Spring naar bijdragen

Kennismaken


Rosalie

Aanbevolen berichten

Na ruim een half jaar worstelen, twijfelen, uitstellen tegen beter weten in heb ik gisteren na de zoveelste VERSCHRIKKELIJK heftige kater van dit jaar besloten te stoppen met mij te verdoven d.m.v. bier en wijn. Gisteren al veel gelezen hier wat veel (h)erkenning gaf. Het is helpend en goed te weten dat je niet de enige bent. Groetjes en fijne dag, Rosalie. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom @Rosalie. Een heel goed besluit dat je genomen hebt. Het beste kun je, behalve hier meelezen en schrijven, ook vooruit gaan denken. Er komen geheid gelegenheden dat de verleiding weer erg groot wordt om toe te geven aan je oude gewoonte. Het helpt als je dan van te voren al bedacht hebt wat je in zo'n situatie gaat doen. Denk aan oudjaar, verjaardagen, moe zijn na een drukke werkweek. Wat heb je dan in huis? Wat zeg je als iemand je probeert over te halen om toch "gezellig" mee te doen? 

Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom hier Rosalie. Stoppen met drinken is een hele strijd! Met de juiste hulp kun je die winnen.. Ik ben er gelukkig al bijna vier jaar vanaf.  Toch moet ik nog steeds risico gebieden vermijden. Toch is het de moeite waard geweest. Waar ik ook achter gekomen ben is dat het niet de hoeveelheid is die je drinkt. Van 'weinig' kun je ook al superverslaafd worden.  Met weinig bedoel ik 3-4 per dag. Ik zat op 7-8 drinkjes per dag. De verslaafden in de kliniek waar ik in zat, zaten daar allemaal ver boven.. Laat meer van je horen en kom s.v.p. ook op de Ditjes, datjes en dagdraad. Daar zitten elke dag gelijkgestemden.. Je kunt daar veel hulp en begrip krijgen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom goed dat je ' je hebt  aangemeld om te stoppen met drinken..  stoppen  met verdoven .

Nee je bent  niet de enige ' velen bewandelen  het  zelfde  pad . Het pad der  nuchterheid  en uiteindelijk  te  voelen  wat het echte leven je geeft  .   Makkelijk  is het niet  altijd je triggers je  alcohol  mannetjes  staan  te roeptoeteren op je schouder en zodra  je eerste  glas erin zit is het raak .

Bekijk  het per dag maak het overzichtelijk  voor je en zoals  gezegd maak een plan van aanpak. 

Heb je hulp ? Ben  je alleen ... vertel  eens wat meer als je wilt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank voor de reacties! Geeft me een welkom gevoel. Ik heb as dinsdag een etentje met 2 vrienden en ja....oudejaarsavond komt er ook aan. Momenten waarop ik normaal gesproken los ga. Toch ga ik het niet uit de weg, ga bij de vrienden aangeven niet meer te drinken omdat ik er niet mee kan omgaan (iets wat ze al lang uit ervaring weten natuurlijk) en dit wordt de 1e nieuwjaarsdag sinds 21 jaar  die ik nuchter in ga. Belofte aan mijzelf. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 minuten geleden zei Lieke7777:

Welkom goed dat je ' je hebt  aangemeld om te stoppen met drinken..  stoppen  met verdoven .

Nee je bent  niet de enige ' velen bewandelen  het  zelfde  pad . Het pad der  nuchterheid  en uiteindelijk  te  voelen  wat het echte leven je geeft  .   Makkelijk  is het niet  altijd je triggers je  alcohol  mannetjes  staan  te roeptoeteren op je schouder en zodra  je eerste  glas erin zit is het raak .

Bekijk  het per dag maak het overzichtelijk  voor je en zoals  gezegd maak een plan van aanpak. 

Heb je hulp ? Ben  je alleen ... vertel  eens wat meer als je wilt.

