Loekie Geplaatst 16 april 2018 Rapport Share Geplaatst 16 april 2018 (bewerkt) 7 uur geleden zei Bob: 16 april 2018 bewerkt door Loekie Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Sensitief Geplaatst 16 april 2018 Rapport Share Geplaatst 16 april 2018 Wat fijn dat he nig steeds goed gaat. Ik heb een tijdje geleden een docu gezien waarbij suiker gelijk werd gesteld aan drugs, ook verslavend en gif voor je lichaam. Ik kon mij er iets bij voorstellen. Zelf heb ik er geen last van, maar zoals velen ook wijn gedronken... dus onbewust veel suikers genuttigd. Ik zit nu met een groene smoothie, ook best lekkr. Daar zit weer fruit in dus ook suiker Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
bumperjim Geplaatst 17 april 2018 Rapport Share Geplaatst 17 april 2018 (bewerkt) Ik zit ook gigantisch te worstelen met suiker. Verslavingsgedrag. Snoep veel meer dan vroeger maar ik ben nu wel echt duurzaam ongeveer 4 kg kwijt na het stoppen. Puur buikvet . Als ik er nu wat meer op ga letten èn fanatieker ga sporten dan kan dat meer worden... 17 april 2018 bewerkt door bumperjim Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Pytje Geplaatst 20 april 2018 Auteur Rapport Share Geplaatst 20 april 2018 De supermarkt...best een "dingetje" deze mooie dagen, die ook nog eens aan Koningsdag vooraf gaan. De kratten bier (waar ik niet zo veel mee had) en flessen Prosecco (waar je mij dan weer ik kon verdrinken) puilen de winkel uit. Ik ben onderhand gewend om de afdeling alcohol over te slaan. Hoewel.... die muur van flessen valt me wel iedere keer op. Om dan bij de uitgang aan te lopen tegen de slijterij, waar ik vroeger mijn cognac ging halen. Ik verdiep me dan maar eens extra in het aanbod aan planten en bloemen. Oké, zo'n winkel maakt natuurlijk niet het verschil tussen niet of wel weer gaan drinken. Maar soms lijkt het wel dat al die flessen een beetje extra stralen, een beetje extra opgepoetst zijn, een beetje extra hun best doen om mijn aandacht te trekken. En wat zijn het er dan veel. Het is niet gek dat er ook veel mensen zijn die een probleem hebben gekregen met de inhoud ervan. Als al die flessen verkocht moeten worden, dan moeten er heel, heel veel kelen gesmeerd worden, lijkt me zo.... En vooral dus als het zulk mooi weer is. Was ik totnutoe gewend om een beetje op de automatische piloot het drankpad te omzeilen, nu word ik op hele andere plaatsen in de winkel aangevallen door stellages van drank. Daar waar ik er niet op had gerekend. En ja, die herinneren mij er dan weer aan dat het mooi weer is en dat het een beetje feest is en dat ik dat feestje in het mooie weer met een glas tomatensap ga vieren. Het zij zo.... Maar als alcohol echt een groot probleem is in onze samenleving, dan zouden die flessen misschien toch eens wat meer in een donker hoekje zonder schreeuwerige reclameborden moeten worden neergezet. Daar waar ze mij niet zo uit staan te dagen. Lijkt me fijn Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
bumperjim Geplaatst 20 april 2018 Rapport Share Geplaatst 20 april 2018 Ja duidelijk Als er net zo veel moeite besteed werd aan het verminderen van de alcoholdoden als dat we besteden aan de verkeersdoden (waar er minder van zijn)... maar ja business hè het is cynisch. Met sigaretten gebeurt het al niet meer. Dus het kan wel, die stellages weg. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Pytje Geplaatst 22 april 2018 Auteur Rapport Share Geplaatst 22 april 2018 Het volgende lesje op mijn ADB-pad gehad... tot gisterenavond was ik zo trots op mezelf dat ik deze week zonder cravings en zonder drank had doorstaan. Zelfs toen er van allerlei emoties opliepen, zelfs toen ik geheel uit mijn comfortzone raakte, zelfs toen het 's avonds zo heerlijk buiten zitten was. Gisteren zou een relaxdag worden. Lekker op stap met mijn hele vaste vriendinnen. Zelfs nog met hen gepraat over mijn ADB-proces en verteld hoe ik me steeds beter voel zonder drank. En toen..... uit het niets, bijna uit het niets, bij het thuiskomen, overviel mij de gedachte dat een glas wijn een optie zou zijn. Helaas bleef het niet bij die gedachte. Ik heb hem ook gedronken. En nog twee. Zo raar. Het voelt nogal onwezenlijk. Alsof ik aangevallen ben vanuit een hoek die ik niet gezien heb. Had ik het idee dat ik dat hele ADB-bolwerk goed op orde had, blijken er toch nog hoeken te zijn waar ik reparatiewerkzaamheden moet verrichten. Aan de slag maar weer dus. