Spring naar bijdragen

Hi, ik ben Patries


Patries

Aanbevolen berichten

Ik wil me even voorstellen: Ik ben Patries en sinds iets meer dan twee weken drink ik geen druppel meer.

Drinken deed ik al heel lang, vanaf mijn zeventiende geloof ik. Ik had en heb chronische slaapproblemen en een behoorlijk minderwaardigheidscomplex en ik merkte in die tijd dat ik met alcohol op veel "leuker" werd, ik bleek zomaar humor te hebben, adrem te zijn, ik kon me voor het eerst van mijn leven ontspannen en in de kroegen en de discotheken werd ik erg populair. Voor die tijd was ik een grijs en angstig muisje, altijd doodmoe door de slapeloosheid. Niemand zag me, ik viel niet op en ik werd ook niet gewaardeerd. Tja....het was apart om te ontdekken dat ik leuk gevonden werd, maar zonder drank bleef er niet zoveel van me over. Vanaf die tijd heb ik een lange periode heel veel gedronken. In de tijd dat ik zwanger was en ook toen mijn kinderen nog klein waren dronk ik geen druppel en dat ging best goed omdat mijn kinderen op de eerste plek kwamen. Nu nog steeds, maar ze zijn volwassen en ze redden zichzelf wel. Naarmate de kinderen ouder werden begon ik weer te drinken. Het begon met een zuinig glaasje wijn voor het slapen gaan. Alcohol helpt me om wat te slapen. Al gauw werden het er twee, drie en zo is het gebleven. Ik dronk elke avond voor het slapen gaan drie glazen wijn. Meer niet, nooit, omdat ik me realiseerde hoe slecht alcohol voor je gezondheid is. Het was pure zelf-medicatie. Ook op feestjes dronk ik geen alcohol, ik gebruikte het puur om een beetje te kunnen slapen.

Maar het zat me niet lekker, het was zo'n belangrijk deel van mijn leven geworden. Nu sta ik zestien dagen droog. Eigenlijk voel ik me niet niet beter dan toen ik wel dronk, ik ben nu vooral erg moe. Toen ik dronk had ik veel meer energie. Slapen doe ik mijn hele leven al slecht, als ik drie nachten amper geslapen heb neem ik nu een temazepam. Het niet drinken wil ik graag volhouden, ik ben gemotiveerd om de rest van mijn leven nuchter te blijven.

En daarom ben ik nu hier. Ik hoop van jullie te leren, ik hoop gemotiveerd te blijven. Mijn directe omgeving weet niet dat ik eigenlijk verslaafd ben, men ziet me bijna nooit drinken en men heeft me nog nooit aangeschoten gezien. 

bewerkt door Patries
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom op ons forum Patries.
een mooie basis 16 dagen niets,
het echte oogsten zal langer duren vrees ik.
Soms lees ik wel dat mensen er meteen zoveel positiefs uithalen en beter slapen, ernergieker worden en
er ook meteen beter uit gaan zien,
bij mij heeft met name het slapen erg lang geduurd, en mijn somberte ging ook maar langzaam weg.
Ik kreeg wel meteen een beter gevoel tijdens het sporten, een sterker gevoel van eigenwaarde en kon
mezelf ook na lange tijd weer prioriteit nr 1 voelen i.p.v. moeder, partner, en zorger voor anderen. Dat was fijn.
Ik had het tegen anderen vaak over gezond egoisme, maar was daar zelf toen nog niet een goed voorbeeld in☺
Wat gun ik jou ook een opwaartse lijn op je pad. Geduld zal misschien nodig zijn, maar weet je investering in jezelf gaat vast en zeker lonen.
En er valt veel winst te behalen door ook in het forum te investeren, dus zet m op meis!
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jij ook dank Lady Jane! Tja, bij mij zit het grote probleem toch momenteel in het slapen. Dat is iets wat ik nooit goed gekund heb en alcohol hielp me echt. Vroeger had ik niet meteen in de gaten dat het zelfvertrouwen na het drinken van alcohol maar kunstmatig is, niet echt. Maar sinds ik me dat realiseer werkt alcohol niet meer op dat vlak en daar gebruikte ik het ook niet meer voor. Ik slaap nu heel beroerd, hooguit drie uur per nacht, maar ik denk dat dat minder schadelijk is dan al die drank en daar pep ik mezelf dan maar mee op. Sporten vind ik ook lekker, vooral fitness. Even niet denken, maar lekker aan die gewichten hengsten!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb een lange werkdag in het vooruitzicht. Moe ben ik na weer een onrustige nacht, maar ik ben elke ochtend wel weer trots en blij dat ik de fles dicht heb gelaten. In de avond heb ik het het zwaarst, zeker nu het werk weer begonnen is. Ik moet immers fit zijn de volgende dag, dat geeft me heel veel stres. Slaap heb ik wel degelijk hard nodig, ik heb zelf geen flauw idee waardoor die slaapstoornis ontstaan is. Als kind sliep ik al amper. Toen ik de alcohol ontdekte merkte ik al snel dat ik eindelijk een beetje kon slapen. Daar zit dus mijn valkuil, overdag heb ik nooit behoefte aan drank. Ook bij stres overdag ging ik geen alcohol achterover slaan. Ik heb weleens gezegd: "Als ik normaal zou kunnen slapen zou ik misschien maar heel zelden wijn drinken, want zo lekker vind ik het nou ook weer niet."

