Spring naar bijdragen

Voorstellen Wijntjemeer


Wijntjeminder

Aanbevolen berichten

9 uur geleden zei Wijntjeofmeer:

@Beatrix en @Francoise

Goed van je dat je daar bent waar je wilt zijn! Ik kan me goed voorstellen dat dit als een enorme overwinning voelt. Hoe heb je het afgelopen jaar doorstaan? Ik probeer naar de "even voorstellen" van anderen te zoeken, maar het is me nog niet gelukt de eerste berichten van mensen terug te vinden.

Het heeft mij best wel een tijdje gekost voordat ik zover was dat ik er klaar voor was om te stoppen/pauzeren met drinken. Plots was het moment daar gewoon. Met idd de intentie om voorlopig even niet meer te drinken. Het "nooit meer drinken" was nog helemaal niet in me opgekomen. Zoals ik er nu insta wil ik pauzeren om in eerste instantie het visceraal vet kwijt te raken. En ik ben er zeker ook niet gerust op dat mijn alcohol gebruik tot vele andere gezondheidsproblemen zal leiden in de nabije toekomst. Ik onderken het gevaar van drinken, toch slaat dit niet om in alarm als ik het zou kunnen regulieren tot gelegenheidsdrinker. Ik wéét niet hoe dat werkt, ik weet niet wat er voor me ligt. Ik weet niet hoe ik erop zal reageren. In het verleden heb ik vaker een korte pauze ingelast, nooit echt goed nagedacht over hoe lang ik dat wilde doen. Zodra ik op gewicht was zonder nadenken weer gaan drinken en zonder discussies met mezelf het oude patroon opgepakt. Nooit de afweging gemaakt ook een gelegenheidsdrinker te kunnen worden. Als ik dit zo neerzet komt dit enorm naïef op me over. Hoezo héb ik daar niet over doorgedacht? Hoezo héb ik geen plan getrokken? In dat opzicht is dit forum een enorm goede gesprekspartner. Het zet me aan tot doordenken over mijn alcoholconsumptie. Dank jullie wel voor je bijdrage daarin! :lips:

Je hebt me getagt , ik vermoed omdat je mijn draadje zocht. Helaas heb ik dat laten verwijderen een tijd terug . Ik voelde me toen niet fijn op het forum.  Er komen ook wel eens fake accounts en zo , waardoor ik me niet veilig waande en mijn privé wilde beschermen.  Heel jammer,  want nu ben ik alles kwijt . Was toch een soort van dagboek . 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 2-10-2023 om 08:02 zei Francoise:

Je hebt me getagt , ik vermoed omdat je mijn draadje zocht. Helaas heb ik dat laten verwijderen een tijd terug . Ik voelde me toen niet fijn op het forum.  Er komen ook wel eens fake accounts en zo , waardoor ik me niet veilig waande en mijn privé wilde beschermen.  Heel jammer,  want nu ben ik alles kwijt . Was toch een soort van dagboek . 

@Francoise

Ja, heb naar jouw draadje gezocht. Over wat je vertelt heb ik idd iets van voorbij zien komen. Niet leuk! En al helemaal niet dat het erin resulteert dat jij jouw account moet aanpassen en niet de ander die een toontje lager zou moeten gaan zingen. Hoop dat je het vooral niet al te persoonlijk probeert te nemen. Zoals jezelf eerder aangaf: Dit gaat niet over jou, maar over de ander die haar gif zo nodig op deze wijze kwijt moest. Ik volg je wel op een andere manier! :)

bewerkt door Wijntjeofmeer
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 2-10-2023 om 00:18 zei Roberto:

Die hersenen (alcoholbrein) kunnen pas herstellen na gemiddeld een jaar geen alcohol te drinken.

