Spring naar bijdragen

Ik stop vandaag


Lonneke

Aanbevolen berichten

Goeiemiddag iedereen!

 

   Ik heb me net aangemeld voor het forum. Ik ben een vrouw van 45 jaar. Ik heb problemen met mijn gezondheid. Ik heb Diabetes type II, de laatste tijd een veel te hoge bloeddruk en te snelle pols. Vijf jaar geleden kreeg ik een burn out. Ik had vooral psychische problemen. Ik bleek ADHD en PTSS te hebben. Dat er altijd al wat met me aan de hand was, wist ik. Maar maatschappelijk werkers en psychologen 'lapten' mij altijd weer wat op en ik kon weer werken. 

   Al sinds ik met 19 jaar op mezelf ging wonen, gebruik ik alcohol om s 'avonds wat rustiger te worden. Vooral na een werkdag in het verpleeghuis was ik helemaal hyper en tegelijkertijd uitgeput. Na 1 a 2 glazen wijn kwam ik weer een beetje tot leven en kon ik nog een huishoudelijk klusje doen. Daarna nog een paar glazen en dan in bed lezen en dan maakte ik kans om in slaap te komen. Meestal. Alcohol was onbewust een soort zelfmedicatie.

   Nu word ik op medicatie ingesteld voor ADHD en ik heb met mijn behandelaar afgesproken dat ik echt moet stoppen met alcohol. De medicatie die ik nu uitprobeer werkt niet goed. Daardoor drink ik nog wijn, maar de werking kan ook getraineerd worden door de alcohol. 

   Dus stop ik vandaag. Ik dronk de afgelopen 2 maanden een fles van 75 cl iedere avond. Daarvoor niet iedere dag. In een keer stoppen wordt eigenlijk afgeraden, maar bij mij is het door de ADHD beter om niet te minderen, want ik kan mezelf slecht afremmen en dan gaat de fles toch leeg. Dus dan beter niets. Dat heb ik 4 jaar geleden ook een keer gedaan en dat ging goed. Niet echt afkickverschijnselen gehad. 

 

Ik ben benieuwd naar jullie verhalen en wat jullie van mijn lange verhaal vinden. Tot gauw!

Liefs van Lonneke.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Lonneke, welkom! Goed dat je je hebt aangemeld. Als je de vorige keer geen afkickverschijnselen had, kun je dus nu ook in een keer stoppen.

Dat is wel een duidelijke start. Heb je andere dingen waarmee je jezelf rustiger krijgt?

In ieder geval wens ik je heel veel succes, kom maar vaak hier om te lezen en schrijven! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

 maar bij mij is het door de ADHD beter om niet te minderen, want ik kan mezelf slecht afremmen en dan gaat de fles toch leeg. Dus dan beter niets. Dat heb ik 4 jaar geleden ook een keer gedaan en dat ging goed. Niet echt afkickverschijnselen gehad. 

 

 

Hey Lonneke, 

Herkenbaar, Ik heb ook ADHD (vinden ze dan he,) en ook ik heb moeite met het laten staan. Bij mij moest de fles ook altijd leeg, en dan het liefst nog 1 en nog 1 als ik eenmaal ik 'de flow' zat. 

Ik gebruik methylfenidaat als medicijn. Ik ben niet de ADHD-er zoals het clichébeeld: stuiterend en hangend aan de gordijnen. Maar had een hoop onrust in mijn hoofd. Voorheen gebruikte ik ook alcohol om die onrust weg te krijgen en maar mijzelf rustig te krijgen. Dat werkte dus niet. Ofja, het werkte wel, met alle gevolgen van dien.  

De medicijnen zorgen er bij mij voor dat ik veel beter kan structureren, taken kan beginnen en ook daadwerkelijk afmaak en niet meer halsoverkop mijzelf ergens instort om vervolgens na een tijd het totaal te verwaarlozen of zelfs angstig worden om het af te maken. 

Het zorgt voor een hoop rust in mijn hoofd en lichaam. 

Om nog meer rust te krijgen ben ik intensief gaan sporten, 4x in de week. In het weekend dronk ik voorheen nog alcohol, sinds kort niet meer en het is mij alleen maar bevallen. 

Nu alle alcohol uit het systeem begint te geraken ben ik meer gefocust, uitgeruster en heb ik meer structuur dan in alle jaren ervoor. 

De weg is moeilijk en je zult nog vele obstakels tegenkomen, en ook ik ben er nog lang niet. 

Maar zoals mijn zelfbedachte gezegde gaat: 'Sometimes you need to get lost, before you find the right way home.'

