Spring naar bijdragen

Woensdag 23 december 2015


Yvonne

Aanbevolen berichten

Nancy misschien ben je in een soort rouwproces. Niemand neemt graag afscheid van iets waar hij zich heel lang aan vastgeklampt heeft. Dat heeft gewoon veel tijd nodig. Dat maakt je onzeker. Kan ik het wel af zonder de alc. ben ik sterk genoeg enz. Naarmate je langer droog staat, krijg je meer en meer zelfvertrouwen, en voel je je sterker. :lips:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja zoiets Bolletje, de eerste kerst zonder alcohol voelde ik me nog stoer: kijk, het lukt me !

En nu, tja, het gaat me weer lukken, zeker, maar ......    en verder weet ik het even niet meer.

 

Ik ga boodschappen doen, met baby. Zonnetje nu hier. Eerst maar weer eens aarden. 

Tot later!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor jullie reacties, hier kan ik weer verder mee. Nadenken dus.

Nadenken of VOELEN. Als ik zo'n moment van verlangen heb, dan probeer ik daar op te focussen, naar mijn binnenste te gaan en mezelf te vragen: Yo, wat verlang je nu écht? Vaak is het dan iets als 'liefde', 'veiligheid', 'rust', etc. Dan besef ik dat en weet ik ook dat ik die niet op d bodem van een fles vind. Mij help dat altijd (tot nu toe, inshallah). 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou lees ik al die ervaren "droogstaanders" en zinkt me de moed bijna in de schoenen!!

Dacht dat het naar mate de tijd verstrijkt makkelijker zou worden, leef nu ontzettend van dag tot dag en ben blij en trots op elke dag dat ik niet drink....

Besef nu weer dat het dus echt levenslang is!

Heb ondertussen ook hier geleerd om niet te ver voorruit te kijken. Dusss

Ga maar eens voor de spiegel staan (iets dat ik tijden heb vermeden, kon die "drankkop" echt niet  zien) en mezelf toespreken!!

Vandaag (wederom) de eerste niet nemen!!!

Lieve allemaal: keep going!!

XXX

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Anna, 

Voor mij geldt dat het zeker "makkelijker" werd. 

Nee, het is niet "foetsie weg", maar ik vind dat ook helemaal niet erg. 

Het is er gewoon en ik probeer er juist iets positiefs van te maken. 

Zonder mijn verslaving was ik nooit de persoon geworden die ik nu ben.

En daar ben ik eigenlijk best gelukkig mee.

 

Je gaat hartstikke goed. Laat je niet ontmoedigen. 

Geniet van je nieuwe spiegelbeeld!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lieve Anna,

 

Het wórdt ook steeds makkelijker. Ik heb alleen m'n strijd tégen m'n verslaving opgegeven om daarvoor in de plaats

een drankvrij leven in te richten mét m'n verslaving maar zónder gebruiken.

Daarvoor moest ik anders tegen het leven aan leren kijken.. Hoe dat moest daar had ik geen idee van. Maar met hulp

van de 12 stappen en de mensen die daar échte ervaring mee hadden opgedaan, had ik een leidraad in handen om

aan de slag te gaan... dát vergt wat oefening, maar wordt steeds vanzelfsprekender.

 

En met van dag tot dag leven is helemaal niets mis. Dat heb ik mezelf heel erg aan moeten leren om m'n leven overzichtelijk te houden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

........................

Wat ik ervan begrijp wordt het niet leuker of mooier als je gestopt blijft

maar wel hanteerbaarder..................

 

Mijn ervaring is dat het juist wel veel mooier en leuker wordt. Ik ben niet alleen gestopt met gebruiken, ik ben ook serieus aan mezelf aan het werk, en dat is heel leuk.  Niet steeds even gemakkelijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vind ik niet jowan.

Stop ik met gebruiken en dan begint de ellende, althans bij mij, pas echt.

Wat een bende heb ik achter gelaten en dat mag ik opruimen,

vaak valt het niet meer op te ruimen. Dan nog wat ik tegenkom wat ik altijd verdrukt heb door middel van

gebruiken..dat komt er nog eens over heen.

 

En nee, dat is niet leuk en zeker niet mooi allemaal.

Ik schrijf ook over mijn eigen ervaring en over wat ik doe en hoe ik het doe. Dat is niet de enige manier, dat is mijn manier. Daar is geen copyright op: je mag het kopiëren.......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ehhh......ik schreef kopiëren, maar dat wil ik herzien. Dat gaat niet werken. Je zou het moeten implementeren om het te kunnen laten werken.

Gewoon de map "Windhoos" naar een ander computer kopiëren laat die computer echt niet werken. Je zult het echt van grond af aan moeten installeren.

(Hou je stil, ploffie.....)

 

Op de groepen zeggen we vaker: Je moet de woorden niet alleen lezen, maar je moet ze ook leven. Daar gaat het uiteindelijk om.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb het echt gedaan. Net weer boodschappen wezen doen en stond weer met die wodka in mijn handen, ondanks mijn arresleepact. En ineens ging er een knop om en heb de fles teruggezet. Ben nu wel blij, maar ook wel angstig. Ik vind het heel jammer dat de behandeling nog niet kan beginnen omdat er zoveel aanmeldingen zijn. Maar ik moet het zonder hulp ook kunnen. zal wel met vallen en opstaan gaan, maar vandaag wordt weer een alcoholvrije dag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

overigens zou ik me best voor kunnen stellen

dat, na het stoppen met drinken, 

en het overzien van de bagger die je achtergelaten hebt

dat te veel is om aan te kunnen. 