Mijn vrienden weten dat ik wijn dronk om in slaap te komen, maar ze weten niet dat ik dat elke dag deed. "Een paar glaasjes is juist gezond." was meestal de reactie. Ze zien in mij juist een heel sterke, plichtsgetrouwe vrouw, iemand die bewust gezond leeft en die alle ballen omhoog weet te houden: gezin, werk, huishouden enzovoorts.

Zo rooskleurig is het echt niet, maar ik laat het maar zo. Want ik houd die ballen inderdaad wel in de lucht, maar dat gaat echt niet gemakkelijk!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Patries,

Goed bezig zeg! Die fles gaat je idd niet helpen, mooi dat je dat zelf ook inziet. Je slaapt ook veel minder diep met alcohol. Dus je slaapt wel in maar je komt niet in die diepe rust dus na een tijdje zou je juist meer uitgerust moeten raken omdat je diepere slaap krijgt. Ook al is het vrij weinig kwa uren (nu nog). Wens je ook bezigheden waarin je diep kunt ontspannen. Zodat je op die manier ook rust voor jezelf creëert en op kunt laden. Onderneem je ook bezigheden puur en alleen voor jezelf?

Succes! :rose:

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank jullie wel allemaal! Ik ben moe nu, na drie uur slaap en een werkdag. Toch blijf ik van de wijn af, ook vanavond weer. Ik moet het maar per dag bekijken denk ik. Een kennis van mij die ook aan slapeloosheid lijdt is weer begonnen met drinken, slapen lukt hem echt niet zonder drank en geloof me, hij heeft het lang en vaak geprobeerd. Met hulp, zonder hulp, maar slapen gaat gewoon niet. Ik wil toch echt van die drank afblijven. Of quetiapine iets voor me is weet ik niet aangezien ik nooit iets heb gehad wat leek op een psychose. Maar ik zag dat het ook bij depressies gebruikt wordt Cleo. Ik slik zelf mirtazapine. Minderen en stoppen lukt echt niet omdat ik me dan verschrikkelijk rot ga voelen. Niet zozeer als afkickverschijnsel, maar ik voel me dan weer zoals ik me voelde voor ik ermee begon, echt diep bedroefd, angstig en zeer somber. Met een gezin en werk kan ik het me niet permitteren me zo slecht te voelen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lastige situatie waarin je zit @Patries. Maar iig goed dat je niet drinkt. Zou het niet kunnen dat het slaapgebrek tijdelijk verergert doordat je gestopt bent, en dat het uiteindelijk weer verbetert? Drank kan qua slapen ook veel ontwrichten. Toen ik stopte met drinken heb ik nog lang daarna slecht geslapen. Sterkte!:rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, ik weet dat veel mensen tijdelijk slecht slapen na stoppen Rosee. Maar ik sliep dus al beroerd voor ik begon. Daar heb ik van alles aan proberen te doen, tot zelfs een slaapcursus aan toe, maar niets hielp. Misschien ga ik het toch maar eens laten onderzoeken in een slaapkliniek. Met drank op slaap ik wel gemakkelijker in, ik lig minder lang wakker. Maar drank is zo slecht en ik heb al veel te veel gedronken voor een heel leven!