Ik was verdwaald, maar ben nu langzaam het juiste pad weer aan het vinden. 

Heel veel succes en houd ons op de hoogte. Ik heb in de korte tijd hier op het forum al veel geleerd! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Fijn jullie reacties! Ik heb me voorbereid op het stoppen. Ik heb de afgelopen week muziek gebruikt die de hersengolven tot bedaren brengen. Er zijn bewustzijnsniveau's van heel allert of zelfs hyper tot diep in slaap en van alles ertussen. Dan ga je van heel allerte beta naar alpha-golven en ben je gewoon wakker maar rustiger. Het lijkt te werken bij mij. Misschien placebo-effect, maar als het wat doet is het goed.

Ik heb valeriaantabletjes voor rust, ik heb een spaarpot gemaakt en goud bespoten. Een fles wijn kost E4,-. Ik ga het geld dat ik uitspaar in die pot doen elke week en ik ga sparen voor een weekendje Brugge. Zoiets. Ik ga tot zeker 21 uur schilderen. Dan zit ik in een flow en ik weet dat als ik geen alcohol drink, ik vroeger op de avond suf word. Dus zo ongeveer van de ezel rol ik mijn bed in.

Ik heb de voordelen en nadelen van stoppen opgeschreven. Er zijn veel meer voordelen. Dat motiveert. 

En ik hoop steun te vinden bij het forum. Van mijn familie en vrienden moet ik het niet hebben. En zo nog wat meer motiverende dingetjes. Zo ben ik ook met roken gestopt in 2008 en ik rook nog steeds niet, dus ik kan het. Het mot. Lol

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Lonneke, dat zijn goede plannen. Ik heb veel steun aan dit forum en wens je hetzelfde toe. Heb je de dagdraad al gevonden? En de functie 'nieuwe inhoud'? Op de dagdraad kletsen we over van alles, soms serieus, maar ook vaak met humor, of gezeur, of alles tegelijk en door elkaar. Je vindt er ook het dagpact. Daar spreek je met elkaar af die dag niet te drinken. Kan heel erg helpen.

Ik gebruik de functie 'nieuwe inhoud' dagelijks. Zo zie je de laatst geplaatste berichten. Ideaal.

Kortom, fijn forum, fijn dat je er bij bent: van harte welkom hier.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Fijn jullie reacties! Ik heb me voorbereid op het stoppen. Ik heb de afgelopen week muziek gebruikt die de hersengolven tot bedaren brengen. Er zijn bewustzijnsniveau's van heel allert of zelfs hyper tot diep in slaap en van alles ertussen. Dan ga je van heel allerte beta naar alpha-golven en ben je gewoon wakker maar rustiger. Het lijkt te werken bij mij. Misschien placebo-effect, maar als het wat doet is het goed.

Ik heb valeriaantabletjes voor rust, ik heb een spaarpot gemaakt en goud bespoten. Een fles wijn kost E4,-. Ik ga het geld dat ik uitspaar in die pot doen elke week en ik ga sparen voor een weekendje Brugge. Zoiets. Ik ga tot zeker 21 uur schilderen. Dan zit ik in een flow en ik weet dat als ik geen alcohol drink, ik vroeger op de avond suf word. Dus zo ongeveer van de ezel rol ik mijn bed in.

Ik heb de voordelen en nadelen van stoppen opgeschreven. Er zijn veel meer voordelen. Dat motiveert. 

En ik hoop steun te vinden bij het forum. Van mijn familie en vrienden moet ik het niet hebben. En zo nog wat meer motiverende dingetjes. Zo ben ik ook met roken gestopt in 2008 en ik rook nog steeds niet, dus ik kan het. Het mot. Lol

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Lonneke, welkom hier.

We hebben bij de ditjes en datjes een Arrenslee-pact

en gezamenlijk project om samen de feestdagen droog

door te komen en elkaar te steunen mocht het moeilijk worden.

