Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Alcohol is op dit moment geen probleem, ik drink niet. Bijna niets kunnen al vijf maanden, bijna permanent op bed, dat vind ik moeilijk. Ik balanceer tussen hoop (longcovid is neuroplastisch, er is niet echt iets kapot in mijn lichaam, ik kan en zal genezen en weer voluit leven en daar doe ik alles voor wat ik kan verzinnen) en wanhoop (zoveel mensen zijn al jaren ziek, ik word ook vast nooit meer beter).

En ook: wat heeft het allemaal voor zin, dood ga ik toch, wat een gedoe het leven.

Maar ook: Gisteren was ik een uurtje als vanouds zo blij, zingend, dansend, grote smile op mijn gezicht. Die vreugde borrelt gewoon op, dan maakt het me geen bal uit of het zin heeft maar vier ik gewoon het leven.

Geplaatst
1 uur geleden zei Yana:

Alcohol is op dit moment geen probleem, ik drink niet. Bijna niets kunnen al vijf maanden, bijna permanent op bed, dat vind ik moeilijk. Ik balanceer tussen hoop (longcovid is neuroplastisch, er is niet echt iets kapot in mijn lichaam, ik kan en zal genezen en weer voluit leven en daar doe ik alles voor wat ik kan verzinnen) en wanhoop (zoveel mensen zijn al jaren ziek, ik word ook vast nooit meer beter).

En ook: wat heeft het allemaal voor zin, dood ga ik toch, wat een gedoe het leven.

Maar ook: Gisteren was ik een uurtje als vanouds zo blij, zingend, dansend, grote smile op mijn gezicht. Die vreugde borrelt gewoon op, dan maakt het me geen bal uit of het zin heeft maar vier ik gewoon het leven.

Yana, ik wou dat ik iets kon zeggen waar je wat aan had. Ik zeg nu niet “sterkte” of zoiets. Heb je al vaak genoeg gehoord. Op het moment dat iemand zoiets zegt, denk je bij jezelf  “ruil dan maar even met mij”. Maar tijd gaat voorbij. De mogelijkheid “ik kan en zal genezen en weer voluit leven” is er gewoon!! Later zeg je, “man, wat had ik het moeilijk toen. Zo lang, zoveel pijn. Ik ben blij dat ik toen de hoop niet heb opgegeven”. Dat uurtje van blijdschap dat je gisteren had, is een voorbode, een kaars in de verder volledige duisternis. Je geeft nu daarvan iets aan mij. Dat is lief.

Geplaatst

@hub02 met jouw kijk op de wereld ben ik het volledig eens. En ik lees dat jij erg gevoelig bent. Dat herken ik ook. Heb daar nu medicatie voor omdat ik anders de hele dag zit te janken.

Morgen weer..👍

Geplaatst
9 uur geleden zei karin123:

@hub02 met jouw kijk op de wereld ben ik het volledig eens. En ik lees dat jij erg gevoelig bent. Dat herken ik ook. Heb daar nu medicatie voor omdat ik anders de hele dag zit te janken.

Morgen weer..👍

Karin, ik snap dat we moeten "functioneren". Moeten! We worden geboren als hamsters in een tredmolentje (onze opvoeding, ons aangeleerd rechtvaardigheidsgevoel). Ik loop daarin zonder ergens te komen. Waarom wil  je jouw gevoelens (met medicatie) veranderen?  Misschien ben je wel goed genoeg zoals je nu bent? Ik wil niet iets van jou horen wat je eigenlijk niet kwijt wil. Ik denk dat ik naar antwoorden zoek op vragen over mezelf.

Geplaatst

Klopt wat je zegt. We mogen als klein kind al niet meer doen wat we willen. Op de basis school leer je al luisteren naar wat je voorgedragen wordt. Volledig tegen de natuur in. Goed bezig met z'n allen. Er gaan van die filmpjes rond van zo'n gezin die leven in een gemeenschap waar ze helemaal zelfvoorzienend zijn. De kids daar leren dus al vanaf peuter hoe het leven echt is. Briljant toch? Eerlijk eten en goede sociale vaardigheden. Je leert in de praktijk het enige dat je eigenlijk hoeft te weten. Natuurlijk kun je jezelf scholen als je een knappe kop hebt. Waar kan ik tekenen?

