Spring naar bijdragen

Nuchter leven


Zonnig

Aanbevolen berichten

1 uur geleden zei Hannahs:

 

En zo herkenbaar, dat heen en weer schieten in gevoelens van hartstikke gelukkig zijn en nóóit meer terug willen naar pijn verdriet en eenzaamheid. 

Oeps, door de vraag van Lika las ik mijn stukje even terug maar de zin staat er niet goed waardoor deze verkeerd geïnterpreteerd kan worden.

En zo herkenbaar, dat heen en weer schieten in gevoelens van hartstikke gelukkig zijn en nooit meer terug willen naar een leven mét drank, naar pijn verdriet en eenzaamheid.

Anders lijkt het net of ik bedoel een pijnloos leven na te streven... fijn maar niet reeel. Sorry @Zonnig, dat ik hiervoor je draadje even gebruikte.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gefeliciteerd met je eerste maand alcoholvrij, Zonnig! Ik herken wat je vertelt, het verdriet en het verlangen terwijl je weet dat het gewoon een mindf*** is. We voelden ons echt niet beter toen we nog zopen, alleen op een andere manier ellendig. Supergoed van ons dat we volhouden :) 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gefeliciteerd Zonnig, met je maand alcoholvrij! We kunnen elkaar een hand geven, want voor mij geldt dat ook. Maar voor jou is het een nog grotere prestatie omdat je ook je sigaretten vaarwel hebt gezegd. Ik deed dat jaren geleden al, maar ik "had toen de drank nog."

Het is naar dat je zo verdrietig bent vaak. Ik ben net als jij ook regelmatig triest, maar dat had ik ook toch ik nog aan de wijn zat. Ik dronk echter alleen om te kunnen slapen en dat is toch wel een verschil, het was om de angst voor niet-slapen te verdoven. Nu ben ik blij dat ik me niet rotter voel dan toen ik nog dronk en ik ben trots en ook blij dat ik het zo goed volhoud. En dat mag jij helemaal zijn! :rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oh wat heerlijk jullie reacties! Ze doen me stuk voor stuk allemaal goed :) En de herkenning is ook fijn, want dan voel je je minder alleen. :rose: Ook het eerlijk kunnen zijn vind ik prettig want in mijn omgeving is dat begrip er niet altijd. Jullie weten hoe het is dus dat blijft een grote steun.

De golven verdriet komen aan en af. @Etty ik heb op dit moment geen hulp. Maar mocht het nodig zijn dan creëer ik dat wel weer. Wel de cursus van Petra wat me ook steunt maar dat gaat minder diep. Terwijl dit diepe pijn en verdriet is. Wat ik nu doe ik het zoveel mogelijk toelaten en er laten zijn (wat soms nog extra versterkt wordt door hormonen). Hoop dat het zo mag oplossen. Want ik heb ook veel te verduren gehad. Verliezen, ernstige ziekte etc heb ervaren en nu pas kan ik het verwerken/rouwen. Er wordt niet meer verdoofd he. De fijne dingen die ik nu onderneem helpen me ook om hiermee te dealen. 

Ik word me steeds meer bewust van het gegeven dat het leven niet altijd leuk is maar ook dat dit een soort van oke is...of simpelweg is zoals het is. Er komt wat meer aanvaarding.

Dank allemaal voor de woorden en mooie bloemen @lady jane echt een extra steun en extra motivatie om door te gaan op dit pad :sun:

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Oh wat heb ik een zin om me te verdoven. Ik heb last van de lonely trigger .

Zou het weekend weg gaan maar dat gaat onverwacht niet door. Nu heb ik me toch zin om te drinken en te roken. 

Ga het niet doen dus dan maar hier schrijven en afleiding zoeken. Sjonge wat kan een mens zich alleen voelen en ellendig! De tranen komen nu ook. Bah wat heb ik toch een hekel aan de weekenden. Dat komt omdat ik dan veel te vaak alleen zit. Iedereen is druk met het gezin of met de relatie waardoor er dan vaak geen tijd is voor mij. Gelukkig heb ik volgende week veel plannen.  Echt ik moet iets verzinnen om daar anders mee om te gaan want ik vind het afschuwelijk. Ik voel me niet enkel alleen, ik ben dat te vaak ook.

