Spring naar bijdragen

Ook nieuw..en op weg...


oostwestmijbest

Aanbevolen berichten

Hallo Allemaal,

Ik lees al een tijdje mee dus tijd om me ook maar eens voor stellen!

Al jarenlang drink ik teveel. Het is er gewoonweg langzaam ingeslopen. Van een alleen biertje na het eten..naar na het eten alleen meer bier. Na het bier de Wiskey ontdekt, en zo maar door. Overdag gelukkig nooit gedronken. Het stoppen met drinken is iets dat al lang op mijn verlanglijstje staat. Het is niet alleen gezonder, maar ik wordt vooral moe van het continue bezig zijn met alcohol. EN  het gevecht ermee. Sinds een maand lees ik mee op forum. Angst om alcohol te "moeten" missen heb ik niet meer. Angst voor ontwenning wel. Afgelopen weekend de knoop doorgehakt. Tijd om helemaal te gaan stoppen. Maar vanwege de angst voor zware ontwenningsverschijnselen eerst gaan minderen. Van 10-15 glazen sterke drank per dag, afgelopen maandag naar 6 glazen bier. Dat gaf de eerste dag toch mooi even het gevoel alsof mijn hersens mijn kop uit trilden. En wat trillende vingers. En natuurlijk lekker zweten 's nachts. Gisteren overgegaan naar 4 bier. Dat lijkt zonder al te veel ontwenningsverschijnselen goed te gaan. Geen trillende vingers en hersens meer. Wel nog steeds lekker zweten.Na morgen denk ik veilig te kunnen stoppen.

Waarom drink ik? Ik wilde dat ik het wist. Vooralsnog voel ik eerder dat ik een probleem heb omdat ik drink, dan dat ik drink omdat ik een probleem heb. We zullen het gaan zien. Vooralsnog vol goede moet!

Groet,

Jac

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goed dat je de knoop hebt doorgehakt en zo doortastend afbouwt en stopt. Er wacht je waarschijnlijk een paar weken van extreme moeheid. Neem zoveel mogelijk slaap zolang je lichaam daar om vraagt. Het hoort bij het herstel. Probeer ook andere bezigheden aan te wennen om de tijd die 's avonds vrij komt mee te vullen. Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

10 uur geleden zei Bob:

Goed dat je de knoop hebt doorgehakt en zo doortastend afbouwt en stopt. Er wacht je waarschijnlijk een paar weken van extreme moeheid. Neem zoveel mogelijk slaap zolang je lichaam daar om vraagt. Het hoort bij het herstel. Probeer ook andere bezigheden aan te wennen om de tijd die 's avonds vrij komt mee te vullen. Succes!

Bedankt Bob,

 

Ik mag graag slapen. Dus ik neem je advies zeker ter harte. En anders maar een beetje extra Netflixen ;-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Allemaal,

Weer even een update. Het afbouwen vergde toch iets meer tijd dan ik zelf had gehoopt. Dit kwam met name door het stukje ontwennen. Ik kan me helaas niet gewoon een paar dagen ziek melden. Ik zit/zat nog steeds op 4 biertjes per dag. Toch ben ik niet geheel ontevreden:

  • Al een week lang niet meer rechtsaf geslagen in de supermarkt naar de slijter. Ze zullen me vast al missen.
  • In een week tijd van 10-15 glazen naar 4 glazen.
  • Geen of nagenoeg geen craving naar sterke drank.
  • Trillende handjes niet meer.
  • Wonderbaarlijk genoeg slaap ik als een malle.
  • Ik hoef niet meer als een sandwich tussen twee lakens te slapen tegen het zweten.

Dit lijkt misschien alsof ik nu tevreden ben en het hierbij wil laten, maar dat is zeker niet zo. Ik sta nog steeds in de beginfase, maar gelukkig met stappen voorwaarts.

Daarom vandaag maar weer verder naar de volgende stap. Op jacht gegaan naar 0.0 bier. De meningen zijn daar over verdeelt. Placebo, Pavlof, open deur naar... Toch heb ik het gevoel dat het voor mij zou kunnen werken. Alcohol is voor mij de boosdoener en geeft het effect dat ik niet meer wil hebben. Daarnaast is het tegenwoordig alom geaccepteerd om op een feestje naar een 0.0 te vragen. Verder heb ik een hoop Bionade ingeslagen. Ben namelijk totaal niet gek op fris. Het hele thee-gebeuren moet ik me nog eens in verdiepen, maar dat voelt nog even als een stap te ver. 

De 4 "normale" biertjes ga ik vanaf vandaag vervangen door 4 biertjes van 2.5% procent. Ik lees hier dat veel mensen het afbouwen als een martelgang zien, maar zo ervaar ik het totaal niet eigenlijk. Kan me voorstellen dat het wellicht klinkt als uitstellen. Voor mij is het meer een controle dingetje. Ik drink ieder glas heel bewust. Ik besef me dat het gif is dat ik niet meer wil. In plaats van dat het stoppen met drinken een heftige situatie is, waarbij je je door de ontwenning moet zien te worstelen, ervaar ik het tot nu toe als iets dat te doen is en overzichtelijk is. Dat geeft vertrouwen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gewoon doen wat bij je past! Heb ooit een blog van iemand gelezen die haar alcoholgebruik verving door alcoholvrij bier. Ze kreeg veel negatieve reacties (was niet hier hoor!) van andere stoppers die zeiden dat het juist alcohol gebruik zou triggeren. Het heeft haar goed geholpen! Ook bij craving dronk ze alc. vrij bier. Ze is nog steeds sober, al ruim 10 jaar geloof ik. Dus...gewoon doen. Het gaat je lukken!

Kijk goed naar je daginvulling zoals de anderen ook al zeiden (oa Jane). Verveling is een hele grote trigger om weer te gaan drinken.

Succes! 

bewerkt door Amethist
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...