Spring naar bijdragen

Maandag 11 maart 2024


Aanbevolen berichten

Goedemorgen lieve Frummers

@lady jane jij weer lekker thuis en je rugzakje gevuld met mooie momenten, lekker hè weer thuis in je eigen emmaatje?

@alesto voel je vooral welkom om te schrijven, en natuurlijk kan je op het dagpact als jij dat wil

@Yvonne ik wacht even jou koffie ronde af, heb je ook een cappuccino :D

@Zbb vandaag weer onze dag?

bewerkt door Dune
Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

Goedemorgen @Dune en goedemorgen frummers. 
Het is weer maandag, het weekend is voorbij, het mooie weer ook.... 
Maar er staat een bakje klaar. Even rustig zitten nog en dan aan de slag. 
image.png.efd7238c8593032ed48e09aedd8e76c4.png

bewerkt door Yvonne
Link naar opmerking
Deel via andere websites

16 uur geleden zei Roberto:

Beste allemaal,

Om hier even door te gaan op een discussie op een persoonlijk draadje.
Ik zie al jaren dat er hier veel nieuwkomers afvallen.
Een aantal forumleden denken dat deze dagdraad dan een oplossing is.
Het dagelijks gebabbel over van alles en nog wat ben ik inmiddels aangewend geraakt.
Maar kan ook mensen afschrikken.
Bij de forumverslaafden dringt dat blijkbaar niet meer door.

Ik denk eerder dat jouw snerende opmerkingen mensen wegjagen Roberto. 
Op het persoonlijke draadje van een nieuw forumlid zet je deze tekst neer: 'Ach, de zoveelste hier op dit forum die zich aanmeldt en verder niets meer van zich laat horen.
Verspilde energie allemaal.' 
 
Hoe hatelijk, je hebt geen flauw benul van de reden waarom deze persoon een paar dagen weer niets heeft geschreven, misschien schaamte, misschien ..... geen idee. 
Maar ik kan me indenken dat ze zich na zo'n opmerking al helemaal niet meer durft te melden. 
Nog afgezien van de personen die niet ingelogd zo'n sneer van jou lezen, graag willen stoppen maar nog niet durven te schrijven. 

En om terug te komen op jouw citaat van gisteren: 
Natuurlijk vallen er nieuwkomers af. 

Dat kan diverse redenen hebben: toch maar liever nog niet stoppen of zich niet thuis voelen hier of... daar kan zoveel aan ten grondslag liggen.
En ja, er wordt vaak aangeraden naar de Dagdraad te gaan. 
Heel simpel: daar wordt het meeste gelezen. De meeste mensen hebben niet de tijd om alle persoonlijke draadjes bij te houden, de Dagdraad is dan een makkelijke plek om even 'bij te lezen'. 
En ja, daar worden ook gezellige niemendalgesprekjes gevoerd, zie hem als een virtuele huiskamer.
Maar op het moment dat iemand binnenkomt met problemen zal daar direct op ingegaan worden. 
Aangenomen natuurlijk dat er op dat moment iemand aanwezig is op het forum. 
En schrikken die babbels over het gewone leven mensen af.... dan kan er altijd gescrold worden. 
Wat een onzin dat de forumverslaafden dat niet door zouden hebben.... 
Ik begrijp niet waarom je keer op keer zo hatelijk uit de hoek komt, dat is ook nergens voor nodig. 
Je stelt je op als iemand die het allemaal wel weet, de deskundigen in zijn zak steekt, de medefrummers keer op keer op foute uitspraken wijst, kortom: als dé deskundige en de persoon die de wijsheid in pacht heeft, dát irriteert mij dan weer. 
Zo, dit moest er even uit.
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Roberto zei: ik probeer mensen binnen boord te houden op mijn eigen manier.
Of dat de juiste manier is weet ik ook 