Gelukkig zakt de ergste drang nu af....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ah zonnig, niet doen hoor! Had zelf ook trek, ben toen jouw draadje gaan lezen en een kop thee gaan zetten. :) Mijn dank daarvoor. 

Vervelend dat jij je alleen voelt. Zijn er geen dingen te verzinnen die je alleen kunt gaan doen, maar waar je wel andere mensen ontmoet? Bv; sportschool, wandeltochten, bijeenkomsten, leuke cursus..... Dingen doen waar je interesse naar uit gaat, kom je weer mensen tegen die min of meer gelijkgestemden zijn. :present: Is maar een ideetje. Snel een kop thee zetten jij. Net als ik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb het niet gedaan hoor @Roosje01 en het ergste is nu voorbij. Heb idd thee gezet, ben gaan bakken en heb lasagne gemaakt.  Wat betreft dingen ondernemen en gelijkgestemden ontmoeten is ook een hele goede hoor (de verbinding met anderen opzoeken). Dat heb ik de afgelopen tijd ook veel gedaan en volgende week staan er gelukkig ook afspraken maar in de weekenden mag ik daar ook even heel goed naar kijken. Dit kwam onverwacht (dat het weekend niet doorging) en het gekke vind ik dat ik het nu ineens heel moeilijk vond. Och nu al schrijvend weet ik ook waarom ik het dit keer zo moeilijk vond; ik was met iets bezig waarbij ik normaal alcohol had gedronken en had gerookt. Dát en de lonely trigger was even heel heftig. Heb ik nog niet eerder gehad deze keer.

Goed dat jij ook aan de thee bent gegaan! Hoop dat het bij jou ook is afgezakt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sterk om dan juist niet te gebruiken! Heb de indruk dat je weinig cravings hebt, klopt dat? Deze zal echt heftig zijn geweest. Goed zo, afleiding zoeken en hungry tackelen. Juist die cravings vind ik zo zwaar! Herken alles in wat jij schrijft. De rust die je beschrijft. Zo fijn  en al die andere onbetaalbare voorbeelden. Lees nu het boek; "Verslaving voorbij" van Jan Geurtz. Op wilskracht gaat het mij niet lukken, moet echt een inzicht komen en gewoon niet meer willen. Gelukkig deze craving weer getackeld! Succes Zonnig! :rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb ze wel hoor @Roosje01 maar idd niet eerder zo erg als gisteren. Ik wil dan die eenzaamheid echt niet voelen. En gisteren al helemaal niet. Wat een weerstand.....Volgens mij zit het hem daar ook in. Als ik accepteer dat het is zoals het is dan gaat het wel. Maar owee als ik het anders wil dan het nu is. Dan komt het verslavingsmonstertje keihard om de hoek; Ach, 1 dag kan toch wel? Alleen deze avond en daarna stop je weer...oh wat heb ik zin in...en wat mis ik het etc etc...Terwijl het echt niet het probleem gaat oplossen. Het maakt het alleen maar erger. Dat besef ik me nu gelukkig wél weer. 

Ben er wederom achter dat als ik teveel alleen ben (en dan ben ik dat ook echt he, het is niet alleen een gevoel) dat dit heel gevoelig ligt. Logisch ook want wie wil nou zoveel alleen zijn? Dat is niet gezond voor een mens. Dus werk aan de winkel om dit anders op te lossen. Weer over drempels en dat vind ik eng.

En er kwam in me op dat ik het leven aan mag gaan, ik heb nogal eens de neiging om te vluchten en me dan te isoleren maar dat mag ik echt om gaan buigen wil ik nuchter leven. Door de angsten en weerstanden heen. De onzekerheid en onwennigheid voelen en dat oke (leren) vinden...

Het gekke is dat ik dat de afgelopen weken ook gedaan heb en dat ging heel goed maar blijkbaar is dit nu aan de beurt om aan te pakken. Gisteren was echt een wake-up call en een eye opener om ook daarin voor mezelf te leren zorgen. 

He bedankt voor je antwoord Roosje doet me goed om zo mijn gedachten en inzichten te kunnen delen :rose:

bewerkt door Zonnig
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat een mooie bos kleurrijke bloemen! 

