je nog rottiger

@zeilbootbewoner: ik vind het eigenlijk wel ‘fijn’. Dat je bang bent voor een terugval. Volgens mij is het bij jou gevaarlijker als je denkt ‘eentje kan wel’. 

@Jannigje:heart: Fijn dat je die operatie achter de rug hebt en dat je je steeds iets beter voelt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kale ik heb me ook wel een tijd moedeloos, futloos en dergelijke gevoeld na het stoppen. Maar ook toen ik nog dronk. Toen soms nog wel erger, maar dan keek ik alweer uit na het volgende drinken, daarmee duwde ik dat gevoel weg.

Maar er is zeker sprake van een tijd van ontgiftigen na het stoppen met drinken, daar kan het onbestendige gevoel vandaan komen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...