Spring naar bijdragen
Forum Verslavingdebaas
Gezond2019

Woensdag 24 juli

Aanbevolen berichten

8 minuten geleden zei Kohtje:

M'n bedoeling? Wat bedoel je, @Smaragd?:huh:

Mij te laten inzien dat ik NOOIT meer moet drinken. En ik snap die bedoeling. Maar dan mag ik mij ook uiten dat ik het van mijn hulpverleners/begeleiders gemeen en zelfs vals vond. Er is een behandelplan opgesteld ism(in samenspraak met mij) Zo hoort dat ook en dan ga je niet ineens met 3 man sterk tijdens een afspraak(normaal zit er maar 1 iemand bij) die ik elke maand heb, tegen mij zeggen dat het na 15 maanden gecontroleerd drinken zo goed gaat. Dat het nu tijd is voor volledig stoppen is, dat was niet de afspraak!!!!!! Ik ben van de afspraken, plannen etc. Dit was een gemene tactiek, en moet je bij mij niet flikken. Ze forceerde het gewoon, kan ik niet tegen. Heb mij tijdens het gecontroleerd drinken geen 1 dag ziek hoeven melden. Na dat gesprek ben ik die walgelijke binge ingegaan. En alles afgehouden van ze, want ze schrokken ervan en wat de gevolgen konden zijn. Ja dan wel. Sorry Koh een behandelplan is er niet voor niets. Mijn vertrouwen is weg. En nu bieden ze het wel weer aan omdat het zo goed ging. Nu hou ik ze af en stop voor een tijd en de gevolgen zien we dan wel, want dat gaat nooit goed. Ik ken mijzelf namelijk. Voor sommigen is voor altijd gestopt blijven, niet mogelijk.  En dat weten ze, daarom is het vals. Neem mij wel voor vol aan en niet als een nummertje. Dat ben ik niet.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je vult voor nu in wat ik in het verleden inderdaad wel heb geprobeerd. Maar ik heb wel van jou geleerd dat dat niet gaat werken, dat je geen
goedbedoelde adviezen wilt, dat jij het wilt zoals jij het wilt en dat je ultragevoelig bent, dus nee, ik wil jou echt niet meer laten inzien dat je
nooit meer moet drinken. Maar om hulpverleners als vals te betitelen waar ze je verder willen helpen vind ik wat egocentrisch benaderd.
Ik wens je wel veel succes en lange droge periodes toe. Dat wel. Zonder (bij)bedoelingen. :heart:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Goedemorgen mensen. Nu al uit bed gebrand, wat een extremen weer. Misschien ben ik gek, maar ik kijk zo ontzettend uit naar een stevige onweersbui met bakken water uit de lucht. Dit gebroei is slecht, voor mij althans. 

@Smaragd alle bewondering voor hoe jij het doet, op jouw manier, zoals het voor jou werkt.

Zelf doe ik maar weer eens een dagje niks. 

Dagpact:

gezond2019

Yvonne 

Kohtje

Nicky

Quinn 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Quinn:

Dagpact:

gezond2019

Yvonne 

Kohtje

Nicky

Quinn 

Nadia

Goedemorgen,

Straks een ventilator halen, het wordt me nu toch echt te bar. Beetje laat, maar ja, nooit beweerd dat ik snel was. 

Heb een mooie dag, allemaal!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
34 minuten geleden zei Kohtje:

Maar om hulpverleners als vals te betitelen waar ze je verder willen helpen vind ik wat egocentrisch benaderd.

Oh ja? En wat maakt dat hun dan wel met hun zogenaamde machtsvertoon.

Ik heb zulke praktijken ook wel mee gemaakt, er werd met me gespeeld alsof ik hun marionettepop was; Hun de touwtjes en ik pop. Duurde niet zo lang hoor, want ik deed toch wel mijn ding  tot grote ongenoegen van hun kant...en heb de touwtjes stuk voor stuk doorgehakt en sindsdien hoor ik niks meer en dat hou ik dan ook graag zo.