Wat vervelend joh, dat eenzame gevoel en zijn. Wat kun jij eraan doen om minder alleen te zijn? Begrijp uit je lijntje dat je geen baan buiten de deur hebt? Klopt dat? Voor mij is een drukke fulltime baan met een hoop contacten, na ook weer activiteiten na t werk, een prima excuus om een moment voor mezelf te creëeren samen met een fles wijn. Ff geen prikkels, maar flink verdoven. Wat doen wij onszelf en onze omgeving tekort. Het gaat om verbinding met de ander, dat is de essentie in het leven. Vreselijk herkenbaar wat dat drank duiveltje ons toe fluisterd, hij fluisterd precies dezelfde dingen in mijn oren. Bah! Telkens trappen we er weer in. Vandaag niet zonnig! 

Zet je onzekerheid aan de kant en leef! Of accepteer het zoals het is, maar laten we iig de kurk op de fles! Fijne dag zonnig! 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Leuk plaatje he! Kannut nu lekker ook!;):) 

Ik ga activiteiten plannen in de weekenden om te zorgen dat ik minder alleen ben @Roosje01. Dat ga ik doen. Zo voorkom ik dat ik te vaak een heel weekend in mijn uppie zit en daarmee ook de enorme teleurstelling als er iets in een weekend met anderen niet doorgaat. Want dat speelt dan extra. Zo ga ik het doen. Maar dat betekend ook dat ik wéér nieuwe dingen moet gaan ondernemen en dat vind ik in het begin altijd spannend. Dus soms stel ik dat dan uit...en dat was ik weer aan het doen. Uitstellen en weglopen voor wat ik al langer voelde.

Wel bijzonder dat jij het tegenovergestelde hebt. Juist na teveel prikkels jezelf af willen sluiten met alcohol. Dat herken ik trouwens ook hoor. Na drukke tijden en juist wel veel afspraken mezelf verdoven om tot rust te komen. Alles te verwerken. Bij jou komt gelijk in me op: heb jij eigenlijk wel tijd voor jezelf? Echt even jouw tijd? Roosje tijd? :rose:

Merci, jij ook een fijne dag!

Die we idd nuchter gaan (be)leven...wat voor emotie/gedachte/gevoel er ook voorbij komt :sun:

bewerkt door Zonnig
Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Cleo66, haha... sorry, moest er ook om lachen, terwijl het zo triest is. "Vriend" alcohol wil idd overal bij zijn. Maar het is gelukkig wel aan ons om hem de deur uit te wijzen! Laten wij nuchter met eenzaamheid, prikkels, drukte, gekte, blijheid, verdriet etc omgaan. Niet makkelijk, maar daar worden we uiteindelijk wel gelukkiger van. :) 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja @Roosje01 uiteindelijk is nuchter leven toch beter.

Ben echt blij met dit forum want anders was ik gisteren misschien (grote kans) wel aan de zuip gegaan. Ben blij dat het niet zo is verlopen want anders had ik nu een giga kater gehad. En misschien wel weer domme dingen gedaan. Alles om maar niet alleen te zijn. Hoe triest....niet te willen voelen hoeveel pijn iets soms kan doen. 

Heb mindfulness weer opgepakt en dat helpt. Ook heb ik meerdere dingen gepland. Nog niet voor het weekend maar ook dat zal ik gaan regelen. Alles stap voor stap, kan ook niet allemaal tegelijk. En straks is een vriendin ook weer terug van vakantie waardoor ik weer iemand heb die ook in de weekenden wel wil afspreken. De rest is vaak te druk met partner en kids. Wat ik wel begrijp overigens maar soms is het wel eens jammer.  Maar ook dit is wat het is. Net lekker buiten gelopen! Nu lekker een kop thee en een filmpje erbij.

Fijne avond allemaal! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...

Hoi @Zonnig, even een berichtje van mij om te horen / lezen hoe het met je is. Ook jij bent even niet op t forum verschenen. Zelf had ik er (ook) een tijdje minder behoefte aan maar ben sinds kort toch weer aan het meelezen. Ik heb de afgelopen tijd aan je gedacht, omdat we in dezelfde tijd begonnen. Of stopten, maar net hoe je het wilt zien... En veel dingen van jouw proces waren zo herkenbaar. 

Ik ben benieuwd hoe het nu met je gaat. Ik hoop zo dat het goed met je gaat! Geen idee of/wanneer je dit berichtje ziet maar als je wilt, laat even wat van je horen? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...