Hi, hulp van mijn vriend, kinderen, zussen en zodra ik het bij hen aangeef krijg ik die vast ook van mijn vrienden. Het zal met name voor de laatste groep erg wennen zijn. Want het is met mij altijd dolle pret, doorgaan tot het gaatje en mijn vrienden hebben daarna geen last van mijn katers, de mensen van dichtbij zoals vriend en kinderen echter wel. Maar daar wil ik dus echt heel heel heel erg graag mee stoppen. Heb al vele pogingen gedaan maar altijd in mijn achterhoofd: over 2 weken mag ik weer. Voelde veel verzet tegen niet drinken. Nu heb ik voor het eerst het idee dat ik durf-  en kan toegeven dat ik een alcoholist ben. En er dus maar 1 ding op zit voor mij: nooit meer dat eerste glas of eerste biertje. Bevrijding en opluchting voel ik daar nu bij. Het voor 1 dag principe spreekt me erg aan, maar ik wil er echt VOOR ALTIJD  van bevrijd worden. De kwelling. Vreselijk het verpest mijn leven. Terwijl ik vrijwel alles heb wat een mens wensen kan.  Groetjes Rosalie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Fijn dat je toch hulp  om je heen hebt  .. 

Toegeven  dat je alcoholist  bent is vaak al een eerste stap ...  machteloosheid  tegenover  alcohol.  Als je dat kan erkennen heb je al een grote  hobbel genomen.

Zelf  heb ik veel steun en herkenning  bij de aa gevonden. 

Inderdaad  ook al heb je alles blijkt toch dat er onderliggende  oorzaak  is waarom  je drinkt  .. pas toen ik langere tijd nuchter  was kreeg ik met behulp  van verslavings zorg inzicht in de kern van mijn probleem  en kan ik dit aanpakken  maar dan is strikte eerlijkheid  naar jezelf  durven aangaan.

Succes .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Veel succes ! Stoppen vind ik persoonlijk niet moeilijk . Het niet meer kunnen vluchten en ander gedrag aanleren wel. Probeer jezelf zoveel mogelijk te belonen de eerste maanden . Met lekker eten , rusten, bloemen . 
mij helpt het niet te lezen of horen over mensen die nog drinken . Sterkte ! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 27-12-2020 om 13:08 zei Yana:

Hoi Rosalie, goed plan om te stoppen met die drank, mijn leven is er veel fijner en rijker door geworden, hopelijk ga jij dat ook meemaken. Was gisteren dag 1 zonder? Vandaag dag 2? Zet 'm op, je kan het!

Hoi Yana, wil je mij vertellen waarom jouw leven er veel fijner en rijker op is geworden? Het helpt me goed als het positieve van definitief stoppen met drinken uitgelicht wordt.  Groetjes 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is niet zo dat na het stoppen je leven ineens geweldig wordt hè. Het wordt weer ongeveer zoals voor je begon met drinken, voor zover je dat nog weet.

maar het is afgelopen met jezelf kapot te maken, de schaamte voor alles wat je in bezopen toestand gedaan hebt, de rest vd wereld voor wie je geen aandacht meer hebt als je er een paar op hebt, het gevoel dat je nergens tijd voor hebt omdat je bezopen nergens meer aan toe komt, de zieligheid die zichzelf in de hand werkt als je t zaakje weer verdoofd hebt en jezelf daarom achteraf weer slap vindt, en ga maar door. De katers zijn eigenlijk het minst erg :D Na het stoppen lukt het pas iets van je leven te maken, maar je moet t nog steeds wel zelf doen. 

Het intense gevoel van trots dat je gestopt bent en dat je zelf weer de touwtjes in handen hebt. 

