Spring naar bijdragen

hoi


bumperjim

Aanbevolen berichten

 

Op 30-11-2017 om 10:52 zei Lika:

Weet je waarom je het wou? Wat voegt het toe voor jou? Wat was de aardigheid?

Elk antwoord zou sowieso in vraag worden gesteld. 

Ik persoonlijk leg mezelf niet meer op die manier onder de loep. 

 

bewerkt door fleurtje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bumperjim, ik herken t minder kunnen verdragen van alcohol wel. Zelf kan ik ook niet meer dan twee pintjes drinken. 

Wat mij zelf echt heel fel opvalt is dat wanneer ik iets ga drinken met vriendin ofzo, deze persoon dat meestal aan een heeeeeel snel tempo doet. Omgekeerde wereld 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

18 uur geleden zei fleurtje:

Ko, je neemt t woord 'bewijzen' in de mond daar waar bumperjim dat niet eens neerschrijft in zijn verhaal.

Op die manier geef je het verhaal van bumperjim een vertekende draai. 

 

Bedankt @fleurtje je bent altijd zo fijn tegendraads ;) daar zijner niet genoeg van op onze mooie planeet.

Ik probeer de relatie met alcool een beetje te normaliseren. Het is alsof je een hond aan de lijn hebt en hij komt een andere hond tegen: als je voortdurend aan de lijn trekt en hem zo onder hoogspanning houdt, wordt de hond juist daardoor opgewonden. Als je alle spanning van de lijn haalt wordt de hond rustig. 

Weet niet of het duidelijk is. Ik ga het niet nog uitgebreider uitleggen en me ook niet verantwoorden, het is mijn lever :P en ik bepaal wat er gebeurt, niet koning Alcohol. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Denk dat ik wel begrijp wat je bedoelt. Je bent niet aan het kijken of je het bij 1 of 2 kan laten, maar meer wat alcohol nou precies met je doet, of er nou echt zoveel aan is, en of de alcohol je niet al die jaren voor de gek heeft gehouden.... zoiets?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Hee leuk, ik ga er ff voor zitten.

Sinds ik eind september gestopt ben, is het mij gelukt om de controle over m'n drinkgedrag terug te krijgen. Het is omstreden hier en ik hou er niet van om er te veel over te praten om geen anderen te triggeren en terugvallen te laten maken, maar ik drink heel af en toe. Afgelopen Kerst bv waren we een paar dagen bij familie en heb ik "gewoon" een biertje gedronken vooraf en wijn gedronken bij het eten. Een glas of 2, 3, 4 maximaal per keer. Een bewuste keuze gewoon omdat ik het nog steeds lekker vind, een biertje of een wijntje.

Een paar glazen hakken er wel veel harder in nu ik normaal thuis niet meer drink en ik had na die paar dagen ook wel zoiets van, OK nu ff geen alcohol meer. Met oud en nieuw zat ik aan de thee! En dat kostte me niet eens moeite. Ik heb wel wat flessen wijn in huis maar daar blijf ik af, zo'n fles is gevaarlijk: eenmaal open "moet" je er wat mee. Ik heb geen bier in huis. Wel whisky, wodka, jenever, pastis en nog allerlei andere zaken die ik niet drink. Die flessen staan gewoon te staan in de kast.

Ook nu door de week zowel als ik het weekend drink ik in principe niets, af en toe bij hoge uitzondering een glas of 2 als ik met anderen ergens ben of zo, gewoon voor het lekker. NIET MEER om een probleem te verzuipen, om mezelf te "belonen" na een dag hard werken, omdat ik me verveel, omdat ik kwaad ben, verdrietig of uit pure gewoonte zoals iemand een peuk opsteekt uit automatisme en na 2 seconden erachter komt dat hij er helemaal geen zin in had.

