Spring naar bijdragen

Genoeg


Aline38

Aanbevolen berichten

25 minuten geleden zei Pytje:

Zo herkenbaar @Nina, die golven. Ook door de dagen heen. Kom er steeds meer achter dat het hele leven eigenlijk zo in elkaar zit. En dat je dan maar met de flow mee moet gaan.

Inderdaad erin mee gaan ipv tegenin. Door de dagen heen heb ik niet meer gelukkig jij wel nog ben jij net pas gestopt? Het is geruststellend misschien om te weten dat het steeds minder vaak komt die trek hoe langer je gestopt bent. Er zitten steeds langere pauzes tussen 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het blijft zoeken naar de juiste balans. Omdat er zoveel tijd en energie los komt door het stoppen met drinken veel zin van alles aan te pakken en leuke dingen te doen. Maar de lichamelijke vermoeidheid is er nog steeds. Ik maak nu planningen waarin ik heel streng rustmomenten inbouw. Dat moet ik wel zo doen want ik brand anders snel op . Begin van de week bekijk ik wat de verplichtingen zijn waar ik niet onderuit kom (bijvoorbeeld werken) daarna klusactiviteiten die ik zou kunnen doen, maar geen haast hebben. Zelfde met sociale activiteiten. Beiden geven me een blij gevoel maar kost ook energie. De rust en ontspanning activiteiten markeer ik ook als prioriteit als verplichting. Ook al ben ik niet erg moe ik doe het toch als het op mijn planning staat. Ik begin hier nu profijt van te krijgen. Dus ik blijf dit voorlopig maar even doen. De intense moeheid lees uitputting begint heel langzaam minder te worden. Ik noem het mijn persoonlijke zorgprogramma :D. Het is nieuw voor me de focus op mezelf te houden, goed voor mezelf te zorgen. Ik wou dat ik dit jaren eerder had gedaan. Ben er heel blij mee. Besef me dat ik nooit zoveel om mezelf gaf. Mezelf vergeten. Dat ga ik nu inhalen. Vandaag een lui dagje ingepland naast de dingen die moeten maar dat lijstje is kort. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

55 minuten geleden zei lady jane:

Dit heet nou herstel Nina, je doet het geweldig goed als ik je zo lees. Mooi in contact met jezelf:rose:

Dankjewel inderdaad in contact met mezelf. Niet altijd plezierig maar toen ik dronk nooit plezierig. De mooie momenten overheersen nu. Geestelijk welzijn is gigantisch verbeterd. Op die manier kan ik veel beter de mindere momenten incasseren. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gisteravond een behoorlijk wild feestje gehad. Veel vriendinnen en kennissen op de dansvloer een heerlijke avond. Weliswaar met heel veel alcohol. Sommigen tussendoor overgeven in het toilet. De meesten weten nu wel dat ik niet meer drink. Sommigen die ik lang niet gezien had bleven herhaaldelijk aanbieden. Met hen gesproken over waarom ik niet meer drink. Wat confronterend was , op de goede manier. Goede gesprekken gehad. (Met diegenen die nog tot praten in staat waren ) er kwamen vragen en gedachten op als eigenlijk wil ik ook stoppen maar het lukt me niet. Er werd mij gevraagd hoe ik plezier kon hebben zonder te drinken. Dat is wel iets merkte ik waar mensen zich veel zorgen over maken, zal ik ooit nog plezier hebben in nuchtere toestand. Men begreep niet dat ik de hele avond gelachen had zonder alcohol. Precies zoals ik zelf ook dacht toen ik dronk. Het gaat toch echt vanzelf de drank is niet nodig. Vroeg naar huis gegaan met een voldaan gevoel. Want het is niet minder leuk zonder drank het is puur een algemene gedachte waar veel mensen in geloven. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

drank versterkt wat er onderhuids al is Nina,
daardoor heb/had je ook de ene keer een goede dronk en soms een slechte;
het mooie voor jou en het trieste voor hen is dat jij vandaag je die "goede" gesprekken nog herinnert
dus jij kunt er iets mee, zij helaas niet. en waarschijnlijk snap jij nu waarom ik als een bekeerde gelovige klink:blush::lol:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

24 minuten geleden zei lady jane:

drank versterkt wat er onderhuids al is Nina,
daardoor heb/had je ook de ene keer een goede dronk en soms een slechte;
het mooie voor jou en het trieste voor hen is dat jij vandaag je die "goede" gesprekken nog herinnert
dus jij kunt er iets mee, zij helaas niet. en waarschijnlijk snap jij nu waarom ik als een bekeerde gelovige klink:blush::lol:

Ik kan niet oordelen over of zij er niets mee kunnen. Is ook niet belangrijk hoewel ik natuurlijk de mensen waar ik om geef een gelukkig nuchter leven gun. Het is boeiend leerzaam mezelf terug te zien. En ook dat zoveel mensen met hetzelfde worstelen. Hoeft niet perse een drankverslaving te zijn kan van alles zijn. Obsessies. Maar ik ben inderdaad heel blij met het feit dat ik alles nog weet van gisteren :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wow @Nina. Wat ga je goed. Ik ga ook goed, maar merk dat ik wilde feestjes nog steeds mijd. Vind dat heel knap van je, dat je dit kan en er nog lol in hebt ook. Wat doen mensen zichzelf eigenlijk aan door zoveel te zuipen dat ze tussendoor moeten kotsen op het toilet.:blush:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Rosee:

Wow @Nina. Wat ga je goed. Ik ga ook goed, maar merk dat ik wilde feestjes nog steeds mijd. Vind dat heel knap van je, dat je dit kan en er nog lol in hebt ook. Wat doen mensen zichzelf eigenlijk aan door zoveel te zuipen dat ze tussendoor moeten kotsen op het toilet.:blush:

Je moet doen wat jou helpt. Je voelt vanzelf wel wanneer je er klaar voor bent weet dat je het kan. Ik zou het ook mijden als ik twijfels zou hebben. Jezelf beschermen. Komt vanzelf. Ik vind de geur nu ook heel vies van mensen die dronken zijn. Dat had ik eerst niet. Leek het een vertrouwde geur. Bah :(

Link naar opmerking
Deel via andere websites

 Wat mooi om te lezen. Ik geniet ook net zo veel zonder drank maar wel anders. Ben snel klaar met activiteiten die alleen maar om drinken gaan. Gisteren op een soort festival/markt. Na 2 drankjes heb ik dan zin om verder te gaan wandelen, dit gedaan met 1 vriendin. Na een uur terug bij de rest, toen waren ze best aangeschoten. Daar ben ik dan wel snel mee uitgepraat. Terwijl Ik dat vroeger echt "supergezellig" had gevonden. Toen Ben ik nog iets gezelligs met mijn dochter gaan doen die onverwacht ook daar was, hoe leuk is dat?

Maar goede les voor mij: soms heb ik zelfmedelijden en denk dat iedereen leuke dingen doet behalve ik, maar dat is niet zo.  Ik doe mijn eigen leuke dingen, en oude vrienden andere dingen die ik niet meer wil. Dit betekent wel dat sommige vriendschappen wat veranderen, ik had mijn leven ingericht op drinken en daarom ook vooral drinkende vrienden

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@IJsvogel Dat herken ik hoor sneller klaar ergens mee zijn. Dronken vergeet je de tijd. En sommige vriendschappen veranderen dat is ook niet tegen te houden. Denk maar zo je krijgt er je leven mee terug. Ik denk ook weleens dat iedereen leuke dingen doet behalve ik maar ik heb daar geen vervelend gevoel bij. Je tijdsbesteding veranderd wel wat ipv regelmatig mee doen aan drank feestjes enzovoorts doe je nu andere dingen. Er blijft genoeg leuks over , zelfs nog meer. Ik ga nu heel soms naar een drank feestje . Dan heb ik echt wel plezier maar er zijn nog veel leukere dingen voor mij te doen. Terwijl dat vroeger hoogtepunten van plezier voor mij waren. Met de dag erna zware dieptepunten :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ongeveer 50 dagen nuchter nu. Hoewel ik stukken actiever ben door toegenomen energie voel ik me lichamelijk regelmatig nog ronduit uitgeput. Ook al las ik rustmomenten in vroeg naar bed wat echt moet dat is duidelijk te voelen aan mijn lijf. Al die jaren drankmisbruik wis ik niet zomaar eventjes uit. Het slapen gaat goed en op mijn vrije dagen slaap ik regelmatig ook in de middag eventjes. Ik houd het anders niet vol tot de avond. Ik kijk uit naar de 3 maanden gestopt te zijn hoewel ik nu vaak denk misschien moet ik er wel een jaar voor uit trekken voordat die extreme vermoeidheid weg is. @Bob @kruidenthee67 zo even uit mijn hoofd jullie zijn 1 van de lange stoppers toch ? Wat is jullie ervaring? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goed bezig Nina, zelf ruim 5 maanden gestopt nu en ik had geen last van vermoeidheid dit keer. Maar ben eerder langdurig gestopt en in die beginfase was ik wel erg moe. Ik heb toen een vitamine B complex geslikt omdat "wij alcoholisten" daar makkelijk een tekort in opbouwen. Dit geeft vermoeidheid. Maar behalve dat duurt het gewoon een tijd totdat je lijf een nieuwe balans heeft gevonden en is hersteld van zoveel (jaren) roofbouw op jezelf. Ook de onrust/veranderingen door het stoppen op psychisch vlak vergen veel van ons.

Dus mij hielp de B complex en geduld en lief zijn voor jezelf...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Nina:

Ik kijk uit naar de 3 maanden gestopt te zijn hoewel ik nu vaak denk misschien moet ik er wel een jaar voor uit trekken voordat die extreme vermoeidheid weg is. @Bob @kruidenthee67 zo even uit mijn hoofd jullie zijn 1 van de lange stoppers toch ? Wat is jullie ervaring? 

Ik ben inmiddels bijna 2 jaar gestopt. Ik herken die zware vermoeidheid wel maar herinner me niet meer precies hoe lang die aanhield. Toch zeker wel een paar maanden, ja. Middagslaapjes deed ik overigens ook voordat ik met de alcoholconsumptie stopte, als ik de kans kreeg, en ook nu nog steeds. Dat zal met de klimmende leeftijd te maken hebben. Ik ben nu 67. Ik wil ook nog zeggen dat een aantal lichamelijke problemen die ik indertijd aan mijn drankgebruik toeschreef na het stoppen zijn blijven bestaan. Die stonden daar dus kennelijk toch los van. Maar over het algemeen ervaar ik wel een duidelijke vooruitgang, zowel lichamelijk als op het mentale vlak.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...