tomtom2 Geplaatst 17 januari 2016 Rapport Geplaatst 17 januari 2016 Geef al je contanten aan je vrouw, zodat je alleen kan pinnen. Dan geef je zoals Kohtje zegt (omdat JIJ dat wilt) de bon aan je vrouw die dan kan controleren of je drank gekocht hebt. Dan kan je dus nooit drank kopen zonder dat ze erachter komt en dat wil JIJ niet. Dit is een truc die ik zelf een aantal jaar geleden nodig had om van die troep af te bljven :-)
Kohtje Geplaatst 17 januari 2016 Rapport Geplaatst 17 januari 2016 Hoe was je AA-meeting vandaag? Werken ze in de groep die je bezoekt met de stappen? Als dat zo is is het een aanrader om zo aandachtig en snel mogelijk stap 1,2 en 3 te doen. Als het kan zoveel mogelijk luisteren naar de ervaringen van anderen met deze stappen. Aan de hand van hun ervaringen en je eigen "probeersels" zo spoedig mogelijk (ik praat over weken/maanden) een solide basis creëren om daadwerkelijk aan een nieuwe kijk op het leven te gaan werken. Want een nieuwe kijk op het leven (zowel je verleden, alsook het heden en je toekomst) heb je nodig om af te kunnen rekenen met al je schuld- en schaamtegevoelens, al je wrok en boosheid, al je (ver)oordelingen naar je omgeving maar óók alle ideeën die je hebt over jezelf als alcoholist. Het 12-stappen programma is geen religie, geen sekte, geen geheimzinnig genootschap, het is een programma voor verslaafden die zonder hulp hun ziekte verslaving niet onder een zekere controle kunnen krijgen. Mij heeft het werken met en aan het programma een -in het begin wat vreemd en onwennig aanvoelend- basisbeeld gegeven van hoe om te gaan met de realiteit. En dan niet de realiteit zoals ik die ervaar, maar de realiteit zoals die zich bij me aandient. Door aan het programma te werken heb ik geleerd dat het me weinig tot geen aansporing tot vluchtgedrag (= trek c.q. zucht) oplevert wanneer ik de realiteit probeer te accepteren en me eventueel probeer aan te passen aan deze realiteit. Anders is het wanneer ik de realiteit niet wil/kan accepteren en de realiteit passend aan mij, aan mijn wil, wil maken. Dat lukt nooit volledig, met als gevolg frustratie, onvrede, woede, trek, drank... Na die basis van stap 1,2 en 3 kun je de weg plaveien naar daadwerkelijk herstel door jezelf in alle facetten in kaart te brengen in stap 4. Zelfkennis en zelfinzicht is onontbeerlijk voor een effectief herstel. Misschien kom je erachter dat juist een "te makkelijk" leven oorzaak is geweest van het ontstaan van je verslaving. Misschien ben je daar helemaal niet tevreden over, wil je meer uitdaging, genoegdoening, respect, noem maar op... Nou, met het werken aan het 12stappen programma kun je genoeg van dit alles vergaren. Door dag voor dag die eerste niet te nemen en de consequenties hiervan binnen te laten komen, door dag voor dag te onderzoeken wat je wilt en wat er daadwerkelijk gebeurt, door dag voor dag te aanvaarden wat je niet kúnt veranderen, dag voor dag te veranderen wat je wél kunt veranderen en vooral om te leren wat het verschil tussen deze twee is. Om dat verschil in alle eerlijkheid en openheid te kunnen zien en erkennen is openheid van geest nodig. Dus sluit je niet af voor wat nu misschien onmogelijk lijkt maar sta open voor het onvoorstelbare, voor onvoorstelbaarheid. Laat je verrassen en verras!! Maak het leven nieuw en spannend. Met de normale dagelijkse ingrediënten. Sislyn reageerde hierop 1
huttula Geplaatst 17 januari 2016 Rapport Geplaatst 17 januari 2016 Destijds toen ik stopte ging ik 1 keer in de week boodschappen doen. Mijn man moest mee. Ik was niet te vertrouwen en vertrouwde mezelf niet. Supermarkt gaf alleen zoveel spanning. Was altijd blij dat ik eruit was. Pff overleefd Pas een aantal weken later kon/durfde ik alleen erheen. Mijn man vertrouwde me voor geen meter. Ik mezelf ook niet. Wat wil jij en je vrouw ? Opgeven of doorgaan.
