Spring naar bijdragen

ongoing


Pytje

Aanbevolen berichten

Ja @maartje, het is allemaal oefening voor het echte leven.

En wat is dat dan, het echte leven, vraag ik mij gelijk maar even af. Wie kan het zeggen? Je denkt iedere keer weer dat je de wijsheid in pacht hebt, maar die blijft de dag erna al weer gewijzigd. Een van de mooiste uitspraken die ik ooit gehoord heb trouwens: "je maakt iedere dag een foto van je verleden en die ziet er iedere dag een beetje anders uit". Als ik nu terugkijk op mijn alcoholische geschiedenis dan ben ik  begonnen met het drinken om stoer te zijn, om erbij te horen en vooral om te ontkomen aan het gezapige leven dat ik mijn ouders zag leiden. 

Vele jaren en vele verslavingen (roken, drinken en relaties)  later moet ik vaststellen dat ik uiteindelijk dat gezapige leven steeds meer zelf ben gaan leiden. Er was geen andere optie: de middelen, waar ik zo stoer aan begon, bleken mijn mentale killer te zijn. Ik noem het een gezapig leven, maar nu ik het zelf leid, blijken er toch minder grote en minder meeslepende dingen te zijn die vervullend kunnen zijn: de natuur, bewegen, kunst. 

Bijna vervullend moet ik zeggen omdat ze me nu - zonder alcohol - nog niet helemaal passen. Maar ik weet dat dat zal veranderen. Want ook de foto van de toekomst ziet er iedere dag een beetje anders uit. 

 

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Boeiend zoals je dat omschrijft van die gezapigheid waarvan je je eerst afkeerde en die je nu terug herkent.

Ik heb nu ook een veel minder ambitieus bestaan dat voorheen maar ervaar eigenlijk beide levensfasen als vol, waardevol ook. Gezapig zou ik het niet willen noemen. Toen meer actief, nu meer beschouwend.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 minuten geleden zei Bob:

Ik heb nu ook een veel minder ambitieus bestaan dat voorheen maar ervaar eigenlijk beide levensfasen als vol, waardevol ook. Gezapig zou ik het niet willen noemen. Toen meer actief, nu meer beschouwend.

Dat is de postieve variant Bob. Eigenlijk bezie ik het zelf ook niet als iets negatiefs hoor. Vroeger deed ik heel veel dingen, die eigenlijk misschien niet echt bij mij pasten. Ik overschreeuwde mezelf toen ook veel meer. En had daar wellicht meer middelen bij nodig om te blijven functioneren. Nu doe ik dingen die in de kern beter bij mij passen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, de sleutel naar rock&roll lag niet in roken en drinken. Maar gewoon in het echt meemaken van wat je doet. Bij mij dan.

Als ik naar mijn ouders kijk, dan was er veel angst voor als 'het' niet goed zou gaan. Bij alles wat ze doen eigenlijk. 

Dezelfde dingen doe ik ook. Maar inmiddels meer vanuit vertrouwen. Voelt zo anders.

(Dacht dat je zoiets bedoelde)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei Lika:

Ja, de sleutel naar rock&roll lag niet in roken en drinken. Maar gewoon in het echt meemaken van wat je doet. Bij mij dan.

Als ik naar mijn ouders kijk, dan was er veel angst voor als 'het' niet goed zou gaan. Bij alles wat ze doen eigenlijk. 

Dezelfde dingen doe ik ook. Maar inmiddels meer vanuit vertrouwen. Voelt zo anders.

(Dacht dat je zoiets bedoelde)

Dank je Lika. Mooi verwoord inderdaad.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sinds gisteren een beetje in de min. Eergisteren viel ik van de trap en het lijkt wel of die klap mij even een andere mindset heeft gegeven. Raar maar waar. Gisteren had ik veel meer zucht dan in de afgelopen drie en halve week. Vannacht erg slecht geslapen, heel veel onrust en het leek wel of mijn huid in brand stond. Naast een verrekte spier verder geen schade opgelopen hoor. 

Ik ga nu ras naar de vier weken nuchterheid. Ik ben er enigszins aan gewend om niet te drinken. Het voelt nu een beetje als een vacuum. De sensatie van de eerste tijd is eraf, de aandacht verslapt enigzins en aan de andere kant gloort het beeld van een toekomst zonder alcohol. Het is niet dat ik daar heel erg van in de stress schiet. Ik weet ergens wel dat die toekomst er zo gaat uitzien. En ik weet zelfs dat een leven zonder alcohol ook heel goed leefbaar is. 

