Spring naar bijdragen

zondag 6 september


Yana

Aanbevolen berichten

Goedemorgen frummers, 
Volgens de weersverwachting zou het bewolkt zijn en miezeren, 
maar op dit moment ziet de lucht er mooi blauw uit en schijnt de zon, 
nog maar even genieten hiervan dus. 
En van een bakje. 
1122248.jpg   Afbeeldingsresultaat voor douwe egberts moccamaster      
Afbeeldingsresultaat voor glazen fles water        
Gerelateerde afbeelding 

@Descartes33, dat klinkt heel heel triest. 
Maar je bént er nog... goed dat je je op het dagpact zet. 
Opbouwen vanaf dit punt dan. 

Dagpact: 

Yana
Descartes
Yvonne 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 minuten geleden zei bumperjim:

Hoe gebeurde dit nou @Descartes33 ? Waarom ben je gaan drinken?

Dit zonder enig vinger wijzen natuurlijk want dit gebeurt iedereen soms, maar het helpt als je helder krijgt waarom.

Ik heb dat niet helder, het gebeurt gewoon. Ik herstel altijd heel snel en stop dan een paar weken. En dan geef ik weet de brui aan:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen! Gauw uit bed. Is al 8 uur. Ik neem een bakje koffie van jou , @Yvonne. Feestelijk begin van de dag.

@Descartes33: balen, maar houd vol. Schrijf hier alles van je af en probeer, zoals @bumperjim ook voorstelt, toch te bedenken wat de triggers waren. Ook al weet je ze nu niet. Schrijf op waar en wanneer, hoe je je voelde en wat je gedachten waren. Als je dat blijft doen, zul je een patroon gaan herkennen. Dan heb je houvast om te vechten tegen terugvallen. Bij mij was de grootste valkuil dat ik vond dat ik wel een wijntje (en dus twee flessen wijn) had verdiend omdat ik moe was, hard had gewerkt, een vervelend gesprek had gevoerd, me niet lekker voelde, mijn kop overliep van gedachten, ik niet kon slapen, enz

Op dat soort momenten ga ik nu naar buiten ( ik dronk alleen thuis) voor een wandeling of ik zet een pot thee. Net als @bumperjim ben ik nu verslaafd aan thee. Vele soorten van goede kwaliteit heb ik nu in huis, gewoon besteld via een webshop. 
Succes en geef niet op!
 

bewerkt door Maja
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als het "gewoon gebeurt" dan lijkt het alsof je er niks aan kan doen. Wat er in werkelijkheid gebeurt, althans dat denk ik (een beetje beinvloed door het boek dat ik zit te lezen) is dat er een bepaalde trigger of triggers is/zijn, wat Maja ook zegt, waardoor je in je onderbewustzijn reageert met "grrrr nu ga ik zuipen". Die beslissing die neem je zelf maar ben je op dat moment niet echt bewust, en vervolgens dringt het door dat het al besloten is op het moment dat de fles open is. Of misschien pas als je je kater hebt :)

Er gebeurt een hoop in je onderbewustzijn, maar ik denk dat je je ervan bewust kan worden als je goed nadenkt en jezelf afvraagt hoe het gegaan is.

Ik ben helemaal geen expert op dit gebied en ik heb zelf ook een onderbewustzijn dat soms ergens helemaal geen zin in heeft en dan doe ik het toch, en dan voel ik me k daarover (of juist andersom als ik het niet doe want geen zin in dan voel ik me schuldig). Je moet het op 1 of andere manier eens worden met jezelf en dat kan alleen maar door ff rustig te gaan zitten en met jezelf in gesprek te gaan. Want je doet het allemaal zelf maar je hebt het deels nog niet in de gaten hoe. Vermoed ik :) 

 

bewerkt door bumperjim
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen. Ik kan morgenochtend terecht voor de Coronatest. Dan hopelijk snel de uitslag maar dat kan ook 48 uur duren. Ondertussen kan ik natuurlijk niets anders dan binnen blijven en de Tour kijken :P We maken er het mooiste van.

@Descartes33 hoe moeilijk het ook is, mijn advies zou zijn om te proberen niet teveel af te gaan op de emoties die je nu hebt. Zelfhaat brengt je nergens en is ook niet terecht. Je bènt niet je gedachten. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Descartes33, je moet jezelf nooit haten. Dat is juist dat alcohol stemmetje die je daardoor een reden geeft om weer te drinken. Die moet je leren herkennen. Dan kun je dit doorbreken en even wat anders doen. Of stil gaan zitten en bewust je lichaam checken wat deze trek nu doet en wilt. Als je dit bewust gaat observeren dan trekt de drang weg. Maar het is de kunst om dit stemmetje te herkennen. En er dan niet aan toe te geven maar te gaan bekijken. Ik weet het, het is niet makkelijk. Ik heb er ook jaren over gedaan. Maar bij mij geeft u nu snel op, want ik doorzie hem snel. Goed dat je je weer herpakt, en geef niet op!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen.