Herstellen van opgelopen schade? Ik betwijfel het. Ik kan me niet voorstellen dat als je al zo lang alcohol misbruikt er geen blijvende schade is ontstaan. Neuropathie is vaak niet meer te herstellen, hooguit niet progressiever te laten zijn. En niet te vergeten alzheimer; dit wordt steeds meer in verband gebracht met pesticides. En laat het nu juist in de druiventeelt bovenmatig pesticides te worden gebruikt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 1-10-2023 om 23:17 zei Wijntjeofmeer:

Morgenavond wordt een avontuur. Dan gaan we op kroegentocht tijdens jaarlijks stadsfeest. Ik heb me voorgenomen niet te willen drinken deze avond. Ik ben benieuwd hoe ik het zal ondergaan.

Ik heb de avond smooth doorstaan. Al tijdens het eten stonden er mooie flessen wijn op tafel. De geur kwam in mn neus en ik moest glimlachen dat dit dus dit keer aan mij voorbij zou gaan. Ben er niet te lang mee bezig geweest en de bladzijde omgeslagen. Het was als vanouds gezellig en uitbundig. Ik had niet het gevoel dat ik op wat voor manier dan ook uit de boot viel. Deed met even veel plezier mee met de ontspannen balorigheid wat zo gewoon is voor deze avonden. De anderen gingen met de fiets naar de stad en ik met de auto want wilde eerder vertrekken. We gaan anders áltijd met zn allen op de fiets. Vorig jaar resulteerde dit op de terugweg in een valpartij van de eerste vier waar ik bij hoorde; de eerste raakte een opstaande stoeptegel en de rest volgde. Daar zat ik bij; litteken van die schaafwond is nog goed zichtbaar.

De rest van de avond heb ik me aan alcoholvrij bier gewaagd: drink zelden bier, maar dit was ter afwisseling van het water een goed alternatief. Bovendien lijkt het net alsof je "meedoet". Wat me opviel is dat mijn reukvermogen nog scherper was dan anders: overal de geur van verschraald bier, zweetlijven en scheten! Zou ik zelf ook zo stinken als ik drink?

Ik ben om 23:00 alleen teruggelopen naar mijn auto. Passeerde meer dan genoeg gelegenheden waar ik even naar binnen had kunnen gaan om tóch nog een wijntje te doen. De gedachte aan die mogelijkheid kruiste mijn gedachten en ik heb daar over doorgedacht en ben rustig verder gelopen. Eenmaal thuis bleven de flessen gekurkt. In bed wilde de slaap niet meteen komen;  het is een korte nacht geworden, maar ik heb het goed doorstaan! 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 3-10-2023 om 20:56 zei Wijntjeofmeer:

Herstellen van opgelopen schade? Ik betwijfel het. 

@Wijntjeofmeer, ik bedoelde het nieuwe gedeelte van je hersenen waardoor de mensen keuzes kunnen maken.
Door overmatig alcohol gebruikt raakt dat beschadigd.
Ademhaling, hartslag en bloedsomloop zijn autonome processen, daar heb je geen invloed op.
De oerhersenen regelen primaire behoeftes als eten, drinken en voortplanting.
Door die beschadiging gaan die oerhersenen alcohol als eerste levensbehoefte zien.
Dat kan na langdurig stoppen weer herstellen, waardoor je weer kunt kiezen.
Simpel gezegd, zonder jargon.
Zit wat ingewikkelder in elkaar, te lang om hier te beschrijven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Donderdag 5 oktober

Twee weken vrij van excessief drinken. Het valt me zowel mee als tegen. Het meevallen gaat op voor  sociale momenten. Het gezelschap leidt af van het drinken,  het niet meedrinken vind ik niet echt een beproeving. Maar de avonden dat ik alleen ben vind ik verdomde lastig! Meerdere keren per avond wil mijn automatische piloot een fles ontkurken. Ik heb zelfs één moment gehad dat ik mijn gevulde wijnglas wilde pakken, die handeling zit blijkbaar goed diep verankerd. Dat gevulde glas was er altijd in de avond. Tjah en dat is nu best wel saai, ongezellig en zelfs katterig! Ik maak nog maar eens een glas kruidenthee klaar. Zucht.