Ik zal de medicatie eens opperen bij mijn huisarts Cleo. De mirtazapine doet niet heel veel voor me, maar zonder is het helemaal niet te doen. En als ik dan ook nog die temazapam kan laten staan zou dat helemaal mooi zijn...

bewerkt door Patries
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Weer een korte nacht, maar ik vermoed toch iets langer dan de vorige. Een uurtje of vier en dat is voor mij al heel wat. Ik was zo bizar moe gisteren, de hele dag had ik moeite mijn aandacht erbij te houden. Geen wijn gisterenavond, eh...op welke dag zit ik nu....dag 18. Ik zit nu nog in een fase waarin het leuk is dat getal hoger te zien worden. Op de duur moet het gewoon zijn, ik wil er niet eens meer bij stilstaan.

Eigenlijk vind ik het stoppen niet erg moeilijk, het is alleen dat ik zo moeilijk in slaap val. Ik heb geen drang om te drinken, ik heb alleen de angst weer niet in slaap te vallen. Maar wat het niet drinken betreft: dat gaat probleemloos tot op heden. Ik ga wel een spijkermat bestellen en een afspraak maken met de dokter over de medicatie.

O ja, ik had jullie nog niet verteld dat ik een jaar of drie geleden ook met roken ben gestopt. Toen kende ik deze site nog niet, maar ik heb dus al een verslaving overwonnen. Omdat ik zo'n onzeker zenuwenmens ben ben ik wel erg gevoelig voor verslavingen. Wietdruppels om in slaap te kunnen vallen heb ik ook al geprobeerd, maar dat werkt niet goed bij mij. Daar blijf ik dus verder af. Mooie dag iedereen, ik ga zo weer aan het werk!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, ik heb echt alles al geprobeerd voor zover ik weet. De huismiddeltjes werken bij mij niet, helaas... Net als mediteren, dan stuiter ik tegen het plafond. Om rustig te worden kan ik het beste iets zwaars doen: sporten: fitnessen, skaten, schaatsen, lopen enzovoorts. Vooral fitnessen ontspant me. 

Ik kan me niet herinneren ooit zonder zenuwen en angst geleefd te hebben. Mijn vader noemde regelmatig "zenuweleier" en hij had geen ongelijk. Als kind was ik paniekerig en bang en soms hysterisch. Geen flauw idee hoe dat is gekomen, misschien ben ik er mee geboren, misschien is het gewoon mijn persoonlijkheid.. Ik heb de etiketten chronische complexe PTSS en ADD, maar wat kan ik daarmee? Ondanks alles heb ik een normaal leven met werk, kinderen, vrienden en familie. Maar ik zie wel dat veel zaken andere mensen gemakkelijker afgaan, dat ze minder belemmeringen ondervinden. 

Enfin, het is weekend! Dan heb ik even wat minder zorgen over dat verrekte slapen.  :-)

bewerkt door Patries
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank je wel Knakker, ik zal het eens gaan proberen. Harry Mulisch is zeker een aanrader, daar is niet door te komen. Hetzelfde heb ik met Connie Palmen, Arnon Grunberg en Tolkien. Best een goeie tip, ik heb me er nooit op deze manier aan gewaagd!

 Ja, wat een gezeik en geklaag he? Ik erger mezelf groen en geel. Vannacht weer een slechte nacht, maar het positieve is dat ik zo ongeveer kan doen wat ik wil, ik ben vrij. Het vervelende is wel dat alles voor mij minder leuk is omdat ik zo moe ben.

Dit is dag 19, nog twee nachtjes slapen (?) en we zitten al op de drie weken.

bewerkt door Patries
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vraag me ook af: Hoor ik hier wel, hier op deze site? Heb ik eigenlijk wel een verslavingsprobleem? Ik ben verslavingsgeneigd, maar ik worstel niet zozeer met de drank, met de sigaretten. Nu drink ik niet, maar daar heb ik totaal geen moeite mee.

Een slaapprobleem en een minderwaardigheidscomplex, dat zijn mijn makkes, niet de drank en de sigaretten. Al dacht ik eerder nooit te kunnen stoppen met de wijn omdat ik dan helemaal geen oog meer dicht doe. Mijn angst voor niet slapen is zo groot... En nu ik niet meer drink slaap ik nog slechter, maar ik heb geen hang naar drank.

