Spring naar bijdragen

Dinsdag 4 juni 2024


Aanbevolen berichten

Openlijk en eerlijk minderen of drinken is niet sjoemelen. 
 

Sjoemelen betekent 'knoeien, smokkelen' en is ontleend aan het Duitse schummeln. De etymolgiebank legt ook een link met schommelen en schrobben dat “bij overdracht [is] ontstaan uit 'zich snel heen en weer bewegen', waaruit dan anderzijds ook een betekenis 'bedriegen' kon ontstaan.”

Link naar opmerking
Deel via andere websites

44 minuten geleden zei Reacher:

 

@Musashien @bumperjim als ik @fleurtjegoed heb begrepen is het bij succesvol minderen ook een kwestie van patronen doorbreken. 

Eigenlijk is dat het hele eiereten denk ik. Omdat vrije wil maar heel relatief is, veel van wat ik doe is gewoon een patroon dat zichzelf "doet" als het ware. Onbewust onbewust.

Ik vraag me ook af of het met koffie te maken heeft. Het stressniveau dat ah eind vd dag daalt en samengaat met trek in alcohol, is dat verbonden aan een cafeïne gehalte dat daalt? Als ik 's ochtends minder koffie drink (ik kan wel janken bij de gedachte want DAT is pas echt een verslaving 🤣), drink ik dan minder alcohol? En heb ik daardoor 's ochtends minder koffie nodig?

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 minuten geleden zei Roberto:

Beste mensen,

Na een maandenlange terugval sta ik nu één dag droog.
En wat lees ik vandaag op deze dagdraad: de helft zit hier gewoon te sjoemelen.

Lol ik stond gisteren ook droog, wacht nou eerst maar het eind vd week af 😜

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik voel mij ook niet aangesproken als sjoemelaar want ik probeer hier op het forum open, eerlijk en transparant te zijn over mijn drankgebruik, nog belangrijker naar mezelf toe. Dat betekent niet dat ik elk glas hier moet melden, doe ik ook niet over mijn toiletgebruik. 
ivm de positieve activiteiten, mede daarom overweeg ik ik september een nogal zware studie aan te vatten (ja, dat hoort bij mijn definitie van ‘leuk’) met lesdagen op vrijdag en zaterdag. Dat zou een serieuze stok achter de deur zijn. En toch is er nu ook al een stemmetje dat zwaar in paniek schiet omw minder vrije (lees: drink-) dagen. 

bewerkt door Musashi
Link naar opmerking
Deel via andere websites

goeiemooiemorgen frummers
ik zie minderen voor verslaafden
als een hele tijdrovende bezigheid.
zo herkenbar ook, incl. het sjoemelen.
het woordje eigenlijk bij @Musashi
de woorden 1 a 2 (hoe vaak slechts 1?)
het moment van kopen.........
alleen de link naar koffie is nieuw voor me.
dat is trouwens bij mij gebleven die koffieverslaving.
maar het bezig bijven met alcohol is gelukkig weg.

bewerkt door lady jane
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is pas sjoemelen als het niet in lijn is met je eigenlijke doel of je geadverteerde doel.

Anders heet het gewoon een glaasje drinken.

Als ik 1 à 2 koppen koffie drink heet het ook geen sjoemelen, terwijl het toch een verslaving is. 

bewerkt door bumperjim
Link naar opmerking
Deel via andere websites

nee dat bedoelde ik niet, ik vind woorden als eigenlijk zo nietszeggend
of alleszeggend?
het heeft geen betekenis behalve aankondigen vd "zonde" 
maar het is wel een ondermijnend woord.
met lijnen vroeger op een feestje, kwam het gebak langs
ik ben "eigenlijk" aan het lijnen (maar vooruit dan maar omdat je zo aandringt)
dat woord valt zo op bij mij omdat ik het te vaak gebruikt heb denk ik.

bewerkt door lady jane
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik zat net tennis te kijken
terwijl ik "eigenlijk" wilde gaan zwemmen haha
gelukkig won Djocovic
en kan ik nu alsnog

 

wat mij helpt bij zo'n gedachte; laat dat woord eigenlijk eens weg, dan heb ik mijn antwoord al, dan is de keus al gemaakt.

fijne dag!

bewerkt door lady jane
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Onder sjoemelen versta ik: jezelf voor de gek kunnen houden.
Wil je twee glaasjes drinken dan worden het er drie.
Wil je één keer per week drinken dat wordt het twee keer per week.
Dat soort dingen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vind het een beetje vrijblijvend om iemand ervan te beschuldigen tegen zichzelf te liegen. Hoe moet je je daar nu weer tegen verdedigen?

Als het gebaseerd is op het idee dat iedereen die af en toe alcohol drinkt een sjoemelaar en een leugenaar is, of ze nou wel of niet op een serieuze manier proberen gematigd te drinken en daar eerlijk over zijn, dan is de kritiek wat mij betreft niet ontvankelijk.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens mij ben je hier, op het forum, in deze context, aan het sjoemelen als je zegt niet te drinken, maar dat wel doet. Of als je je meldt voor het dagpact (of jaarpact etc.), toch drinkt en het niet zegt. 

