Spring naar bijdragen

Hi, ik ben Patries


Patries

Aanbevolen berichten

Dank je wel Lika! 

Hier is de eerste kerstdag prima verlopen. Ik ben overdag nog naar vrienden geweest en aan het einde van de middag kwamen de twee oudste kinderen die al op zichzelf wonen. We hebben het super gezellig gehad: lekker vegetarisch (!) gegeten, cadeautjes uitgepakt, veel gepraat en gelachen, filmpje gekeken. Zonen en ik hebben geen druppel gehad, dochter dronk wijn, bij mij wel met mate hoor. Wijn drinken deed ik ook op die leeftijd, ik hoop dat ze het in de hand kan blijven houden. 

Vandaag ga ik bij vrienden en familie langs, er zijn nog wat mensen die geen kerstkaartje van me hebben gehad en die ga ik er gewoon een brengen. Als ik tijd overhoud wil ik nog even naar de ijsbaan, dit jaar heb ik nog geen tijd gehad om te schaatsen.

Ik ben eigenlijk wel heel tevreden, want in tegenstelling tot in veel vakanties ben ik dit keer niet ziek. Meestal lig ik in de vakanties, vooral in de eerste week, volledig voor Pampus, maar dit keer niet. Ik ben helemaal vrij om leuke dingen te gaan doen!

Dat ik niet meer drink vind ik niet bijzonder en eigenlijk ook niet zo boeiend. Terwijl ik decennialang aan de wijn heb gezeten. Maar het stoppen ermee was kinderlijk eenvoudig, gewoon een keuze: Ik heb meer dan genoeg gezopen voor een volledig lang mensenleven, dus het is echt tijd dat ik ermee stop.

Het stoppen met alcohol heeft mij en ook mijn leven niet of nauwelijks veranderd. Anders dan toen ik nog dronk voel ik me niet, ik leid ook geen ander leven. Naar zuipfestijnen ging ik toch al niet. 

Maar het stoppen met de antidepressiva.......mocht er een God bestaan, ik dank hem of haar op mijn blote knietjes dat ik daar vanaf ben. Ook het stoppen daarmee bleek voor mij een peulenschil, al was het lastiger dan stoppen met drank omdat met name in het begin slapen onmogelijk leek. Maar ik heb doorgezet en ik slaap weer, al is het mondjesmaat. Ik ben dankbaar voor elk uurtje slaap dat ik kan krijgen. Zonder die pillen die me weliswaar goed geholpen hebben toen ik het echt niet meer wist, maar die me ook lethargisch, traag en wat vadsig maakten. Ook de benzo's en de wietdruppels komen er bij mij niet meer in.

Decennialang alcohol, tien jaar pillen...dit jaar bleek het genoeg geweest. Veel meer dan genoeg, maar pas nu had ik de motivatie en de kracht om te stoppen. Ik had dat veel eerder moeten doen, maar het neemt niet weg dat ik nu super blij ben dat het me gelukt is!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Was dat maar waar LadyJane! Ik heb het meerdere keren geprobeerd, maar in een tent doe ik sowieso al geen oog dicht omdat ik op een harde ondergrond lig en omdat het meestal koud is. Van mijn dochter en een vriendin weet ik dat ze slapen als een roos in de tent, die ronken juist weer heerlijk midden in de natuur. Voor veel mensen gaat het zeker op! 

Wat wel goed werkte was mijn stacaravan, maar die heb ik niet meer. Daar was het lekker basaal, er was een oude tv en een radio, een keukentje en een toilet, twee kacheltjes, een gewoon bed met een matras, kussens en een dekbed, daar sliep in beter dan in mijn huis!

En Sober, ik las het, dat je de kerstdagen eigenlijk heel goed bent doorgekomen. Met het hondje!:heart: Zo fijn!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Lika en Etty: ik  zou het wel willen hoor, weer een stacaravan, ik mis 'm echt heel erg. Maar ik heb hem weggegeven omdat ik er bijna nooit meer kwam. De kinderen wilden niet mee, die werden groter. En buiten het kampeerseizoen mocht ik er ook niet komen... :(

Suiker...mmmm, ik zit hier net lekker aan de Nescafe met een flinke schep suiker erin, zoals elke ochtend. At jij helemaal geen suiker meer Etty, of vooral heel veel minder? Ik zou het best willen proberen, maar betekent dat ook dat je bijvoorbeeld bananen (vruchtensuikers) en die zakjes Nescafe (in die zakjes zelf zit ook wat suiker, ik ben eraan verslaafd!), krentenbrood enz. ook moet laten staan?

Wel het proberen waard trouwens. Vannacht was ook weer hel, maar uiteindelijk heb ik gelukkig nog een paar uurtjes kunnen slapen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Neeejj Etty, niet in de avond, zelf na een uur of 14.00 in de middag gebruik ik geen spoortje caffeine meer. Ik vind omgaan met schaarste ook altijd boeiend. Zo kan ik heel gelukkig zijn met heel weinig middelen. Zoals leven in een stacaravan. Er valt zoveel stres weg. Bezit geeft me spanningen. Ik woon in een soort villawijk, met enorme huizen. Een belachelijk rijke wijk. Er zijn een aantal straten met huurwoningen, gewone rijtjeshuizen en in een ervan woon ik. En dan kijk ik naar die enorme huizen en auto's, campers en caravans en dan denk ik: "Ik ben blij dat ik dat allemaal niet hoef..."

