Spring naar bijdragen

Ontwijnen


Geraldine

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal! 

Fijn dat ik dit forum gevonden heb. 

Ik zal me even voorstellen... 

Ik ben een vrouw van 41, single en zonder kinderen. 20 dagen geleden gestopt met drinken. Het voornemen was 2 januari, maar na een met drank overgoten kerst, en het lezen van het boek "ontwijnen" had ik geen zin meer om het nog langer uit te stellen. De dag na kerst ben ik gestopt. Ik dronk op doordeweekse dagen een fles wijn per dag, en in het weekend 1,5 tot 2. Eind november is mijn vader overleden en heb ik daar nog een schepje bovenop gedaan... Hoog tijd dus voor actie...

De eerste dagen waren heel gemakkelijk, en zelfs oud en nieuw was vreemd genoeg geen punt. Maar sinds een week beginnen de eerste barsten in mijn optimisme te ontstaan. Het ontwijnen lijkt een soort gat in mijn leven te hebben geslagen, alsof ik mijn beste vriend ben verloren en ik mezelf helemaal niet meer ben... Ik kan ook niet zeggen dat ik me geestelijk of lichamelijk heel veel beter ben gaan voelen, en dat van die kilo's die eraf zouden gaan vliegen merk ik ook verdomd weinig 

Verder is onze hele maatschappij doordrenkt van alcohol. Ik ken ook zo goed als niemand die niet drinkt. Het lijkt wel alsof ik momenteel op een hele andere frequentie leef dan de anderen om mij heen. Daarom ben ik heel erg blij dat ik dit forum heb gevonden! De AA vind ik dan toch wel weer een stapje te ver gaan. 

Heeft iemand nog tips als het gaat om het opvullen van de leegte die de vino heeft achtergelaten? Wandelen, film kijken, spelletjes, puzzelen, handwerken, opruimen, thee drinken .... Ik weet het niet meer zo goed. 

Succes allen!! En een fijne dag vandaag 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen! Met uitroepteken want elke morgen zonder kater begint beter dan met kater.

Herkenbaar dat het eerst makkelijk gaat en op een bepaald moment moeilijker wordt. Alle redenen die je beschrijft zijn voor stevige drinkers herkenbaar als ze er mee stoppen. (Voor de meeste dan) 

Maar je hebt nog veel voordelen tegoed als je doorzet. Gewichtsverlies komt later vaak ook wel als je lever gaat ontvetten om het zomaar te zeggen. En in het begin zoeken we ook vaak nog wat vervanging voor ons wijntje.

Sporten lees ik nog niet in je lijstje;)

De leegte die je beschrijft is ook heel herkenbaar, tenslotte vraagt veel drinken veel tijd, en ook het herstellen daarvan.

Drinken verdooft ook wat je liever niet voelt of waar je liever niet te lang over nadenkt, in een nuchter leven in het begin duurt de dag ook veel langer en heb je tijd “ over” .

Op het forum staan mooie lijstjes van de voordelen die je nog tegoed hebt, ergens bij tips of zo. Maar iemand anders weet vast wel precies waar.

Voor nu, welkom hier en veel succes met de eerste niet nemen!

bewerkt door Nietmeer
Typfouten
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemiddag Geraldine, welkom hier. Knap dat je al drie weken niet drinkt. Ik herken wat je schrijft dat je het zat was en er een streep onder wil zetten. Na de euforie kan de twijfel opzetten. Ik heb gelukkig mensen om me heen die ook bewust met hun alcoholgebruik bezig zijn. Maar soms ook niet en dan kijk je inderdaad verbaasd om je heen; echt iedereen drinkt alcohol.

Misschien is het tijd om een oude of nieuwe hobby op te pakken? Nu je meer energie hebt, kun je er 's avonds nog op uit om een cursus te doen bijvoorbeeld. Zelf ben ik bezig met klusjes in huis. Ontspullen. Boeken uitzoeken, die ik niet meer wil lezen naar de kringloop. Eindelijk eens die deur verven die al drie jaar in de grondverf staat te wachten. Jij hebt ook vast wel van die uitgestelde klussen. Voelt goed om die éindelijk eens van je lijstje te kunnen strepen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het voelt alsof je jezelf niet bent. Ja, bij mij voelt het ook anders. Welke zelf ik ben, die met alcohol of die zonder...? Het lijken wel twee verschillende zelven in ieder geval. Ik denk dat mijn leven leuker wordt als ik degene ben die geen alcohol drinkt, dus daar ga ik maar voor. Een zelf om opnieuw te ontdekken!

Succes!

