Spring naar bijdragen

Ik ben


Quinn

Aanbevolen berichten

Thanks, maar nee. Het komt wel goed, this too shall pass. Ik ga geen gekke dingen doen die niet terug te draaien zijn, maar tyfus, ik zit op slot en sta op uitbarsten tegelijk. Ik wil zo graag, maar ik kan het niet. Bang om verkeerd begrepen te worden. Bang om niet serieus genomen te worden. Deja vu, schreef ik dit vorige week niet ook al? Net een hamster in een wieltje. Kan ik niet, of durf ik niet? Vandaag in de groepstherapie verteld dat mijn pa geloofde in een opvoedkundige tik op z'n tijd. Ja joh, opvoedkundige tik en op z'n tijd. Understatement van de eeuw. Maar ik heb besloten om het als een klein beginnetje van het delen te zien. Je moet ergens lichtpuntjes vandaan halen toch?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik wil zo graag, maar ik kan het niet.

Jawel, maar het gaat niet zomaar ineens. Die tredmolen draait nog wel even door waarschijnlijk. Maar elke keer een duwtje in de goede richting geven helpt ook. Op den duur komt het goed. Geef het de tijd. Wij helpen je.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

Ook al praat je er jaren over,je zal nooit achter de reden komen,noch vergeten,noch vergeven.

 

Dit vind ik een beetje kort door de bocht, terwijl ik het tegelijkertijd begrijp. Ik 'geloof' er wel in dat praten (zeker als je dat nog nooit heb gedaan) over dit soort zaken je gaat helpen. Niet bij vergeten of vergeven, maar wel in (een deel ervan) een plaats leren geven waardoor angst bijvoorbeeld eerder te tackelen is. Of bij het plaatsen van situaties die in het leven voorkomen in het nu i.p.v. te blijven vergelijken (onbewust) met toen of zelfs te denken dat het is zoals toen. Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel te zeggen. 

 

Quinn, ik vind je stap moedig en hoop dat je binnenkort het understatement er steeds meer uit durft te halen! Niet dat je nu niet meer verder durft omdat je het klein hebt gehouden.

 

Hele dikke virtuele knuffel :heart:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Waarom erover praten? Omdat ik het al jaren heb weggestopt onder een flinke laag alcohol, drugs en andere quick fixes. En nu dat alles is gestopt, want afgezien van medicatie op recept gebruik ik nou niks meer, verzuip ik er zo ongeveer in. En ik stik, omdat ik geen manier heb geleerd om normaal met dit alles om te gaan. Niet anders dan gaan drinken. Snuiven. Overmatig veel werken. Pillen zoeken. Of het bed van een ander. Wat dan ook, om me maar niet bezig te houden  met dat. En als dat niet stopt, als ik niet alsnog om leer te gaan met dat hele pakket aan rottigheid, dan blijf ik het zelfdestructief aanpakken. Want ik kan het niet verdragen, niet uitzitten.

 

Zoals ik het tot nu heb aangepakt, leg ik de schuld bij mezelf. Straf ik mezelf. Maak ik mezelf langzaam maar zeker dood. Daarvan zeggen ze dat ik het anders moet leren zien. Dat ik geen schuld heb en geen reden om mezelf te straffen. En rationeel weet ik dat ze gelijk hebben hoor, echt waar. Als ik de anderen van zo'n groep hoor, geef ik hen ook beslist nergens de schuld van. Maar toch ligt het bij mij anders. Je weet toch..

 

Nu pillen scoren (van die nette van een echte dokter hè).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ach Quinn, wat je hierboven schrijft is voor mij zo herkenbaar, helaas. Niet helemaal op dezelfde manier als bij jou (bij mij roken, eetverslaving, drank en mezelf jarenlang onderwerpen aan alles en iedereen), maar het patroon is hetzelfde.

Dus ja, praten...............

Voorzichtig, kleine stapjes, soms grote..........

Kan ik, mag ik, durf ik.....

Word ik gehoord, word ik gezien, word ik serieus genomen.

Durf/kan/mag ik mijzelf serieus nemen?

 

Ooit heeft een therapeut mij mijn eigen verhaal verteld in de derde persoon.

Ik kon namelijk niet boos worden op...., ik gaf alleen maar mijzelf de schuld etc.

Tot hij het verhaal vertelde over "een ander meisje"..............

Toen was ik boos.

Zij had geen schuld!

Hoe konden ze!!!

 

Maar als het over mijzelf gaat, blijft het moeilijk.

 

Probeer het lieve Quinn.  :heart:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik geloof wel in praten,therapie, herbeleven desnoods,

maar ook in je lijf erbij gebruiken.

Ik heb gevochten, geboxt, van alles, maar wel in een veilige setting

en met bekwame begeleiding. Mijn lichaam was net als bij vele

getraumatiseerde mensen net een computer. Alles wat ik niet aankon en

weggestopt had was ergens opgeslagen. Doordat ik niet had geleerd, keerde het

zich tegen mezelf. En dat lees ik bij jou ook Quinn.

Het moet eruit. En er zijn lang niet altijd woorden voor, maar het moet eruit.

Blijf je verdoven dan raak je vast, depressief of erger suicidaal, of en daar geloof ik

zelf dus wel in, je ontwikkelt een erge ziekte.