Maar toch is er iets wat knaagt. De onomkeerbaarheid? Voelt het afscheid nu dieper dan in het begin? Ik weet uit ervaring dat ik in dit soort periodes heeeeel goed moet uitkijken. In de afgelopen jaren ging het rond deze periode altijd mis. Dan begon ik weer te drinken. Ik wil dat nu niet en houd mezelf voor dat het nu misschien even K voelt, maar dat er betere tijden komen. Dus dag 26, kom maar op dan!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei lady jane:

tijd om je eerdere ervaringen nu te veranderen Pytje
K momenten zullen er best nog wel eens zijn, maar
zijn zonder de k(ater)-momenten weer eerder overgegaan
in fijnere momenten,  jij kunt dit, wedden?:rose:

Dank je @lady jane, ik kan dit en ga de k-momenten zeker niet ombuigen naar kater-momenten!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Cleo66:

Dit herken ik nog van jou de vorige keer. Je was heel stellig in het niet meer "nooit meer " .   Dat was je goed recht en ergens was ik wel wat jaloers . Waarom jij wel weer mocht /kon drinken en ik niet .  Je bent nu hier weer terug,  je aanpak heeft dus niet gewerkt ! Dus je moet het dit keer anders doen , wanneer je een ander resultaat verwacht . 

Het zit tussen je oren pyt,  niet onderhandelen!!!  En door , je gaat goed meId , stick with the winners !!

Ja @Cleo66, ik dacht echt dat het kon. Zeker nadat het stoppen de eerste keer zo gemakkelijk bleek. Nu, vele lessen later, weet ik inderdaad beter. Er komt altijd weer een periode dat dat matigen niet meer lukt. Ik zie het hier ook bij anderen. Een beetje is geen optie. 

Grappig, ik was destijds wel een beetje jaloers op jou. Jij zette de knop echt om. Je plaatste jezelf op het jaarpact. Ik dacht toen dat dat, jou voorbeeld volgend, voor mij ook wel zou werken, maar ik geloof dat ik daar maar een week op heb gestaan:blush:. Nu heb ik mezelf vorige week op het weekpact gezet en blijf dit voorlopig doen. Eerst maar eens kijken of ik mezelf deze keer niet voor de gek houd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

18 minuten geleden zei SanMiquel:

Hoi @Pytjewe gaan gelijk op hoor. Ik zit ook in een beste dip. 
Ik weet het niet meer van de vorige keer of ik dat ik toen ook had in de 4e week.

Maar ja gewoon domweg doorgaan en niet toegeven.
Op naar dag 27!

Zeker gaan we gewoon door! Nog maar twee dagen en dan maken we de vier weken vol. Das niet niks! Jij ook toitoi voor nu.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ups en downs...

Oja, dat jaarpact...dat durfde ik in het begin niet.  Ben begonnen met dagpacten...later weken...en na 'het besluit' wilde ik op het jaarpact.  Kweenie..dat voelde toen als een soort van commitment naar mezelf toe, dat ik het nu echt heel serieus nam om nooit meer te drinken.  

Doen wat voor jou werkt, als je er maar aan werkt, dan werkt het :rose:

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei Pytje:

Er komt altijd weer een periode dat dat matigen niet meer lukt. Ik zie het hier ook bij anderen. Een beetje is geen optie. 

Deze vond ik te mooi van je om niet even apart te zetten Pytje. Matigen lukt niet meer, een beetje is geen optie.

Ik herinner mij ook mijn dip’s in motivatie, de vertwijfeling of ik het wel voor altijd vol wil houden, of het misschien ooit weer kan. Uiteindelijk kwam er meer rust voor mij toen ik begon te accepteren, echt te accepteren dat ik niet in de wieg ben gelegd om het met alcohol bij een beetje te laten. Langzaam maar zeker draaide mijn inzicht om van misschien ooit weer twee drankjes naar moet er niet aan denken, dan moet ik het bij twee drankjes laten! Ik wil eigenlijk helemaal geen beetje, ik ben niet van de beetjes, heb er geen talent voor. 
Mij hielp het bij twijfel/zucht om de film door te spoelen, mijzelf voor te stellen dat met al mijn goede voornemens het weer zou eindigen zoals het altijd eindigde, zoiets als mijn eigen “groundhog day”



 

