Spring naar bijdragen

Een steuntje in de rug


Snoes

Aanbevolen berichten

Op 7-8-2015 om 14:43 zei Snoes:

Ik schrijf dit voor iedereen die een steuntje in de rug wil of meer informatie over het stoppen of afbouwen met benzo's.

Laat ik voor opstellen dat ik geen arts ben, maar ervaringsdeskundige zoals de meeste van dit forum. Iedereen ervaart de afbouw anders. Hier zijn geen richtlijnen voor. Ieder mens is anders en ieder lichaam. De een ervaart bijna geen klachten en voor de ander is het een hele zware tijd. Ik kan dus niet zeggen wat je te wachten staat. Ik kan alleen spreken uit eigen ervaring en de informatie die ik gelezen heb. Kennis geeft macht en geeft je meer inzicht in de situatie. Pas hier wel mee op! Je komt ook verhalen tegen die je banger maken.

Wat goed is om te lezen is de Ashton Manuel, meerdere keren vermeld op dit forum. Het geeft je inzicht wat benzo's met je doen, er staan afbouw schema's in en een duidelijke beschrijving van de ontwenningsverschijnselen.

Het belangrijkste BOUW NOOIT TE SNEL AF!

Het lichaam heeft bij elke vermindering van dosering de tijd nodig om te herstellen, de mede leden kunnen dit beamen. De zenuwen zijn een tijd(afhankelijk hoe lang je dit geslikt hebt) onderdrukt geweest.

Wat de afbouw makkelijker kan maken is de benzo die je gebruikt eerst omzetten naar diazepam. Dit heeft met de halfwaardetijd van de benzo te maken. Diazepam heeft de langste haflwaarde tijd. Dit zorgt ervoor dat het stofje langzamer uit je lichaam gaat en het de afbouw makkelijker kan maken. Voor de meeste mensen werkt dit het beste, maar ook hierin zijn uitzonderingen. Dit betekend niet dat je dus geen ontwenningsverschijnselen krijgt, maar ze zijn iets makkelijker te handelen. Diazepam begint na ongeveer 8 dagen uit te werken, na 8 dagen zullen de ontwenningsverschijnselen pas beginnen. Zowel door dokteren als veel sites staat dat de ontwenningsverschijnselen 1 tot 2 weken aanhouden. Houd er rekening mee dat dit echt veel langer kan duren.

Naast de lichamelijke klachten zijn er de geestelijke klachten die de afbouw moeilijk maken. Voor mensen die benzo's zijn gaan slikken voor hun angst op paniek. De klachten die je krijgt lijken hier heel erg op waardoor je denkt dat alles weer terug komt, terwijl dit in veel gevallen niet zo is. Belangrijk om te weten is dat jaren lang of gedurende het gebruik gevoelens onderdrukt zijn. Dus tijdens of na de afbouw kan het zijn dat er bepaalde emoties uitkomen. Wees hier niet bang voor. Zeker als u begeleiding heeft kan degene u er mee helpen. Het is het echt dubbel en dwars waard om te stoppen met benzo's.

Ik heb hier nog enkele tips die mij erg geholpen hebben. Houdt u eigen afbouwritme aan. Als je merkt dat je nog niet toe bent aan de volgende stap dan wacht je een paar dagen of een week. Drink voldoende, het liefst water. Koffie kan meer onrust geven, maar is zeker niet bij iedereen zo. Eet zo gezond mogelijk dus ook voldoende groente en fruit. Ik heb zelf veel baat bij het slikken van een multi vitamine en magnesium. Houd indien mogelijk een vast slaap ritme aan. Zorg dat je er met mensen over kan praten, hier op het forum of mensen uit je omgeving. Ik heb diverse mensen in mijn omgeving een artikel laten lezen, waardoor ze het meer zijn gaan begrijpen. Ik heb heel veel baat gehad bij yoga, waardoor ik goed op mijn ademhaling kon terug vallen en een betere doorbloeding kreeg. Belangrijk is om te doen waar je jezelf goed bij voelt. Wees lief voor jezelf! Begin niet aan jezelf te twijfelen, het is gewoon heel zwaar en weet dat het tijdelijk is.

Ik hoop dat ik er iemand een stukje mee op weg kan helpen.

Hallo lieve mensen ik heb een vraag ik ben aan het afbouwen maar ik slaap slechts of helemaal niet ik heb geen energie meer wat moet ik doen. Liefs Wilhelmina

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 7-8-2015 om 14:43 zei Snoes:

Ik schrijf dit voor iedereen die een steuntje in de rug wil of meer informatie over het stoppen of afbouwen met benzo's.