Geplaatst (bewerkt)

@Mariposa, We kunnen niet tekenen voor een normale structuur. Er is geen plaats voor goede modellen waarin we op normale wijze met elkaar kunnen omgaan. Er zijn altijd wel mensen die het beter weten dan wij, en die mensen hebben de steun van de domheid van de meerderheid. Tja, en die maken helaas de dienst uit, over ons, en over onze denkbeelden. Je kunt geen plaats creëren voor mensen die nadenken, of het anders willen doen. Trump,  Poetin, Rutte, de goedgelovige stemmers van onze democratie, zullen er een bom op gooien als hun dat uitkomt.

bewerkt door hub02
spelfout
Geplaatst
31 minuten geleden zei Mariposa:

En er zijn veel goedgelovige stemmers.... (helaas)

Ik heb geen kinderen. Ik heb ook nog nooit gestemd. Gelukkig ben ik ook op dat gebied geheelonthouder😀

Geplaatst
Op 26-2-2026 om 03:37 zei hub02:

Ik ben een nihilist. Mijn denkpatroon wijkt af van het algemene. Ik ben niet geboren om te leren. Ben ik er om te leren wat ik in een volgend leven beter kan doen? En heeft mijn volgend leven dan hetzelfde doel? Als zoiets al bestaat, dan wil ik later graag als schildpad verder. Het percentage ignoranten is in elke groep (Christenen, Boeddhisten, democratie-stemmers etc.) even groot, maar het is juist die groep die de aarde beheerst. Ze doen maar wat. Er sterven elke dag 20.000 mensen door honger. In een maand heb je het totaal aantal doden van de Oekraïense oorlogsslachtoffers. Veel mensen weten alles over Oekraïne, en dat mag wat kosten. Het aantal hongerdoden kent men niet, want dat is niet in het nieuws. Ik kan mij niet weren, ik word overstemd door de wijsheid van de meerderheid. Ik heb geen kinderen, aan mij ligt de overbevolking niet. Ik was altijd vegetariër, misschien was ik dat nog steeds geweest als Rutte mij geen corona spuit had laten zetten. Door mij worden er geen kippen en varkens mishandeld. Ik kan misstanden niet veranderen, maar ik probeer er niet aan bij te dragen. Oudjes hebben niets geleerd en de jeugd zal niets leren. Ik weet niet of mijn nihilistische houding eigenlijk zo slecht is voor de wereld. Een ding weet ik wel zeker. Drinken is nergens goed voor. Ik ben bezig met samenrapen. Misschien lukt dat nog, onthouding van “meedoen” kan nooit kwaad. Ik ga er nog eens voor. Morgen.

Dit is de eerste keer dat ik hier reageer omdat ik een poos weg ben geweest (ban). Ik herken een groot stuk in je denken maar van toen ik veel jonger was. Was op de lagere school al bezig met honger en milieuvervuiling (mijn leerkracht destijds noemde mij quasi spottend een greenpisser), daarna filosofie, psychologie, verzet tegen het systeem... 
Ondertussen midden veertig en ben ik veel rustiger geworden op dat vlak door het besef dat er slechts weinig individuen in ons bestaan zijn, die echt de macht hebben om radicale veranderingen door te voeren. Wat niet wilt zeggen dat ik het compleet opgegeven heb, maar ipv van boosheid en zinloosheid probeer ik mijn energie te steken in mensen te helpen. Gewoon simpele dingen als mijn wekelijkse plogronde (zwerfvuil ruimen), een dakloze helpen, in de kroeg luisteren naar iemands problemen, zo min mogelijk aankopen (ook geen kinderen), eens aanbellen bij die buur die al een poos zijn huis niet verliet, een asielhond adopteren,...

Nog steeds ben ik ervan overtuigd dat ons bestaan zinloos is en dat leven een periode van lijden is, maar dat weerhoudt me er niet langer van om toch te proberen dit lijden iets te verlichten en daarom niet voor mij maar voor de wezens met wie ik in contact kom.  
Als je nog wat lectuur kunt gebruiken raad ik je op dit vlak Peter Singer, Zizek, Patricia De Marteleare, Naomi Klein,... aan met als absolute uitspringer Ethics into action. 

Sorry als dit te ver off-topic ging. 

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Nieuwe aanmaken...