Spring naar bijdragen

Het roer om


Sensitief

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal, Na een tijdje hier te hebben meegelezen heb ik vandaag besloten om lid te worden. Ik hoop dat ik van jullie ervaring kan leren. Ik ben een vrouw van 44 en drink vandaag precies één week niet. Ik dronk dagelijks zo’n 3 glazen rode wijn en in het weekend iets meer. Soms wel eens prosecco, dan lukte een hele fles ook wel. Dit patroon ken ik een jaar of 10. Daarvoor dronk ik ook wel, maar toen kon ik het bij 1 of 2 glazen houden. Ik merk dat mijn behoefte steeds groter en zorgelijk word.  In de afgelopen 2 jaar is het mij al eens gelukt om een time out van 2 a 3 weken in te lassen. Daarna dronk ik wat minder, maar al snel kwam ik in mijn oude patroon. Ik ben bang voor het ontwikkelen van een groot alcohol probleem, dus vandaar nu deze stap! Zoals velen van jullie na het stoppen, ben ik ook erg moe. Ik drink nu water, koffie en thee. Soms een groene smoothie. Daarnaast slik ik magnesium, vitamine b100 en LTO3, dit deed ik overigens al. 

Het drinken deed ik voor het ontspannen, ik heb best een stressvol bestaan en alcohol zorgt voor een roes...niet voelen. Echter, elke dag stond ik met een kater en vermoeidheid op. Ik stond in de ochtend voor de spiegel en zag een verdrietige getekende vrouw. Mijn grootste schrik was de pasfoto die ik laatst voor mijn paspoort liet maken. Ik zag de alcoholist... rode neus, grauw gezicht en een opgezwollen hoofd. Dit is niet wie ik wil zijn! Dus lieve allemaal, ik kan jullie steun gebruiken.


 

 
bewerkt door Sensitief
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom, en knap dat je zo besluitvaardig reageert op de signalen die je ziet. Ik herken goed wat je schrijft over de toenemende behoefte aan steeds meer. Ik heb het zelf alleen veel langer laten doorlopen tot ik op mijn 65ste zo'n twee flessen wijn per dag dronk en het me niet meer lukte om te minderen of pauzes in te lassen. Ik ben toen helemaal gestopt en dat bevalt zo goed dat ik het nu lekker zo laat. Inmiddels is er al weer meer dan een jaar voorbij en het gaat prima zonder alcohol. Voor rustpauzes en momenten van ontspanning heb ik andere wegen gevonden en dingen die ik voor me uit placht te schuiven pak ik nu veel eerder en efficiënter aan. Ik hoop dat jij ook door kunt zetten en je er al gauw prettig bij kunt gaan voelen. Succes!

bewerkt door Bob
spelfoutje eruit
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goed dat je hier bent ook ik dronk wel een liter wijn per avond want ja die fles moet leeg dat kleine beetje laatje niet in de fles zitten,

en wat was het lekker s'avonds een beetje troost een beloning lekker even weg van die harde wereld, maar die komt s'morgens keihard terug, ben nu drie weken alcohol vrij moeilijke momenten blijven maar voel me ook gek genoeg veel sterker en heerlijk nuchter ik vind het wel lekker zo wat ik persoonlijk nog wel heel moeilijk vind dat anderen zeggen zullen we een borreltje nemen en ik dan nee moet zeggen dat vind ik dan zo sneu voor hen, omdat ze het goed bedoelen maar zij nemen gewoon één ik pak de hele fles haha maar we komen er wel.

En of ik nooit meer drink zoals Bob dat weet ik nog niet dat laat ik open maar voorlopig  nog niet veel lezen hier dat helpt mij ook succes 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat fijn die berichten en herkenningen te lezen. Ik weet niet hoe ik het heb gedaan, maar ik heb twee topics gestart:(

Heel herkenbaar reboot. Goed dat je zo sterk blijft. Ik doe nog geen uitspraken over nooit meer, ik bekijk het met de dag en mijn intentie is stoppen ....maar ben ik echt zo sterk. Ik lig in scheiding, we leven al gescheiden sinds een maand of 9, heb een rebelse puber met gedragsproblemen en die tot het uiterste gaat in het opzoeken van grenzen, werk nog niet zo heel lang bij een werkgever waar het organisatorisch aan schort en ik ben net herstellende van overspannenheid. Alcohol is slecht voor mij, ik wil gezond en vitaal oud worden. Stapje voor stapje ga ik het aan. De eerste week zonder problemen en zonder de drang naar achter de rug. Op naar dag 8!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom Sensitief,

Goed bezig! Altijd fijn om al wat dagen in je rugzak te hebben. Mij helpt het om hier iedere dag even te komen en me aan te melden op het "dagpact". Die vind je bij de "ditjes en datjes" bij de dag van vandaag. Daarin beloof je eigenlijk aan jezelf om vandaag niet te drinken. Zo rijgen de dagen zich aaneen, dag voor dag en blijft het te overzien. Zelf bijna 3 maanden gestopt.