Gewoon domweg te veel. 

 

dus die keiharde zekere: "dan wordt het leuker"....... moah.....

 

voor mijzelf was het best wezenlijk

om me te realiseren dat ik nog maar op de helft van mijn leven zat. 

Dat gaf me het besef/gevoel dat het nog de moeite waard was. 

Dat had ik toen wel nodig, denk ik. 

Dat gevoel van onmetelijk had ik ook. Gelukkig was er de suggestie het één voor één en dag voor dag aan te pakken. Het hoeft niet allemaal ineens en het hoeft niet perfect.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik erger me mij er weleens aan als mensen ineens denken de hemel op aarde hebben 

gevonden te hebben als ze gestopt zijn met gebruiken.

Dat is lang niet bij niet iedereen zo, bij mij tenminste niet.

 

Dan denk ik; Waarom gebruikte je dan want prettig vond je het niet

dus je hebt met tegenzin gezopen of zo?

"Hemel op aarde" is misschien wat overdreven… Of toch niet? Bij mij heeft stoppen echt heel veel veranderd, in positieve zin, op alle vlakken van mijn leven. 

Ik begrijp dat dat voor jou anders ligt, en dat vind ik oprecht jammer voor je, of niet, als jij er vrede mee hebt.

Maar om je vraag te beantwoorden: Ik heb inderdaad deels met tegenzin gezopen. Maar ook: ik wist gewoon niet beter. Het was toen, voor mij, op dat moment, de enige keuze. Zo leek het althans. Ik kon gewoon niet zien hoe het ook anders kon.

De verandering kwam zowel van binnenuit als door gedragsverandering.

Ik kreeg meer inzichten in mijzelf en mijn patronen, door een periode in het buitenland (andere context), een levensveranderende ervaring, een goed boek, het forum. En door te stoppen kwam er nog meer ruimte, werd er nog meer zichtbaar.

Ik gun jou dat ook zo, dat jij jouw "knop" vindt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

He wat naar dat je bos wordt gekapt, spuddie. :(

 

Ik denk dat het niet uitmaakt of het wel of niet leuker is zonder alcohol. Er is geen andere keus dan te stoppen met drank. Het lichaam gaat er aan kapot. En er ontstaan allerlei maatschappelijke problemen die alleen maar erger worden.

 

Eenzaamheid is voor mij voornamelijk tijdens de spits moeten reizen met het OV. Kerst alleen vind ik niet eenzaam.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja ik lees het wel hoor Yoga en Fruit.

 

Maar het komt op mij over alsof ik gewoon stop met drinken en verder gebeurd/ veranderd er niks.

Dat weet ik niet of jullie het zo bedoelen maar zo komt het wel op mij over

en dat is niet zo.

Als dat wel zo was zou ik niet eens stoppen want ik zou dan niet weten waarvoor en waarom,

en als die druk dan opgevoerd wordt om te stoppen, wat ik mee gemaakt heb, drink ik alleen maar meer.

 

Maar het kan ook andersom bij mij; zoals nu heb ik een doel.

Maar als die lat te hoog gelegd wordt...

 

Dan denk ik; Laat me maar "laat me" is ook weer zoiets gevaarlijks.

En zo analyseer ik me kapot.

 

Denk toch dat het beste is om me te laten daarin en als ik dan aangeef waar mijn grenzen liggen dan komt het wel goed.

En dat bepaald maar 1 iemand en dat ben ik zelf; van en door mezelf.

Egoïstisch? ja. Drinken is ego maar stoppen ook.

Telkens redeneren, slimmer willen zijn, woordspelletjes, tactisch denken. Typisch gedrag voor een verslaafde. Daarmee oefenen ze controle uit, houden ze de zaken (en hun drinken) in de hand. Je analyseert je hopeloos. Als je nou eens gewoon ging proberen te begrijpen en invoelen wat je aan goedbedoelde suggesties krijgt, zou je merken dat je wat op schoot. Want met wat je nu doet, schiet je voor geen meter op.

Overgave, eerlijkheid, openheid van geest, bereidwilligheid.

 

En voor mezelf: G E D U L D..........

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jowan reageert op Agnieta en ik wil daarop wel even reageren.

Analyseren kan iets zijn wat je heul lang deed en wat net zo lang tevens een belangrijk gevoel van veiligheid gaf; in mijn geval omdat ik zeker weten wil hoe de dingen voor mijzelf werken en omdat ik geen meutes en massa's achterna wil hollen, omdat ik immer nog zoek naar wie ik zelf nu eigenlijk ben. Te samen met de analyses en de vragen zet je iets neer, een beeld, al dan niet van ego vervuld (of welke rommel dan ook), maar dan blijft het nog een beeld van jezelf. Dit ben ik.

Ja, ... dus blijft de een maar vragen stellen en is de ander heel straight. Dat straighte is oprecht bewonderingswaardig vind ik en niet voor ieder weggelegd.

 

Sommigen roepen op hun sterfbed misschien nog wel "waarom" ?  ik denk dat ik dan ook nog wel allerlei antwoorden bedenken zal. ;)

 

En nu maar even wat eten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...