Laat ik voor opstellen dat ik geen arts ben, maar ervaringsdeskundige zoals de meeste van dit forum. Iedereen ervaart de afbouw anders. Hier zijn geen richtlijnen voor. Ieder mens is anders en ieder lichaam. De een ervaart bijna geen klachten en voor de ander is het een hele zware tijd. Ik kan dus niet zeggen wat je te wachten staat. Ik kan alleen spreken uit eigen ervaring en de informatie die ik gelezen heb. Kennis geeft macht en geeft je meer inzicht in de situatie. Pas hier wel mee op! Je komt ook verhalen tegen die je banger maken.

Wat goed is om te lezen is de Ashton Manuel, meerdere keren vermeld op dit forum. Het geeft je inzicht wat benzo's met je doen, er staan afbouw schema's in en een duidelijke beschrijving van de ontwenningsverschijnselen.

Het belangrijkste BOUW NOOIT TE SNEL AF!

Het lichaam heeft bij elke vermindering van dosering de tijd nodig om te herstellen, de mede leden kunnen dit beamen. De zenuwen zijn een tijd(afhankelijk hoe lang je dit geslikt hebt) onderdrukt geweest.

Wat de afbouw makkelijker kan maken is de benzo die je gebruikt eerst omzetten naar diazepam. Dit heeft met de halfwaardetijd van de benzo te maken. Diazepam heeft de langste haflwaarde tijd. Dit zorgt ervoor dat het stofje langzamer uit je lichaam gaat en het de afbouw makkelijker kan maken. Voor de meeste mensen werkt dit het beste, maar ook hierin zijn uitzonderingen. Dit betekend niet dat je dus geen ontwenningsverschijnselen krijgt, maar ze zijn iets makkelijker te handelen. Diazepam begint na ongeveer 8 dagen uit te werken, na 8 dagen zullen de ontwenningsverschijnselen pas beginnen. Zowel door dokteren als veel sites staat dat de ontwenningsverschijnselen 1 tot 2 weken aanhouden. Houd er rekening mee dat dit echt veel langer kan duren.

Naast de lichamelijke klachten zijn er de geestelijke klachten die de afbouw moeilijk maken. Voor mensen die benzo's zijn gaan slikken voor hun angst op paniek. De klachten die je krijgt lijken hier heel erg op waardoor je denkt dat alles weer terug komt, terwijl dit in veel gevallen niet zo is. Belangrijk om te weten is dat jaren lang of gedurende het gebruik gevoelens onderdrukt zijn. Dus tijdens of na de afbouw kan het zijn dat er bepaalde emoties uitkomen. Wees hier niet bang voor. Zeker als u begeleiding heeft kan degene u er mee helpen. Het is het echt dubbel en dwars waard om te stoppen met benzo's.

Ik heb hier nog enkele tips die mij erg geholpen hebben. Houdt u eigen afbouwritme aan. Als je merkt dat je nog niet toe bent aan de volgende stap dan wacht je een paar dagen of een week. Drink voldoende, het liefst water. Koffie kan meer onrust geven, maar is zeker niet bij iedereen zo. Eet zo gezond mogelijk dus ook voldoende groente en fruit. Ik heb zelf veel baat bij het slikken van een multi vitamine en magnesium. Houd indien mogelijk een vast slaap ritme aan. Zorg dat je er met mensen over kan praten, hier op het forum of mensen uit je omgeving. Ik heb diverse mensen in mijn omgeving een artikel laten lezen, waardoor ze het meer zijn gaan begrijpen. Ik heb heel veel baat gehad bij yoga, waardoor ik goed op mijn ademhaling kon terug vallen en een betere doorbloeding kreeg. Belangrijk is om te doen waar je jezelf goed bij voelt. Wees lief voor jezelf! Begin niet aan jezelf te twijfelen, het is gewoon heel zwaar en weet dat het tijdelijk is.

Ik hoop dat ik er iemand een stukje mee op weg kan helpen.

Hallo lieve mensen ik heb een vraag ik ben aan het afbouwen maar ik slaap slechts of helemaal niet ik heb geen energie meer wat moet ik doen. Liefs Wilhelmina

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb lorepam 5 mg heel snel afgebouwd in het ziekenhuis. Nu moet ik nog alprazolam 2 mg afbouwen en imipramine 125 mg. Ik ben niet depri meer maar slaap heel slecht of bijna niet al maanden en s'ochtends vroeg vraagt mijn lijf al om de alprazolam. Dan zakt het zo voor 2 uurtjes en heb de rest van de dag een angstig of  een heel erg nerveus gevoel. Ik slikt de pammetjes al 3 jaar en wil er graag van af. De psyhiaters bleven me het maar voorschrijven en mij nooit voorgelicht dat ik zo afhankelijk kon worden. Ik had zelf door dat mijn lichaam meer lorazepam ging vragen en dat ik er helemaal niet meer op sliep. Ik heb zelf voorgesteld om de lorazepam af te bouwen. Nu heb ik wegens drukte vakantie van de psyhiater pas over 3 weken een afspraak. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi @Wanhopige,

Wat naar voor je, zoveel last van je afbouw. Als ik het goed lees neem je de Alprazolam alleen in de ochtend? Volgens mij had @Robbin je al verteld over overstappen op Diazepam. Omdat je psychiater nu op vakantie is snap ik dat je dat niet direct kunt regelen. 

