Spring naar bijdragen

Voorstellen Wijntjemeer


Wijntjeminder

Aanbevolen berichten

3 uur geleden zei Adri03:

Onderliggende problemen die tot drinken leiden zijn toch wel heel erg vaak voorwendsels uit het Grote Smoezenboek. Men legt nu eenmaal de 'schuld' van excessief drinken buiten zichzelf. Er zijn immers ook genoeg mensen met vergelijkbare ellende in hun rugzakje die daar het hoofd aan bieden zonder excessief middelengebruik.

Zo zou ik er voor mijzelf ook wel van alles uit mijn verleden bij kunnen slepen, maar ik denk toch vooral uit verveling te hebben gedronken.

Nu ja, nu zou je die verveling natuurlijk ook een 'onderliggende factor' kunnen noemen die aangepakt moest worden alvorens te kunnen stoppen met drinken :D, dus in zoverre klopt je opmerking wel.

 

 

 

@Adri03 Daar zeg je iets wat op zich interessant is: waarom ontwikkelt de één een trauma na bepaalde ervaringen en de ander niet? De eerste gaat dan volledig naar de gallemiezen en de ander weet er sterker uit te komen. De wetenschap is niet eenduidig in de oorzaak daarvan. Wel wordt er verband gelegd met basiskarakter en de wijze waarop desbetreffend persoon problematiek hanteert, heeft leren hanteren al dan niet vanuit zichzelf of van de opvoeders/omstanders geleerd. Zo kan de ene persoon zelfstandig en constructief een probleem oplossen en heeft de ander daar hulp bij nodig. Beiden even effectief. Het belangrijkste hierin is dat je voor jezelf erkent dat er een probleem is en dat daar een intrinsieke drang is om daar iets mee te doen. Sommigen zijn daar niet toe in staat en zoeken hun toevlucht in verdovende middelen wat een kortetermijnoplossing geeft waarmee de persoonlijke vicieuze cirkel, neerwaartse spiraal zich ontwikkelt. Verveling is zeker een onderliggende factor! Je gaat op zoek naar prikkels, dat kan uit verdovende middelen komen, seks, gokken, crimineel gedrag en nog een heel riedeltje. Een "schuldvraag" buiten jezelf leggen is dan ook een coping mechanisme die je mensen niet kunt verwijten. Deze mensen hebben anderen die met hen begaan is nodig om ze te helpen zien wat ze zelf niet zien. En ja, veelal is dat een levenslang proces. Populair gezegd: het half gevulde glas kun je als halfvol of halfleeg ervaren! :)

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Roberto:

Voor mij ligt de grootste oorzaak in de lichamelijke gewenning en de verslavende werking van alcohol zelf, simpel gezegd.
Naast sociale en psychische factoren.

En hoe is die lichamelijke gewenning ontstaan? Ik weet niet hoe lang je al niet meer drinkt, maar de lichamelijke ontwenningsverschijnselen zullen nu toch wel weg zijn? Dan zit je dus nog met het alcoholmonster in je hoofd?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

PS, @Adri03 en @billy1981

Zonder te willen generaliseren denk ik wel dat we kunnen stellen dat vrouwen overwegend beter in staat zijn bij hun emoties te komen en hier over te kunnen praten dan mannen. Die vaardigheid stelt hen in staat om beter persoonlijke problematiek aan te kunnen pakken. Als vrouwen aanvankelijk hun toevlucht tot alcohol hebben gezocht kunnen zij (procentueel) beter/gemakkelijker de alcohol de baas worden dan mannen. Hier op de site zijn de vrouwen oververtegenwoordigd. Ook de cijfers van het Trimbos laat zien dat mannen hoger scoren in alcoholconsumptie en overschrijdend in de norm. Het nadenken en benoemen van wat er in je omgaat en daar “iets” mee doen lijkt me nuttig. Tegelijkertijd realiseer ik mij dat dit bevoelen, benoemen en bespreekbaar maken als “graven” wordt ervaren. Tjah en daar ga je natuurlijk niet aan als man. :P

Link naar opmerking
Deel via andere websites

22 minuten geleden zei Wijntjeofmeer:

Het nadenken en benoemen van wat er in je omgaat en daar “iets” mee doen lijkt me nuttig. Tegelijkertijd realiseer ik mij dat dit bevoelen, benoemen en bespreekbaar maken als “graven” wordt ervaren. Tjah en daar ga je natuurlijk niet aan als man. :P

 

Zo is het maar net.

image.png.245bdad3d7a0ac8f68cb744b75a83289.png

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Overprikkeling was ook een belangrijke voor mij.