Kohtje Geplaatst 17 januari 2016 Rapport Geplaatst 17 januari 2016 Lars, je begrijpt een heleboel. Je begrijpt alleen niet dat jouw vrouw je niet begrijpt. So what?? De dingen die je hierboven zegt te begrijpen zouden genoeg moeten zijn om jezelf bij je lurven te pakken en de strijd aan te gaan.. Je hoeft je vrouw niet te begrijpen (en zij jou al helemaal niet) om zelf tot de conclusie te komen dat drank niets oplost, dat je geen drank nodig hebt, dat drank zelfs ongewenst is.. Je zult misschien kunnen begrijpen dat het zonder drank nooit slechter kan worden. En je kunt hier klagen, zeuren, oneindig naar oorzaken zoeken en oneindig naar oplossingen zoeken.. het enige dat écht helpt en je vóóruit brengt is stoppen met drinken en een manier vinden om zonder drank een nuttig en aangenaam leven op te bouwen. Mijn vrouw heeft mij destijds uit huis gezet. Bijna ook uit haar leven gezet.. Pas toen ik helemaal alleen, zonder begrip, zonder hulp, zonder enig perspectief alleen op een flatje zat, me heel zielig en alleen kapot zat te drinken, pas toen kwam het besef dat het misschien anders zou worden als ik hulp zocht en zou stoppen met drinken. Nu ben ik al weer jaren bij mijn vrouw en hondjes, ben gelukkig, tevreden en in zekere zin ook nuttig ( ). Als ik niet gestopt was was ik niet meer.. Sislyn reageerde hierop 1
huttula Geplaatst 17 januari 2016 Rapport Geplaatst 17 januari 2016 (bewerkt) Is het raar om je vrouw ook dit draadje te laten lezen? Jou draad staat vol met wil en strijd en t doorzettingsvermogen. Echt dat meen ik. En je bent absoluut geen loser .. Anders ging je deze strijd niet aan. 17 januari 2016 bewerkt door huttula
huttula Geplaatst 17 januari 2016 Rapport Geplaatst 17 januari 2016 (bewerkt) Denk je dat? Je vertelt niks slechts over haar Tis een gevoel waar je nu mee dealt. Waar zij ook last van heeft. Ik ben zelf beter op papier als live met woorden. Als wij ruzie hebben kan ik mezelf beter verwoorden op papier of mail. Anders doet het over en weer. Ik heb toen ik stopte een Schrift 100 dagen geschreven..hij mocht dit lezen als hij wilde. Af en toe schreef hij erin...niet altijd leuk om te lezen...maar ja het was zijn versie. Ik heb de strijd drank gewonnen. en we zijn nog bij elkaar. Tis nooit verloren een strijd...zonder op te geven 17 januari 2016 bewerkt door huttula
Menja42 Geplaatst 17 januari 2016 Rapport Geplaatst 17 januari 2016 Dag forumleden en in het bijzonder Lars, Bijzondere beleving dit, bijna live iemands, jouw worsteling volgen. Zo te zien zou je strijd iets worden verlicht als de fysieke ontwenningsverschijnselen minder zijn. Morgen ga je mogelijk een behandeltraject in, dan zullen ze voor je gaan zorgen, maar wat mij heeft verbaasd, is dat de huisarts geen diazepam heeft voorgeschreven. In een goede dosis is dat een prima middel om rustig te worden, minder te trillen, etc., maar goed daar zullen ze bij de verslavingszorg nog veel meer over gaan vertellen. Wel goed dat je al bij de AA langsgaat, ik moet me daar nog steeds toe zetten en ben van plan dinsdag as. te gaan. Volgens mij is dat echt de beste manier voor succes, gedeeld leed, sponsor, vangnet, begrip. Ik kijk er eigenlijk zelfs naar uit, durf alleen niet naar binnen, angst voor het onbekende of juist bekenden ;-) Zelf worstel ik erg met lichamelijke klachten. Mijn bloeddruk is nu chronisch te hoog en aangezien ik daar al zoveel medicatie voor heb, dat op dat punt de middelen zijn uitgeput, vrees ik dat de schade die ik heb toegebracht zo groot is dat er zwaarder geschut in stelling moet worden gebracht als dotteren en stents. Dat zit ook behoorlijk in de familie en ik ben pas 45 en heb de laatste tien jaar na 22 u gemiddeld een fles wit met 7 peuken genuttigd om maar gemakkelijk in slaap te kunnen vallen, ik slaap al sinds mijn 11e niet meer. En nee, ik heb geen gelukkige jeugd gehad of afgeronde studie, leuke baan of vrouw, laat staan kinderen. Jij hebt dat allemaal nog wel. En je wilt er nog voor vechten ook! Succes
Monster Geplaatst 17 januari 2016 Rapport Geplaatst 17 januari 2016 Lars, zojuist heb ik je hele draadje gelezen. Wat schrijf je open en helder. Heel veel herkenning! Je bent niet raar. Je bent geen loser. Je hoeft je niet te schamen. Je hebt gewoon ontdekt dat je huidige tegenstander (verslaving) sterker is dan jij bent. Alleen kun je dit niet, maar samen lukt het wél. Je hoeft alleen maar Heel Veel Hulp te vragen, misschien wel dagelijks, aan soortgenoten. Omdat die jou snappen en alles herkennen, omdat ze letterlijk hetzelfde hebben meegemaakt. Heel veel sterkte morgen. smart reageerde hierop 1
huttula Geplaatst 17 januari 2016 Rapport Geplaatst 17 januari 2016 Trusten voor straks. En zet um op voor morgen
Meya Geplaatst 17 januari 2016 Rapport Geplaatst 17 januari 2016 Dat punt ligt bij mij. Ik zoek naar bevestiging. Kleine aanknoop punten om erachter te komen wat ze nu echt wil. Verantwoordelijkheid niet bij mezelf neer leggen. Deze is belangrijk Lars. Hou m vast. Je bent goed bezig.
