Spring naar bijdragen

Dinsdag, 2 mei 2017


jowan

Aanbevolen berichten

Ah ja, kruidenthee, op die manier.
Ja, die drempel... ik weet niet of ik zo uit mezelf zomaar naar AA zou zijn toegestapt, juist ook vanwege die drempel die voor een
groot deel uit (voor)oordelen bestond. Ik had de mazzel dat ik me net had aangemeld voor een 12-stappen behandeling. Hiervoor
hoefde ik niet een drempel over, hier werd ik gedreven door wanhoop.
Tijdens de eerste dag in die behandeling (waar ik overigens 's avonds gewoon naar huis ging, alleen vier/drie keer per week een
middag naar Apeldoorn, vier maanden lang) kreeg ik te horen dat het, om het (12 stappen) herstelprogramma goed te laten werken, zo'n beetje
verplicht was om minimaal één, liever twee of meer meetings per week te bezoeken. Daar hoorde ik ook voor het eerst dat er naast
AA meerdere "Anonieme" gezelschappen bestonden zoals NA (Narcotics Anonymous), CA (Cocaine Anonymous), en nog zo wat..
Mijn counselor wees me met nadruk op NA, waar niet het middel op zich zo centraal staat maar de ziekte verslaving.. voor mij een
gouden greep.
Diezelfde avond ben ik hier in mijn woonplaats meteen voor het eerst naar zo'n meeting gegaan.. tuurlijk ook wel een drempeltje,
maar tegelijk een soort van dwang vanuit die behandeling.
Zo ben ik door een mengeling van dwang, inzicht en zelfoverwinning bij die meetings gekomen.

Die eerste meeting vond ik overigens helemaal niks. Er was alleen een 'voorzitter' en, naast mij nóg een nieuwkomer, uit dezelfde
behandelgroep als waar ik zelf die dag begonnen was. We snapten niet helemaal hoe zo'n meeting ons nou kon 'redden'..
Godzijdank was er die counselor die ons op het hart drukte om niet op een eerste (mindere) ervaring de koers van de rest van ons
leven af te stemmen... ga minstens drie, vier keer én bezoek verschillende meetings.
Zo kwam ik in die eerste jaren wekelijks op vijf, soms zes of zelfs zeven verschillende meetings door de gehele regio heen, zowel
AA als NA en CA.. En juist die mengeling van verschillende groepen heeft mijn starheid en bevooroordeeldheid een stuk minder
gemaakt.. ik kan niet zeggen dat het helemaal weg is, maar ik heb er wel door leren relativeren. Als ik nu nog wel eens gevangen
zit in mijn 'eigen gelijk' kan ik er op een gegeven moment wel weer uitkomen door me soepeler op te stellen, door de soms
waanzinnige manier van mijn denken op de korrel te nemen. Ik schaar dit stukje winst onder het kopje 'nederigheid'.

Achteraf is het altijd makkelijk praten, maar voor mezelf ben ik achteraf wel verbaasd dat het bezoeken van een meeting zo'n drempel
voor me kon zijn. Als er één plek is waar ik me helemaal thuisvoel, dan is het in een meeting met gelijkgestemden.. heb ik wel even
voor moeten zoeken, maar ik heb ze gevonden.

bewerkt door Kohtje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt Koh, voor deze nuancering.

Ik heb niet al te veel keus in groepen...woon in een dorp en moet er een eind voor op pad...wat ik overigens zeker zal doen als het nodig blijkt. Ik probeer er open en onbevangen in te gaan en geef  het de tijd. Die tip kreeg ik ook van mijn maatje.  Ik heb de dichtstbijzijnde groep opgezocht en 'gewoon' gebeld naar het nummer wat erbij stond.  Nu na de vijfde meeting heb ik best het gevoel dat ik hier vooruit kan...me thuis voel. In ieder geval, hoe dan ook is het enorm fijn met lotgenoten te zijn. Die écht snappen waar je het over hebt. En de stappen en zo...tijd....geduld.....stap voor stap.....dag voor dag.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Helemaal mooi en goed, kruidenthee. Het (herstel) werkt als je er aan werkt.
Het klinkt misschien gek, maar ook actief verslaafd zijn was hard werken... pffff, alleen die logistiek al (verschillende winkels/kassa's en
de afvoer van die lege flessen). Het kwam me niet aanwaaien.  :(

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bor hoi, Ik praat even om de refusal heen, maar meer over de onmogelijkheid om te drinken
terwijl je het eigelijk wilt.

