Spring naar bijdragen

Het roer om


Sensitief

Aanbevolen berichten

Ik heb vanavond een afspraak met mijn wijnmaatje, zij kan het wel bij twee wijntjes houden. We hebben weliswaar geen afspraak om wijn te drinken, maar mijn hoofd staat er wel even bij stil. Ik rij met haar mee ivm een kinderverjaardag, dus sowieso een goede reden om niet te drinken. Maar na afloop zal zich wel een gelegenheid voordoen. Ik wil haar niet over mijn alcoholprobleem vertellen, daar schaam ik mij voor. Wat zeg ik dan wel? Al schrijvende denk ik ‘ik ben toch niemand een verklaring verschuldigd’ waar maak ik me eigenlijk druk om. Ik ga voor een frisje of een theetje omdat ik dat wil.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lastig kan dat zijn he? Je hoeft niks uit te leggen. Dus inderdaad gewoon een theetje of frisje omdat je dat wil. Wellicht zal je vriendin wat raar kijken omdat ze gewend is dat je normaal een meedrinkt. Ik heb zelf ervaren dat iets in de trant  van: ik drink voorlopig even geen alcohol, voel ik me beter bij, voldoende was voor mensen om het niet meer te vragen. En bij  mensen die dichterbij stonden kon ik zeggen 'omdat ik de laatste tijd te veel drink'.  Schaamte is niet nodig, ken het wel hoor. Ik ga er nog steeds zorgvuldig mee om, niet iedereen hoeft alles te weten. In ieder geval is voorbereid zijn op de situatie een goeie. Dan kun je makkelijker bij je besluit blijven om de eerste niet te nemen.

Fijne avond!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik geloof je direct BJ. Ik zie mensen vaak ook te veel drinken en hoor vaak op mijn werk dat ze ff de wijn laten staan omdat ze gezonder willen leven. Het alcoholprobleem is denk ik groter dan bekend is.

Mij is het in ieder geval weer gelukt om niet in de verleiding te komen. Ik merk dat het helpt om het hier te melden; ik sta bewust stil bij de momenten en maak een afspraak met mezelf! 

Dag 13 is gelukt, trots op mezelf!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Terecht trots. Top. 

Ik word gek genoeg ook niet ondervraagt als ik niet drink. Het gebeurt gewoon niet. Alleen nu naar 1 jaar en bijna 4 maanden: ‘drink je nog steeds niet?’. ‘Nee’, zeg ik dan. ‘Thee graag’. Einde .

succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goed gegaan dus vanavond. Had je vriendin nog vragen of opmerkingen?

Ik heb in het begin iemand die ik goed vertrouw op de hoogte gebracht en een link naar mijn draadje op dit forum gestuurd zodat ze het ook zelf kon lezen. Haar reactie was dat ze al een tijdje twijfelde of zij en haar man niet teveel dronken en dat ze het moedig vond zoals ik er nu mee omging. 

Nog een tip, maar misschien kende je die al: probeer moeilijke momenten van te voren aan te zien komen en bedenk vast hoe je je dan zal gaan opstellen. Eventueel kun je zelfs hardop vragen en antwoorden repeteren. Dan overvalt het je op het moment zelf niet meer en gaat het gemakkelijker.

bewerkt door Bob
Link naar opmerking
Deel via andere websites

:P, zou fijn zijn voor mij. In het verleden zou ik hebben gezegd; kom je nog ff een borrel halen. Nu dus niet.

Druk maken is een groot woord, ik stond stil bij een patroon en dacht na over een mogelijke verleiding. 

Het voelt goed om niet te drinken. Ik voel me met de dag beter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Das de stopeuforie! Geniet er ff lekker van. Over een paar maanden weet je niet anders meer en ben je vergeten hoe verrot je je voelde toen je nog dronk en slaat soms de twijfel toe. Dan kijk je weer ff terug naar je eigen draadje en denk je oh nee dat zou stom zijn. Niet vergeten hoe lekker het voelt. :) 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Inderdaad het vasthouden vraagt meer en is voor een ieder ook weer anders. Ik doe geen uitspraken over “nooit” meer. Nu 2 weken alcohol vrij! Ik voel me al zoveel beter. Vanochtend om half 7 al klaar en uitgerust wakker. Eerst rustig aan de koffie en op Netflix The Secret (aanrader) gekeken en vervolgens gaan hardlopen. Het voelde heerlijk om lekker buiten te bewegen. Verder een rustige en relaxte zondag. 

Op naar week 3!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaag mijn 3e sessie hypnotherapie gehad. Wilde dit doen om af te komen van verslavingen; wijn, roken en spelletjes op de tel.  Ik was me er al bewust van dat ik aan het vluchten was; zoeken naar afleiding  en verdoven om maar niet te voelen. Angst voor onveiligheid, geen vertrouwen in mezelf. Vandaag kwam ook het gevoel van geen controle hebben en daardoor een gevoel van machteloosheid naar voren. Oei, die deed intens pijn! Ik ben teruggegaan naar het moment wanneer dit gevoel zich had gevormd en heb iets goed gemaakt voor mezelf. Ik mag loslaten en vertrouwen op mijn innerlijke bron:). Het voelt goed en was weer een  bijzondere ervaring.

Dag 16 alcoholvrij :heart:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...