 

bewerkt door Maverick
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik schreef net op draadje van Meadow, maar dit verdient ook wel aandacht op mijn eigen draadje. Ben in mijn hoofd al tijden bezig met een feestje wat vanavond plaatsvindt. Jaarlijks terugkerend eet-  en drinkfestijn eigenlijk. Altijd mooi weer, altijd lange avond buiten. Gelukkig moeten we met de auto ivm afstand, dus ik rijd. Ik zie dat mijn man zich erop verheugt, met name ook op het feit dat hij dan weer eens een lekker glas wijn kan drinken. Omdat ik de BoB ben, zal ik het ter plekke niet zo moeilijk hebben, maar ik weet nu hoe het normaal voelt als we dan thuis komen. Intensieve avond gehad, nog even nazitten en dan dus ook geen alcohol. Mijn grootste valkuil dit. Maar ik weet het nu al, dus het zou toch gek zijn als het me dan nog overvalt vanavond. Nee, dat gaat niet gebeuren. Tsjakka!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zet ‘m op @Pytje Je kunt dit. Met voorbereiden in gedachten heb je al veel gewonnen! Zet alvast een lekker drankje koud, bijv tonic, bitter lemon of tomatensap. Wat jij heel lekker vindt. Dan stap je straks trots je bed in en heb je de avond feestelijk afgesloten. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zou het een mogelijkheid zijn af te spreken om de avond op een andere manier af te sluiten? Ik neem aan dat je man weet dat dit een uitdagende avond voor je kan gaan worden, toch?

Ik vond feestjes met drank en jolijt in het begin ook best lastig en idd helemaal de afterparty...

De mensen die van mijn uitdaging met drank wisten en vroegen of ze ergens mee konden helpen, vroeg ik om mij mijn gang te laten gaan, dat ik mij even mocht afzonderen of weg mocht gaan zonder al teveel vragen en/of overhalen toch te blijven. Dit hielp mij te oefenen met mijn nieuwe situatie. Eenmaal thuis ging ik toch maar wat sneller naar bed dan gebruikelijk. Voor mij is gek genoeg mijn bed nooit echt een plek geweest waar ik al teveel werd getriggerd. Een beetje een veilige haven zeg maar.

Het hoeft niet meteen perfect te gaan, dat komt echt wel weer. Voor nu de eerste niet nemen heeft prioriteit, toch?

Succes en veel plezier vanavond, probeer te genieten van de scherpte die je blijft houden en verbaas je over het gezwets als er een bakkie teveel in zit. Ik moest er stiekem altijd wel om lachen, ik was zelf namelijk de ergste :rolleyes:

 

 

bewerkt door Maverick
Woordje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Maverick:

Zou het een mogelijkheid zijn af te spreken om de avond op een andere manier af te sluiten? Ik neem aan dat je man weet dat dit een uitdagende avond voor je kan gaan worden, toch?

Ik vond feestjes met drank en jolijt in het begin ook best lastig en idd helemaal de afterparty...

De mensen die van mijn uitdaging met drank wisten en vroegen of ze ergens mee konden helpen, vroeg ik om mij mijn gang te laten gaan, dat ik mij even mocht afzonderen of weg mocht gaan zonder al teveel vragen en/of overhalen toch te blijven. Dit hielp mij te oefenen met mijn nieuwe situatie. Eenmaal thuis ging ik toch maar wat sneller naar bed dan gebruikelijk. Voor mij is gek genoeg mijn bed nooit echt een plek geweest waar ik al teveel werd getriggerd. Een beetje een veilige haven zeg maar.

Het hoeft niet meteen perfect te gaan, dat komt echt wel weer. Voor nu de eerste niet nemen heeft prioriteit, toch?

Succes en veel plezier vanavond, probeer te genieten van de scherpte die je blijft houden en verbaas je over het gezwets als er een bakkie teveel in zit. Ik moest er stiekem altijd wel om lachen, ik was zelf namelijk de ergste :rolleyes:

 

 

Ja. Dat is zo. Mijn partner begrijpt dat wel, hoewel hij vanavond wat minder alert zal zijn met dank op. Maar goed, op tied naor bedde is wel een goeie: ik herken dat wel van die veilige haven. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben nu een maand nuchter. Dat gaat best goed, hoewel ik dat heel behoedzaam opschrijf. Ik ken mezelf. 

Wat ik vervelend vind is dat ik zoveel hoofdpijn heb sinds ik ben gestopt. Het zullen toch geen afkickverschijnselen meer zijn neem ik aan. Ik word vaak al wakker met een gratis kater. Zakt wel met een paracetamolletje. Het verschil is dat ik dat vroeger ook deed, maar dan had ik eerst flink geïnvesteerd in die kater. Ik ga vooruit dus;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

12 uur geleden zei SanMiquel:

Ik heb trouwens ook een kater (een rode schreeuwlelijk van 20 jaar oud). Waar ik al die jaren al in investeer.

Ik heb naast gratis katers ook nog twee poezen. De oudste (18) begint ook steeds harder te schreeuwen. Doofheid? Dementie? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...