Ik was een paar dagen geleden op een feestje. In het begin best leuk en gezellig maar op een gegeven moment vind ik het niet meer te doen. Muziek te hard, mensen te lollig. Eerder zou ik het op een drinken zetten en dan zou ik het best naar mijn zin hebben en ook nog een dansje wagen. Nu voelde het heel saai om als eerste naar huis te gaan. Voelde me oud en  vond het lullig voor de gastvrouw.

Maar dat duurde niet lang. Tegen de tijd dat ik thuis was had ik er vrede mee en voelde ik opluchting. Vroeg naar bed met een podcast en de volgende dag weer fris op.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 26-12-2023 om 13:57 zei Adri03:

 

image.png.245bdad3d7a0ac8f68cb744b75a83289.png

Deze cartoon lijkt misschien grappig, maar geeft voor mij het verschil tussen mannen en vrouwen weer.
Vrouwen willen vaak gewoon hun verhaal kwijt, delen met anderen, gehoord worden.
Mannen denken gelijk aan adviezen en oplossingen.

bewerkt door Roberto
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 26-12-2023 om 13:09 zei Wijntjeofmeer:

En hoe is die lichamelijke gewenning ontstaan? Ik weet niet hoe lang je al niet meer drinkt, maar de lichamelijke ontwenningsverschijnselen zullen nu toch wel weg zijn? Dan zit je dus nog met het alcoholmonster in je hoofd?

Die lichamelijke gewenning ontstaat simpel weg door regelmatig alcohol te drinken.
Ik drink al sinds mijn 12e, onregelmatig, op alle mogelijke manieren, tijdstippen.
Per ongeveer periodes van tien jaar is dat heel wisselend geweest.
Van door de week niets drinken, in het weekend doorzakken.
Overdag vanwege werk niet drinken, wel in de vroege avond na het werk in de kroeg.
Ik ga zelden meer naar de kroeg of disco, drink nu alleen thuis.

De langste periode dat ik niet gedronken heb was 5 jaar.
Met alleen een glaasje wijn bij pasen, pinksteren, mijn verjaardag en kerstdiner.
En ook een maand vakantie met iedere avond twee glaasjes whisky voor het slapen gaan.
De rest van dat jaar niets.

Omdat het de laatste jaren compleet uit de hand liep heb ik meerdere malen een vijfdaagse ambulante detox gedaan via VNN.
Dat gaat een aantal maanden goed, dan volgt er weer een uitglijder > terugval.

Op dit moment zit ik weer in een terugval, 2 a 3 flessen wijn/sherry per dag, ik begin 's morgens al.
Mijn motivatie om te stoppen is nu 0,0%.

Samen met VVN ga ik bekijken hoe ik de draad in 2024 weer op kan pakken.

ps

Ik heb nooit last van katers of ontwenningsverschijnselen.
Tijdens de detox en af en toe een week tussen door slik ik diazepam.
Op dit moment voor twee weken en voel mij best prima met die combi.
Geeft mij energie, ben mijn huis aan het opruimen en herinrichten.
Ik heb afstand gedaan van wat erfstukken.
Alles bij elkaar geeft mij dat een opgeruimd en goed gevoel.

 

 

bewerkt door Roberto
Link naar opmerking
Deel via andere websites

20 uur geleden zei Roberto:

De langste periode dat ik niet gedronken heb was 5 jaar.
Met alleen een glaasje wijn bij pasen, pinksteren, mijn verjaardag en kerstdiner.
En ook een maand vakantie met iedere avond twee glaasjes whisky voor het slapen gaan.
De rest van dat jaar niets.

Dat klinkt allemaal heel heftig, Roberto. Ik begrijp dat jij een serieuze strijd levert tegen alcohol en jij je tot de tanden moet wapenen om het te weerstaan! Het zou mooi zijn als jij jezelf weer zou kunnen resetten naar de toestand van Pasen, Pinksteren etc. Maar ik begrijp dat dit voor veel mensen gewoon niet kan. Dat het een verloren strijd is en dat je er dan maar beter helemaal vanaf kunt blijven. Jij weet zelf als geen ander hoe je dit moet aanpakken, ik geloof niet dat je daar een coach voor nodig hebt, hoewel het natuurlijk wel fijn is iemand aan de zijlijn te hebben.