Joy Geplaatst 18 januari 2016 Rapport Geplaatst 18 januari 2016 En Lars! Idem dito! Wat denk je nu... Dat je vrouw nu denkt.... Lars doet dat ff! Nee dus! Pak Jezelf bij elkaar, en denk vooral niet dat je vrouw het snapt! Dan moet je eerst open en eerlijk zijn!ik geef je geen hart onder de riem,omdat je vrouw dar verdient! Niet jij!
leila Geplaatst 18 januari 2016 Rapport Geplaatst 18 januari 2016 heel veel succes lars, ik hoop dat het je wat brengt!
lady jane Geplaatst 18 januari 2016 Rapport Geplaatst 18 januari 2016 succes Lars en zorg dat ze je serieus nemen!
Nadia Geplaatst 18 januari 2016 Rapport Geplaatst 18 januari 2016 Komt goed, Lars. Ik was ook heel nerveus, de eerste afspraak bij vz. Maar ook daar, hele lieve mensen die niets anders doen dan met dit bijltje hakken.
Meya Geplaatst 18 januari 2016 Rapport Geplaatst 18 januari 2016 Volgens mij is dat een heel verstandig besluit Lars. En je ziet ook dat je vrouw positief reageert op jou kracht. Goed bezig man, succes vandaag.
huttula Geplaatst 18 januari 2016 Rapport Geplaatst 18 januari 2016 (bewerkt) Het zijn de kleine dingen die het doen. Sinds lange tijd pakte je vrouw je vast❤ 18 januari 2016 bewerkt door huttula
Indigo Geplaatst 18 januari 2016 Rapport Geplaatst 18 januari 2016 Veel succes vandaag Lars. En mocht het een troost zijn, vanaf dat ik besefte iets te willen/moeten gaan doen aan mijn drankgebruik, tot het moment dat het langere tijd ging lukken, ging niet in 1 klap. Vallen en opstaan maar vooral leren waarom ik viel.... Het is al gezegd, maar pas sinds ik alle verantwoordelijkheid nam, niet meer 'schuld' van mijn drinken ergens anders probeerde te deponeren, kon ik er echt mee aan de slag. Zo veel zaken die buiten mij lagen (kids die puberen, me het leven zuur maken... tssss vanavond als ze slapen mag ik mezelf troosten. Een collega die uithaalt, tjeee, wat vals, vanavond mijn 'troostdrankje'. Vond overal wel een 'reden'. Alle minder makkelijke situaties nuchter het hoofd gaan bieden, maakt krachtiger, rustiger. Er valt zo veel te winnen op het vlak van ontwikkeling. En ja, eigenlijk volwassener worden (spreek voor mezelf hè) Zet em op! smart reageerde hierop 1
smart Geplaatst 18 januari 2016 Rapport Geplaatst 18 januari 2016 Goed! Er gaat wat gebeuren. Doorbreken Straks voel je je beter, veel beter Al begint het dan ook pas.... Is er al snel ergens plek voor je?
Happiness Geplaatst 18 januari 2016 Rapport Geplaatst 18 januari 2016 Heel erg dapper Lars! Goed man. Ook dat je meteen iedereen gaat inlichten. Ik wens je heel erg veel succes de komende tijd. Je kunt het!!
Moppie Geplaatst 18 januari 2016 Rapport Geplaatst 18 januari 2016 Goed bezig Lars!! Heel veel succes!
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen
Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten
Account aanmaken
Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!
Registreer een nieuw accountAanmelden
Ben je al lid? Meld je hier aan.
Nu aanmelden