Spring naar bijdragen

hoi


bumperjim

Aanbevolen berichten

1 uur geleden zei lady jane:

1 glas whisky genomen. Noem het maar een terugval, fok it, ik ben niet heiliger dan jullie.

las ik pas geleden. Je leek boos en noemde het een terugval. Ik zou het een uitglijder noemen. Maar je breekt je regels dus vaker. Je bent mens net als wij, en echt niet beter of slechter.
Maar ik ben bang dat je zelf dat bewijzen doet vanuit je wel beter (willen) voelen en daarin zit dat obsessieve wat ik schreef. Niet in hoeveelheden of omstandigheden, dat moet je helemaal zelf weten en alleen naar jezelf verantwoorden.
Maar je wilt normaal kunnen drinken zeg je; wat is normaal? Gemiddeld? Wat en hoe je dronk voor je er problemen mee ervaarde?  Normaal is niet, zoals ik jouw regels las. Die zijn je opgelegd door jezelf vanuit ontevreden zijn. Wat voegt zo een pilsje toe? En wanneer is de volgende? Of dat troostpilsje? Of zelfs alle cravings en triggers? Ik heb zelf geluk gehad; geen verdienste hoor, maar ik ken geen triggers of craving sinds ik gestopt ben. Ik kwam op het forum op aanraden van mijn begeleider in de online training van hier, maar had 2 dagen daarvoor mijn laatste glas al gedronken. Dus 3 maanden lang kon ik in het alcoholschriftje elke dag 0 invullen. Zag wel momenten waarop ik eerder wel zou hebben gedronken, soms 2 soms 4 of een fles. Daaruit kon ik gaan zien wat mijn valkuilen waren. Nu zie ik hetzelfde nog aan eet/snoep gedrag. Of overmatig sporten, lezen, TV kijken. Dus ik spreid het meer, maar mag alles wel van mezelf, Geen zwart wit meer. Met drinken wil ik geen risico meer nemen, maar mag dat wel, en wie weet zou ik het nu ook best kunnen. Maar het voelt zo goed zonder drank, waarom zou ik dat verstoren, toch risico nemen? Ik ga hier verder geen discussie meer aan BJ, wil echt wat minder op adb en op mijn pc zitten. ook niet zwart-wit haha. evenwicht☺

 

Een hoop vragen, beschermengeltje. Ik weet het ook niet allemaal. Ik zit in een moeilijke fase, 6 maanden. Ik moet gewoon weer terug naar dag voor dag netjes een nul noteren en geen flauwekul.

Ik kom er later op terug beloof ik je.

 

 

 

bewerkt door bumperjim
Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Bob:

Je vergelijking met het gebroken been kan ik niet volgen. Ik zie het verband met alcoholgebruik niet. Kun je dat uitleggen?

Overigens, als je met een gebroken been probeert te lopen doet dat niet een beetje maar ongelofelijk veel pijn, kan ik je uit ervaring vertellen.

Zeg maar liever verstuikt dan :) 

De vergelijking is, ik zoek denk ik die strijd op, heb moeite met rustig afwachten. Geef het een jaar schrijft LJ, daar kan ze gelijk in hebben maar dat lijkt mij vreselijk lang, ik wil nu al proberen of het gaat, ook al maak ik het mezelf daarmee lastig.

Maar de lekker weer trigger is te sterk voor mij, ik moet strenger zijn. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei lady jane:

Je bent mens net als wij, en echt niet beter of slechter.
Maar ik ben bang dat je zelf dat bewijzen doet vanuit je wel beter (willen) voelen en daarin zit dat obsessieve wat ik schreef. ?  

Ik wil me niet beter voelen dan jullie, ik ben helemaal niet beter. Ik denk dat achter dat obsessieve bewijzen waarschijnlijk gewoon een onderbewust ingewikkeld scenario zit waarin mijn alcoholische ik met behulp van Pythagoras en E=mc2 aan wil tonen dat ik gewoon weer kan drinken. 

Denk dat jij dat al gezien had LJ lang voordat ik het zelf zag  

Waarvan akte dus.

Terug naar dag voor dag.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 uur geleden zei Lika:

Inhakend op Lady Jane, dat jaar zou ik doen BJ. Als je wilt natuurlijk en het was/is mijn methode. Het gaat om loslaten ja. 

Ik herken veel in wat jij schrijft in hoe ik nu met andere dingen omga. Dank voor het delen. En @lady jane jouw reactie zet mij weer aan het denken. Loslaten. En niet bewijzen. Ego dus. Lastig hoor!