DUS HET KAN WEL, normaliseren van je relatie met alcohol, ik ben er een voorbeeld van, maar ik heb ook nooit zo onnoemelijk veel gedronken als sommigen. Wel 20 jaar lang vrijwel elke dag tussen 1 glas en 1 fles. Die gewoonte, daar MOET echt helemaal de stekker uit een paar maanden lang, anders kan je nooit normaliseren. En dat is moeilijk hoor, daar moet je echt ff wilskracht bij laten zien. En na de paar dagen Kerst had ik zelf ook ff weer wilskracht nodig om droog te blijven, ik voelde al dat het een beetje te veel van het goede was, meerdere dagen achter elkaar een paar glazen drinken per maaltijd. Maar ik hou geen discussies met mezelf, droog is droog. Pas als je ECHT van het gewoontedrinken af bent EN je werkt serieus aan de problemen die je eerst aan het verzuipen was (en dat doe ik ook echt: stress enm relatieproblemen in mijn geval), zodat je geen "reden" meer hebt om te drinken, dan kan je als je dat wil tenminste gaan denken aan af en toe recreatief drinken zoals "normale" mensen dat ook doen, die van alcohol nooit een gewoonte hebben gemaakt.

Maar nogmaals ten overvloede, alles gaat eerst via een volkomen droge periode en daarom ben ik ook altijd nogal totalitair in mijn reacties naar anderen die denken wel ff te kunnen minderen van 1 fles per dag naar 1-2 glazen per dag. Dat is dus echt kansloos. Je MOET helemaal stoppen en tijdens die periode heeft het geen enkele zin alvast na te denken over ha lekker, straks mag ik in het weekend weer drinken. Dat hele "ha lekker" moet er eerst uit, anders ben je er gewoon niet klaar voor. En sommigen zijn er helaas nooit meer klaar voor om met mate te drinken.

Afgezien van alles blijft het gif voor je :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Jim,

ik vind het knap, met name als ik jouw intro lees, waarin je vertelt dat je al lang en veel dronk. Beetje vergelijkbaar met mij. Ook ik heb na drie maanden geprobeerd om te "normaliseren". Dat ging een tijdje goed. In het begin is het eigenlijk helemaal niet zo lekker. Daarna wel weer wat meer. Je kunt je dan nog niet voorstellen dat je ooooooitt weer zo zult drinken als vroeger. En toch gebeurt het. En het gebeurde sneller dan ik had verwacht. Juist met de feestdagen.... Bij mij was er geen andere optie dan weer radicaal stoppen. Ik denk dat je de relatie met de drank wel blijft koesteren als je je zelf af en toe wat toestaat. En dat het gemakkelijker zal zijn om in een periode waarin het minder gaat, toch eerder naar de fles te grijpen. Maar het is voor iedereen anders en ik denk dat er velen op dit forum zijn die zouden wensen dat ze er een genormaliseerde verhouding met alcohol op na kunnen houden. Houd ons op de hoogte svp!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je zou voor jezelf een signaleringsgrens kunnen vastleggen. Zo iets van ... glazen per week gedurende ... achtereenvolgende weken. Als dat niveau wordt bereikt moet er ingegrepen worden. Door dat nu al vast te leggen voorkom je dat je later te gemakkelijk afglijdt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja... maar als je het zo zegt dan wordt het alweer een vaste gewoonte die beteugeld moet gaan worden. Het principe bevalt me niet in die zin dat drinken van x glazen per week dan weer als gewoonte wordt gedefinieerd.

Ik zeg liever tegen mezelf, ik drink in principe niet, en mocht zich een zeer speciale gelegenheid voordoen dan drink ik maximaal X glazen (dat dan wel vooraf vastleggen).

Ik drink sowieso niks alleen ‘s avonds thuis. Dat is helemaal afgelopen. Niet meer elke avond, ook niet alleen in het weekend, gewoon niet meer. Als je die regel stelt heb je het voornaamste gewoontemechanisme al de das om gedaan. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Pfffff de “Angry” trigger is misschien wel de meest hardnekkige van allemaal. 

Gisteren weer een vergadering gehad die helemaal in het honderd liep, met het team verkopers waarvan ik de chef niet ben maar die ik wel moet “aansturen” (whatever that means”) en die allemaal in hun comfortzone onderuitgezakt begonnen te zeuren van dit is niet goed en dat is niet goed... Niet vooruit te trappen die club maar het is veel makkelijker anderen te bekritiseren dan je eigen werk te doen hè.

