Spring naar bijdragen

Het ADB conditie/sport topic


Sandro

Aanbevolen berichten

Ik kan me op geen enkele manier meten met jullie sportprestaties en dat hoeft ook niet. Ben nu bij fysio na het revatraject begonnen met fiets- loop- en balans oefeningen. Lopen en balans is erg lastig, dus ik ben superblij dat ik hier training in krijg. Ik merk al resultaat bij het lopen met t hondje. Bijvoorbeeld over oneffen terrein zoals parkje, gras etc.hier pal bij. Das " mijn" vooruitgang. En daar krijg ik plezier in.  Ik overweeg zelfs zo'n simpele stappenteller te kopen. Kan ik concreet ook vorderingen zien. Iemand suggesties voor iets zeer simpels? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sinds ik een burn-out heb en me inmiddels fysiek iets beter voel doe ik thuis als het lukt elke dag een half uurtje yoga oefeningen. En sinds 2weken sport ik onder begeleiding van een fysiotherapeuth onder begeleiding om te leren mijn lichaam niet voortdurend in de aanstand te laten staan, ( = verhoogd cortisol gehalte) ben van  Nature iemand die graag sport en altijd ook veel gedaan heb. Nu dus op een heel andere manier, veel bewuster en meer aandacht voor de grenzen. Daarnaast wandel ik veel en lang met de hond en vind ik het fijn om samen te dwalen door de natuur. Verder alles op de fiets en regelmatig naar de sauna, is ook sport.  Om te voorkomen dat ik al mijn spieren vast zet en om soepel te blijven ga ik 1 keer  per 2 weken naar een Chinese massage praktijk. Ben wel erg op zoek naar de balans en het voelt nog wat onwennig om anders te sporten dan ik gewend was, maar wel heel tevreden over de resultaten.

bewerkt door Nietmeer
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hou helemaal niet van sport :blush: Nooit gedaan. 

Ik ben in de vakantie gestart met 'milon'. Een kort maar intensief circuit, 2 x in de week. Mijn doel is me fitter, vitaler voelen. En wat kilo's kwijt raken. Vind het niet erg dat ik niet superslank ben, maar krijg er nu last van. Ondanks het niet meer drinken viel ik niet af, kwam eerder aan.  Ik kreeg het gevoel dat mijn lijf 'stil stond'. Vind dat sporten niet perse leuk, maar ik voel me goed als ik het gedaan heb. Letterlijk met mijn lijf bezig ipv hoofd, in beweging, ik merk het al aan mijn conditie. En de weegschaal geeft minder aan. Ik wandelde ook wel. Maar dat was niet genoeg.  Dit lijkt me iets wat ik voorlopig wel vol kan houden. En wie weet krijg ik er nog lol in...en ga ik meedoen met een groepsles of zo...

Hardlopen heb ik geprobeerd. Maar kreeg toen ik opgebouwd had naar 5 km een blessure. Volgens de fysio is mijn lijf niet echt gebouwd om te rennen..dat dacht ik al:D

@Nietmeer dat je lichaam voortdurend aan laten staan...euh...is dat ook onder invloed van stress? Ik heb nl het idee dat het zwaarder worden en blijven ipv afvallen bij mij daar ook mee te maken heeft. Altijd alert zeg maar....waarbij angst een rol speelt. Tenminste dat is zoals ik het ervaar. Het sporten, ook als is het maar 2 keer in de week, zo n drie kwartier geeft me ook ontspannning.  Dus kan niet verkeerd zijn.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja Thee onder invloed van stress en voortdurend over je grenzen gaan, zo lang dat je op een gegeven moment je lichaam niet meer voelt en in voortdurende staat van paraatheid bent. Kon ook niet meer slapen en ging daardoor dus ook steeds meer drinken om nog een beetje te ontspannen. Neerwaartse spiraal werd dat dus. Ja en angst is daarin een gevoel wat steeds aanwezig is maar ik herkende het niet als angst en ook niet als iets van mij. Is wel voor een groot deel irreële angst, door stofjes zoals cortisol en adrenaline aangezet. En kan er ook voor zorgen dat je zwaarder wordt idd, vasthouden letterlijk. Sporten geeft ontspanning als je inspannen afwisselde met ontspannen zodat je lijf ook weer leert begrijpen dat dat meer normaal is. Rustig aan proberen het energie niveau weer te verhogen en voldoende rust voor herstel. En voor mij dus niet als een dolle aan het sporten maar zeer bewust. Nooit gedacht dat ik yoga leuk zou gaan vinden maar is leuker dan je denkt en al doende geeft het veel info over hoe je er mentaal en fysiek voor staat. Mijn katten vinden het ook leuk, die komen meedoen en als ik ademhalings technieken oefen zucht de hond ook genoegelijk mee. Fijn.

bewerkt door Nietmeer
Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei jopie:

Wow sandro!! Lekker.......