Ik kan hier niet tegen, windt me er nu alweer over op en het is al zo warm.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Excuus als ik misschien wat sarcastisch klink, zo is het niet bedoeld. Maar ik weet niet hoe ik het anders moet verwoorden.
Het is goed bedoeld, geen grapjes, geen steken onder water, geen niks niet.. ik bedoel het zoals het er staat maar niet sarcastisch.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Excuses zijn niet nodig Koh, ik las het trouwens ook niet als sarcastisch hoor.

Ik heb een weerstand gekregen tegen professionele verslavingszorg, dat heb ik met name gekregen door ervaringen die ik opgedaan heb tijdens mijn interne opname in een verslavingskliniek. Daar barstte het van zulke machtsvertoningen door de staf. Echt heel verschrikkelijk en ik heb mezelf beloofd daar gaat deze dame nooit meer naar terug. Zeg nooit nooit maar in deze zeg ik dat wel; never nooit niet weer... ik zuip mezelf nog liever dood maar dan zonder hun.

Ja sorry hoor.

bewerkt door Bor

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Bor:

Oh ja? En wat maakt dat hun dan wel met hun zogenaamde machtsvertoon.

Wat jij ervan maakt.. zogenaamd machtsvertoon.
Als ze in de verslavingszorg alleen maar doen wat de cliënt wil zal dat misschien bij een enkeling 'werken' maar
mijn ervaring is dat hun zogenaamde machtsvertoon me uiteindelijk wel wat aan het denken heeft gezet.
Na ruim een jaar verzet was ik geen steek opgeschoten, zelfs nog verder in de drek gezakt. Dat was hún schuld natuurlijk.
Want zij lieten me zomaar m'n gang gaan. Wat dachten ze nou, dat ik zou doen wat zij me zeiden te doen??? Stelletje gekkies.
IK WIST HET BETER. Dit was het ambulante gedeelte. Pas in de kliniek begon ik in te zien dat doen, of in elk geval proberen
te doen wat ze zeiden, me meer op kon leveren dan 'het beter weten'.. natuurlijk vond ik het ook maar 'boekenwijsheid' en
was ik zélf en mijn behandeling niet uit een boekje te leren, maar ik kwam er langzaam achter dat ik als alcoholist zo
langzamerhand totaal de grip op 'verstandig' was kwijtgeraakt. Al mijn 'verstandige' bedenksels werden in de basis ingegeven
door de mogelijkheid van drank als afsluiting. Alles wat ik me voornam, alles wat ik deed, alles.. ging altijd weer richting een borreltje aan het eind.
In de kliniek was dat borreltje aan het eind door de week niet mogelijk. De eerste weekeinden thuis waren een dankbare gelegenheid om snel en
stiekem even 'de schade in te halen'.. maar dat hield geen stand. Dagboekbesprekingen, gesprekken met hulpverleners, groepsgenoten,
therapieën, de hele bups, de hele sfeer, deed me langzaam, maar zéér zeker, inzien dat de 'boekenwijsheid' elementen had die
klopten met mij zelf en dat ik misschien maar eens moest luisteren en vooral ook DOEN.. dit was het allerprilste begin van
erkennen dat mijn leven onhanteerbaar was geworden en dat ik machteloos stond tegenover mijn verslaving. Machteloos!!
Waarmee ik toegaf (voor mezelf, hè, ik heb het hier alléén over mijn eigen ervaring en die deel ik hier) waarmee ik toegaf
dat anderen wel eens meer 'macht' over mij konden hebben dan ik zelf met al mijn eigenwijsheid had...

ik begon te luisteren, ik begon te doen... dat ging niet altijd even goed, zelfs helemaal fout omdat m'n eigen verslaafde ikje het weer
overnam, het weer beter ging weten, maar toen begon ik met de Stappen. Ik was zo ver heen, ik was het leven zó zat, het was
of er uit stappen (het leven) of er in stappen (het leven). Laat ik nou in twaalf stappen het leven weer IN gestapt zijn.. maar
met hulp van mensen die het beter wisten dan ik. Ook boekenwijsheid, die tot leven komt door het in de praktijk te brengen.
(Nogmaals: bij mij, mijn ervaring...)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Kohtje had ook geen enkele mening over jouw intentie. Die is nooit gemeen, hooguit wat prikkelend en dat moet zeker kunnen.