BJ je komt er wel. Niet zomaar. Wij allemaal niet.

Ja we komen er wel... *zucht*... ik worstel behoorlijk ff in deze periode... :blush:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even bewerkt, want ik plaatste per ongeluk een oud bericht....

Maar BJ, ik denk dat we ons allemaal schrap zetten vandaag. Tenminste ik wel. Stoelen naar buiten, zon op het gezicht, benen omhoog en dan.... Neee dus, dan geen glaasje erbij. Gelukkig begin ik alcoholvrij bier net op tijd een beetje lekker te vinden... En de zon is even heerlijk als vorig jaar. Toitoi!!

bewerkt door Pytje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je analyseert uitstekend en toont hele goede reacties, bumperjim. Niks om je voor te schamen, en ook niet nodig om te balen van onverwachte tegenvallers. Je leert er van en ziet ook de lol in van uitdagingen. 

Het mooie weer is kennelijk zo een uitdaging. Als je daar goed mee om leert gaan ben je a weer een stuk ervaring rijker en een fase verder. Volgende keer is dat dan bekend terrein.

En ja, je kunt je plan zo nodig bijstellen. Of niet. Daar ga je zelf over.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Tgaat nou weer lekker. Weekje vrij genomen om te klussen rond het huis. Hufterig lekker weer ook en vroeger ging dan tegen het middaguur bij het klussen al het bouwvakkersbiertje open. En als ik vroeg begonnen was mocht het al wat eerder. En dan verder tot de late avond hè.

Daar ben ik nu vanaf, helemaal niet meer aan gedacht zelfs gisteren. En het klust veel beter zo ;) 

Zonder stress trigger is het droog blijven veel makkelijker ook al is het zulk lekker weer.

Moet nog wel mn eerste biervrije barbecue aan de jachttrofeeën toevoegen, misschien wel vanavond, ff kijken of er wat barbecue-ables in de koelkast ligt. Dan moet ik eigenlijk wat anders te drinken klaarnaken, een pot thee zetten nu en de rest vd dag afkoelen en dan in de koelkast. Zonder suiker anders had ik ook ice tea kunnen nemen... 

bewerkt door bumperjim
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goed bezig, BJ. Vroeger (jawel, in die termen kunnen we al spreken:)) ging de maaltijd met name om de drank die daarbij genuttigd kon worden. Ik merk dat de aandacht zich langzaam verplaatst naar het eten zelf. Dat ik me daar dan weer op kan verheugen. Heb jij dat ook? Klus ze en geniet van je bbq:sun:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Ff heerlijk over de rivierdijk gelopen vanochtend om half 8. Van alle wandelrondjes is dit 1 van de leukste voor de hond want er mag gebadderd worden... onder letterlijk alle mogelijke omstandigheden (getest tot -4 graden). Vanochtend stond er een flinke bries en de hond was zo blij als alleen een hond blij kan zijn. De dijk staat vol met bloemetjes in dit seizoen, de lucht is zwanger van elkaar versierende bomen en planten... en de hond had bijna een bever in z'n lurven die bliksemsnel het water inschoot. Wat een zalige drie kwartier lopen.

En toen dacht ik ineens aan de uitspraak... "Natuur is mooi maar je moet er wel wat te drinken bij hebben!" Dat was van een dichter geloof ik, geen idee meer van wie.

Vroeger vond ik dat wel een stoere uitspraak, van een man die geleefd had. Een soort Hemingway. Tegenwoordig denk ik eerder, OMG wat een triestigheid. Moet dan echt overal alcohol overheen? Dan na het uitwaaien liever een kop gunpowder. Zo gezegd zo gedaan :)

bewerkt door bumperjim
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even wat nieuws van dn Bumperjim. Het gaat lekker, de lekker weer trigger waar ik even voor in mn broek pieste, blijkt helemaal niet zo sterk te zijn. Het was ff de overgang naar het warmere weer, maar na een week lang klusvakantie bij 25 graden doet het me helemaal niks meer, qua trigger. 