....5 minuten langer klinkt als niets maar......   ja, dát dus......

Ik geloof niet dat ik zonder sporten zou kunnen, laat staan willen....

 

Ik merk dat ik in de gelukkigste fasen van mijn leven regelmatig sport. Dus ik wil ook niet zonder. Ben wel een beetje huiverig voor het verval dat op een gegeven moment vast gaat intreden naarmate ik ouder word. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Herkenbaar , @Nietmeer. yoga mag ik niet meer, als les etc. maar ik heb er veel van geleerd bij een fijne lerares. En pas nog toe wat wel  kan. Heerlijk. En vanavond , om bij het sportverhaal  te blijven... Stukkie gefietst met hond op de electrische fiets. Dat had ik gister niet gedacht. Cadeautje voor beiden. ik heb er veel goeds uitgehaald wat ik nog steeds toepas 

bewerkt door Gast
Link naar opmerking
Deel via andere websites

24 minuten geleden zei Sandro:

[...] Ben wel een beetje huiverig voor het verval dat op een gegeven moment vast gaat intreden naarmate ik ouder word. 

Is niet iets om huiverig voor te zijn, Sandro. Ik weet niet hoe het bij jou is, maar ik wordt al ouder vanaf m'n geboorte. In die tijd begon ook het verval meteen
in te treden. Het gaat geleidelijk en ik vind het gewoon. Misschien is het ook wel gewoon, misschien is het gewenning. Ik weet het niet, maar huiverig ben
ik er niet voor.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

16 minuten geleden zei Kohtje:

Is niet iets om huiverig voor te zijn, Sandro. Ik weet niet hoe het bij jou is, maar ik wordt al ouder vanaf m'n geboorte. In die tijd begon ook het verval meteen
in te treden. Het gaat geleidelijk en ik vind het gewoon. Misschien is het ook wel gewoon, misschien is het gewenning. Ik weet het niet, maar huiverig ben
ik er niet voor.

Nou, ik zie geliefden van mij (met name opa's en oma's) zo ver af takelen dat het echt een hel moet zijn. 

Het duurt normaal gesproken nog heel lang voordat ik eventueel in zo'n staat kom, maar heel jong ben ik ook nieg meer. Goh, ik begin dat midlife gedoe langzaam te begrijpen;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

10 minuten geleden zei Sandro:

Nou, ik zie geliefden van mij (met name opa's en oma's) zo ver af takelen dat het echt een hel moet zijn. 

Het duurt normaal gesproken nog heel lang voordat ik eventueel in zo'n staat kom, maar heel jong ben ik ook nieg meer. Goh, ik begin dat midlife gedoe langzaam te begrijpen;)

Weet je er zijn 100 jarigen die nog op een racefiets rondtoeren. Als je met pensioen bent heb je pas tijd om echt fanatiek te sporten. Liever  op je 70e een hartverzakking net voordat je boven op de col bent dan van 40 tot 100 aftakelen :) 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Nietmeer doe je zelf yogaoefeningen of heb je dvdtje/youtube als voorbeeld ofzo? Ik was zelf gestart met yoga vorig jaar en vond het echt heerlijk. Nu dus moeten stoppen helaas, maar ik vind het lastig om thuis op te starten. Heb het te kort gedaan om zelf iets van een oefeningenreeks te kunnen fabriceren 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nicky ik heb wat basis oefeningen aangeleerd bij de fysiotherapeut en daarna op internet gezocht. Er is veel gratis te vinden. Daarna heb ik de app yoga studio voor een tijdje gebruikt om wat meer te leren. Kost wel 3 euro per week maar kan je weer stoppen als je voldoende weet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ga eens snuffelen op internet dan. En naar die app kijken. Dank je. Vond de yogalessen echt heel fijn. Één van de weinige momenten dat ik helemaal uit mijn hoofd was zeg maar:D Ik vraag me af of ik dat thuis wel kan bereiken maar als ik het niet probeer, dan zal ik het ook nooit weten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...