Omdat het de laatste jaren compleet uit de hand liep heb ik meerdere malen een vijfdaagse ambulante detox gedaan via VNN. meerdere malen een herhaling van zetten gedaan. Waarom brengt het je nergens? Je sprak eerder met zo veel lof over het filmpje van Els Noorlander; waarom kun je daar niets mee? Ik kan er zelf ook weinig mee, maar dat is meer omdat ik me in niets herken. En ik realiseer me dat mijn relatie met alcohol niet te vergelijken is met dat van jou.
Dat gaat een aantal maanden goed, dan volgt er weer een uitglijder > terugval.

Op dit moment zit ik weer in een terugval, 2 a 3 flessen wijn/sherry per dag, ik begin 's morgens al.
Mijn motivatie om te stoppen is nu 0,0%.

Samen met VVN ga ik bekijken hoe ik de draad in 2024 weer op kan pakken.

Ik ben geneigd om te zeggen: Stop daar eens mee! Dit is niet wat je wilt. Waarom dan toch elke keer weer die herhaling van zetten? Wat je tot nu toe hebt gedaan werkt niet voor je! Zoek een andere manier! Als je wilt dat dingen veranderen ga het dan eens anders doen!

ps

Ik heb nooit last van katers of ontwenningsverschijnselen.
Tijdens de detox en af en toe een week tussen door slik ik diazepam.
Op dit moment voor twee weken en voel mij best prima met die combi.
Geeft mij energie, ben mijn huis aan het opruimen en herinrichten.
Ik heb afstand gedaan van wat erfstukken.
Alles bij elkaar geeft mij dat een opgeruimd en goed gevoel.

Ondanks het dagelijks wegwerken van 2 flessen wijn heb je meer energie? Dank zij de diazepam? De logica ontgaat mij! Huis opruimen en meubels verplaatsen is een leuke bezigheid wat je inderdaad veel energie kan geven. Waarom kun je dit niet omarmen en de alcohol buiten de deur houden? Die gaat straks al het moois wat je hebt bewerkstelligd afbreken. Nogmaals, het alcoholbrein begrijp ik overduidelijk niet; ik heb geen idee hoe het is om zo tegen alcohol te worstelen. Maar zou je graag een riem onder het hart steken want ik gun je een beter kwaliteit van leven!

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 28-12-2023 om 11:32 zei Lonster1:

Overprikkeling was ook een belangrijke voor mij.

Ik was een paar dagen geleden op een feestje. In het begin best leuk en gezellig maar op een gegeven moment vind ik het niet meer te doen. Muziek te hard, mensen te lollig. Eerder zou ik het op een drinken zetten en dan zou ik het best naar mijn zin hebben en ook nog een dansje wagen. Nu voelde het heel saai om als eerste naar huis te gaan. Voelde me oud en  vond het lullig voor de gastvrouw.

Maar dat duurde niet lang. Tegen de tijd dat ik thuis was had ik er vrede mee en voelde ik opluchting. Vroeg naar bed met een podcast en de volgende dag weer fris op.

 

Als ik te veel prikkels voel moet ik vooral niet gaan drinken; dan ga ik stuiteren! Ik ga vaak op afstand geamuseerd de anderen observeren. En als er werkelijk geen lol te beleven valt aftaaien! Niet oud voelen hoor, als je voor jezelf kiest! Al helemaal niet als je de volgende ochtend fris en vol energie je dag maximaal kunt benutten!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 minuten geleden zei Wijntjeofmeer:

@Roberto en @Adri03 Wat die cartoons betreft: ze zijn lollig. En vooral de dubbelzinnigheid van Adri's cartoon moest ik hard om lachen. Ik vraag me af of Adri zelf die dubbelzinnigheid in de gaten had? :lol:

Een tijdje geleden kwam ik een soortgelijke cartoon tegen, helaas vergeten te bewaren.
Ging over naar de kapper geweest te zijn.

Twee vrouwen:
Wat zit je haar leuk, ben je naar de kapper geweest, blabalablablaba.
Reactie: ja, blablablabla

Twee mannen:
Ben je naar de kapper geweest?
Reactie: ja.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 minuten geleden zei Wijntjeofmeer:

@Roberto Moraal? Met vrouwen valt er altijd iets te beleven! :lol:

Nee @Wijntjeofmeer , 

Moraal is: vrouwen hebben meer woorden nodig om hetzelfde te zeggen als mannen.

Mijn ervaring is ook dat mannen veel gevoeliger en openhartiger zijn dan vrouwen.
Vrouwen hebben geleerd om te doen alsof...
Mannen zijn gewoon eerlijker en opener.
Onder elkaar, niet naar vrouwen.
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...