Heb wel een paar keer wat gedronken, bv voor onze trouwdag gingen liefje en ik uit eten in een vreselijk lekker tentje èn toch niet duur en dan neem ik heel bescheiden iets gewoon veur t lekker. Thuis drinken n.a.v de HALT triggers is out of the question en geen probleem op dit moment. Is ook een leuke, stressloze periode nu. Heb net weer een pakket met 5 theesoorten van mn favoriete theewinkel in de. bus gehad en daarmee veel te druk om aan alcohol te denken :) 

Ben weer bezig met de verslaving van mn vrouw (spel-appjes), met haar zus over gehad die hier een paar dagen was en die observeert hetzelfde als ik, maar ik kijk wel link uit om er direct in te hakken zo van ik ben met mn verslaving gestopt en nou ga jij ook ff stoppen. Het lijkt dan gauw een afwijzing van haar hele persoon en daar is ze gigantisch gevoelig voor. Sowieso, mijn vrouw is een stier, hoe meer je eraan duwt en trekt hoe minder resultaat en als je irritant wordt dan krijg je met die horens te maken. Terwijl ikzelf meer een soort vluchtende gazelle ben: als t mij niet aanstaat dan sta ik “toingg toingg” zo een paar km verderop waar het wel rustig is. 

We zijn wel zover dat we het er over eens zijn dat het een verslaving is. Ik denk dat ze per dag zo een uur of 3 à 5 zit te gamen. Het is echt heel veel. Maar waarom, dat is nog steeds niet duidelijk. Het is haar wereldje zegt ze. Iedereen heeft zn wereldje. Ik had de alcohol. Mn schoonzus het huishouden, die stond hier te strijken tot 11 uur ‘s avonds. Ik zeg laat dat nou joh dat doen wij wel. Nee dat vind ik niet erg zegt ze, ik vind het juist rustgevend. Dat is ook een manie. Ik lees heel veel, bijna ziekelijk nu ik niet meer drink, kan niet meer rustig zitten zonder tekst voor mn neus. Lees ik dan echt of is het ook een manie, een vlucht?

Tzal allemaal wel met gradaties te maken hebben, te veel van het goede is van het goede te veel... 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je erop let heeft bijna iedereen een soort van verslaving: drinken, roken, sporten, lezen, schoonmaken, opruimen, je verdiepen in het spirituele, seks, gokken, gamen, tv kijken, shoppen, spullen verzamelen... alles om de leegte in jezelf te vullen, onbehagen weg te stoppen. Sommige mensen hebben het 'geluk' een relatief 'gezonde' verslaving te hebben waar ze de rest van hun leven mee door kunnen gasn zonder al te verstrekkende gevolgen. Of juist pech? Daardoor verandert er dus ook nooit iets....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@bumperjim ik denk regelmatig na over dat minderen. Ik lees alleen maar overal dat je het jezelf er lastig mee maakt, omdat je de trek in stand houdt. Dus ook al lukt het je, je bent er dan toch meer mee bezig dan wanneer je nooit meer zou drinken. Ervaar jij dat nooit op die manier?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Fijn te lezen dat het goed gaat Bumperjim.

Voor mij absoluut geen optie zoals jij het doet. 'Nooit meer' heeft inmiddels voor mij een andere betekenis gekregen. 

Je schrijft: het is ook een leuke, stressloze periode nu. Waarmee je wellicht bedoelt dat het makkelijker is om je aan je plan te  houden.  Hopelijk lukt het je ook als het een een minder leuke en meer stressvolle periode is...die ik je natuurlijk niet toewens...maar die vast ook wel eens voorbij gaat komen ;)

In ieder geval so far so good! 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi @bumperjim, ik word altijd vrolijk van jouw bijdragen. Je schrijft zo beeldend! Je leest veel, maar misschien zou schrijven ook een idee zijn?

Voor wat betreft het gamen: ik werk met jongeren, die regelmatig zijn doorgeschoten in deze verslaving. Heel lastig voor henzelf, maar zeker ook voor de omgeving. Er is vaak wel degelijk hulp nodig om hier iets in te veranderen. Wat dat betreft is er geen enkel verschil met de strijd die wij leveren. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor de complimenten :P Ja ieder heeft "recht" op zn verslaving maar een game-verslaving is zo oninteressant voor de omgeving... Weet je hoe meer ik bezig ben met mediteren en zen bouddhisme en alles, hoe minder ik zeker het weet. Ben ik nou gewoon degene die daar een probleem mee heeft? Moet ik de ander niet gewoon accepteren? Maar haar zus die hier laatst was is op dit moment bezig met meubels te restaureren en wij hadden nog een oude Ikea bank in de garage staan, bekleding verkleurd en gescheurd en alles, op 1 stap van het gat van de deur stond-ie. Daar kunnen we nog wel wat mee, zei mn schoonzus, dus hebben ze stof gehaald en op maat geknipt en alles genaaid en her en der nietjes geschoten en alles en twee dagen later moet je nu eens kijken wat een mooi nieuw bankje. Toen dacht ik DIT DUS!!!! Binnen die 2 dagen had je anders zinloos 8000 keer 3 candies op een rijtje zitten zetten. Maar nu is schoonzus weer weg en daarmee een hoop initiatieven. Had je met dr zus moeten trouwen, hoor ik al roepen, maar nee dat had ik geen dag volgehouden :) mn vrouw en ik passen verder heel goed bij elkaar. Ik moet erbij vermelden dat ze ook een ziekte heeft waardoor ze af en toe minder energie heeft. Maar goed, waarom dan toch een gameverslaving.