Je snapt nogmaals niet waar ik boos over ben. Als je met 1 iemand afspreekt en er staan ineens (stiekem) 3 man tegenover je in het gesprek. Zo hoort dat niet en dat heeft niets met de verwende alcoholist te maken. Dat was in mijn geval echt een machtsvertoon. Dat ik er nog ben blijven zitten, deed ik uit beleefdheid. Als ik het had geweten , had ik mijn partner er ook bij willen hebben. Is toch logisch. En ik snap ook heus wel dat ik niet gemakkelijk ben. Maar had mij gecontroleerd laten drinken zoals de afgelopen 15 maanden. Dat ging goed, 4 dagen van de week niets en 3 wel met een max van 4 glazen bier die andere dagen. Ze vonden dat zo sterk, dat ik nu dan ook kon stoppen. Nou dat hebben ze geweten. Ze belde gedurende die binge of ik de crisis in wilde, was meteen welkom. Dan kan het wel. Mijn partner was woedend en heeft mij geholpen en ik het forum ingezet. Blijf het gemeen vinden. Door die binge moest ik 4 avonddiensten verzaken/ziek melden. Nu wil ze morgen weer een gesprek, blijft maar bellen. Ze zegt dat ze alleen is, moet ik dat geloven? Ben dan wel een alcoholist maar behandel mij als een individu(niet jij maar de hulpverlening)

Ws doe ik het wel, maar als ze met 3en zijn, ben ik meteen weg. Had ik toen ook moeten doen, was echt vernederend. Kan ook wel alles opnoemen wat niet goed eraan is maar als het voor mij werkt. Dan zullen ze dat toch maar moeten nemen zoals het is.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jee zeg. Ik wilde na het Soberdrama eigenlijk een poos niet meer lezen of reageren maar ben blij dat ik het niet heb gedaan. Dankzij Sober en ook Smaragd hebben we hier heel mooie discussies over verslaving en hulp(verlening). 

Dank voor dat inkijkje Kohtje, Smaragd en Bor. Ik vind het boeiend en doet me beseffen dat ik zelf geluk heb (omdat dat bingen er bij mij nooit bij zat). 

bewerkt door Lonster

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja mooi hoe het voor sommigen dan wel werkt he..

Ik heb ergens iets niet goed gedaan denk..Ik had altijd straf.

Weet nog van keer dat de staf tegen me zei Lach eens dat zou je beter staan en wees blij dat je zo bevoorrecht bent dat je hier mag zijn".
Mwaah..ik dacht Wat zullen nu dan krijgen?! Dus ik zeg Jaaaa je hebt gelijk! Wat fantastisch zeg ,ik ben het gelukkigste mens op deze *wereld geworden, moet er nog iemand naar de winkel want dat moet gevierd worden, neem mij dan even een kissie bier mee".

Hoppa, toen had ik straf op straf.

Ik zal wel te rebels zijn, I don"tknow.

bewerkt door Bor

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

In de crisis opname als ik na 2 dagen wat opgeknapt was, mocht/moest ik alle dingen verzorgen. Dag openen en afsluiten. Ja want mensen kijk eens...........Smaragd is zelf verpleegkundige en kijk wat ervan kan komen, hij kan veel beter. Op dat moment had ik het niet door, maar eigenlijk best vernederend. Toen zei 1 van de anderen, wat heeft je beroep met alcoholisme te maken en kunnen en moeten. Toen zei de staf, tegen deze dame, jij hebt geen werk dus waar praat je over. De staf waren/was net zelf in de 20/30 en ws zelf niet echt begrijpend wat alcoholisme is. Uit de boeken wel natuurlijk. Neem ik ze niet kwalijk, maar dan sta je daar idd als verpleegkundige. Moest er wel zitten, ook dankbaar voor. Maar dan voor mijn gevoel moest ik die mensen die hulp verleende daar al bijsturen omdat ik de reactie zo raar vond, over het geen werk hebben. Wat heeft dat ermee te maken. Zo kan ik nog wel doorgaan.

@Lonster djw ook voor jouw steunende berichten, deden mij goed , djw!:lips:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ow wat erg Bor, en dan ik ook zo een verhaal.