Ik zou me moeten richten op de voordelen, maar die zie ik niet zo overduidelijk. Mijn geurwaarneming is verscherpt en dat ervaar ik niet als een voordeel want die was al bovengemiddeld. Mijn eetlust is toegenomen. Ik snoep! Graai regelmatig naar chocola, noten, en haverkoekjes. Ook niet om blij van te worden, maar dat neem ik nu even voor lief. Het is wat het is. Ik ga ’s avonds gemakkelijker de trap op, minder zware benen. Ja, dat is wel een plus. Ik slaap beter? Langer dat wel, maar weet niet of de kwaliteit van slapen verbeterd is. Dat komt wellicht nog. Hoewel, afgelopen maandag heb ik minder dan 5 uur geslapen en kon mn bed uitkomen. Rest vd dag beetje moe geweest. Die enorme moeheid van de eerste dagen ben ik kwijt dankzij vitamine B1. Dat doet echt wonderen. Heus? Ik schrik ervan als ik me realiseer dat ik mijn lijf al die jaren tekort heb gedaan. Het is het drinken dat tot allerlei tekorten heeft geleid waarvan ik het gevolg (nog) niet kan overzien. Ik zou mijn bloed moeten laten meten. Recentelijk wel verschillende waardes laten meten, maar dat was natuurlijk niet op basis van alcoholmisbruik. Bovendien is een huisarts snel tevreden met de normwaarden. Bijna bedtijd; ook deze avond ben ik dan doorgekomen. Dag 15 is voorbij.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een diep ingesleten gewoonte ben je niet zomaar kwijt. Dus ik snap wel dat je naar dat afwezige wijnglas blijft tasten. Probeer er wel iets voor in de plaats te zetten waar je ook enigszins enthousiast over kunt worden. Echt goede thee bijvoorbeeld. Of weet ik wat. Niet teveel krampachtig gaan koekeloeren naar de voordelen. Het mag ook best eens rot zijn. De voordelen komen vanzelf boven dobberen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Oskar

Ik heb gisteravond onbedoeld tot laat door zitten lezen op het forum. Ik stuitte op een bericht van jou. Het draadje omvatte 5 pagina’s, ik heb ze allemaal gelezen om tot het punt te komen waarop ik van schrik en ongeloof mijn handen voor mijn mond sloeg. De weloverwogen en gedisciplineerd besluit om als experiment na drie jaar onthouding weer eens een glaasje te drinken boeide mij. Ik wilde graag weten hoe je dit zou doorstaan. Dat het zó ongelooflijk mis zou gaan had ik niet zien aankomen. Dat je totaal elke vorm van controle zou verliezen had ik niet verwacht, hooguit tot de conclusie komend dat af en toe voor jou niet is weggelegd. En toch is dit wat iedereen, zonder uitzondering, hier zegt: je valt áltijd weer terug in je oude gewoonte als je na onthouding besluit weer eens één of twee of drie te nemen. Het heeft me een groot deel vd nacht en dag bezig gehouden. Slecht en kort geslapen.

En dan hier een opbeurend woord voor mij van jou! Dank je wel! :)

Ik drink in principe de hele dag door water. 's avonds soms thee tussendoor en jazéker, lekkere thee! Op dit moment verschillende detox-thee. Je brengt me op een idee; ik zou het water ook uit een wijnglas kunnen drinken! Daarin schijfjes fruit en lekker afwisselen, net of ik mijn wijntje heb! Haha, er komt nu het beeld op  mijn netvlies van mensen die hun alcohol uit een koffiemok  of theeglas drinken! :P

bewerkt door Wijntjeofmeer
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 6-10-2023 om 21:25 zei Wijntjeofmeer:

Je brengt me op een idee; ik zou het water ook uit een wijnglas kunnen drinken! Daarin schijfjes fruit en lekker afwisselen, net of ik mijn wijntje heb!

Ehm. Ik zou het juist niet uit een wijnglas gaan drinken hoor. We moeten de illusie juist ontmantelen. Maar een ander mooi glas om het kristalheldere water uit te genieten is best een idee.