Ja ze heeft veel me-time nodig. En ik ook. Maar we hebben zeker ook we-time nodig en dat is al beter dan wat het was (toen we bijna in scheiding lagen) maar nog steeds limietje te weinig.  

Link naar opmerking
Deel via andere websites

10 uur geleden zei Rosee:

@bumperjim ik denk regelmatig na over dat minderen. Ik lees alleen maar overal dat je het jezelf er lastig mee maakt, omdat je de trek in stand houdt. Dus ook al lukt het je, je bent er dan toch meer mee bezig dan wanneer je nooit meer zou drinken. Ervaar jij dat nooit op die manier?

Weet je ik denk er weinig meer over na over alcohol. Soms heb ik nog wel cravings maar dan geef ik nooit toe. (Nou ja nooit, dat is niet helemaal waar volgens mn eigen draadje. "Nooit" is in ieder geval het doel :P )

Als ik een beetje feestelijk uit ga of bij vrienden dan drink ik wel bescheiden wat als de gelegenheid zich voordoet, maar dat is maar zelden en ik maak er geen vaste gewoonte van. Als ik zelf op reis ben voor t werk bv in het vliegtuig drink ik geen alcohol meer, al die oude gewoontes heb ik afgekapt. Ik was nooit een binger, ik was een stress- en ellende-wegdrinker 's avonds thuis en daar ben ik mee gestopt en dat voelt geweldig. 

bewerkt door bumperjim
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja zo moet het @Francoise en daar ben ik natuurlijk al mee begonnen maar het is delicaat. Het loopt zo gauw door elkaar van dat ik die games suf vind naar dat ik haar hele persoon suf vind, zo interpreteert ze dat direct. 2 jaar geleden ben ik vreemd geweest en dit was een van de hoofdredenen dus je kan je voorstellen dat het onderwerp hypergevoelig ligt, de afwijzing ligt voor de hand, maar we moeten hier toch verder mee en meer me-time creëren. 

bewerkt door bumperjim
Link naar opmerking
Deel via andere websites

En ze doet echt wel een hoop andere dingen behalve gamen gelukkig. Driekwart vh huishouden, de belastingaangifte, alles wat administratie is, de busabonnementen voor de kids, noem de hele reut maar op waar ik niks van weet :) Maar de zelfontplooiing die kan veel meer of anders iig. 

bewerkt door bumperjim
Link naar opmerking
Deel via andere websites

10 uur geleden zei Rosee:

Als je erop let heeft bijna iedereen een soort van verslaving: drinken, roken, sporten, lezen, schoonmaken, opruimen, je verdiepen in het spirituele, seks, gokken, gamen, tv kijken, shoppen, spullen verzamelen... alles om de leegte in jezelf te vullen, onbehagen weg te stoppen. Sommige mensen hebben het 'geluk' een relatief 'gezonde' verslaving te hebben waar ze de rest van hun leven mee door kunnen gasn zonder al te verstrekkende gevolgen. Of juist pech? Daardoor verandert er dus ook nooit iets....

Ja, relatief is dat allemaal hè...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik weet het niet @Francoise. Ik denk dat ik iets eerder aan de alcohol zat dan zij aan de games. Het ene heeft het andere ongetwijfeld beïnvloed en andersom. We hebben allebei 20 jaar lang een leegte zitten vullen. Getver het klinkt nu heel triest maar daar moet ik maar ff overheen stappen. 

Laat ik het maar positief benaderen. Meer we-time. Het gaat er niet om dat er niet ge-gamed mag worden.

Daarbij zou ik het wel leuk vinden als ze een interessante hobby zou oppikken. Maar om dat nou alleen maar voor mij te doen is ook weer zo wat.  Dat kan ik helemaal niet eisen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...