Het forum staat bol van de ervaringen, dus je hoeft je niet

te vervelen voorlopig.

enne.... wie schrijft die blijft.

succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hi Lonneke! Succes! Gaat je lukken! Leuk idee van dat spaarpotje. Een vriend van me heeft hetzelfde gedaan met stoppen met roken. Die stopte elke dag 6 euro in een potje, waar hij en z'n vriendin aan het einde van het jaar heel erg luxe vakantie hebben kunnen vieren. Misschien had je beter een wat duurdere fles kunnen drinken elke dag, kun je nog veel meer sparen! ;)

 

Leuk ook van dat schilderen. Ik heb als kind heel erg veel getekend. Elke dag wel tot m'n 14e ongeveer. Weet niet of het toeval is of niet maar op die leeftijd werden andere dingen opeens veel interessanter. Waaronder ook.. Uitgaan en drinken...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor de informatie en jullie lieve woorden. Ik voelde me vandaag prima. Ik heb ook goed geslapen vannacht. Ik heb me behoorlijk vermoeid met heel kleine pietepeuterige dingetjes schilderen. Een paar schilderijen zijn bijna af, waaronder een portret van Tori Amos, een geweldige zangeres. Dus mijn ogen zijn best wel moe en ik zal vast een beetje inkakken straks. Wijn pepte me altijd weer op, maar ik ga straks lekker op tijd slapen.

Shazam. Teken je niet meer? Werd je er toen rustig van? Ik word helemaal stil en rustig in mijn bewegingen. Net alsof ik geen ADHD heb.

 

Wacht effe.... ik meet mijn bloeddruk. Vanochtend was die netjes. 149/98 en pols 70 (de laatste tijd steeds tegen de 100!) Nu 163/111 en pols 89. Ik las ergens dat je bloeddruk tijdelijk omhoog kan gaan als je stopt, maar ik moet mijn avondpillen nog innemen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Lonneke, welkom! Goed dat je je hebt aangemeld. Als je de vorige keer geen afkickverschijnselen had, kun je dus nu ook in een keer stoppen.

Dat is wel een duidelijke start. Heb je andere dingen waarmee je jezelf rustiger krijgt?

In ieder geval wens ik je heel veel succes, kom maar vaak hier om te lezen en schrijven! 

Hoi, Basta. Ik heb vandaag geen last gehad. Ik dronk een fles wijn per avond. Mijn vader dronk twee flessen overdag en nog een halve fles vieux of whiskey s 'avonds. Is in een keer drooggelegd in de gevangenis. Hij was met de auto frontaal tegen een huis aan gereden. Kreeg een taakstraf, maar hij opende al een tijd geen post meer. Door die drooglegging heeft hij psychoses gehad en zijn hersenen raakten nog meer beschadigd. Die man heeft afgezien. Vreselijk. Ik heb een makkie. Mijn bloeddruk was dalende, maar daarnet toch weer te hoog. Trekt vast wel bij over een paar dagen. En ik zal vast ook gaan afvallen. Yessss!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hi Lonneke,

 

Tekenen was ongeveer het enige wat ik leuk vond op school. Moest toen academie klas opgeven vanwege tegenvalende resultaten. Teken inderdaad helemaal nooit meer. Al zo'n 18 jaar niet meer, met uitzondering van een jaartje bouwkunde. Maar dat is tekenen in opdracht. Toch minder interessant. 

 

Wat een verhaal zeg van je vader! Dat moet een enorme impact geweest zijn op een gezin. Mag ik vragen of je vader nog leeft? En zo ja hoe gaat het nu met hem?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hi Lonneke,

 

Tekenen was ongeveer het enige wat ik leuk vond op school. Moest toen academie klas opgeven vanwege tegenvalende resultaten. Teken inderdaad helemaal nooit meer. Al zo'n 18 jaar niet meer, met uitzondering van een jaartje bouwkunde. Maar dat is tekenen in opdracht. Toch minder interessant. 

 

Wat een verhaal zeg van je vader! Dat moet een enorme impact geweest zijn op een gezin. Mag ik vragen of je vader nog leeft? En zo ja hoe gaat het nu met hem?

Nee, hij leeft niet meer. Hij is in 2008 overleden aan een heel groot herseninfarct. Hij was 62, maar er zo slecht aan toe dat het geen kwaliteit van leven meer was. Hij was ook diabeet, had 2 keer open hart operatie gehad. Hij had Korsakov, dat was mij heel duidelijk. Ik ken het ziektebeeld vanuit mijn werk in vphuizen. Hij nam zijn medicijnen niet in, liet het ook niet meer toe dat thuiszorg ervoor zorgde dat hij med binnenkreeg. Hij was heel slechtziend, zijn huis was te goor voor woorden. Hijzelf ook. Hij had nog maar 1 tand in zijn mond. Ik heb nooit iemand gezien die zo gruwelijk naar * ging. Eigenlijk is het traumatisch om dat als dochter te zien gebeuren. Was het maar mogelijk geweest om hem gedwongen te laten opnemen. Maar dat was vreselijk geweest voor hem. Hij zou het vphuis verbouwd hebben.

bewerkt door moderator
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...