Het is een kwestie van doorzetten en het nut op lange termijn zien.
Als je jezelf toestaat om lang niet te drinken zal de weerbaarheid
sterker worden.

Probeer toch eens aan te nemen dat het slijt. Het steeds maar
weer slokjes nemen zal nooit het gewenste resultaat geven.

Een duidelijke keus maken Bor. Wil je echt voor 100% stoppen,
dan kan je stoppen.  Dan is geen berg te hoog.

Blijf je er met een zeker ambivalentie tegenaan kijken, dan wordt het moeilijk.

Duidelijke keuses Bor en trouw aan jezelf zijn. Dan kan het zelfs zonder refusal.

Actie Bor:rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zit er in jouw dorp helemaal geen groep Kruid? Of heb ik weer eens niet goed gelezen. In  mijn dorp wel, tenminste 20 jaar geleden. Vond het ook erg fijn het gevoel te hebben er niet alleen voor te staan hoewel ik toen niet dagelijks dronk.

Zo ben werken kanjers.

bewerkt door bolletje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Terug met wandeling hond 1 door park

Zoon doet nu hond 2

 

Het tegen beter weten in door blijven drinken dagelijks

Om de hectiek wat dit leven meebrengt vol te kunnen houden

Maar de feiten zijn anders

Mijn lijf is tien jaar ouder, dan de laatste  serieuze stop

En de afgelopen 8 jaar was kiling qua alcohol

Natuurlijk periodes dat het beter ging

 

Daar zit je dan

Doodop met pijn in het lijf

De gewone dagelijkse dingen, die steeds zwaarder worden

of gewoon niet meer gaan, zelfs lopen kost moeite

 

Mijn sterkste wapen, de lach en optimisme begint rafelige randen te vertonen

 

Echter ik tel mijn zegeningen

En vertik het om op te geven

 

Nu de afwas

Tot later

 

Dank!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dagpact:

jowan

Rowan

Zbb

Lars

Reacher

Kohtje

Nadia

Lieve

Bor

Spirit

Lost

Goeiemiddag!

Heb meegelezen, heftige verhalen!

Heb zelf nu steeds het idee dat ik het best aankan om 1 weekendavondje wat te drinken, niet meet dan 2 flesjes meenemen en het daar bij laten...maar ben bang dat het een valkuil zal zijn en ik weer opnieuw kan beginnen.

Ben nu 7 dagen "droog"(?), behoorlijk trots erop, waarom duurt het ook zo lang voordat je bij hulpverlening terecht kan!

Fijne dag allemaal!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

12 minuten geleden zei Mai:

Terug met wandeling hond 1 door park

Zoon doet nu hond 2

 

Het tegen beter weten in door blijven drinken dagelijks

Om de hectiek wat dit leven meebrengt vol te kunnen houden

Maar de feiten zijn anders

Mijn lijf is tien jaar ouder, dan de laatste  serieuze stop

En de afgelopen 8 jaar was kiling qua alcohol

Natuurlijk periodes dat het beter ging

 

Daar zit je dan

Doodop met pijn in het lijf

De gewone dagelijkse dingen, die steeds zwaarder worden

of gewoon niet meer gaan, zelfs lopen kost moeite

 

Mijn sterkste wapen, de lach en optimisme begint rafelige randen te vertonen

 

Echter ik tel mijn zegeningen

En vertik het om op te geven

 

Nu de afwas

Tot later

 

Dank!