Je zou kunnen overwegen om de Alprazolam te verdelen over de dag om te kijken of je daar je tussentijdse ontwenningsklachten mee kunt opvangen. Heb zelf weinig kennis van het middel, maar omdat het kortwerkend is zit je na de uitwerking de hele dag met klachten. Als noodoplossing zou je kunnen kijken of het verdelen door 2 keer iets zou helpen ?

sterkte en succes! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 14-9-2019 om 22:08 zei Wanhopige:

Ik heb lorepam 5 mg heel snel afgebouwd in het ziekenhuis. Nu moet ik nog alprazolam 2 mg afbouwen en imipramine 125 mg. Ik ben niet depri meer maar slaap heel slecht of bijna niet al maanden en s'ochtends vroeg vraagt mijn lijf al om de alprazolam. Dan zakt het zo voor 2 uurtjes en heb de rest van de dag een angstig of  een heel erg nerveus gevoel. Ik slikt de pammetjes al 3 jaar en wil er graag van af. De psyhiaters bleven me het maar voorschrijven en mij nooit voorgelicht dat ik zo afhankelijk kon worden. Ik had zelf door dat mijn lichaam meer lorazepam ging vragen en dat ik er helemaal niet meer op sliep. Ik heb zelf voorgesteld om de lorazepam af te bouwen. Nu heb ik wegens drukte vakantie van de psyhiater pas over 3 weken een afspraak. 

Ondestaande is gebaseerd op de Ashton Manual, niet op andere tabellen:
5 mg lorazepam is gelijk aan 50 mg diazepam, 10-20 uur halfwaardetijd
Alprazolam 2 mg is gelijk aan 40 mg diazepam, 6-12 uur halfwaardetijd.  Kleinste tablet 0.25 mg ( staat gelijk aan 5 mg diazepam)
Diazepam halfwaardetijd 20-100 uur.  Kleinste tablet 2 mg.
 

Is de Alprazolam normale afgifte of verlengde afgifte?

Aangezien je nu nog wel op de alprazolam zit, zou je @ELL's advies kunnen volgen om dit over de dag te gaan verdelen. Dat is de eerste twee dagen mogelijk wat onrustig, maar daarna is er in ieder geval geen dagelijkse tussentijdse ontwenning meer. Daarmee kan het rustiger worden in je lichaam en dus in de klachten.

Daarna is het voor de afbouw noodzakelijk om het om te laten zetten naar Diazepam. De vorm waarin de Alprazolam komt is veel te potent en kan je nooit in kleine stapjes afbouwen en zal je altijd doodziek van zijn als je dat afbouwt. Diazepam kom in 2 mg tabletten waardoor je de stappen veel kleiner kan maken

De lorazepam is veel te snel afgebouwd, waardoor je hele zenuwstelsel op zijn kop staat, waardoor ik mij afvraag of je bij de omzetting naar van Alprazolam niet ook wat hoger moet inzetten , misschien wel starten op 60 mg Diazepam. Tegelijk denk ik dat artsen daar huiverig voor zouden zijn omdat het een grotere belasting zal zijn voor je lever.

Hoe is je contact met de arts die dit heeft voorgeschreven? Denkt die met je mee?
Heb je ooit eerder een benzo gebruikt  en gestopt in het verleden of zijn de afgelopen 3 jaar de eerste keer in je leven?

 

Dikke knuffel voor jou @Wilhelmina

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 11 months later...
Op 28-8-2015 om 07:08 zei benzoslachtoffer:

Beste Sneeuwhoen,

 

Ik lees dat jij mirtazapine neemt om te slapen is dit geen benzo ? En slaap je daar goed mee ?

Jij zegt dat ontwaken vreselijk is mag ik daar iets meer over weten ? 

Elke ochtend wordt ik doodziek wakker en dit duurt dan nog even (1 à 3 uur), heb dan een heel raar gevoel in de borstkas.

Heb braakneigingen, hartkloppingen en zweet.  Dit is afschuwelijk om telkens zo wakker te worden. Gaat dit wel allemaal over gaan?