Met alle respect Roberto, maar is dat niet een klein beetje hypocriet? Voor zover ik weet ben jij een van de weinige die openlijk 2 flessen wijn naar binnen giet en dan wil je helpen om te voorkomen dat anderen dat doen 
 

dan zeg ik ook even hoe ik erover denk 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@April04 welkom hier,.. neem gerust een lekker kopje koffie, Yvonne heeft het al klaargezet 

fijn dat je het gevoel ‘ik kan het’ te pakken hebt, ga vooral zo door en als je een zwakte voelt opkomen, wel dan kan je altijd hier binnen wippen en je gedachten delen. Go for it!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Geplaatst (bewerkt)

@April04, bij mij begon dat gevoel rond een uur of 3 smiddags. Maar jezelf bezig houden, iets gaan doen werkt vaak wel goed. Even naar buiten en jezelf trakteren op iets drinken wat je lekker vind. Warme chocolademelk met slagroom bijvoorbeeld. 

welk tijdstip begon jij met je eerste drankje? Dat is voor iedereen verschillend, sommigen beginnen hun dag met drank, anderen weer pas in de avond. maar uiteindelijk zijn we daarin allemaal gelijk maakt niet uit wat en wanneer er gedronken word.

heeee maar je zit op dag 3! Dat is toch top, hoe is het om niet brak wakker te worden? Voel en vier je trots, dat heb je toch maar mooi al bereikt hè. Mooi begin :heart:

Ik ben trouwens ook 55 :D

bewerkt door Dune
Link naar opmerking
Deel via andere websites

@April04, ons Bolletje hier raadt bij trek aan iets lekkers eten te maken.
Zeker in de beginfase helpt dat zeker. En als je het gezond kunt houden
kun je die er blijvend inhouden. En ik doe het nog steeds op momenten dat
ik weet; vroeger had ik nu drank nodig gehad. Helaas aanleg om aan te komen.
Maar nog steeds ben ik veel gezonder bezig. 10 kg minder, meer sporten en
zelden ziek. En zakken chips die vroeger bij Belgisch bier "hoorden" komen 
er hier nog maar zelden in. Al met al helpt Bolletjes raad mij wel dus.
En verder ben ik bijna dagelijks gaan zwemmen voor een nieuwe gezonde structuur.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Regelmatig iets eten inderdaad, trekmomenten invullen door iets te gaan doen. Bewegen, afleiding zoeken. Stoppoging 7.  Refusal zal helpen de strijd in mijn hoofd los te laten maar de lichamelijke ontwenning is er vandaag. Trillerig onrustig, bang, ik herken het maar moet door.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ja ik heb gisteren weer een tabletje Refusal ingenomen. Refusal zal je weerhouden een glaasje wijn of alcohol te nemen. Het is een stok achter de deur. Toch stopte ik steeds met de Refusal om weer de rust van alcohol te vinden. De cirkel steeds rond. Want je voelt je beroerder bij het opstaan en dat glaasje zal je beter doen voelen. Je drinkt dus eigenlijk ook om je dag beter door te komen. Mijn alcoholmomenten werden vervroegd van rond koken naar uit het werk. Bezig met het niet laten merken dat je drinkt af en toe even slapen en nachten wakker en de volgende dag de cirkel weer rond maken. Dit 3 jaar lang met stoppogingen van 2 en 3 maanden. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen.

Gat in de dag geslapen en heftig gedroomd. Komt door het te drukke weekend denk ik. Ach ja, we worden een tikkie ouder, hè. Een beetje meebewegen dan maar. Ook veel te veel suiker (high tea) 

Welkom @April04 en heel veel succes vandaag. Afleiding zoeken helpt mij meestal ook. Goed idee!

@Yvonne Je haalt me de woorden uit de mond. 

Is er nog geen dagpact? Bij deze:

Dagpact
Toos

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Yvonne:

Ik denk eerder dat jouw snerende opmerkingen mensen wegjagen Roberto. 
Op het persoonlijke draadje van een nieuw forumlid zet je deze tekst neer: 'Ach, de zoveelste hier op dit forum die zich aanmeldt en verder niets meer van zich laat horen.
Verspilde energie allemaal.' 
 