Succes!! :rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi, Nadat ik van het weekend de supermarkt bewust heb vermeden vanwege mijn wijngedrag, moest ik vandaag toch wat boodschappen in huis halen. Hiervoor zou ik omdat de wijn op was een excuus zoeken om toch naar de supermarkt te gaan. Ik haalde nooit meer dan 1 fles, puur uit zelfbescherming. Die controle had ik wel. Dus voor mij was dat zo’n beetje elke dag een boodschap halen. Bij het pad van de wijn ben ik snel doorheen gelopen, waarom ik überhaupt daar doorheen ging begrijp ik eigenlijk niet van mezelf. Wel  ff een momentje gehad van een “klein flesje” halen, kan toch geen kwaad? Nee, niet doen doorlopen ... dat is nou net mijn valkuil, denken dat het niet zo erg is. Kortom, missie geslaagd niet gekocht en dus ook niks gedronken! 

Wel een moeilijk moment gehad met dochter van 11. Ze wilde niet naar voetbal omdat haar vriendin ook niet ging. Tranen met tuiten en het verdriet kwam uit haar tenen. Ik kwam laat thuis vanwege boodschappen doen na mijn werk. Ik voelde mij opgejaagd; moet nog koken en haar op tijd eten geven voordat ze naar voetbal zou gaan. Een zeurend kind kan ik er op dat moment niet bij hebben. Pff kind wilde niet in beweging komen. Ik voelde  mij echt een zwakkeling. Ik hoopte even dat voetbal afgelast zou worden vanwege de regen... helaas, de goden hebben mij niet gehoord. Enfin, toen toch de coach geappt en laten weten hoe mijn dochter erin zit en ook dat zij niet goed in haar vel zit vanwege de scheiding, dit is de waarheid! Waarom moet ik daar nou zo moeilijk en gestresst over doen? Er valt een last van mijn schouder he he.

Nu weer een moeilijk moment; morgen krijgt ze een beugel en zegt dat ze het niet wil. Uiteraard uitgelegd waarom ze er een krijgt en dat we nu in een traject zitten waarin zij geen keuze heeft. Ze blijft volhouden. Voel me weer een slappeling! Waarom dit gevoel toch telkens weer, waarom betrek ik dit zo op mezelf? Dit gaat toch niet over mij? De boodschap die ik krijg is dat ik de regie moet houden en dat ik daarin faal. Normaal gesproken zou ik nu al 3 wijntjes op hebben, om dit gevoel niet te voelen. Nu is het echt aanwezig! Ik moet hier anders mee omgaan. Ineens schiet mij een oefening binnen die ik een aantal jaren in een training heb geleerd! Ja, dat ga ik doen... stop zeggen tegen “slachtoffergedrag” en innerlijke stevigheid inzetten,

Zo, dag 8 zit er ook bijna op. Het is weer gelukt en dat voelt goed.

 

 

 

bewerkt door Sensitief
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat goed sensitief dat je je gedrag analyseert. Je vanaf een afstandje als het ware kijkt wat er gebeurd . Ik kan alleen maar zeggen dat ik bewondering heb in hoe je het aanpakt.  Wees trots op jezelf en niet zo streng.  Ben je eigen beste vriendin.  Je bent helemaal goed zoals je bent .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank je Francoise!

Vandaag een goede dag zonder triggers. Zelfs de Ortho is goed gegaan. We hebben een tussenoplossing; een deel vd beugel is geplaatst, het andere deel een maand later zodat ze aan het idee kan wennen. Dat is haar behoefte; aan het idee wennen:). Ik kan wat van mijn dochter leren!

Ook naar de supermarkt geweest en niet eens gedacht aan de wijn! 

Thuis aangekomen was puberdochter al bezig met eten koken. Zo fijn dat ze daaraan heeft gedacht, daar kon ik mij een maand geleden geen voorstelling van maken. Zijn we de crisis voorbij? We gaan het ervaren. 