Dank voor je woorden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maandag 9 oktober Dag 19

De laatste dagen slaap ik verschrikkelijk slecht. Althans, heel kort! Ik ga op tijd naar bed met boek, maar de slaap wil niet komen. Pas tegen drieën of later val ik in slaap. De vitamine B1 doet zn werk, maar dit is ook niet fijn! Ik heb afgelopen weekend de wekker gezet en op tijd opgestaan, maar 's avonds wil de slaap niet komen. Ik maak op dit moment nachten van enkele uren, niet goed voor mij  want 's middags krijg ik zware ogen. Eind van de dag terugrijden naar huis heb ik ramen open vd auto; bang in slaap te zullen vallen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei Wijntjeofmeer:

De laatste dagen slaap ik verschrikkelijk slecht. Althans, heel kort! Ik ga op tijd naar bed met boek, maar de slaap wil niet komen. Pas tegen drieën of later val ik in slaap. De vitamine B1 doet zn werk, maar dit is ook niet fijn! Ik heb afgelopen weekend de wekker gezet en op tijd opgestaan, maar 's avonds wil de slaap niet komen. Ik maak op dit moment nachten van enkele uren, niet goed voor mij  want 's middags krijg ik zware ogen. Eind van de dag terugrijden naar huis heb ik ramen open vd auto; bang in slaap te zullen vallen.

Meditatie-oefeningen in bed eens proberen?

 

Te beginnen met proberen te accepteren dat de slaap even niet komen wil, maar je toch uitrust in bed?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Strijkbout Toeval wil dat ik gisteravond ook op dit forum naar het onderwerp heb gezocht. Daar kwam ik een oud bericht van @bolletje tegen waar jij op had gereageerd: de 4-7-8 breathing techniques. Die heb ik meteen opgezocht  en toegepast: werkte goed! Heb uiteindelijk 5 uur geslapen! Ik heb in het verleden vaak slaapmeditatie toegepast, begrijp dan ook niet zo goed waarom ik daar niet meteen aan heb gedacht. Hoe dan ook, dit ga ik weer invoeren! :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Wijntjeofmeer:

@Strijkbout Toeval wil dat ik gisteravond ook op dit forum naar het onderwerp heb gezocht. Daar kwam ik een oud bericht van @bolletje tegen waar jij op had gereageerd: de 4-7-8 breathing techniques. Die heb ik meteen opgezocht  en toegepast: werkte goed! Heb uiteindelijk 5 uur geslapen! Ik heb in het verleden vaak slaapmeditatie toegepast, begrijp dan ook niet zo goed waarom ik daar niet meteen aan heb gedacht. Hoe dan ook, dit ga ik weer invoeren! :D

Ah top. Dat is fijn om te lezen. :) Kan echt helpen idd. Soms ook niet hoor. Maar goed, hopelijk zo vaak mogelijk wél ;) 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een druk weekend achter de rug met alleen maar gezelligheid. Zaterdag de Amsterdam City walk gedaan en de 17km volbracht! Daarbij opgeteld de loopjes tussen trein/tram en startlocatie meer dan 20 km gemaakt op deze dag. Aansluitend verjaardag waarvan ik van tevoren had bedacht dat ik wel een wijntje wilde drinken. Eenmaal daar met de wijn op tafel bemerkte ik dat ik er niet écht zo veel zin in had. Voelde me schoon na een hele dag buiten lopen. Het voelde als een soort van zonde om dat nu te vervuilen. Eenmaal thuis dwong mun lijf me meteen naar boven te gaan. Niet meteen in slaap gevallen, maar wel goed en voldoende geslapen. Gisteren ook hele dag op pad geweest inclusief eten. Mijn gezelschap was solidair met mij en besloot ook om de wijn te laten staan. Bijzonder is het wel. Ik heb tot nu toe geen enkele "tegenwerking" gehad in het niet drinken. Niemand die iets ontmoedigends zegt, niemand die het ongezellig vind dat ik niet mee doe. Niemand die vraagt waarom ik niet meedrink. Ik heb aan niemand iets uitgelegd. Elke keer dat de situatie zich voordeed gaf ik alleen maar aan geen zin in alcohol te hebben. Dat blijkt voldoende. Fijn, want ik heb er helemaal geen zin in om het niet drinken groter te laten zijn dan het is. Ik heb de afgelopen weken wel momenten van verleiding gevoeld om een fles te openen, dat zeker. Het lijkt gemakkelijker om een aangeboden drankje af te slaan dan thuis ook zo standvastig te zijn. Maar dan denk ik aan @Oskar en het mooie glaasje water met fruit erin. Ja, ik drink 's avonds naast neutrale water uit een fles ook water met een smaakje uit een mooi glas. Stiekem heb ik dus een maatje! :D