Wat voor mij werkte is niet voor iedereen geschikt, en ik heb ook zachtere technieken ondervonden

ademhalingstherapie, diepe bindweefselmassage, meer alternatieve manieren, en uiteindelijk

Mindfulness om alles te integreren. Ik hoop dat waar jij zit mensen ook meerdere mogelijkheden

in huis hebben. Er zijn reguliere therapeuten die hun methodes uitgebreid hebben met therapieen

die hen zelf ook verder hielpen. Er is veel mogelijk tegenwoordig.

Geef het niet op Quinn, je zult zeker moe zijn, en kwetsbaar. En ook dat is een fase van waaruit je

gemotiveerd kunt raken/blijven om jezelf niet op te geven. Dan is wat je vroeger meemaakte niet ongedaan

gemaakt, maar heb jij er wel het beste meegedaan wat je kon. En, een cliché maar oh zo waar; je komt er dan

sterker uit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wist ik wel basta :rose:

 

Evaluatie was heel verrassend, not. Gisteren ben ik besproken, vandaag kwam mijn pber met het advies van de behandelaars. Sowieso vinden ze dat ik hier nog een periode zou moeten blijven, dus nog zes weken eraan vastplakken. Dit omdat ze er weinig vertrouwen in hebben, of eigenlijk, vinden dat ik er weinig vertrouwen in heb, dat ik gestopt blijf als ik nu vertrek. Geen slecht punt, die accepteer ik. In die periode doorgaan met therapie die wat op lijkt te leveren. Dus gesprekken met de psych, die vrolijke groep, PMT en creatieve therapie. Ik kan niet zeggen dat ze geen vol programma voor me hebben verzonnen. Maar goed, vooruit, tot zover. Eventueel verlof afhankelijk van hoe ik me voel die week. Ook niet onredelijk en ook niet ongewenst. Dus okee, ik ben akkoord.

 

Tot zover.

 

Verder advies is namelijk om hen tijdens die periode te laten zoeken naar een GGZ instelling dichter bij mijn thuis. Say what? Het team aan ongetwijfeld deskundige en verstandige en intelligente mensen denkt niet dat ik over zes weken zover ben dat ik de wereld weer in kan. Dit gezien de depressies en suïcidale neigingen. En dan dichter bij huis, want,zei mijn kalme, koude, zakelijke pber zomaar onverwacht lieverd (ja echt, dat zei ze :face-icon-small-shocked:) we zien je hier wegkwijnen. Ik ben zo blij dat ik mijn handen onder tafel had. Ben bang dat ze ze anders had vastgepakt. Als in, what the fuck? Ik ben potverdorie geen puppy of zorgproject. Okee, dat laatste wel dan. Maar echt, gatver, ga weg, houd afstand alsjeblieft.

 

In elk geval, daar ben ik het dus niet mee eens. Zes tot acht weken nog hier, goed. En daarna wil ik naar huis. Punt uit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oei dat lieverd klinkt inderdaad niet als een professionele houding. Maar zal wel goed bedoeld zijn maar ik zou daar ook niet echt van gediend zijn. Mooi dat je de vervolgtermijn met bijbehorende programma ziet zitten. Snap ook goed dat je daarna wel graag naar huis wil. Maar snap van hun kant ook dat ze dan wat meer garantie willen hebben over je eigen veiligheid en die hebben ze nu nog niet. Komt vast wel. Gewoon rustig aan eerst weer verder! Goed bezig man!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Slaap er een nachtje op, zou ik zeggen.

Ik begrijp de weerstand helemaal. Het gaat er echter minder om wat je wel en niet wilt, maar wat verstandig is.

Je hebt al aardig geïnvesteerd tot nog toe en het zou prettig zijn als dat goed verankerd kan worden.

Zoiets.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Stap voor stap. Niet overhaasten. Een nachtje over slapen. Thuisfront erbij betrekken. Rationeel benaderen. Na blijven denken.

Vandaag schoot ik flink door in mijn uiterste best doen. Overa scherp in zijn en dat ook flink laten merken. Kijk hoe wakker en fit en helder en logisch ik ben! Kijk nou, wat een vooruitgang! Ik ben niet gek, kijk maar hoe goed ik presteer!

Duurde even voor ik doorhad wat ik aan het doen was. Faken. Faken dat alles prima met me is en de sprongen vooruit elkaar in hoog tempo opvolgen. Na nog geen dag was ik al doodop van mezelf. Als ik dit zes weken wil volhouden, ben ik één, vermoeider dan ooit en twee, waarschijnlijk eigenlijk helemaal niets opgeschoten. Want fake it till you make it gaat in dit geval niet werken. Dat weer ik, want dat heb ik vaker gedaan, jaren zelfs. Doen alsof er niks aan de hand is, alles onder controle. Stoere, sterke man heeft niemand nodig. Dat idee. En ik was hier juist heen gegaan, omdat ik wel hulp nodig heb. Stoer en sterk als ik ben. Dat nu ontkennen, maakt de afgelopen tijd alleen maar verspilde moeite.

Dus, risicogeval, get a grip, zet die stomme knop om en laat jezelf nou maar zien hoe kwetsbaar, klein en bang je eigenlijk bent. Als ik mezelf accepteer, ooit, heb ik die verdoving misschien niet meer nodig.

Ooit... op een dag, zal er iemand tegen mij zeggen "jij een drankprobleem? Daar kan ik me niets bij voorstellen!"

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Is dit voor het eerst dat je dit zo tegen jezelf zegt op deze manier? Bedoel ik niets mee. Je hoeft ook niet te antwoorden. Maar ik heb het idee dat je echt enorme sprongen aan het maken bent. Kan dat?

En verder: wat Lars zegt. Mooi inzicht.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...