Spring naar bijdragen

Bang voor delier.


Peetra

Aanbevolen berichten

Hoi Allemaal,

Nou, ik (63 jaar) heb ook besloten om te stoppen. Ik drink 1 fles wijn per dag en dat voelt niet goed meer. Ik word begeleid door Jilinek. Langzaam ga ik mijn gebruik afbouwen. Vandaag begonnen met een 1/2 glas minder. Iedere week weer 1/2 glas minder. Wekelijks heb ik een gesprek met een arts en psychiater. Ze willen mij opnemen tijdens de detox behandeling maar dat wil ik niet. Buiten mijn partner weet niemand van mijn alcoholgebruik. Hoe leg ik onze 3 kinderen uit dat ik opgenomen word?? Ik schaam me ervoor, herkennen jullie dat? Van de andere kant ben ik bang voor een delier. Nu ben ik verder gezond, dus is de kans dan klein????

Ik ben benieuwd naar jullie reacties -XX-

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Peetra, laat ik eens de eerste zijn, welkom op dit forum.
Ik begrijp wel dat je geen detox-opname wilt.
Zelf heb ik in december een ambulante detox gedaan.
Dat was maandag t/m vrijdag een afspraak van een halfuur, 2 x met een arts, 3 x met een verpleegkundige.
Ze kijken dan alleen puur lichamelijk.
Hoe zijn je ontwenningsverschijnselen?
Bloeddruk en hartslag worden gemeten.

Misschien is zoiets geschikt voor jou.
Leg dit eens aan de Jellinek voor.

Ik ben geen arts, maar ik denk dat de kans op een delier bij een fles wijn per dag zeer klein is.

 

bewerkt door Roberto
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Is dat schema van elke week een half glas minder een aanbeveling van de Jellinek? Het lijkt mij vreselijk moeilijk om een fles op te drinken behalve dat laatste halve glas.

Een fles wijn per dag is inderdaad niet overdreven veel om van te ontwennen. Ik heb dat ook maanden gedaan, die dagelijkse hoeveelheid, en ben eerst dagen tussendoor gestopt. Of heb een klein flesje gekocht, waar 2 of 3 glazen uit gaan. Als er 6 glazen wijn uit een fles gaan, ben je 12 weken bezig met afbouwen. Mij zou zo'n schema niet passen, maar misschien werkt het wel voor jou.

Ambulante begeleiding zonder opname lijkt mij ook een prima oplossing, maar ik ken je achtergrond natuurlijk verder ook niet en weet niet wat er misschien meer meespeelt. Misschien is voor jouw lichaam een fles wijn wel erg veel en schadelijk. In elk geval goed dat je begeleiding hierbij hebt. Ben je al eens eerder langere tijd zonder alcohol geweest? 

Succes met je proces, het kan nu alleen maar beter gaan. In mijn ervaring knapt je humeur er bijvoorbeeld enorm van op door niet meer dagelijks te drinken. Je voelt je fitter als je opstaat en hebt meer zin in de dag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb een aantal jaren geleden ook een poging gedaan om te minderen met als doel: stoppen.
Dat ging van 6 halve liters bier per dag met een kwart liter naar beneden, als volgt:

6 > 5,5 > 5 > 4,5 > 4 > 3,5 > 3 > 2,5 > 2 > 1,5 > 6 > 6 > 6 > et cetera

bewerkt door Roberto
Link naar opmerking
Deel via andere websites

welkom Peetra, en ja ook ik dacht; meteen maar afkikken
en aanvaarden dat je er even ziek van bent. Des te groter je
motivatie ditr maar 1 x door te maken. Zelfdiscipline om zo langzaam te minderen?
Als je dat hebt is je probleem al half opgelost. Meestal zijn we van alles of niks.
Vandaar ook dat de 0 zo veel beter te hanteren valt dan minderen.
Maar doe wat bij jou past en als dit werkt, werkt het. Zo niet dan alsnog meteen naar de 0.
succes in elk geval, en blijf vooral hier schrijven, dan is het minder eenzaam dat proces.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zoals beloofd aan Roberto: Mijn hulpverlener vertelde dat als je langdurig veel alcohol hebt gedronken en je stopt plotseling dan is er een mogelijke kans dat je een epileptisch insult krijgt. Volgens haar kan dat levensbedreigend zijn. Best wel eng vind ik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Peetra, ik blijf mijn twijfels houden of je bij stoppen met 1 fles wijn per dag een delier of een insult kunt krijgen.
Ik begrijp dat je het eng vind.
Zelf heb ik in 2015 een delier gehad, dat was onder extreme omstandigheden.

Als je het zekere voor het onzekere wilt nemen kun je om medicatie vragen aan je huisarts of verslavingsarts.
Wees daar wel zeer terughoudend in en zo kort mogelijk slikken.
Om lichamelijke gewenning aan deze medicatie te voorkomen, anders krijg je er een probleem bij.