Ik wordt ook altijd wakker rond 5 uur en ook al ben ik moe ik kan niet meer terug inslapen.

Alvast bedankt voor je antwoord.

Van mirtazapine moet je ook afkicken. Dus ben daar ook voorzichtig mee. Ik zit nu in een helse periode om daar van af te komen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 months later...
Op 8-9-2015 om 14:48 zei Snoes:

Lieve allemaal,

Gaba een mooie film over Santiago de Compastela is The Way, een film die ik al meerdere keren heb gezien en mij ontroert . Tip voor 2 afscheidsrituelen zijn: schrijf alles op van de afgelopen jaren, maakt niet uit wat en verbrand deze alleen of samen met je vrouw. Of schrijf een brief stop het ergens in en gooi het in de zee. Dit zijn rituelen waarmee je echt iets kan afsluiten.

Ik heb laatst al wat moois voor mezelf gekocht had ik mezelf beloofd en ga wat leuks doen met mijn ouders. Zij staan onverwaardelijk achter me en geloven zo in mij. Hun geloof in mij maakt mij sterk. Ik was net bij het reintegratie bureau en daar ging het er ook vel aan toe. Ik probeer uit te leggen dat ik heel graag wil en het tussen mijn oren goed zit, maar dat ik lichamelijk zoveel klachten heb. Kortom allemaal frustratie om hoe je je voelt en je hierzelf niks aan kan doen. Ik merk aan mezelf dat ik heel erg onzeker ben over hoe ik ben. In mijn hoofd ben ik redelijk rustig, maar mijn lichaam schreeuwt het uit. Mijn lichaam en huid is zo onrustig zelfs tegen het pijnlijke aan. Al mijn ernergie die ik heb wordt weg genomen door de ontwenning. En even over wat je gisterochtend hebt geschreven ik vond het best meevallen al begrijp ik jou wel. We willen dat mensen hier op het forum komen ze een hart onder de riem te steken en we willen ze niet afschrikken. Al begrijp ik als mensen onze verhalen dit soms wel doen. Ik zelf vind het heel erg belangrijk de mensen te informeren over wat benzo's met je kunnen doen. Ik denk omdat dit voor ons alleen een uitlaatklep is we er soms veel opzetten. Dit is uiteindelijk ook een soort therapie voor ons, maar met een goedkoper uurloon, haha!

Lieve Bs ik hoop zo dat jouw klachten steeds meer zullen verdwijnen. Je bent een kanjer! En groot gelijk dat je een feest gaat geven. Een soort van nieuw jaar. En ik denk dat we allemaal wel een ontgiftings kuur kunnen gebruiken.

Ik begrijp jouw vraag niet helemaal, maar van de benzo's ben ik nu helemaal af. Ruim 6 weken geleden ben ik gestopt dus ik moet nog geduld hebben. Daarna gaan we kijken naar de afbouw van mijn ad, maar eerst meer rust in mijn lijf. Die stap is nu nog te vroeg.

Elke dag weer ben ik zo blij met jullie! Weten dat ik me niet aanstel, dat ik niet gek ben dat benzo's dit echt met je kunnen doen.mdank je wel hiervoor .

Lieve groet

Heb je na 6 weken nog veel last van benzo klachten? Ik zit in zelfde schuitje. Nu 3 weken eraf en wil zo graag straks ook ad afbouwen en hoop dat dit minder zwaar wordt zeg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 5-12-2020 om 13:50 zei Risje:

Heb je na 6 weken nog veel last van benzo klachten? Ik zit in zelfde schuitje. Nu 3 weken eraf en wil zo graag straks ook ad afbouwen en hoop dat dit minder zwaar wordt zeg

Ik vind het zo vermoeiend dat mensen hier regelmatig reageren op berichtjes van in dit geval 5 jaar geleden.
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 5-12-2020 om 13:50 zei Risje:

Heb je na 6 weken nog veel last van benzo klachten? Ik zit in zelfde schuitje. Nu 3 weken eraf en wil zo graag straks ook ad afbouwen en hoop dat dit minder zwaar wordt zeg

Ik vind het zo vermoeiend dat veel mensen hier regelmatig reageren op berichtjes van in dit geval 5 jaar geleden.
Zeer vermoedelijk komt daar geen reactie op.
Alle vragen kun je stellen in de dagelijkse huiskamer.

Niet dat daar zoveel mensen komen of reageren.
Je kunt daar in ieder geval een poging wagen.

Mijn advies is zo langzamerhand:
Stoppen met de benzo en zo snel mogelijk afbouwen.
En niet zo langzaam mogelijk, zoals andere mensen hier aangeven.
 

bewerkt door Roberto
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...