Spring naar bijdragen

Maandag 26 oktober

blondie6173

Aanbevolen berichten

Apneu en alcohol....laten we dat maar niet vragen aan al die mensen met wie ik in een hostel op slaapzaal gelegen had. Pijnlijk hoofd en keel met wakker worden. Met drank sliep ik ook heel slecht, moet wel maar dat ben ik verder vergeten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Erik, psychiater Bram Bakker definieert het begrip in 'Zucht' zo:

“Codependency (niet te verwarren met coaddiction) wordt omschreven al een psychische aandoening die voorkomt bij mensen die zijn opgegroeid in een labiel (disfunctioneel) gezin. (…) Met name kinderen die zijn opgegroeid in een gezin waar verwaarlozing, mishandeling, misbruik of verslaving aan de orde van de dag waren, zijn extra gevoelig voor het ontwikkelen van medeafhankelijk gedrag. De volgende vijf basisthema's maken deel uit van de problematiek waarmee een codependent persoon te kampen heeft: moeite om een gezonde eigenwaarde te ontwikkelen; moeite om gezonde grenzen aan te houden; moeite om op een gezonde manier om te gaan met leerprocessen, fouten maken, zich ontwikkelen; moeite om als volwassene voor de eigen behoeften te zorgen; moeite om op een functionele en gepaste wijze uiting te geven aan de eigen gevoelens en waarheid. (…) Medeafhankelijkheid kunnen we zien als een patroon van, meestal door angst ingegeven, reacties op de gedragingen van de ander. Met andere woorden: men is reactief en laat het eigen gedrag afhangen van hoe men de ander ervaart.”

Vind ik wel een bruikbare omschrijving.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Walrus, goed om van je te horen en tja…. dat was inderdaad te verwachten.  Als jij verslaafd was - en daar lijkt het op toch? - dan zijn je hersenen zo geconditioneerd dat ze bij een minihoeveelheid van de verslavende stof weer vrolijk terugvallen in oud gedrag. Vandaar dus 'die eerste niet nemen'.

Maar misschien was het nodig om dat zelf aan den lijve te ondervinden. Kun je de afgelopen maanden herkaderen als 'leerperiode'? Ik denk dat dat je kan helpen. Wellicht beter dat je er nu zo achterkomt dan, bijvoorbeeld, tijdens een zware emotionele of anderszins stressvolle periode waarin je misschien niet in staat zou zijn geweest om het relatief snel weer terug te draaien. Hetgeen je nu wel doet. Toch?

En tja, dat haardvuur… Ga je me nu vertellen dat je het afgelopen jaar nog niet hebt mogen ervaren hoe geweldig het is om helder op dat berenvel te liggen voor dat warme, knisperende vuur, met die mooie muziek, die heerlijke kaasjes, dat fijne gezelschap en dat frisse glas San Pellegrino en je lekker te mogen wentelen in die warme, gelukzalige, natuurlijke roes die helemaal vanuit jou zelf komt en waar je niets meer voor nodig hebt dan je heldere zelf en… eh… een open haard natuurlijk?  

Fijn dat je er weer even was Walrus en ik hoop je te blijven lezen de komende tijd. 

Dank Yogajuffrouw  ^_^

ik zie de afgelopen weken inderdaad als lesmateriaal.

(Les 1) Beetje dom dat ik de hele wereld verteld heb dat ik precies 1 jaar gewoon eens niets zou nuttigen - en heb daar handig mee omzeild dat een joekel van een drankprobleem heb. Gevolg is dat iedereen het 'best dapper' van me vond en me vorige maand dus met de kurkentrekker in de hand stond op te wachten want nou zou Walrus de schade toch wel eens even gaan inhalen toch?

(Les 2) Drinkers drinken twee keer zoveel als dat ze zeggen, en deze stopper is twee keer zo (ja ja zeg het dan) verslaafd als dat hij wilde toegeven. Ik weet dat het niet waar is maar iets in me vindt mij een enorme slappe (ja ja zeg het dan) dat ik het zover heb laten komen.

Oh - en dat berenvel? Hoe kwam je daar op? Ooit een walrus op een berenvel zien liggen? Verder had je het goed hoor, ik luisterde afgelopen jaar graag naar muziek, genoot van lekker eten en viel nog steeds - zij het tergend langzaam - een beetje af. Maar niet genoeg om op een berenvel te passen dus. :blush:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat is een hele duidelijke Yo. Dank je wel. Reactief vs proactief gedrag zijn twee termen die ik net gebruik in reflectie gesprekken met studiebegeleiding in het streven naar profesioneel meer autonoom functioneren. 

