Oskar Geplaatst %s om %s Rapport Share Geplaatst %s om %s 1 uur geleden zei Claudius: Bravo dat je ondanks die huiselijke ruzies niet naar verslavende middelen grijpt. Is er geen oplossing voor die ruzies? Jawel. Vandaar ook die gekke zwaan ineens. Ik had wel eens de neiging mij na steeds mislukkende pogingen, wanhopig of gefrustreerd terug te trekken in mijn rookhol. Nu deze is gesloten zet je er nog een keer extra de schouders onder. En dat werkt. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Spud Geplaatst %s om %s Rapport Share Geplaatst %s om %s Ik wil nog even de aandacht vestigen op alle mensen die wel hun best doen om met ons mee te doen maar zich niet altijd gehoord voelen. Voor mij is het makkelijk om in te breken maar ik begrijp ook wel dat sommige mensen het daar moeilijk mee hebben. Mijn advies is dus luister ook naar hen. Voor de ondersteuners en voor jezelf, kom voor jezelf op, vertel je verhaal en vertel iedereen ook dat je soms feedback mist. Vooral het uitspreken van mijn onzekerheden, kreeg toegang in deze groep. Ik heb mezelf een beetje aangeleerd om te vragen om reactie en feedback, jij kan dit ook. Het is minder leuk dan een spontane reactie, maar een reactie is leuk en dan weet je ook hoe je het kan houden: Stormy reageerde hierop 1 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Lika Geplaatst %s om %s Rapport Share Geplaatst %s om %s 3 uur geleden zei Spud: Mocht er nog iemand een tip hebben om die eeuwig durende discussie in je kop tussen je nieuwe zelf en je verslavingszelf stop te zetten of te pauzeren hoor ik dat graag. Toen ik stopte met proberen, maar besloot was de discussie over. Oskar, bumperjim en Yana reageerden hierop 3 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Claudius Geplaatst %s om %s Auteur Rapport Share Geplaatst %s om %s 5 uur geleden zei Lika: Toen ik stopte met proberen, maar besloot was de discussie over. Dat lijkt voor mij nog te makkelijk Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
bumperjim Geplaatst %s om %s Rapport Share Geplaatst %s om %s (bewerkt) 7 uur geleden zei Lika: Toen ik stopte met proberen, maar besloot was de discussie over. Ja dit is een essentieel idee. Wanneer je met jezelf in discussie gaat eindigt het vrijwel altijd met een fles die open gaat. Dus die discussie moet je voorkomen door het besluit al eerder te nemen. Ik leg altijd de parallel met hardlopen: als ik 's ochtends wil gaan hardlopen en ik weet dat het -4 gaat zijn of regen, dan leg ik de avond van tevoren alle spullen klaar, ga ik vroeg naar bed, zet de wekker op het juiste moment, ik kijk alvast ff wat ik ga ontbijten, echt alles tot in de puntjes voorbereid en dan gaat het ook gebeuren, want alles is al in gang. Als je dit (hardlopen, natuurzwenmen, of wat voor n activiteit dan ook die even doorzetten vereist) vaak doet, is het denk ik een uitstekende oefening voor het niet-drinken. Ook dat heeft voorbereiding nodig: geen alcohol in huis hebben, boodschappen al gedaan hebben, overdag voldoende drinken, rond borreltijd al een andere activiteit gepland hebben, sociaal excuus al verzonnen, enz enz. Koning Alcohol doet namelijk hetzelfde in je hoofd wanneer jij het niet doet en die plant het natuurlijk de andere kant uit. Dat kan je voorkomen. %s om %s bewerkt door bumperjim Oskar en Wendy75 reageerden hierop 2 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Claudius Geplaatst %s om %s Auteur Rapport Share Geplaatst %s om %s @bumperjim Ik denk dat mijn verhaal met alchohol toch wat anders was in mijn ergste periode. Ik stond op met alchohol te drinken, ik dronk heel de dag door tenzij dat ik sliep, maar telkens bij een wakkere moment was de eerste reactie naar de frigo gaan. Waarschijnlijk is dat ook de reden dat ik nu zo worstel met mijn verschuivingen naar andere middelen om een zelfde effect te bekomen. Ik herken wel de voorbereiding toen ik nog veel fietste. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Oskar Geplaatst %s om %s Rapport Share Geplaatst %s om %s (bewerkt) Die periodes van vanaf de vroege ochtend doordrinken totdat je omvalt heb ik ook gekend @Claudius. Toch zie ik net als @Lika en @bumperjim dat het aankomt op het nemen van een duidelijk besluit en je daar vervolgens aan houden. Het komen tot dat besluit is bij mij een heidens karwei met veel struikelen, vallen, zuchten en tobben. Maar als het besluit eenmaal weloverwogen en vol overtuiging is genomen blijkt het ineens een stuk eenvoudiger dan je dacht. Want het is die eeuwige discussie met jezelf die je sloopt, meer nog dan de drank zelf. Die alsmaar knagende twijfel of je het nu wel of niet zult doen. Of je situatie erg genoeg is om het op een zuipen te zetten of dat je nog even sterk moet zijn. Of dat je juist omdat alles zo gezellig is misschien niet nog een keertje los mag gaan. En het schuldgevoel achteraf als het toch weer is ontaardt. Als je je simpelweg houdt aan je eenmaal genomen besluit garandeert dat geen probleemloos leven, maar het scheelt wel dermate veel gezeik en getwijfel dat het allemaal wel een heel stuk lichter gaat voelen. %s om %s bewerkt door Oskar Yana reageerde hierop 1 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Wendy75 Geplaatst %s om %s Rapport Share Geplaatst %s om %s Ik had het gisteren ook. De hele dag alleen thuis, drank in huis. Stond even op het punt om er eentje te nemen, bij wijze van 'afscheid, nog één laatste', maar uiteindelijk niet gedaan. Het voegt niets toe. En door de wijsheid van het forum heb ik het ook niet gedaan. Gewoon de eerste niet nemen. En dat heb ik dus niet gedaan, want het zou inderdaad de eerste weer geweest zijn en niet de laatste. Zo blij met jullie! Lika, Ayla89, rapilos en 1 andere reageerden hierop 4 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Claudius Geplaatst %s om %s Auteur Rapport Share Geplaatst %s om %s Ik denk niet dat ik het momenteel zou kunnen, alchohol in huis hebben en er niet van drinken, bravo @Wendy75 Wendy75 reageerde hierop 1 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Emmy Geplaatst %s om %s Rapport Share Geplaatst %s om %s @Wendy75 Goed dat je het niet gedaan hebt! Hier momenteel even alle drank uit huis of achter slot en grendel. Zo lang ik het niet zie denk ik er bijna niet aan. En de drempel om het te gaan halen is gelukkig net iets te hoog. Wendy75 reageerde hierop 1 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
lady jane Geplaatst %s om %s Rapport Share Geplaatst %s om %s Er staat al maanden een fles wit in de koelkast, de laatste gasten dronken ook niet. En mijn kinderen die straks komen, ook al niet. Dus hij staat er nog wel even, of ik schenk m via zo'n armenkastje, in de hoop dat de ontvanger geen drankprobleem heeft. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
bumperjim Geplaatst %s om %s Rapport Share Geplaatst %s om %s (bewerkt) Ik heb het spul het liefst in de kelder. Ik trek de koelkast x keren per dag open en dan wil ik het niet steeds zien. Niet dat het dan meteen open moet, maar ik denk liever gewoon aan wat ik echt wou in de koelkast. Zo'n standaardformaat fles wijn is eigenlijk veel te groot, en eenmaal open is de houdbaarheid natuurlijk naadje. We hebben een vriendin die graag één (1) glas rosé drinkt en daar 3 uur lang over doet 😳. Dat is voor mij een valkuil want als ik me niet mentaal schrap zit dan zit ik meteen op een hele fles (-1 glas) rosé. En als ik dat niet doe, wat moet je dan verder met een aangebroken fles. Dan heb ik het net zo lief gewoon niet in huis. J'emmerdant, zoals de nederlanders zeggen 😜 %s om %s bewerkt door bumperjim Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Bob Geplaatst %s om %s Rapport Share Geplaatst %s om %s Je kunt toch ook zo'n klein flesje rosé kopen om iets voor die vriendin in huis te hebben. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
lady jane Geplaatst %s om %s Rapport Share Geplaatst %s om %s .......... en in de kelder bewaren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
bumperjim Geplaatst gisteren om 05:50 Rapport Share Geplaatst gisteren om 05:50 Ik kan me niet herinneren dat ik die kleintjes ooit ergens heb zien staan hier, maar dat kan selectieve alcoholistenblindheid zijn 😁 ik zal eens kijken wanneer ik in de stad ben. lady jane reageerde hierop 1 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen
Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten
Account aanmaken
Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!
Registreer een nieuw accountAanmelden
Ben je al lid? Meld je hier aan.
Nu aanmelden