Spring naar bijdragen

Decemberpact 2020, voor een droge, niet knallende en vooral een gezonde kerst en oud & nieuwjaar

Tatum

Aanbevolen berichten

18 uur geleden zei Lika:

Ik kan 'vader Jacob' in het Pools zingen, maar daar heb je verder weinig aan in het leven:-)

Tot morgen.

Grappig. Ik kan 'O denneboom' in het Lets zingen. Nou ja, zingen.... En het zal ook wel met
een zwaar Nederlands accent zijn, maar toch... Inderdaad, wat je zegt, ik heb er ook geen ene snars aan in het leven.

Ik suffel hier in m'n hoekje nog altijd knus met jullie mee.
Hiero, virtueel, slaap ik best wel lekker. Geen idee waar we allemaal zijn geweest en
nog heen gaan. Maar het geroezemoes... hmmmmm. Fijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

55 minuten geleden zei Lieke7777:

Heb  zelf maar wat gegeten   ...

Sorry @Lieke7777. In plaats van aanschuiven bij een typisch Poolse maaltijd, was ik bij SEH afd cardiologie ivm acute hartproblemen van mijn moeder. Maar ik ben er weer en ga in de herkansing nu we op weg zijn naar Riga!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen! Riga is in zicht. Ik heb twee highlights op mijn lijstje staan en heb er zin in! Kleed je warm aan: temperatuur rond het vriespunt, maar droog!

Petruskerk

http://www.baltic-info.com/plugins/tg_popup/thumb.php?image=../.././userfiles/images/Letland/Riga/Sint%20Petruskerk.jpg&x=240&y=180De bakstenen Petruskerk is de hoogste kerk van Riga en een echte blikvanger. De metalen toren (123,5 meter) uit 1973 overheerst alles. In de Middeleeuwen was dit de belangrijkste kerk van Riga. De eerste, houten kerk stond er al in 1209, maar daar is niets van overgebleven. Het oudste gedeelte dateert uit 1409, vandaar de gotische invloeden. Ook de barokke toren is al meerdere keren vervangen. In de Tweede Wereldoorlog is de toren zelfs nog ingestort. De kerk is nu een museum. Met een lift kun je naar boven gaan (73 meter hoogte), waar je een verbluffend uitzicht hebt over de oude stad en de Daugava.     

Jugendstil

http://www.baltic-info.com/plugins/tg_popup/thumb.php?image=../.././userfiles/images/Letland/Riga/Riga3.jpg&x=240&y=135In de straten ten noordoosten van Kronvalda parks ziet u het ene prachtige jugendstil-pand na het andere. De kleine wijk ten noordoosten van Kronvalda parks is een van de mooiste buurten van Riga. De bekendste straat is Alberta iela (Albert straat). Binnen een paar honderd meter ziet u hier de grote verscheidenheid van dit tijdperk met de overgang van de historische stijlen naar het moderne. Op een hoek van Albert street is ook het Jugendstil of Art Nouveau museum gevestigd waar je het interieur van deze prachtige gebouwen kunt bekijken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

12 uur geleden zei Bob:

@Kohtje, jij hebt toch familie in Riga als ik me goed herinner?

Ik heb geen idee of daar nog iemand van in leven is. M'n vader kwam er vandaan en z'n zus, m'n
tante heeft daar altijd gewoond. Ze was ook getrouwd en weer gescheiden, had twee zoons, maar
hun achternamen weet ik niet. Letland werd meestal een beetje doodgezwegen bij ons thuis omdat,
als het daar over ging, m'n vader altijd in diepe depressies verzonk met enorm veel drankellende.
Contact met de familie was er nauwelijks. Brieven van daar kwamen altijd vol gaten aan (censuur) en
telefonisch contact is er in al die jaren maar twee of drie keer geweest. Peperduur en er werd altijd
'meegeluisterd' door 'de Rus'.
Toch heb ik in 1976 één keer m'n tante ontmoet. Ze is toen een maand bij ons thuis geweest.
Geen prettige maand. Ik weet zo goed als niets van m'n afkomst van vaders kant. En in Letland ben ik
nog nooit geweest. Twee keer op het punt gestaan om met de camper te gaan. Vorig jaar zaten we
met een hond die ons vanwege z'n leeftijd en gezondheid noopte het wat dichter bij huis te zoeken
en dit jaar stak covid een spaak in het wiel. Vanwege m'n ambivalente gevoelens tegenover alles wat
met Letland te maken heeft weet ik nog niet of ik me nog een keer kan oppompen om er heen te gaan.
Leuk om op deze virtuele reis mezelf weer even toe te spreken: doe nou maar, het is er mooi.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Kohtje:

Ik heb geen idee of daar nog iemand van in leven is. M'n vader kwam er vandaan en z'n zus, m'n
tante heeft daar altijd gewoond. Ze was ook getrouwd en weer gescheiden, had twee zoons, maar
hun achternamen weet ik niet. Letland werd meestal een beetje doodgezwegen bij ons thuis omdat,
als het daar over ging, m'n vader altijd in diepe depressies verzonk met enorm veel drankellende.
Contact met de familie was er nauwelijks. Brieven van daar kwamen altijd vol gaten aan (censuur) en
telefonisch contact is er in al die jaren maar twee of drie keer geweest. Peperduur en er werd altijd
'meegeluisterd' door 'de Rus'.
Toch heb ik in 1976 één keer m'n tante ontmoet. Ze is toen een maand bij ons thuis geweest.
Geen prettige maand. Ik weet zo goed als niets van m'n afkomst van vaders kant. En in Letland ben ik
nog nooit geweest. Twee keer op het punt gestaan om met de camper te gaan. Vorig jaar zaten we
met een hond die ons vanwege z'n leeftijd en gezondheid noopte het wat dichter bij huis te zoeken
en dit jaar stak covid een spaak in het wiel. Vanwege m'n ambivalente gevoelens tegenover alles wat
met Letland te maken heeft weet ik nog niet of ik me nog een keer kan oppompen om er heen te gaan.
Leuk om op deze virtuele reis mezelf weer even toe te spreken: doe nou maar, het is er mooi.

Ik kan me voorstellen dat de benauwende herinneringen je tegenhouden. Onze ervaringen in Riga zullen we ook hier delen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een klein stukje over mijn eigen wagonnetje, mijn thuis onderweg. Ik wil het graag hier plaatsen omdat dit een positief en steunend draadje is. 

Ik doe mee aan een sport-challenge waarbij ik in 6 weken minimaal 3 kilo kwijt raak. Ik heb mijn voeding leren aanpassen en heb minimaal 3x per week gesport. Vanochtend heb ik fijn gesport en morgen is mijn laatste sportdag. Dan is mijn stempelkaart vol en maandag krijg ik de definitieve uitslag. De laatste weging. 

In een tijd dat het soms wat lastig leek omdat ik het druk had, ik wel eens niet lekker in mijn vel zat en ik niet altijd zin had in sporten deed het me heel veel goed. Al ging ik met tegenzin naar binnen, ik ging met veel meer energie en tevredenheid naar buiten. 

Ook heel positief: 28 december komen dochter en haar vriend "kerst" bij mij vieren en eten. Ze appte zelfs dat ze wil komen voor mijn verjaardag. Niet op de dag zelf, maar in het weekend ervoor. Maakt mij niet uit, elke keer als ze komt dan is het voor mij feest. Ik heb in het verleden veel fouten gemaakt, maar nu ik droog blijf helen er wonden. Ik was niet te laat, ik kan het nog goedmaken.  Ik ben daar zo blij mee. :heart:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

19 uur geleden zei Tatum:

[...] Riga. Is een prachtig plaatsje voor onze winterse trip. Net winterwonderland. :D

euhhhummm..... ehh..Tatum...

Afkomst verloochent zich niet, dus ik moet het tóch even een beetje opnemen voor Riga. :blush:;)
Dat plaatsje valt nog wel mee, hoor.

"Riga (Lets: Rīga) is de hoofdstad van Letland en met circa 640.000 inwonersde grootste stad van het land en van de Baltische landen."

Dat je 't maar weet, hahaha... :P:heart:

@Lieke7777en @Tatum, allebei bedankt voor dit uitstapje.
Ben weer even aan het googelen en street-viewen geweest en de zin om er echt eens heen te gaan
is weer toegenomen. Is het niet het komende jaar, dan wellicht het daarop volgende jaar.
(Zo God en Covid het toelaten.)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zoo  zie mooie  verhalen  voorbij  komen  geloof dat  Riga een mooie  keus is geweest ..  ik heb zoals ik al zei een  heerlijke  verrassing ...

We gaan slapen  in het   wellton riverside spa hotel  ...   Allemaal lekker  even onderdompelen in welness  ..

@Cleo66  kom kom ..

bewerkt door Lieke7777
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Nieuwe aanmaken...