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aline38 Geplaatst 22 april 2018 Rapport Share Geplaatst 22 april 2018 Het zit in het weer lijkt wel ? Veel mensen nu die uit de band springen valt me op. Sterkte Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aline38 Geplaatst 22 april 2018 Rapport Share Geplaatst 22 april 2018 Had je dus al wijn in huis? Ik heb tot nu toe sinds stoppen geen drank in huis gehaald. Ik zou zelf niet weten wat dat met me zou doen. De drempel is dan wel een stuk lager kan ik mij zo voorstellen Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Pytje Geplaatst 22 april 2018 Auteur Rapport Share Geplaatst 22 april 2018 Er is bij ons altijd wijn in huis, aangezien mijn man wel regelmatig alcohol drinkt. Ik heb daar geen last van omdat de overtuiging (meestal) van binnen zit. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aline38 Geplaatst 22 april 2018 Rapport Share Geplaatst 22 april 2018 En als je gisteren geen wijn in de koelkast had staan, wat had je dan gedaan? Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aline38 Geplaatst 22 april 2018 Rapport Share Geplaatst 22 april 2018 Sorry als je mijn vraag misschien vervelend vind hoor dan moet je het zeggen. Ik ben gewoon nieuwsgierig. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
kruidenthee67 Geplaatst 22 april 2018 Rapport Share Geplaatst 22 april 2018 Herkenbaar, het gevoel 'vanuit het niets'...zwart of wit. Alsof ik niet meer zelf dacht en handelde. Ik heb inmiddels geleerd dat tussen die gedachte, en daadwerkelijk drinken heel veel nuances zitten. En dat ik dus een keuze heb. Dit ook na vallen en opstaan. Ook herkenbaar...het goed volgehouden hebben en dan thuis toch drinken...bij mij bleef het dan niet bij deze hoeveelheid. Tja..en wat is dat dan? Ontlading? Kost het niet drinken dan toch te veel spanning, stress? Je 'goed' houden? Toch het zij wel ikke niet...ik weet het niet precies.... Het zit niet in het weer, helaas, maar in jezelf. Verslaving. Dat weet ik inmiddels wel. En triggers blijven komen en gaan. Soms uit totaal onverwachte hoek. Dat maakt blijven opletten en onderzoeken. Hier in huis is ook alcohol. In een kast die op slot is. Dat klinkt kinderachtig, maar is voor mij helpend. Want juist op die onbewaakte momenten. Ik weet steeds beter wat ik nodig heb, wat mij helpt om eventuele trek door te komen...dat heeft lang geduurd. Steeds maar weer leren van een uitglijder. Zonder oordeel onderzoeken wat je nou deed besluiten toch dat glas, glazen te nemen...en de draad weer oppakken Pytje Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
lady jane Geplaatst 22 april 2018 Rapport Share Geplaatst 22 april 2018 soms hebben we een lesje nodig Pytje het is aan jou wat je ervan leert♥ Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
kruidenthee67 Geplaatst 22 april 2018 Rapport Share Geplaatst 22 april 2018 Ja, dat Lady jane...ervaringsgericht leren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Rosee Geplaatst 22 april 2018 Rapport Share Geplaatst 22 april 2018 Ach @Pytje!klinkt echt als een soort 'ontlading' maar ook misschien het gevoel dat je na die avond niet meer alert hoefde te zijn omdat je je doel bereikt had? (Onbewust dus?) Je hebt het dus bij 3 gehouden? Goede leerschool. Een voor jou. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Pytje Geplaatst 22 april 2018 Auteur Rapport Share Geplaatst 22 april 2018 Jazeker @kruidenthee67 en @lady janeHet is inderdaad ervaringsgericht en ervaringsgewijs leren.Ik merk ook dat ik, dankzij mijn mindfulnesstraining, minder veroordelend ben over mezelf. Niet boos omdat het weer "fout" is gegaan, maar een soort van mildheid omdat ik ook wel weet dat ik deze lessen blijkbaar nodig heb.Steeds meer proberen te kijken naar het "pad" in plaats van het "doel". Dank je @Rosee, je bent altijd zo lief begripvol! En @Nina, tuurlijk mag je deze vraag stellen. Ik denk dat het niks uit had gemaakt. Dan was ik misschien even naar de supermarkt gegaan. Of niet. Ik weet het niet. Toen ik stopte met roken verkocht ik dagelijks sigaretten aan klanten. De middelen zullen altijd, dichtbij of op iets grotere afstand voor handen zijn. En de situatie in mijn huiselijke situatie is nu eenmaal zo dat ook de alcohol voorhanden is. De enige concessie die ik van mijn partner vraag is dat hij geen rode wijn drinkt als ik het moeilijk heb, voor de rest is het goed zoals het is. Maar het is anders voor iedereen natuurlijk. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Sensitief Geplaatst 22 april 2018 Rapport Share Geplaatst 22 april 2018 Je bent nog steeds goed bezig @Pytje. Het is gebeurd, je baalt ervan... en je kunt weer de knop omzetten Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Pytje Geplaatst 22 april 2018 Auteur Rapport Share Geplaatst 22 april 2018 @Francoise, dat is logisch. Voor mij geldt dat ook! Het gevoel dat het voor iedereen een pad is met glibberige stukken erin is juist wat we delen, toch? Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Pytje Geplaatst 23 april 2018 Auteur Rapport Share Geplaatst 23 april 2018 Ik zat te denken dat het toch mogelijk moet zijn om een soort drank-barometer samen te stellen op deze site. Als je naar alle aanmeldingen door de jaren heen kijkt, naar het aantal mensen dat komt, het aantal dat weer verdwijnt, het aantal dat langer blijft, het aantal dat na verloop van tijd weer terugkomt, het aantal dat definitief stopt, het aantal dat stopt en nog een aantal keren uitglijdt.... Al met al zou het een prachtig inzicht opleveren in gemiddeld aantal pogingen, in gemiddeld aantal mislukkingen, in percentage "geslaagde stoppers". En natuurlijk in moeilijke periodes, waarin je extra moet uitkijken. Als er een overzicht van de afgelopen week zou zijn, dan zou het aantal uitglijders waarschijnlijk een behoorlijke piek opleveren. Het mooie weer, de veranderde omstandigheden. Ik ben hier nog geen jaar, maar ik kan me niet voorstellen dat het vorig jaar en dat jaar daarvoor niet ongeveer hetzelfde was. Het zou de triggers nog eens extra in beeld brengen. Het zou, het zou en het zou.... Want ik ga het niet doen hoor, ik ben geen statisticus. Ik ben alleen iemand die (meestal) niet meer drinkt en dus veel tijd over heeft om dit soort dingen te bedenken Kohtje reageerde hierop 1 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kohtje Geplaatst 23 april 2018 Rapport Share Geplaatst 23 april 2018 Wat hebben mensen met een alcoholprobleem toch veel overeenkomsten, hè? Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Pytje Geplaatst 27 april 2018 Auteur Rapport Share Geplaatst 27 april 2018 Nounounou, ik rijg de uitglijders weer aaneen deze week. Gisteren zag ik in één keer in waar ze vandaan komen. Vind ik toch belangrijk om even op te schrijven, want het geeft aan hoe wankel mijn evenwicht nog is. Iets meer dan een jaar geleden gaf mij lichaam mij aan dat ik het roer moest omgooien. Ik herkende symptomen van een burn-out die ik al eerder had gehad. Toen ben ik ook voor het eerst serieus aan mijn drankgebruik gaan werken. Gelukkig kon ik - als zelfstandig ondernemer - het zo regelen dat ik de ochtenden voor mezelf inrichtte. Dat werden (en bleven) een beetje mijn ankerpuntjes op de dag. Het maakte het mogelijk voor mij om de dag te beginnen in een bepaalde balans, die zich dan meestal de rest van de dag voortzette. In de afgelopen twee weken (en in de komende week) kon dat niet. Ik had er misschien aan moeten denken om dan maar eerder op te staan of de balans te vinden op een ander dagdeel, maar dat heb ik niet gedaan. Ik ben een doener en ik ben dus gewoon weer - zoals ik altijd deed - gaan doordonderen. En - zonder het echt te beseffen - ben ik footloose geraakt. Zo voelt dat. Vorig weekend had ik het idee dat het opnieuw grijpen naar de fles uit het niets kwam, maar dat is dus niet zo waarschijnlijk. Het is me in de afgelopen week nog twee keer gebeurd en het heeft me uiteindelijk het inzicht opgeleverd waar ik nu over schrijf. Met deze les in de achterzak ga ik dus vandaag weer opnieuw beginnen. Een beetje wijzer, maar ook een beetje meer beducht voor de valkuilen op het ADB-pad, zet ik de teller weer op 0. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
kruidenthee67 Geplaatst 27 april 2018 Rapport Share Geplaatst 27 april 2018 Code oranje heet dat dan voor mij...leerde ik in de online cursus bij Novadic. Die als ik niet oplet naar code rood gaat, gevaarlijk. Goed dat je die nu ziet joh. En herkenbaar...ik merk dat de dingen die goed voor me zijn me soms moeite kosten, ik ze laat versloffen, of niet 'nodig' vindt als ik denk dat het wel prima gaat, soms bewust , soms onbewust...fijn dat jij die les nu op kunt pakken. Succes! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aline38 Geplaatst 27 april 2018 Rapport Share Geplaatst 27 april 2018 De 3 ouderwetse R's zijn voor mij heel belangrijk heb ik ontdekt. Zodra ik daar vanaf wijk komt er disbalans in mijn energie en dus ook in mijn geest. Ik heb een fulltime baan in loondienst dus heel goed opletten wanneer ik wat plan. Sterkte zet m op Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Pytje Geplaatst 27 april 2018 Auteur Rapport Share Geplaatst 27 april 2018 @Nina, waar staan die drie R's ook weer voor (rust, regelmaat en ??) . Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
kruidenthee67 Geplaatst 27 april 2018 Rapport Share Geplaatst 27 april 2018 Rust Reinheid en Regelmaat Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen
Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten
Account aanmaken
Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!
Registreer een nieuw accountAanmelden
Ben je al lid? Meld je hier aan.
Nu aanmelden