bewerkt door bumperjim
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen, dank voor de reacties. Nu ik me voorgenomen heb niet meer te drinken houdt het me meer bezig dan ooit. Moeilijke momenten zijn er al geweest hoewel dit pas de 4e dag is van mijn nieuwe voornemen. Zowel moeilijke als fijne gebeurtenissen triggeren mijn brein. Maar het gaat aardig goed met me. Het etentje vanavond, daar zie ik wel tegenop terwijl dit normaal gesproken iets is waar ik ontzettend naar uit kijk, zeker in coronatijd. Ik hou erg van prikwater, dus dat is wat ik vanavond ga drinken. Voor de zekerheid neem ik zelf een fles van dat water mee. Men zal wel raar opkijken daarvan vermoed ik. Maar ja.....de reden lijkt me duidelijk. Braaf 2 glazen wijn bij het eten is voor mij maar zelden weggelegd. Mijn vriend doet met me mee, wil solidair zijn. Gek genoeg weet ik niet wat ik daar van vind. Het is wel een dingetje tussen ons. Ik ken hem nu 1.5 jaar en het nuttigen van drank speelt een grote rol in onze relatie. Echter hij stopt na 2 (halve liters Gulpener) en ik ga door en raak daarbij regelmatig de controle erover kwijt.  Hij wil (Of Kan?) Niet stoppen met dagelijks dat bier te nuttigen, hij kan namelijk  er WEL mee omgaan. Heb hem inderdaad nog nooit dronken gezien.   Lastige dingen hoor....we wonen niet samen, dus ik heb gezegd dat hij ze dan maar thuis moet drinken. Maar ja....als hij dan bij mij komt ruik ik het toch. En vind dat dan heel smerig. Ach ja....zoveel issues....Ik hou vast aan leven met de dag en het heerlijke gevoel van wakker worden zonder kater. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bye the way....4 januari start ik met een nieuwe baan die behoorlijk veel van mij gaat vergen. Ook daarvoor wil ik nuchter zijn en blijven. Schone lei, nieuw begin. Ik ben ontzettend bang dat ik het ga verpesten voor mezelf als ik mijn leefstijl niet aan pas. Dat gaat en kan gewoon niet!!!! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 uur geleden zei Rosalie:

Hoi Yana, wil je mij vertellen waarom jouw leven er veel fijner en rijker op is geworden? Het helpt me goed als het positieve van definitief stoppen met drinken uitgelicht wordt.  Groetjes 

Oh hellup, heb je even? :D

Het gaat me lichamelijk beter zonder die vreselijke katers, geen pijn meer in leverstreek, meer energie, geen koortslip en een rustiger hart waardoor ik geen medicijnen meer nodig heb. Ik hou meer van mezelf want geen schuldgevoel, geen flessen verstoppen, stiekem bijkopen enz. Ik doe wat gedaan moet worden, stel minder uit. De onrust in mezelf (waar is de fles, heb ik wel genoeg, gauw nog een slok in de keuken en nog één...) is weg. Er is nog steeds onrust natuurlijk of verveling maar ik leer het te verdragen, het mag er zijn en nu blijkt dat helemaal niet zo verschrikkelijk te zijn als ik dacht. Wat er is mag er zijn en ik ervaar vervolgens zoveel rust, ruimte en vreugde. Ik mediteer, dat doet me goed. Mijn huis is schoner en vaker opgeruimd, ramen gelapt, bloemen in de vaas... Nou ja, ik bedoel maar, geen haar op mijn hoofd die terug wil naar dat oeverloze gezuip.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Rosaliewelkom ook van mij.

het stoppen met alcohol drinken gaat je veel brengen, maar kan zeker de eerste weken wel wat lastig voelen.

Alcohol drinken is op de keper beschouwd onzinnig, maar als de problemen zich gaan opstapelen, is radicaal stoppen absoluut aangewezen.

je hebt dus de juiste stap gezet.  Zet het idee van je af dat je er iets wezenlijk aan gaat missen.

Op het forum lezen en schrijven kan je helpen als je twijfelt over dingen, en denkt 'het valt allemaal wel mee'.  

@Yana  geeft mooie voorbeelden van wat er naar je toe kan komen.

succes

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gevoelig zijn voor wat anderen er van denken kan ook een trigger zijn. De motivatie om fris met je nieuwe baan te beginnen vind ik een erg mooie, als mensen gaan vragen of je nooit meer wilt drinken kan je het luchtig houden en zeggen dat je daar naartoe werkt, en dan 'wel ziet'. En wat je vriend doet, moet hij weten. Als ik jou was zou ik dat tegen hem zeggen, doe maar wat je zelf wilt. Er veel mee bezig zijn in het begin is niet erg, het houd je scherp. Gewoon lekker genieten van het eten, en van je bubbeltjeswater vanavond.

En denken aan hoe je morgen weer fris opstaat. Dat heeft mij wel door moeilijke momenten geholpen. Zij morgen lamlendig, jij zonder kater en schuldgevoel. Misschien wel een trots gevoel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...