Alles behalve verwaarlozing, mishandeling, misbruik of verslaving (ouders) is behoorlijk van toepassing. Dat is mijn punt met codependacy altijd. Dergelijke erge dingen zijn me helemaal niet overkomen maar het boek dat ik erover lees is heel erg relevant. Er speelt wel het een en ander wat ik kan benoemen maar het is allemaal zo mild. Ik lees het maar als codependant light oid. Denk altijd en merk dat er zoveel mensen zoveel meer issues hebben als ik. "het verwende kind gevoel dat zich wat aanstelt idee"

Maar los daarvan kan ik met het begrip, de kenmerken, de herkenning en de oplossingsstrategieen goed verder......

bewerkt door erik
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Altijd leuk om je zo af en toe te lezen Suikertje. Laat je niet meeslepen in emoties van een ander, dat neem ik me ook voor om niet meer te erg doen (en nee dat is niet aso). Blijf bij jezelf....richting 50 en op naar de 2e helft.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom terug Wallie :rose:

Loen er zijn bij blokker een soort machientjes te koop waar een flesje koolzuur in zit. Daar zitten ook flesjes bij. Die moet je met water vullen en dan op dat machientje schroeven en dan op een hendeltje drukken en dat wordt het water met koolzuur gevuld.

Zo kan je zelf koolzuurhoudend water maken. ;)

Zo heerlijk geschilderd alleen niet zo veel verder gekomen met m'n eigen schilderij want de dames wilden hun schilderij vandaag af hebben. Het is een cadeau. Nou ja maakt niet uit de volgende keer beter.

Ietje heb je je bloed wel eens laten onderzoeken? Kan ook een tekort zijn aan iets.

Hier zuurkool, créme fraiche met worst.  :P

bewerkt door bolletje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

De sodastream heb ik ooit in een ver verleden ook gekocht, gek genoeg bij gall en gall. Prima ding, wel wat duur in aanschaf. Ooit weer verdwenen omdat ik toch weer aan de alcohol ging. En het uiteindelijk niet zoveel besparing opleverde. Wel nam de sodastream best veel ruimte in de keuken,

En iets goedkopere versie is misschien gewoon een spuitwaterfles. Minder groot als de sodastream (belangrijk als je klein bent behuisd of een kleine keuken hebt). Gewoon op koolzuurpatronen zoals bij slagroomspuiten. En misschien komt er ooit dan wel een echte slagroomspuit erbij in de keuken. Voor het maken van mousses en gekke dingetjes als druiven met prik.

Een spuitwaterfles is ruim de helft goedkoper dan een sodastream. En de patronen iets beter verkrijgbaar. Ik denk dat de patronen best een dure aanschaf blijft voor zowel een sodastream als spuitwaterfles als men veel water met bubbels drinkt.

http://www.slagroomspuit.nl/spuitwaterfles

Maar omdat er patronen gebruikt worden voor zowel sodastream als een spuitwaterfles, zou ik toch maar eerst alles doorrekenen of er wel een besparing mogelijk is. En misschien is gewoon kraanwater toch de beste keus voor milieu en portemonnee.

bewerkt door ploffie
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik heb hem ook gehad in het verre verleden Plof. Wat ik me er nog van kan herinneren was dat je een keer een patroon moet kopen (toen f8,--) en dat als je weer een nieuwe nodig had je de oude in kon leveren dus kostte dat niets. Maar het kan goed al zo'n 25 jaar geleden zijn hoor. :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi mensen, dan jullie wel voor jullie steun voor de 1095 dagen schoon en droog.

Ik kan het niet alleen; dit forum en de zelfhulpgroepen en vooral mijn hogere macht helpen me hierbij.

Het is een genot om op een dag als deze peildatum terug te kijken en te zien welke ontwikkeling er mogelijk was. Daarvoor ben ik ten diepste dankbaar.

Ik was naar de Ardennen wandelen met een groepje lieve mensen, het was super en niet alleen het weer of de omgeving.

De AA bijeenkomst waar ik net vandaan binnen ben is een mooie afsluiter voor deze lange dag.

Morgen verder.

Ik meld me af voor de dagpact en wellicht tot morgen.

De belofte: er is een mogelijkheid, er is een weg uit de ellende. Het werkt als je eraan werkt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ook van mij hartelijk gefeliciteerd jowan! Drie jaar is een mooie periode. Je geniet er volgens mij met volle teugen van en dat vind ik mooi om te lezen.

Nu op naar drie jaar en een dag. En zo verder.

Walrus, je weet het nu. Er wordt wel gezegd "een vingerhoed is teveel, een emmer te weinig". Dat geldt voor mij. En voor jou ook, denk ik.

Respect dat je het hier komt melden en de draad weer oppakt.

Ik ben ervan overtuigd en heb dat inmiddels ook ervaren, dat wij geen alcohol hebben om ons goed te voelen of te ontspannen. Of wat dan ook.

Ook zonder alcohol is het leuk en gezellig; je moet dat alleen willen zien en toelaten in jezelf. En de smaak van een drankje dat we echt lekker vonden?

Ik heb sommige drank echt lekker gevonden. Nou, daar heb ik wel genoeg van gedronken dus ik mag nu wel weten hoe dat smaakt. Daar hoeft het ook niet meer voor dus.

Ik denk dat je er wel uit gaat komen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Nieuwe aanmaken...