Hoe hatelijk, je hebt geen flauw benul van de reden waarom deze persoon een paar dagen weer niets heeft geschreven, misschien schaamte, misschien ..... geen idee. 
Maar ik kan me indenken dat ze zich na zo'n opmerking al helemaal niet meer durft te melden. 
Nog afgezien van de personen die niet ingelogd zo'n sneer van jou lezen, graag willen stoppen maar nog niet durven te schrijven. 

 

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Het feit dat je je hier meldt, vervolgens welkom geheten wordt door verschillende forummers, en goede adviezen krijgt, waarna je niets meer laat horen, ook geen bedankje, komt toch best irritant over.

Maar bovendien: er zijn ook mensen, en daarbij denk ik ook aan mezelf, die zo'n opmerking van @Roberto als stimulerend kunnen ervaren. Zo van: 'Ah oké, jij denkt dus dat ik het alweer opgegeven heb, nou dat zullen we nog eens gaan zien vriend!'

Je bent best een watje als je je door één zo'n opmerking uit het veld laat slaan.

Toen ik ruim 10 jaar geleden hier aankondigde te gaan stoppen zei iemand, ik meen Haddock: 'Dat gaat jou dus niet lukken.' Ik dacht toen, oké dan zullen we jou eens een poepie laten ruiken. En ja, sindsdien ben ik nog steeds gestopt.

Kortom: een zuigende opmerking kan ook zeer stimuleren tot 'goed' gedrag. Geen reden daarom, wat mij betreft, om die categorisch af te wijzen. Leven en laten leven. Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

bewerkt door Adri03
aanvulling
Link naar opmerking
Deel via andere websites

7 minuten geleden zei Toos:

Goedemorgen.

Gat in de dag geslapen en heftig gedroomd. Komt door het te drukke weekend denk ik. Ach ja, we worden een tikkie ouder, hè. Een beetje meebewegen dan maar. Ook veel te veel suiker (high tea) 

Welkom @April04 en heel veel succes vandaag. Afleiding zoeken helpt mij meestal ook. Goed idee!

@Yvonne Je haalt me de woorden uit de mond. 

Is er nog geen dagpact? Bij deze:

Dagpact
Toos

Fonny

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Adri03 ik ben oprecht blij dat jij zo'n uitdaging redt. Ik herken me ook wel daarin.
Maar tegelijk weten we beiden dat de meeste mensen niet zo reageren, en een deel
daarvan blijft weg. Wel of niet om die reden? Dat weten we niet zolang ze niet terugkomen.
Maar om daarom mensen niet welkom te heten? Ik weet immers niet van te voren wie hoe reageren zal.
Ik heb besloten dat ik dat welkom heten dus óók voor mezelf doe. Toen ik me aanmeldde heb ik dat
nl. zo fijn gevonden, weten dat anderen het stokje doorgeven, mij opnamen in hun midden en ik niet
alleen stond in mijn jarenlang worstelen om zonder drank een nieuw leven te kunnen opbouwen.
Dat dit gelukt is heb ik mede te danken aan Safidepafi (of zoiets was haar naam), die mij verzocht
het verwelkomen van haar over te nemen. Ik vond dat toen een eer, maar het heeft mij ook bij de les gehouden.
En nog.
 

bewerkt door lady jane
Link naar opmerking
Deel via andere websites

@lady jane mooi mens, ik beschouw jou persoonlijk dan ook als ‘moeder overste’ van het forum, samen met ‘vader Bob’ 

jullie zijn de kalmte, de rust en de wijsheid zelve… waar hier mensen regelmatig op en neer schieten in alles blijven jullie rustig adviseren en helpende handen toerijken…  welkom heten aan iedereen die de moed verzameld. Vind dat dat ook wel eens gezegd mag worden :rose:

Amen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...