Gek genoeg heb ik vaker last van sluimerende hoofdpijn, niet nadrukkelijk aanwezig, maar ook niet afwezig. Terwijl ik tijdens mijn alcoholperiode zelden hoofdpijn had. Komt wellicht door slaaptekort en of ontgiftingsproces. Mijn bedtijd is naar achteren geschoven. Heb gewoon nog geen slaap om 22 uur.

Toch, welterusten voor nu!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Donderdag 19 oktober

Blijk ik zomaar 4 weken verder vanaf de eerste dag dat ik even niet meer drink. Ik heb de dagen niet geturfd. Wil er voor mezelf niet al te dramatisch mee omgaan. Het lukt meestal en soms niet om erover na te denken. Weet niet goed of ik het verlangen moet noemen of missen van iets dat er nu even niet meer is, terwijl ik er zo vertrouwd mee was. Ik was wel verheugd toen ik las dat de lever zich na vier weken redelijk heeft hersteld en na drie maanden alcoholvrij eventuele leververvetting terug is gedraaid. Minder leuk vond ik het om te lezen dat het dan wel belangrijk is dat je tussendoor geen druppel drinkt.  Daar gaat mijn utopie ten aanzien van af en toe een glaasje. Hoewel ik geen merkbare klachten heb van een vervette lever speelt die gedachte wel een sterke rol in mijn mijmeringen. Dan is hier het moment van een nieuw besluit; zéker geen druppel alcohol tot aan kerstmis. Daar zit nog wel een feestjes en ander gezelligheid tussen, maar ik ben voorbereid, ik weet precies waar ik sta. Mijn vetrollen beginnen een klein beetje te slinken, maar zitten me nog overdadig in de weg. Mijn kledingkast hangt vol met kleding wat ik al heel lang niet meer kan dragen. Ik ga ze niet weg doen, wel ervoor zorgen dat ik er weer in ga passen!

Afgelopen dagen waren gewone dagen zonder veel bijzonderheden. Gisteren en eergisteren weer goed geslapen. Die hoofdpijn is nog niet weg en dat vind ik irritant!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@lady jane Ik ga er naar kijken! De tip: bij tips zag ik hetzelfde filmpje voorbij komen en nog iets over wetenschap en alcohol. Ik weet niet of je dit specifiek bedoelde? Kan het nog allemaal niet vinden op het forum. Heb je misschien url voor me?

En wat jouw Yerba Mate betreft: jakkes! Maar goed, ik heb het in huis en doe er gember en zoethoutwortel bij waardoor het wat beter te drinken is. Geef zelf de voorkeur aan Chai en andere kruidenthee. Ben nog aan het uitzoeken welke kruiden te gebruiken in eigen "Detoxmix".  Niet alle smaken combineren goed, nog even uitzoekwerk dus.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

chai kan prima samen met de yerba, zelf deed ik ook sterrenmix of gember en zoethout.
Ikzelf ben ook geen fan vd smaak, sommige mensen zijn er dol op. Maar als je er op googlet
lees je wel de bijzondere eigenschappen, dus 1 glas per dag(deel?) tijdens het detoxen de eerste
maanden is wel erg de moeite waard. Ik akn op mijn chroombook helaas geen url kopieren/plakken.
Maar zoek op els noorlander en je vndt het filmpje van haar, er is er maar  dat ik weet en ja hij zwerft
op t forum al jaren rond.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...