@nancyik hoop dat je het fijn hebt gehad gisteren. Alsnog gefeliciteerd!

@Descartes33vergeef jezelf. Als je anders had gekund, had je het anders gedaan. De onderbewuste triggers en beslissingen kun je leren op het spoor te komen. Kun je vandaag een wandelingetje maken? Klein stukje om je heen kijken?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Descartes33een onbenul? Nou nee hoor!

Je vriendin helemaal weg? Als in: relatie voorbij? En werkstress. Daar is niets onbenulligs aan, maar dat zijn nogal serieuze triggers. 

Je schiet in je automatische piloot en doet wat je kent. Het vergt bewustwording, oefening en je aan je besluit houden om dat te veranderen. Een andere snelweg aanleggen. Zodat je automatische gedrag verandert. Kan zeker! Gaat niet vanzelf, maar je kunt het wel.

En ik wil je gewoon even troosten nu. Je hebt het moeilijk en bent bang. Dat mág. Het wordt weer anders.  Houd vol man!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

goeiemorgen frummers

@Descartes33 je bent bang dat je vriendin weg gaat en doet dan precies dat
wat daar negatief op werkt? Dat is idd niet slim, maar maakt niet jouw zijn tot een onbenul.
Maar je gedrag kun je veranderen. Zoals ik je al een poosje lees, denk ik: zoek professionele hulp.
Er zitten oorzaken in je die waarschijnlijk dieper zitten dan je angsten en stress die van buitenaf komen.
Het forum kan je steunen, en zeker op trek-momenten even afleiden, maar wat jij te leren hebt (naast die eerste NIET nemen)
is met de onderliggende oorzaken aan het werk. stress en relatie komen van buiten, daar heb je nu weinig invloed op.
Nou ja, beiden worden beter als jij niet meer drinkt en er beter mee om leert gaan natuurlijk. Maar als het voor je relatie
te laat blijkt, dan wordt het des te belangrijker om niet in drank te verdwijnen. Dit kan wel eens een heel moeilijke beslissing
worden voor je. En het is tevens de kans die je krijgt om uit die slachtofferrol te komen en te leren jezelf als leuker mens te leren kennen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dankjewel @Lika. Mijn vriendin wil me niet verlaten maar er ook niet meer naast staan. Het duurt allemaal al zo lang. Ik werd daar heel bang van, ik ging aan alles twijfelen. Ze had als voorwaarde gesteld dat Antabuse zou slikken. Maar daar stopte ik vorige week mee, ik was boos. Ik voelde me onvrij en nam een wijntje. Toen kreeg ik een soort insult waar ik besloot uit te komen door de fles leeg te drinken. Toen was het meteen stuk. Ik heb mensen verteld dat ik dood wilde. Dat wil ik niet maar als ik drink wel. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

precies dit maakt dat je in een heel gevaarlijke fase zit Descartes.
Dit kun je niet alleen. Dood willen en drinken samen, brrrrrr, ik weet
nog goed hoe dat voelde en wat het met me deed.
In de fase dat je weet dat je niet echt dood wilt, weet je misschien ook
dat het meer iets is van; niet weten hoe wèl te leven?  Dat is het moment
om je aan te melden bij een instantie of persoon die je daar bij kan helpen.
Zoals we hier vaak zeggen: je doet het wel zelf, maar het hoeft niet alleen.
En ik kan me nog herinneren hoe alleen ik me voelde toen ik nog dronk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja Jane. Dat hele allene, eenzame gevoel...ook omdat schuld en schaamte zo'n deel van het drankpatroon uitmaken. 

Ik heb het deze week (in mindere mate) weer ervaren met eet- en koopgedrag. Te veel van allebei. Als reactie op onrust, buikpijn, stress en een gevoel van niet welzijn. Ik was zielig en had iets verdiend. En met de aanhoudende regen bewoog ik veel minder dan ik gewoonlijk doe. Ik ging zitten en eten en kopen. Voel me er niet beter door. Dus @Descartes33 het is een reis met hobbels. We live and learn.

bewerkt door Lika
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...