----------------------------------------------------------------------------------------------------

Uit: NHG-Standaard Problematisch alcoholgebruik voor huisartsen (derde herziening)

De medicamenteuze behandeling van onthoudingsverschijnselen bestaat uit:

  • lorazepam 3 dd 1 mg (indien nodig verhogen naar 3 dd 2,5 mg) of indien langduriger sedatie is gewenst chloordiazepoxide 4 dd 25 mg
    (R: is nu vermoedelijk 4 x 10 mg diazepam, chloordiazepoxide is uit de handel))
  • bij ouderen (arbitrair > 65 jaar) of patiënten met een leverfunctiestoornis: lorazepam 3 dd 1 mg

Controles:

  • meet bij elke controle bloeddruk, hartritme en temperatuur;
  • controleer na 1 dag het effect van de medicijnen;
  • controleer dagelijks zolang de onthoudingsverschijnselen matig ernstig zijn en bij lichte verschijnselen elke 2 dagen;
  • start met afbouwen van de medicatie bij voldoende onderdrukking van de onthoudingsverschijnselen (doorgaans na 2 dagen): verlaag de dosering elke 2 dagen met 1 tablet;
  • overweeg een verwijzing naar een verslavingsinstelling bij onvoldoende onderdrukking van de onthoudingsverschijnselen.
bewerkt door Roberto
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom Peetra,

Hoe gaat het deze week met een half glas minder?  Ik vond de tip om te beginnen met dat halve glas in de gootsteen te kieperen wel een goede.  Ik zou er niet opgekomen zijn en steeds denken: morgen begin ik. 

Tot welke hoeveelheid moet te afbouwen voordat je mag stoppen? 

Ik kan me wel voorstellen dat je lichaam helemaal ingeregeld raakt op een fles per dag.  Laten we het ook niet bagatelliseren, ook al kan het veel erger.   En professioneel advies moet ook uitgaan van die kleine kans dat je lichaam verkeerd reageert.  Als die kans er is. En dan kan ik me ook voorstellen dat je daar bang van wordt en dus niet in één keer durft te stoppen.  

Succes!

 

  

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Peetra, kan het ook zijn dat de hulpverlener heeft ingespeeld op jouw angsten om te stoppen?
Want ik neem aan dat je zelf ook tig keer hebt geprobeerd te minderen voor je bij de Jellinek terecht kwam?
Het gaat erom wat werkt bij jou. Wat wij hier ook zeggen of zelf hebben ervaren.
Veel nieuwe mensen hier zijn bang voor het woord nooit. En dan helpt het om de stapjes kleiner te maken.
Dag per dag, uur per uur, soms met een kookwekker erbij en afleiding zoeken, bij heftige trek.
En misschien helpt onderstaand filmpje ( 1/2 uur) je erbij om te weten dat het goed is om eerst een poos op
de 0 te staan eer je kiest voor matig drinken uiteindelijk. Mij gaf het moed en kracht.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Nou hier ben ik weer. Ik heb het alcohol gebruik echt heel langzaam afgebouwd i.v.m mijn angst voor een delier. Ik zit nu op 1 glas per dag en dat gaat heel goed. Eigenlijk heb ik er geen problemen mee. Het voelt zo goed en ik kan me in de ochtend alles van de vorige avond nog herinneren. Op zaterdag- en zondagmiddag dronk ik voorheen 2 grote glazen wijn (eigenlijk 4 eenheden). Nu drink ik op die momenten verse, pittige kruidenthee. Ik ga verder afbouwen naar een 1/2 glas en daarna moet het klaar zijn. Ik eet nooit koekjes maar vanaf het stoppen mag ik van mezelf een lekker koekje bij de thee. Daar verheug ik me op. Hoe gaat het stoppen en volhouden met jullie allemaal?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat heb je dan toch nog snel gedaan, afbouwen naar een glas. Een half glas, dat zou ik denk ik zelf maar overslaan. Want wat heb je daar nu aan? Maar zo te lezen houd je je netjes aan het schema, knap van je. Lekker alternatief, pittige thee en een koekje.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Peetra, ik dronk ook 1 fles wijn per dag. Respect voor de manier waarop jij dit doet en volhoudt. Je schreef ook over je schaamte. Waarom toch? Wij zijn van de generatie waarin drinken, ook op jonge leeftijd, heel normaal werd gevonden. Net als roken. Waarom doen we over dat - teveel - drinken zo geheimzinnig? Jouw kinderen zullen toch echt wel weten dat je van een glaasje houdt? Is de stap zo groot om toe te geven dat je er iets teveel van bent gaan houden? 

Ik probeer er regelmatig eerlijk over te zijn naar mijn omgeving. Herken ook de schaamte hoor. Het gevoel mij enorm bloot te geven. Maar ik doe het omdat ik niet wil dat dit zo moet zijn. Dat we allemaal op ons eilandje blijven zitten en het daardoor extra moeilijk hebben. 

Succes met je laatste stap in de ontnuchtering!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

23 uur geleden zei Peetra:

Nou hier ben ik weer. Ik heb het alcohol gebruik echt heel langzaam afgebouwd i.v.m mijn angst voor een delier. Ik zit nu op 1 glas per dag en dat gaat heel goed. Eigenlijk heb ik er geen problemen mee. Het voelt zo goed en ik kan me in de ochtend alles van de vorige avond nog herinneren. Op zaterdag- en zondagmiddag dronk ik voorheen 2 grote glazen wijn (eigenlijk 4 eenheden). Nu drink ik op die momenten verse, pittige kruidenthee. Ik ga verder afbouwen naar een 1/2 glas en daarna moet het klaar zijn. Ik eet nooit koekjes maar vanaf het stoppen mag ik van mezelf een lekker koekje bij de thee. Daar verheug ik me op. Hoe gaat het stoppen en volhouden met jullie allemaal?

Knap hoor hoe je dit doet! Ik heb zelf 2 weken een dag detox bij Jellinek gedaan. Van 09.00 tot 11.00 op locatie en daarna in de middag online therapie vanuit huis. Mij werd ook geadviseerd voor de detox met de 10% per week of zo te minderen, maar dat lukte niet. Verpleegkundigen gaven later aan dat dit via het boekje gaat via de arts, maar eigenlijk bijna niemand lukt. Maar jij bent de uitzondering. Bewondering voor hoor! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...