Geen triggers en geen behoefte aan wijn, dag 9 is succesvol:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

30 minuten geleden zei Sensitief:

Dank je Francoise!

Vandaag een goede dag zonder triggers. Zelfs de Ortho is goed gegaan. We hebben een tussenoplossing; een deel vd beugel is geplaatst, het andere deel een maand later zodat ze aan het idee kan wennen. Dat is haar behoefte; aan het idee wennen:). Ik kan wat van mijn dochter leren!

Ook naar de supermarkt geweest en niet eens gedacht aan de wijn! 

Thuis aangekomen was puberdochter al bezig met eten koken. Zo fijn dat ze daaraan heeft gedacht, daar kon ik mij een maand geleden geen voorstelling van maken. Zijn we de crisis voorbij? We gaan het ervaren. 

Geen triggers en geen behoefte aan wijn, dag 9 is succesvol:D

Dat klinkt super! Goed bezig!:rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Idd, denken in mogelijkheden i.p.v. onmogelijkheden. Dat kan ik achteraf heel goed, maar als een stresssituatie zich voordoet neemt de stress bij mij de overhand en wordt het denken uitgeschakeld. Het gaat mij gelukkig steeds beter af, heb hierin al werk verricht maar soms blijven de patronen zich herhalen:D

Vandaag dag 10 joehoe!!!!

Na morgen heb ik weekend, mijn patroon is om na het werk wijn te halen; ontspannen, het weekend vieren. Dit gaat dus door mijn hoofd en ik moet alert blijven om niet te denken; 10 dagen niks gedronken en zo erg is het bij mij toch niet!   Wat helpt jullie om niet aan oude patronen toe te geven?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

34 minuten geleden zei Sensitief:

Wat helpt jullie om niet aan oude patronen toe te geven?

- niet teveel vooruit denken. Vaak valt het op het moment zelf best mee. 

- mocht je dan toch trek krijgen dan wil het helpen om je eraan te herinneren waarvoor je het doet.

- jezelf belonen met wat anders lekkers of leuks.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei Sensitief:

Wat helpt jullie om niet aan oude patronen toe te geven?

Het oude zien als iets dat ik inmiddels heb afgesloten en waar ik niet naar terug verlang. En vooruit kijken naar wat ik nu verder wil gaan doen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oude patronen vervangen door nieuwe. Ik denk dat je daarmee echt de essentie hebt samengevat. Zo voel ik het ook.

En dan kan je dus positief denken ipv ronddraaien in ik mag niet ik wil niet of zal ik het toch maar doen. 

bewerkt door bumperjim
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Veel is al gezegd,  oude patronen doorbreken is voor mij een belangrijke. 

Maar ook weten hoe het werkt in mijn hoofd.  Waardoor ik sneller kon herkennen wanneer ik in een patroon kwam. De signalen van mijn lichaam en geest oppikken. Niet maar zwart of wit, alsof er een knop omgaat. Door de nuances, kon ik eerder ingrijpen, kon ik een keuze maken. In een eerder stadium dan al vol in het patroon.  

Van veel patronen zijn inmiddels de scherpe randjes af..kwestie van volhouden ;)

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn weekend is begonnen en idd zonder wijn. Ik heb zin om zo mijn huis ff aan te pakken, dan kan ik morgen genieten van mijn vrije dag. Misschien kan ik dan eindelijk weer een start maken met het sporten, ookal niet meer gedaan sinds oktober...toen werd ik overspannen! 

Kortom, een nieuw patroon is bedacht en die ga ik nu uitvoeren! 

Dag 11 is in the pocket:P

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat goed @Sensitief! Opruimen is altijd een goeie, alsof je niet alleen je huis maar ook je hoofd opruimt:)sporten, heerlijk! Wat mij de eerste paar weken hielp was mezelf verwennen met dingen zoals massage, sauna, lekker cremepje, in mn eentje naar lunchvoorstelling in bioscoop met een heerlijke cappuccino. En veel naar buiten. Slechte gewoontes vervangen door goeie. Je verdient het!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo, het grootste gedeelte gedaan! Idd opgeruimd huis ruimt ook veel op in het hoofd. Ik realiseerde me in ene dat ik beter in mijn energie zit. Ik kon op de donderdag uitgeteld op de bank zitten en dan vrijdag moeizaam op gang komen, ook door de wijn van de dag ervoor natuurlijk. Goede tip @Rosee. Nu ik geld aan het besparen ben van de wijn, kan ik mezelf zeker verwennen.

bewerkt door Sensitief
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...