En je noemt dit "normaal" ? Of is dit toch waanzinnig? Wetende dat je je doodzuipt en tegen beter weten in (!)
Welek zegeningen hou je voor ons verborgen? Want die moeten wel enorm zijn, dat ze op kunnen wegen tegen een doelbewuste, langzame zelfmoord.
Of hou je je zelf toch op een waanzinnige manier voor de gek, tot de dood erop volgt?
Er is hoop, er is een belofte: iedere verslaafde kan stoppen met gebruiken en de dwang naar gebruiken doen wegnemen. Het zit in jezelf, het probleem en de oplossing. Gebruik je laatste restje goede verstand voor het onomkeerbaar is.
Ik gun het je, zoals ik het mezelf en alle anderen gun. Het kan, echt. Maar je moet het wel zelf doen. Het hoeft niet alleen, dat scheelt weer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In de recente posts wordt dus aangetoond wat ik al een poos uitdraag: verslavingsgedrag en gebruik veroorzaakt ernstige levensbedreigende denk-afwijkingen.
Nuchter worden en herstellen vergt een andere nieuwe manier van denken, een sobere en nuchtere manier van denken. Een denken waarin je je voor de volle 100% realiseert dat voor jou alcohol en levensbedreigend gif is. Geen gezellige sociale vriend, zoals dat bij anderen soms lijkt. Wij  hebben een verstoring in onze hersenen, in het beloningscentrum wat verhindert dat we ooit fatsoenlijk met alcohol om kunnen gaan. Dat is verder geen enkel probleem. Er bestaat namelijk een leven zonder alcohol, wat vele malen beter is dan het toch steeds te blijven proberen met zo af en toe een terugval. Dat houdt de ziekte verslaving levend en actief. Daarmee los je alleen je hersens op, geen problemen. Die worden steeds groter om dat je er geen op lost.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 minuten geleden zei Bor:

Lost; Wat is daar de bedoeling van?

1 weekendavondje drinken en dan 2 flessen in die ene avond?
Iemand die geen problemen heeft met alcohol drinkt 2 glaasjes.

Ik mis het gevoel wat ik dan krijg, alles is gezelliger, leuker, ik mis de gewoonte ervan, als i op tv iemand zie drinken krijg ik al zin!

Maar nu je het zo stelt weet ik dat je wel gelijk hebt, maar die drang is er gewoon!

Voor mijn gevoel is het net als dieèten; 1 dag per week je er niet aan houden maakt het vol te houden, zoiets dus...

En okee, ik bedoel natuurlijk wel litersflessen, flesjes klinkt wat beter

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ZBB hoi,

Bedankt. Ik ben er beduidend minder. Het drinken ligt gelukkig achter me.
Zo af en toe schrijf ik nog een stukje en hoop dat het in vruchtbare aarde valt.
We hebben allemaal zo ons gedoe, maar drank is echt hell.

 

Succes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Herkenning prima

Normaal, neen.

 

En mijn laatste krachten gebruik ik om 

om te denken en vooral te doen.

 

Ik zocht hier weer een stukje motivatie

Was al een eind op weg

Tijd voor de laatste stap

 

Dank nogmaals

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja ZBB, nu ik ouder wordt merk ik dat ik erg slecht onthoud.
Het lijkt mij erger dan uitsluitend leeftijd gerelateerd.

Ik heb ook alco polyneuropathie en dus ook een gebrek aan B1 gehad.
Ethanol zelf is ook verwoestend en ook dat kan polyneuropathie geven en de geest oplossen.

Uiteindelijk is het een oplosmiddel. Heel goed voor vlekken en vuil op te lossen etc

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik kon niet geloven dat het door drinken kwam. Ik at niet eens zo slecht en 
slikte 100 mg B1 per dag.
Wel als ik in een binge zat, dan at ik nauwelijks.Maar dan in de kliniek injecties
dat is ook B1. Dus ik dacht, het zit wel goed.

Maar de neuroloog zei dat bij drinkers het maag/darmkanaal niet in orde is en dat B1
pas goed wordt opgenomen als de drank er niet is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...