En nu zit ik aan een plak kerstbrood met spijs, roomboter en poedersuiker. In 2019 ga ik het proberen: minder suiker. Wel spannend!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Het gaat hier even niet zo goed. Ik ben zo verdrietig en moe. Nee, niet schrikken, geen geslemp, geblow of geslik hier, maar......ik slaap gewoon niet meer. Met drank en pillen sliep ik nog wat, maar de laatste tijd gaat het slapen zo beroerd dat ik niet meer in staat ben om te werken. Alles lijdt eronder. Ik lig nu ook in bed, ik KAN gewoon niet meer, zo moe ben ik. Straks heb ik een afspraak met de huisarts met de vraag of zij (ik heb twee huisartsen, zowel een hij als een zij) het slaaponderzoek kan bespoedigen. Het is gepland in een vakantie, maar voor mijn part gebeurt het vannacht of morgen, er MOET wat gebeuren!! De zoon van een vriend van mij gebruikt quetiapine, 25 mg en hij slaapt daar goed op. Te goed, hij kan niet meer goed wakker worden in de ochtend. Ik heb al vaak aan quetiapine gedacht, ook na een tip van Cleo, maar ik ben ook bang om weer aan de pillen te gaan. Ik wil dat niet.

En ik ben zo boos ook: waarom kunnen de meeste mensen over het algemeen gewoon slapen en ik totaal niet? Wat mankeer ik, welke fout zit er in mijn hoofd? Ik ben bereid me te laten opereren om maar te kunnen slapen....ach, ik ben wanhopig!!

Het niet-slapen maakt me mat en depressief van vermoeidheid. Ik zou een beetje gelukkig kunnen zijn als ik wat kan slapen, maar het zat er al nooit in en het zit er nog steeds niet in, alleen dan met een cocktail van drank en pillen. Maar ik wil dat niet meer...:(

Bij mij totaal geen euforie over mijn zogenaamde topprestatie de drank en de pillen te laten staan. Ik ben me er niet beter van gaan voelen, hooguit vermoeider.

Ik hoop ZO dat ik geholpen kan worden. Liefst zonder pillen, ik wil zo graag leven zonder pillen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

O ja, mijn arts laat me weten of ik eerder naar de slaapkliniek kan, ze heeft er in ieder geval een mail aan gewaagd. Ook moet ik bloed laten prikken, wellicht heeft het iets te maken met bijvoorbeeld mijn schildklier. 

Ik wil er zo graag vanaf, het verpest mijn hele leven. Zonder die slapeloosheid was het bij mij nooit zover gekomen met drank en pillen...

Want ik ben niet verslaafd, daarvoor kan ik veel te gemakkelijk stoppen. Ik heb ook totaal geen cravings. Maar ik ben wel bang dat ik op den duur uit pure wanhoop weer naar drank en pillen ga grijpen. Niet slapen maakt je helemaal gek als het te lang duurt...:(

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb ook al heel mijn leven een slaapprobleem. Ook al alles geprobeerd. Drank was voor mij ook een middel om te ontspannen en slapen.

Ik gebruik inmiddels ook quitiapine in een lage dosis van 25 Mg. Het helpt erg goed, in het begin even wennen de eerste keer was ik erg duf de dag erna, maar dit went.

Ik ben ook niet blij met pillen maar het alternatief van pillen is niet of veel te weinig slapen en dan sloopt je op de lange duur.

Mirtazepine is ook een optie.

Patries ik hoop voor een oplossing voor jou want niet slapen is echt heel naar dat weet ik uit ervaring.

veel succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nietmeer, ik ben met de mirtazapine gestopt na meer dan 10 jaar omdat ik er overdag flink van ging dissocieren. Ook mijn stofwisseling vertraagde erg. Hoe lang duurde het bij jou voor je niet meer duf werd van de quetiapine? En blijft het effect goed bij dezelfde dosering, heb je niet steeds meer nodig?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank je Cleo, maar zoals het nu gaat is niet fijn hoor! Ik kan niet meer werken, ik beleef nergens meer plezier aan omdat ik zo moe ben, denken gaat traag.. Blijft bij jou de hoeveelheid die je slikt even effectief, heb je niet steeds meer nodig? Ik heb toch steeds die quetiapine in mijn hoofd, ook de zoon van een vriend van mij heeft er baat bij, alleen slaapt hij weer veel te veel nu. Maar het liefst slik ik niks. Tot het onderzoek wil ik dat wel volhouden...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik gebruik al 7 jaar 25mg voor het slapen gaan. Door mijn alcoholmisbruik kon ik de laatste jaren het effect niet meer goed voelen. Nu merk ik het effect weer goed en heb ik er dus nog steeds na al die jaren baat bij.

Als ik heel veel stress heb werkt het wat minder maar overall werkt het goed.

Ik zal nooit een makkelijke slaper worden daar heb ik me allang bij neergelegd, maar zolang ik kan functioneren op deze manier kan ik tevreden zijn.

Het werkt anders dan slaapmiddelen of benzo’s, het maakt je niet zozeer suf alswel dat het je hoofd stil zet. De prikkels nemen af en je kunt je dan beter ontspannen om in slaap te vallen.

De eerste keren was ik er wel duf van maar dat is even wennen.

Het is zeker het proberen waard. Succes Patries in je zoektocht!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bij 50 Mg is het wel belangrijk of je de gewone tablet hebt of degene met gereguleerde afgifte. (Retard) Die laatste die kreeg ik in het begin en was voor mij een te hoge dosis en omdat het de hele dag door werkt kon ik niet goed functioneren. Dus naar 25 Mg gegaan en dat was goed. Het kan zelfs nog lager dacht ik 12,5 Mg. Bij periodes sla ik het soms een paar keer over of snij het door de helft. Dan slaap ik wel minder goed. Maar het is niet nodig voor mij om meer te nemen, maar dat is per persoon verschillend denk ik.

Zorg dat er de eerste keer iemand in de buurt is als je bang bent voor de effecten dat maakt het misschien iets minder griezelig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...