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom Geraldine! Je was net zo'n drinker als ik (qua hoeveelheden dan). En ja, dan verandert er heel wat in je dagelijks leven. Soms helpt vervangen door andere activiteiten niet meer en is het gewoon een kwestie van uitzitten of "verduren" zoals ik het vaak noem. Je hebt het besluit genomen, maar je gewoontes moeten er net zo goed weer uitslijten zoals ze er ingesleten zijn en dat kost tijd.... drie weken is een mooi begin:rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom! Ja opvallend he, hoe doordrenkt deze maatschappij is van alcohol. Het gaat steeds makkelijker om niet te drinken vind ik, af en toe zijn er lastige momenten maar dat geeft niet. Ze gaan voorbij. Ik heb heel veel ontdekt over mezelf afgelopen jaar en dat doe ik nog steeds. Leer mezelf nu pas echt goed kennen. Word er niet altijd even blij van, maar het is in ieder geval echt. Heel veel succes, je hebt er al 3 weken opzitten en voor je het weet wordt het een maand, 3 maanden etc.  Sporten helpt goed, of jezelf trakteren op iets waar je niet aan toe kwam tijdens het drinken. Sauna, bioscoop, massage etc.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom Geraldine! Het begin is gemaakt. Mooi dat je de knop zo hebt kunnen omzetten. En ja, ik heb ook dat gevoel dat iedereen drinkt en er geen last van heeft terwijl er zoveel mensen zijn met een probleem. Het is sociaal gezien allemaal geaccepteerd terwijl het zoveel ellende veroorzaakt. Maar niet meer voor ons hopelijk! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Etty, wat een goede tips en het is waar zoals je dit zegt! Volledig herkenbaar: in mijn eerste drinkperiode dronk ik exact om die reden.

 

Geraldine, heel erg welkom! Super dat je het hebt volgehouden! Voel je je wat mat, wat verloren, wat saai? Dat gaat over, je moet er doorheen. En dan moeten de meeste mensen nog even een hoop geduld hebben en dan....is het okay! :rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 minuten geleden zei Sober:

Mooi zeg.. Vier weken. En goed idee te " verlengen" voor een echt heldere vakanties. Dat zijn uiteindelijk de mooiste vakanties. 

Ja daar ga ik ook voor! Mijn moeder is uit solidariteit ook gestopt :heart: en die keek al uit naar het moment dat ik op vakantie ga, dan kon zij er ook weer een pakken. Erg he?? Ik heb al laten weten dat ik gewoon door ga met 0% 

Ik hoop zo dat ik er binnenkort ook nog meer voordelen van ga zien en ondervinden... Dat zou wel extra motiverend werken 

Dankjewel @Sober en jij ook succes!!! :rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hai Geraldine,

Ik ben 1 januari gestopt terwijl ik in een "all you can zuip paradijs" zat. Ik vond het achteraf een heerlijke manier om te stoppen. In het buitenland, alle rust, geen "sociale druk", stress of vastgeroeste gewoontes. Enorm goed uitrusten (geen katers) en intens genieten van alles om mij heen. Ik durf nu te zeggen dat het misschien wel de fijnste vakantie ooit was!

Geniet ervan!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

27 minuten geleden zei Lonster:

Ga je met iemand op vakantie waarbij je het idee hebt dat het misschien moeilijk is om niet samen te drinken? Dan kun je je misschien daar op voorbereiden. 

Ik ga met een van mijn beste vrienden. Hij is sinds 3 weken redelijk solidair. Hij drinkt momenteel niet veel. Ik denk dat het wel goed komt, maar wat een gek idee! Op vakantie zonder drank. Dat is voor het eerst in mijn leven :face-icon-small-shocked:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gefeliciteerd met je eerste 4 weken! Ik bereik maandag die mijlpaal. Ik zat daar vanavond toevallig aan te denken. Wat als ik nu van de zomer op vakantie ga, drink ik dan af en toe een wijntje, of toch maar niet? Ik heb besloten mijn alcoholvrije periode te verlengen naar 3 maanden. Met in mijn achterhoofd het idee dat het misschien maar beter is om helemaal te stoppen. Lastig, ik kan mij nog niet voorstellen dat ik nooit meer drink. Ook omdat ik nooit heel veel dronk, maar wel elke dag :huh:

Ik vind het in ieder geval heel knap van je dat je hebt besloten op vakantie niets meer te drinken. Succes, geniet van je vakantie en als je het lastig hebt dan weet je ons te vinden! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Woodie we gaan dus aardig gelijk op ;)

Af en toe een wijntje werkt voor mij niet. Ik ben voor het eerst een aantal weken helemaal zonder en dat vind ik makkelijker (lees: minder moeilijk...) 

We gaan naar Thailand, gelukkig geen wijnland bij uitstek :lol: ik zal zeker aan jullie denken als ik het desondanks moeilijk krijg, dankjewel!! :rolleyes:

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...