Als je mindert, soms wat drinkt, weet ik veel wat voor afspraak met jezelf hebt, dan moet je dat zelf weten. Geen verantwoording verschuldigd, geen gesjoemel. 

Los daarvan, jezelf voor de gek houden, staat eenieder natuurlijk altijd vrij.

We gaan samen therapie lunchen, enig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee dus geen leugenaar, dat zeker niet. Bij ons wordt sjoemelen ook gebruikt in de context van ‘sjoemelen met de belastingen’ i.e de kantjes er wat aflopen. En als ik eerlijk ben met mezelf en jullie, dan jawel, dan zie ik wel gesjoemel in die constante onderhandelingen met mezelf want dan verlies ik vaak. Vermoeiend Idd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen,

@Freekiefijne vakantie!!

@Roberto begin is gemaakt, nu doorzetten en niet een excuus gaan zoeken en het laten afhangen van anderen!

@ikkanhet ♥️

Heel lang gecontroleerd geprobeerd te drinken. Soms ging dat een tijd lang goed. Zeker als ik mij aan de hoeveelheden hield die ik met mijzelf had afgesproken. En nog trotser als ik dan minder had gedronken. Dat stimuleerde mij dan om bv. een paar dagen helemaal niet te drinken en kon ik gerust weken volhouden Maar ik was er dus wel altijd mee bezig ( heel vermoeiend vond ik dat). En als ik mij niet aan de hoeveelheden hield dan baalde ik van mijzelf en was het een vrijbrief om maar helemaal los te gaan want het was toch al mislukt. Regelmatig geraakte ik dan in een binge. Daarom geeft het helemaal niet drinken mij veel meer rust, controle en overzichtelijk.

Met de kittens gaat het goed. Wel heel druk mee. Alleen sinds gisteren gaat Mimi ze verplaatsen uit de bak naar andere plekjes. Ik leg ze dan steeds terug maar ze is eigenwijs en blijft dit gewoon doen. Eerst nam ze er maar 2 mee en dan blijft de rest alleen liggen. Dat lijkt mij niet goed. Dacht eerst afstoten. Helemaal in de stress. Schijnt heel natuurlijk gedrag te zijn. Ook in het wild. Daarmee geeft ze aan dat zij een veiliger plekje zoekt/wil voor de kittens. Had een hele luxe bak met van alles erop en eraan. Nu gewoon een simpele lage doos op een meer beschutte plek, niet teveel licht en geluid. Dit lijkt zij meer te waarderen. Afgelopen nacht had ze de kittens wel allemaal in mijn bed gelegd. Gelukkig wel allemaal nu. Toen ik wakker werd even geknuffeld en ze allemaal weer in de doos gelegd waar zij ze goed aan het voeden is. Je ziet ze met de dag groeien. Vanaf komende nacht 5 nachtdiensten. Wel even spannend en laat haar gewoon in mijn slaapkamer(ik verschoon mijn bed wel om de dag, geen probleem). Dat lijkt mij voor nu de veiligste plek. Durf ze nog niet alleen bij de andere katten te laten en zeker bij mijn rode kater niet. Die wil al met ze spelen en dat kan nog niet. Ik laat ze wel elke dag 2 keer een uurtje in de doos in de huiskamer om ze aan elkaar te laten wennen. Genoeg tekst sorry haha.

Fijne dag allemaal

bewerkt door Smaragdie
Toevoeging.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor jullie reacties gisteren @bumperjim en @Reacher

Het is idd een flinke verandering voor mij.

Ik ga eens even bij lezen onder het genot van een lekker bakkie pleur van @Yvonne

Vandaag minder last van spanning. Redelijk op tijd opgestaan. Gordijnen open gegooid en gaan!!!

Repetitie vanavond en inmiddels onmisbaar geworden bij mijn nieuwe mannen. Ik word ontzettend gewaardeerd, omdat ik er gewoon altijd ben.

Geen rotsmoezen meer, omdat ik weer eens een keer teveel heb gezopen. Ik zie er met de optredens gevaarlijk uit, want ik ben een vrouwelijke piraat.

Verleden week hadden we veel bekijks, toen we samen een ommetje gingen maken, tijdens een festival. Ik hou van verkleden, omdat ik ook op toneel heb gezeten, vind ik het machtig om in een rol van iemand anders te kruipen en zeker de rol van een vrouwelijk piraat is erg leuk!

Blijf jullie toch af en toe even vervelen hier, want het gaat nu wel goed, maar ik snap soms niet waar mijn spanningen vandaan komen.

Gelukkig stond ik dus vandaag wat beter op.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Quinn:

Volgens mij ben je hier, op het forum, in deze context, aan het sjoemelen als je zegt niet te drinken, maar dat wel doet. Of als je je meldt voor het dagpact (of jaarpact etc.), toch drinkt en het niet zegt. 

ik ben wat meer zwart-wit denker, dit valt bij mij onder de categorie liegen. sjoemelen en marchanderen doe je meer met jezelf. Vaak in stilte, best tricky natuurlijk, want waar is de grens tussen sjoemelen en liegen dan?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...