We doen dit niet expres, maar dit gaat echt toevallig. Wil niemand ontmoedigen!!!!!!!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben nooit opgenomen, maar dat is toch iets vrijwilligs? Dat je jezelf min of meer onder curatele stelt, omdat je het in je eigen omgeving niet redt? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zeker niet altijd vrijwillig Nadia. Maar in mijn geval wel bijna alle keren. 1 keer niet en dat was met een Rm. Die was ook echt nodig toen. Om jezelf te laten beschermen en je omgeving.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

En ik moest van jeugdzorg anders zou ik mijn kind niet terug krijgen. (ging overigens wel via justitie)

bewerkt door Bor

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Nadia sorry. Gaat alleen maar over dit anders. al iets van contact weer met je zoon. Ws moest je wel maar als moeder moet dat toch heel pijnlijk zijn. Hoe gaat het met je?

bewerkt door Smaragd
toevoeging

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Weggehaald, want erg persoonlijk en dat past niet zo goed bij me. Verder gaat het redelijk, nieuwe ventilator :sun:

bewerkt door Nadia

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Snap ik en sterk van je. Blijf wel op jezelf letten, hoor/lees wie het tikt. Ga verder even. Confused door iets. Dan ga ik beter even iets anders doen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Bor:

Ik zal wel te rebels zijn, I don"tknow.

Je weet het best. En je geniet er van, zoals ik je zie. Maar je plukt er ook de wrange vruchten van.
Je profileert je als stoere, 'ik kan alles aan' vrouw die op alles een weerwoord heeft maar ook strooit met empathische gevoelens om het menselijke
aspect van zichzelf te benadrukken, en als het niet werkt innerlijke rust zoekt in de verdoving van alcohol. Maar van binnen zit een kwetsbaar mens dat
door haar stoere gedrag dreun op dreun krijgt te verwerken en dat niet aankan maar in plaats van hulp te zoeken de alcoholverdoving verkiest.
Je draait, door je stoere imago niet los te laten, in een kringetje rond, lieve Bor.
Je hebt het er nog regelmatig over dat je Niwi mist. Dat begrijp ik heel goed, hij heeft je veel 'wijsheden' voorgehouden op de momenten
dat het nodig was en je zo steeds op 'het rechte pad' weten terug te brengen. Maar hoe wijs Niwi ook was, ook hij was een verslaafde
die ooit hulp heeft aangegrepen omdat hij het toen ook niet meer wist. Wat hij door die hulp heeft geleerd probeerde hij door te geven
aan anderen, ook aan jou. Het doorgeven van ervaringen heeft alleen zin als de ontvanger er wat mee doet. Niwi was ooit ook een
ontvanger van hulp. Dat hij zijn wijsheid kon doorgeven was te danken aan dat hij naar die wijsheid leefde, dat hij zijn verslaafde Ik heeft
losgelaten, dat hij nederig werd. Koppigheid, rebelsheid, eigenwijsheid, het zijn veel voorkomende eigenschappen bij verslaafden en
vaak zijn het eigenschappen om een kwetsbaar en gevoelig persoon er minder kwetsbaar uit te laten zien. Maar uiterlijk vertoon zal uiteindelijk
meestal de ingang blijken te zijn naar teloorgang. Beter is het om de kwetsbaarheid die verstopt zit onder uiterlijk vertoon naar buiten te laten
komen en te laten beoordelen zodat de mens zelf kan worden benaderd en eventueel behandeld. De kern sterker maken heeft meer blijvend effect
dan symptomen bestrijden. Rebelsheid staat beide in de weg. Daarmee verander je NIETS.

(*Terwijl ik de naam Niwi typ denk ik bijna automatisch ook aan jowan... die vergeet ik ook niet licht...:heart:)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
38 minuten geleden zei Kohtje:

die op alles een weerwoord heeft

...maar nu niet.

Dankjewel Kohtje:rose:

* pfff ik zag hem niet aankomen, hakt er even flink in. Geeft niks hoor, "t is oke", ff bezinken*

bewerkt door Bor

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

• Nieuwe aanmaken...