Thuisgekomen ‘s avonds is de neiging dan moeilijk te bedwingen om een fles peut te pakken en dan gvd de hele zwik in 20 minuten te vergeten. Ok ik heb het niet gedaan, maar een pot thee is toch maar heel slapjes als alternatief. Ik kan de ellende wel luchten tegen mn vrouw maar dat kan ook maar tot op zekere hoogte. 

Enfin even een lastige passage dus, maar het schijnt dat dat af en toe normaal is in het echte (droge) leven :D 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jim, de thee is de vervanger van je fysieke drinken, gewoon een andere gewoonte dus;

je anger bedekt frustratie en onmacht dat jij je werk als aanstuurder niet hebt kunnen verrichten
hup, werk aan de winkel dus (the day after: nieuwe ronde nieuwe kansen)
niet blijven hangen dus wat "anderen" fout doen anders doe je hetzelfde als die verkopers.
En jij kunt je dag nu zonder kater beginnen, dat scheelt alvast een slok op een borrel:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja ik moet echt nog verder werken hieraan. 

Het drinken is gestopt maar ik blijf er inderdaad nog wel in hangen in die frustratie. Het blijft een soort vluchtgedrag zo van rot allemaal maar op, ik doe niet meer mee, zoek het maar uit, ik meld me gewoon ziek, etc.

Zit wel op mn werk maar ik moet nog ff energie opladen voordat ik weer met dit onderwerp aan de slag ga. En ik wil de negatieve sfeer bespreekbaar gaan maken, dat het benoemd wordt en dat er iets aan gedaan kan worden. Ipv dat iedereen maar ongestraft gif kan spuien. 

 

bewerkt door bumperjim
Link naar opmerking
Deel via andere websites

8 minuten geleden zei bumperjim:

ik wil de negatieve sfeer bespreekbaar gaan maken

Ik ken dat wel, dat klagen op het werk. Bij ons ging het vaak gepaard met terugkijken naar vroeger toen "alles beter" was. Ik had wel eens de neiging me in een groepsbespreking demonstratief "om te draaien en weer naar de toekomst te kijken", maar realiseerde me dat dat niet goed uitpakt in een kringgesprek omdat je je dan van de anderen af lijkt te wenden. Ik had daar nog geen goed alternatief voor gevonden maar misschien heb jij iets aan zo'n idee.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het ís vluchtgedrag :) Letterlijk willen weglopen. Met drank deden we dat ook, de ultieme vermijding. Eigenlijk toch geweldig dat je dat nu zo helder kunt zien, en er dus ook wat mee kunt? Nou wel oppassen dat je niet te veel en te snel van alles wilt veranderen...ook dit gaat stapje voor stapje. Wat overigens wel kan betekenen dat die kleine stapjes wel een groot effect hebben. Mooi man.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Niet heftiger denk ik, maar ik kan er nu meer mee aan de slag dan vroeger, toen kotste ik de zaak ‘s ochtends vroeg uit, letterlijk en figuurlijk, en was het een paar dagen of weken later weer precies dezelfde frustratie situatie met nooit enige vooruitgang. 

Dat ga ik nu anders doen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goed bezig @bumperjim, drank is nooit de oplossing . Weet niet of je een lezer bent , maar ben nu bezig in het boek van Byron Katie, de 4 vragen. Dankzij tip van Lika en Kruidenthee. Ik merk dat ik nu dus juist de "mensen " rustiger benader en dat dat veel beter werkt dan hoe ik mezelf voorheen liet opnaaien. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Ff een update. 

Ook ik ben niet ontsnapt aan de blue monday, paar vervelende sombere weken achter de rug met een hoop tegenvallers op allerlei gebied bv financieel, en ik slaap heel slecht de laatste tijd, steeds meerdere keren wakker. En ik zit niet eens in een werkstress-periode. Dus waar leg het aan, ik ga het niet analyseren, gewoon op tijd naar bed  

Paar flinke cravings gehad ‘s avonds tegen aperitieftijd maar geen enkele keer toegegeven. Heb ook heel weinig interessants in huis :) Wel veel thee.

Langzaam worden de dagen weer langer en ik heb de sport weer opgepakt, we gaan de goede kant uit ;) 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...