Ik lees hier vooral dat mensen wanneer ze stoppen met alcohol veel beter gaan slapen, maar dat de drank op een bepaalde manier blijft "trekken" . Bij mij is het tegenovergestelde het geval.

Wat ik zo graag zou willen is normaal kunnen slapen...

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jullie hebben gelijk! Hulp heb ik al, al decennia, maar niemand is er tot op heden achter welke oorzaak mijn slaapprobleem heeft wat eraan gedaan kan worden. Volgende week wil ik me laten doorverwijzen naar een specifieke slaapkliniek, ik heb begrepen dat je daar dan gaat slapen aan een soort monitor die alles registreert. Enfin....daar zal men zien dat ik totaal niet slaap, zeker met allerlei toeters en bellen in een vreemd bed doe ik sowieso al geen oog dicht. :D

Niet drinken is voor mij trouwens in dit stadium verbazingwekkend eenvoudig. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

17 uur geleden zei Patries:

Ik vraag me ook af: Hoor ik hier wel, hier op deze site? Heb ik eigenlijk wel een verslavingsprobleem? Ik ben verslavingsgeneigd, maar ik worstel niet zozeer met de drank, met de sigaretten. Nu drink ik niet, maar daar heb ik totaal geen moeite mee.

Een slaapprobleem en een minderwaardigheidscomplex, dat zijn mijn makkes, niet de drank en de sigaretten. Al dacht ik eerder nooit te kunnen stoppen met de wijn omdat ik dan helemaal geen oog meer dicht doe. Mijn angst voor niet slapen is zo groot... En nu ik niet meer drink slaap ik nog slechter, maar ik heb geen hang naar drank.

Ik lees hier vooral dat mensen wanneer ze stoppen met alcohol veel beter gaan slapen, maar dat de drank op een bepaalde manier blijft "trekken" . Bij mij is het tegenovergestelde het geval.

Wat ik zo graag zou willen is normaal kunnen slapen...

 

 

Welkom met vertraging!!!

weet je bij vrijwel iedereen op dit forum zit alles door elkaar als een soort spaghetti: alcohol roken alcohol huwelijksproblemen alcohol stress alcohol weinig zelfvertrouwen alcohol ziekte alcohol dit alcohol dat. Alcohol is de bouillon waar alle rest in ronddrijft. Laat je de alcohol eruit lopen dan kan je de andere problemen beter zien en aan werken. 

Dus praat er maar gewoon over hier, over dat slechte slapen, net als dat anderen over hun ellende praten. 

Maar wat heel duidelijk is iig is dat alcohol geen oplossing is maar een extra probleem erbij. En vaak een (deel)oorzaak voor de rest. 

bewerkt door bumperjim
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank je wel Bumperjim! Wat zeg je dat mooi: alcohol is de bouillon waar de rest in ronddrijft. 

Vannacht heb ik weer heel slecht geslapen. Pas tegen een uur of 6 in de ochtend ben ik in een onrustig soort slaap gevallen en ik ben nu net wakker. De hele nacht heb ik weer liggen woelen en op den duur raak ik dan in paniek omdat de werkweek ook weer voor de deur staat. Ik heb een drukke, best enerverende baan die volledig draait op communicatie en verantwoordelijkheid. Met drie glazen wijn op sukkelde ik wel in slaap, ik sliep een uurtje of vijf en dan redde ik het wel. Maar met nachten als deze zal ik het niet volhouden.

Enfin, eerst maar even wandelen met de hond nu.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Cleo66:

Ja die paniek, dat herken ik en dan kun je het helemaal vergeten . Ik heb ook een tijdje errug slecht geslapen en op een gegeven moment sliep ik niet van de stress niet te kunnen slapen. Je weet dat wel maar het gebeurd . Hop tjop richting huisarts voor doorverwijzing . Alcohol mag niet het antwoord zijn Patries . Sterkte 

Ja erg! Je piekert dan niet over andere zaken, je ligt alleen te stressen over het niet-slapen en hoe dat de volgende dag dan moet. En de volgende dag sleep je jezelf er doorheen op je tandvlees en op een gegeven ogenblik blijft dat een patroon.

Ooooohh, ik benijd mensen die gewoon, lekker kunnen slapen!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...